تولید وایرلس آفلاین بدون نیاز به اینترنت و کامپیوتر!

0

 بنیان‌گذاران شرکت همسانه، محمدهادی شجاری و عبدالله شجاری که تجربه مناسبی در زمینه طراحی اپلیکیشن اندروید و آی.او.اس داشتند، مترصد پاسخگویی به نیاز چند مشتری خود مبنی بر درخواست دستگاه بلوتوث برای توزیع اپلیکیشن در محل شدند و به فکر ساخت دستگاهی مشابه برای توزیع اپلیکیشن موبایل و محتوای دیجیتال در محل افتادند.

 «فروشگاه یار» را به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری معرفی کنید؟

این دستگاه با تکنولوژی وایرلس کار می‌کند. دستگاهی که ما ساختیم شامل یک برد اصلی و چند جزء سخت‌افزاری دیگر مثل آنتن، رم و… است. بر روی این سخت‌افزار سیستم‌عامل لینوکس نصب کردیم و چند اسکریپت نرم‌افزاری بر روی لینوکس نوشتیم و نهایتا یک پنل مدیریت برای آن قرار دادیم. دستگاه تبلیغات وایرلس (w-ADS) بدون نیاز به اینترنت و کامپیوتر یک شبکه داخلی و آفلاین وایرلس ایجاد می‌کند که بر بستر آن می‌توان هرگونه محتوای دیجیتال مثل اپلیکیشن موبایل، فیلم، عکس و کاتالوگ را درگوشی مشتری ارائه کرد. چیزی شبیه به دستگاه‌های بلوتوث که قبلا در بانک‌ها دیدیم، البته با سرعت بیشتر، پشتیبانی از همه سیستم‌عامل‌ها، رابط کاربری زیباتر و چند مزیت دیگر.

 بیشترین کاربرد آن در کجاست؟

یکی از کاربردهای دستگاه تبلیغات وایرلس می‌تواند ارائه کاتالوگ دیجیتال محصولات در فروشگاه باشد. این کار علاوه بر جلوگیری از چاپ کاغذ باعث می‌شود مشتری روی موبایل خود هم کاتالوگ فروشگاه را داشته باشد. اما پیشنهاد بهتر ارائه یک اپلیکیشن اختصاصی برای آن فروشگاه است. ما در پکیج فروشگاه یار همین کار را کردیم. اجزای سیستم پیشنهادی ما شامل اپلیکیشن موبایل فروشگاهی است به علاوه دستگاه وایرلس. هم دستگاه و هم اپلیکیشن پنل‌های مدیریت دارند و مدیر فروشگاه می‌تواند هر روز محصولات خود را آپدیت کند. همچنین امکان ارسال نوتیفیکیشن برای مشتری فراهم است که سبب افزایش بازگشت مشتری پس از بازدید اول می‌شود و مهم‌تر از آن امکان خرید آنلاین باعث ایجاد یک کانال جدید برای فروشگاه و تسهیل خرید مشتری خواهد شد.

 استارتاپ‌های مبتنی بر تولید سخت‌افزار اصولا با مشکلات پیچیده‌تری نسبت به سایر استارتاپ‌ها روبه‌رو هستند. شما هم با چنین پیچیدگی‌هایی دست‌وپنجه نرم کردید؟

ما از ابتدا کار را بدون سرمایه شروع کردیم، درنتیجه ناگزیر بودیم برای تامین هزینه‌های جاری کارهایی انجام دهیم که سرعت رشد ما را کاهش می‌داد، مثلا در مقاطعی از زمان پروژه‌هایی گرفتیم که در مسیر اهداف ما قرار نداشت. مشکلات ما نیاز به نقدینگی و عدم امکان تمرکز بر تحقیق و توسعه بوده است. سعی کردیم به صورت موازی کارهای پروژه‌ای دیگر و توسعه این پروژه را انجام دهیم تا حدی این مشکل برطرف شود و البته سرعت کم باعث شد تصمیم بگیریم فعالیت‌های پروژه‌ای و کوتاه‌مدت را بسیار کم و تقریبا متوقف کنیم و بیشتر بر روی محصولات خودمان و ایده‌های جدید تمرکز کنیم که یکی از همین ایده‌ها پکیج فروشگاه یار است. در طول این مسیر یکی از اصلی‌ترین تلخی‌های ما مشکلات ادارات دولتی مثل مالیات و بیمه بوده است که به دلیل عدم آگاهی ما و نبود قوانین درست برای استارتاپ‌ها کمی اذیت شدیم.

 چگونه جذب مشتری و کسب درآمد می‌کنید و تا به الان چند مشتری داشته‌اید؟

ما در مدت ۲ سال فعالیت خود بیش از ۵۰ مشتری داشتیم که بخشی از آن درنتیجه بازاریابی حضوری و ارائه ایده و محصول بوده است و بخش دیگر آن به دلیل تماس‌هایی است که از طریق سایت و نتایج جستجوی گوگل داریم. از میان این مشتری‌ها بخشی مربوط به فعالیت پروژه‌ای ما بوده است. تا به حال حدود ۳۰ دستگاه وایرلس فروخته‌ایم و اپلیکیشن فروشگاهی برای ۲ فروشگاه پیاده‌سازی شده است. میزان فروش ما جمعا در حدود ۴۰۰ میلیون تومان بوده است.

درآمد ما از محل فروش پکیج دستگاه سخت‌افزار و اپلیکیشن موبایل است. پکیج را به فروشگاه‌ها می‌فروشیم. در کنار آن می‌توان خدمات جانبی دیگری به فروشگاه‌ها ارائه کرد.

ایده دیگر تعریف مدل‌های مشارکت در فروش است که هنوز اجرایی نشده است اما به نظرم آینده این کسب‌وکار به آن سمت خواهد رفت.

 فروشگاه یار رقبای خارجی و ایرانی دارد؟ چه مزیت رقابتی نسبت به آن‌ها برای خود تعریف کرده است؟

در حال حاضر در بخش سخت‌افزار (دستگاه وایرلس) یک واردکننده از چین هست و در بخش نرم‌افزاری چند شرکت ایرانی که اپلیکیشن فروشگاهی تولید می‌کنند. مزیت ما ترکیب سخت‌افزار و نرم‌افزار و ایجاد یک پکیج کامل است. همچنین قیمت فروش به مشتری بسیار رقابتی است.

 شما در مدت‌زمان معقولی بدون کمک گرفتن از شتاب‌دهنده‌ها به موفقیت خوبی دست پیدا کرده‌اید. از رموز کارتان برای علاقه‌مندان بگویید.

به نظر من باید دست‌به‌کار شد. با گام‌های کوچک شروع کرد، حتما قبل از آغاز و در حین اجرا از بازار فیدبک گرفت و قبل از اجرا ایده‌ها را به‌روز کرد. به نظرم قبل از اقدام جدی باید حتما در مورد جزئیات فروش و بازاریابی محصول فکر کرد.

کلا اعتقادی به رمز و راز در موفقیت ندارم. به نظرم میانبری در مسیر وجود ندارد. باید راهی را انتخاب کرد و در آن مسیر تلاش کرد، قطعا روزهای اول موفقیتی وجود ندارد، درنتیجه برد با کسی است که در فعالیتش استمرار داشته باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.