تولید محتوای با کیفیت در نویسش

میلاد اسلامی‌زاد می‌خواهد مشکل محتوای استارتاپ‌ها را حل کند

0

تولید محتوا برای استارتاپ‌ها کاری هزینه‌بر و زمان‌بر است. بر همین اساس، ایده یک پلتفرم در حوزه تولید محتوا در ذهن میلاد شکل گرفت تا فریلنسرها و کپی‌رایترها را به متقاضیان محتوا وصل کند.

استارتاپ نویسش، به نشانی nevisesh.com ، توسط میلاد اسلامی‌زاد و امیر فلاح بنیانگذاری شده است. با میلاد هم‌صحبت شدیم تا بیشتر از نویسش برایمان بگوید.

او ۲۹ساله است و در رشته MBA، گرایش بازاریابی تحصیل، کرده و می‌گوید: «زمانی که کار نویسش را شروع کردم مدیر روابط عمومی و محتوای اسنپ بودم و همزمان روی چند پروژه دیگر (به عنوان مدیر محتوا) کار می‌کردم.

همان موقع، متوجه شدم که در حوزه محتوا مشکلی وجود دارد: تولید محتوا برای استارتاپ‌ها کاری هزینه‌بر و زمان‌بر است. بر همین اساس، ایده یک پلتفرم در حوزه تولید محتوا در ذهنم شکل گرفت تا فریلنسرها و کپی‌رایترها را به متقاضیان محتوا وصل کند. ایده نویسش مرداد ۹۶ شکل گرفت و نسخه اولیه محصول به بازار عرضه شد.»

  • در مورد نویسش بیشتر بگویید؛ چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

نویسش یک پلتفرم تخصصی برون‌سپاری تولید محتواست و بر تولید محتوای متنی و قابل انتشار در وب تمرکز کرده. در واقع، تلاش می‌کنیم روی حوزه خاصی تمرکز کنیم تا برتری‌مان را با کیفیت محصولمان ارائه دهیم.

  • بیشتر در چه حوزه‌هایی تولید محتوا انجام می‌دهید؟

ما محدودیتی در موضوعات نداریم و در همه حالت‌های ممکن رپورتاژ، توضیح محصول، مقاله و غیره و در تمام موضوعات امکان تولید محتوا در نویسش وجود دارد.

  • تاکنون چه تعداد نویسنده و تولیدکننده محتوا با شما همکاری داشته‌اند؟

نویسندگان می‌توانند به صورت آنلاین در نویسش ثبت‌نام کنند. ولی این برای شروع همکاری کافی نیست و ما در انتخاب نویسندگان سخت‌گیریم و سازوکاری برای تأیید نویسنده داریم.

به همین دلیل، پذیرش نویسنده نسبت به تقاضاها اندک است. تاکنون۱۸۰۰ درخواست همکاری دریافت کرده‌ایم که از این تعداد حدود ۳۰۰ نفر مورد پذیرش قرار گرفته‌اند. به عبارت دیگر، از هر ۶ نفر یک نفر انتخاب می‌شود.

  • تاکنون چه تعداد کاربر یا شرکت از این خدمات استفاده کرده‌اند؟

تاکنون تمامی مشتریان ما بیزینس بوده‌اند و به صورت B2B کار می‌کنیم و تقریباً تحدود ۳۰۰۰ مشتری داشته‌ایم که حداقل یک بار سفارش تولید محتوا داشته‌اند.

  • از زمانی که سفارش تولید محتوا ثبت می‌شود تا محتوا برای مشتری ارسال شود چه فرایندی شکل می‌گیرد؟

مشتری بعد از ثبت‌نام فرم درخواست محتوا را پر می‌کند و در آن نوع محتوا، تعداد کلمات، موضوع محتوا و هر آنچه که نیاز است را وارد می‌کند.

نهایتاً، با توجه به شاخص‌هایی که او انتخاب می‌کند هزینه محاسبه و اعلام می‌شود و در صورت تأیید محتوا در صف بررسی نویسش قرار می‌گیرد. پس از آن، با استفاده از موضوعی که مشتری انتخاب کرده است و با استفاده از هوش مصنوعی به فریلنسر مربوط ارجاع داده می‌شود.

