تمرکز بر یک بخش از بازار بدون اشاره به برند

0

بازاریابی محتوایی یا بازاریابی کانتنت یکی از انواع بازاریابی است که در طول سال‌های اخیر توانسته ‌تأثیر بسزایی در جلب توجه مشتریان نسبت به محصولات داشته باشد. امروزه سطح آگاهی انسان نسبت به انسان‌های گذشته بسیار بالاتر رفته و تجربه‌هایش به او آموخته که هر کالایی که تبلیغ می‌شود، لزوما قرار نیست کالایی باکیفیت محسوب شود. این موضوع سبب شده ‌‌استراتژی بازاریابی محتوا به عنوان یک استراتژی مهم برای شرکت‌ها شناخته شود.

 رویکردهای افقی و عمودی به بازاریابی محتوا

قبل از هرچیز بهتر است مفاهیم افقی و عمودی در مبحث بازاریابی محتوا را توضیح دهیم. استراتژی افقی در بازاریابی محتوا به استراتژی‌ای گفته می‌شود که رویکردی جامع و همه‌جانبه دارد. در این استراتژی تلاش بر آن است تا محدوده‌‌ وسیعی از سازمان‌ها و شرکت‌ها پوشش داده شود اما رویکرد عمودی در بازاریابی کانتنت اشاره به بخش معینی از یک بازار دارد که طیف‌های خاصی را دربرمی‌گیرد. به طور کلی در استراتژی عمودی تمرکز بر بخش خاصی از بازار قرار دارد و تلاش می‌شود تا در آغاز برای آنها تولید کانتنت صورت گیرد؛ سپس در مراحل بعدی این حوزه وسیع‌تر می‌‌شود؛ برای روشن‌تر شدن موضوع بهتر است آن را به این صورت بیان کنیم که رویکرد افقی برای گسترش مرزهای افقی تلاش می‌کند و سعی دارد تا مناطق بیشتری را دربرگیرد اما رویکرد عمودی بر یک حوزه خاص تمرکز دارد و تلاش می‌کند تا به فعالیت‌هایش در آن حوزه عمق ببخشد.

 برندی و غیر برندی یعنی چه؟

مفهوم برندی و غیر برندی همان چیزی است که از آنها در قالب کلمات مارک‌دار و غیر مارک‌دار یاد می‌شود. در تولید کانتنت برندی، معمولا به وضوح از نام‌های تجاری صحبت می‌شود و سعی بر آن است که به طور مستقیم اطلاعاتی درباره آن نیز ارائه شود. افراد هنگامی که یک محتوای برندی را مطالعه می‌کنند، به طور کامل متوجه هستند که با چه محصولی و ساخته‌ چه کسی سروکار دارند اما رویکرد غیربرندی در بازاریابی محتوایی اشاره به نوعی از بازاریابی کانتنت دارد که در آن به صورت مستقیم هیچ‌گونه اشاره‌ای به یک برند خاص نمی‌شود. در حقیقت در تولید کانتنت به روش غیر‌برندی به خود محصول توجه می‌شود که در عین حال ممکن است محصولات مشابه با برندهای مختلف را در ذهن افراد تداعی کند اما در نهایت سعی دارد مشتری را به سمت آن برند سوق دهد.

 در تولید کانتنت به روش غیر‌برندی به خود محصول توجه می‌شود که در عین حال ممکن است محصولات مشابه با برندهای مختلف را در ذهن افراد تداعی کند 

 رویکرد عمودی غیر برندی به بازاریابی محتوا

باید دانست که تولید محتوا در رویکرد برندی معمولا با این هدف صورت می‌گیرد که رتبه‌‌ برند مورد نظر در موتورهای جست‌وجو به صورت قابل ملاحظه‌ای بهبود یابد و در صدر نتایج قرار گیرد. بنابراین تولید محتوای برندی بر بهبود سئو تأکید دارد؛ این در حالی است که محتوای غیر‌برندی بیشتر بر مشتریان و شکل‌دادن به ذهنیت آنها تمرکز می‌کند. یکی از مزایای محتواهایی که با رویکرد غیر‌برندی تولید می‌شوند، این است که امکان انتشار آنها در بین سطح وسیعی از کاربران وجود دارد اما انتشار کانتنت برندی صرفا‌ در سایت‌های مرتبط با شرکت میسر است زیرا تبلیغ مستقیم محسوب می‌شود. به تمام اینها باید ذهنیت منفی مشتریان در برخورد با تبلیغ‌های مستقیم یا کانتنت برندی را نیز اضافه کرد؛ مسلما محتواهایی که با رویکرد غیرعمودی تولید شده باشند، قابلیت جذب مخاطبان بیشتری را به خود خواهند داشت.

رویکرد عمودی غیربرندی در بازاریابی محتوا با سه حرف UVC نشان داده می‌شود که مخفف عبارت Unbranded Vertical Content است. رویکرد عمودی غیربرندی به‌مراتب از رویکردهای افقی و غیربرندی کارآمدی بیشتری دارد؛ زیرا از مراحل آغازین فروش تا مرحله‌‌ نهایی امکان بازخوردگیری از مشتریان و رفتار آنها برای سازمان وجود دارد و شرکت‌ها می‌توانند به‌تدریج راهی را در بازارهای بزرگ برای فروش سایر محصولات خود باز کنند. این در حالی است که در بازاریابی افقی و برندی امکان توقف در همان ابتدای مسیر وجود دارد و ممکن است اهداف کلان شرکت را محدود کند.

 راهکارهای موفقیت در UVC

برای موفقیت در تولید محتوا با رویکرد عمودی غیربرندی، باید بازار هدف خود را به خوبی بشناسید و مخاطبان موردنظر خود را به سمت محصول تحریک کنید. محتواهای غیر‌برندی تأثیرگذاری بیشتری دارند و باید در آن موضوعات و جملاتی گنجانده شود که ذهن مخاطب را به صورت غیرمستقیم درگیر و با خود همراه سازند.

شناخت بازار به شما کمک می‌کند تا متناسب با ویژگی‌های روانشناختی آن، کانتنت تولید کنید. فراموش نکنید که تولیدمحتوا کاری است که همه انجام می‌دهند اما آن چیزی که شما را با دیگران متمایز می‌سازد، همگامی با مشتریان و همراه ساختن آنها با خودتان است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.