بعد، در بازه زمانی موردنظر مشتری محتوا تولید و در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و در صورتی که تأیید نشود مجدداً به فریلنسر ارجاع داده می‌شود و این فرایند تا زمانی که رضایت مشتری فراهم شود ادامه پیدا می‌کند.

در بازار ایران حدوداً ۳۰ تا ۶۰میلیارد تومان برای تولید محتوا هزینه می‌شود. البته این پیش‌بینی بسیار بدبینانه و حجم واقعی بسیار بیشتر است

  • شما قیمت و نویسنده محتوا را انتخاب می‌کنید؛ درست است؟

بله، ما به دنبال این هستیم که کیفیت یکپارچه‌ای ارائه دهیم. برای همین تفاوتی نمی‌کند که کدام نویسنده محتوا را تولید کند. بلکه مهم این است که استانداردهای ما در تولید محتوا رعایت شود.

مسئول کیفیت محتوا ماییم. یکی از مشکلات پلتفرم‌های فریلنسینگ این است که کارفرما ناگزیر از انتخاب نویسنده است. او باید در مورد قیمت مذاکره کند و این فرایند زمانبری است. ما این کار را برای کارفرما انجام می‌دهیم.

  • متوسط قیمت تولید محتوا در نویسش چقدر است و شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟

سعی کرده‌ایم با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند به این فرایند شکل دهیم. مهمترین شاخص‌هایی که بر قیمت محتوا اثرگذارند نوع محتوا، تعداد کلمه و موضوع محتواست. ولی به طور کلی متوسط سفارش برای ۹۰۰کلمه حدود ۳۰ هزار تومان است.

ما برای هر محتوا کمیسیون دریافت می‌کنیم و این منبع درآمد ماست. میزان کمیسیون براساس حجم محتوایی که تولید می‌شود متفاوت و حداکثر ۳۰درصد است.

  • در حال حاضر به نقطه سربه‌سر رسیده‌اید؟

تاکنون چندین بار به نقطه سربه‌سر رسیده‌ایم و به صورت بوت استرپ کار را پیش برده‌ایم و در صورت نیاز خودمان در کار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. تا کنون حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم.

  • کشش بازار را طی مدت فعالیت‌تان در بازار چطور ارزیابی می‌کنید؟

اتفاق خوبی که دارد می‌افتد این است که کسب‌وکارهای بیشتری به اهمیت تولید محتوا پی می‌برند و تلاش می‌کنند برای خود تولید محتوا داشته باشند و بازار ما یکی از بازارهای با رشد بالا در فضای مجازی است.

این مهم چند دلیل دارد. یکی اینکه تولید محتوا هزینه کمتری نسبت به اقدامات دیگر بازاریابی دارد و از طرف دیگر تأثیر کوتاه‌مدت آن قابل لمس است.

  • حجم بازار را چقدر ارزیایی می‌کنید؟

می‌توان مدل‌های مختلفی را برای ارزیابی در نظر گرفت. ما ارزیابی خود را از مسیرهای انجام دادیم. در بازار ایران حدوداً ۳۰ تا ۶۰ میلیارد تومان برای تولید محتوا هزینه می‌شود. البته این پیش‌بینی بسیار بدبینانه و حجم واقعی بسیار بیشتر است. ما نیز قصد داریم به تدریج پیش برویم و تقریباً طی ۵ ماه گذشته سه برابر رشد را تجربه کرده‌ایم.

  • در این حوزه چند رقیب شناسایی کرده‌اید و چقدر در کار شما تأثیرگذار بوده‌اند؟

رقبا اثر مثبتی بر کار گذاشته‌اند. زیرا بیشتر آنها روی قیمت تمرکز کرده‌اند و ما بر کیفیت. مشتریان در ابتدا به رقبا مراجعه می‌کنند و به دلیل کیفیت پایین کار آنها به سوی ما می‌آیند. خوشحالم که تعداد رقبا در این حوزه بیشتر شود. زیرا نمی‌توانیم پاسخگوی تمامی مشتریان بازار باشیم.

  • تاکنون، مهمترین چالش شما چه بوده است؟

بیشتر مشکلات ما داخلی بوده است و مدیریت تیم و افراد یکی از مهمترین آنها. البته از بخت خوش هم‌بنیانگذار خوبی دارم؛ ولی به‌طور کلی پیداکردن افراد حرفه‌ای کار زمانبر و پرهزینه‌ای است.

مصاحبه از: مهدی برزویی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.