تقدير از شنبه براي توسعه اکوسيستم کارآفريني ايران

0

در هفته‌اي که گذشت شهر شيراز ميزبان نشست کارآفريني شيراز بود. نشستي که در آن صاحب‌نظران و خبرگان در بخش‌هاي مختلف اکوسيستم کارآفريني حضور داشتند و فرصتي بي‌نظير براي ارتقاي فضاي اکوسيستم کارآفريني در ايران را فراهم کردند. اين نشست در شش پنل در بخش‌هاي گوناگون اکوسيستم کارآفريني مانند سرمايه‌گذاري، فناوري و کارآفريني به دنبال شناسايي نقاط قوت و ضعف فضاي کارآفريني ايران بود. نوارزش‌آفريني (کارآفريني) مقوله‌اي است چندبعدي که عوامل متعددي بايد به‌خوبي و درستي در کنار يکديگر کار کنند تا بتوان نتيجه مناسبي حاصل کرد. به همين دليل نشست شيراز سعي مي‌کند هرسال فرصتي را براي پايش فعاليت‌هاي صورت‌گرفته در اکوسيستم کشور و منطقه فراهم کند و فعالان اين عرصه را براي تبادل ديدگاه‌ها و يافته‌ها دور هم جمع کند.

در پنل بررسي زيرساخت‌هاي اکوسيستم کارآفريني، مهندس حسين صابري از پارک فناوري پرديس، دکتر فريد مر، رياست پارک فناوري استان فارس، دکتر حبيب شريف، رياست بنياد نخبگان فارس، و سارا يوزينگر، مدير برنامه شتاب‌دهي آواتک، حضور داشتند و به بررسي مشکلات مختلف در حوزه زيرساخت‌ها و ارائه برنامه‌هاي راهبردي و عملي در اين خصوص پرداختند. در بخش ابتدايي پنل سارا يوزينگر به تشريح برنامه‌هاي آواتک و همچنين معرفي کمپ شش هفته‌اي ويتا تک فارس با همکاري شتاب‌دهنده پرش پرداخت. مهندس حسين صابري نيز در بخشي از سخنان خود با اشاره به زيرساخت‌هاي فراهم‌شده در کشور، ضمن قبول ضعف‌هاي ساختاري در برنامه‌هاي نوآوري و فناوري، در پاسخ به يکي از حضار مشکل مالي را اولين مشکل صاحبان ايده ندانست و تنها مشکل را در اين مسير نوع نگاه افراد در تماميت‌خواهي و عدم تشکيل تيم و جذب شريک مناسب دانست. در پنل فرهنگ و رسانه نيز اثرات متقابل اين حوزه با اکوسيستم کارآفريني ايران با حضور فعالان رسانه‌اي و فرهنگي کشور بررسي شد. در اين نشست دکتر حسيني به ارائه مقاله پژوهشي پرداخت و بعد از بحث و تبادل‌نظر در خصوص يافته‌هاي پژوهش اکبر هاشمي، مديرمسئول هفته‌نامه شنبه، و ميلاد صابري از برنامه انتقال تجربه استارتاپ گرايند به ايراد سخنراني پرداختند. در ادامه پنل، با حضور آقايان مير محد از شبکه ۵ سيما، مبتهج از بسيج رسانه و دوهفته‌نامه فردا نياز، آرش سروري از برنامه کليد، دکتر زالي رياست دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران، اکبر هاشمي مديرمسئول هفته‌نامه شنبه و ميلاد صابري از استارتاپ گرايند، درباره اثرات متقابل رسانه و اکوسيستم کارآفريني بحث و گفت‌وگو شد. دکتر زالي به تشريح نقش تسهيل‌کننده و اثرات متقابل فرهنگ و رسانه در شکل‌گيري اکوسيستم کارآفريني پرداخت و با بيان گزارشي از ديده‌باني جهاني کارآفريني اين موضوع را مقوله بسيار مهمي ارزيابي کرد. اکبر هاشمي روايتگري ناصحيح از فعاليت و زندگي استارتاپ‌ها را در ايران ناشي از نگاه نادرست و کمبود آگاهي در جامعه دانست و گفت: «بايد با روايتگري صحيح از اين پديده به رشد و توسعه آن سرعت بخشيد و به اقتصاد درون‌زا و مقاومتي کمک کرد.» وي روايت «نفوذ» را در خصوص استارتاپ‌هاي ايراني خطري جدي براي توسعه اکوسيستم ايران دانست و گفت بايد به حساسيت‌هاي حاکميت توجه کنيم. ميلاد صابري نيز در تشريح تجربيات خود با کارآفرينان مختلف به بيان خصوصيات اين افراد و تمرکز آنها بر هدف و تاثيرات اين نوع سبک زندگي بر تغيير فرهنگ جامعه پرداخت. صابري در بخشي از سخنان خود به اثرات مثبت و موانع پيش روي تيم برگزاري استارتاپ گرايند اشاره کرد و تلاش براي رفع اين موانع را جزو اولويت‌هاي ضروري دانست.

عبدالرسول مبتهج، مديرمسئول دوهفته‌نامه اقتصادي-اجتماعي فردا نياز، نيز ضمن تشريح وضعيت رسانه‌هاي استان فارس، به پتانسيل‌هاي حوزه کارآفريني و اقتصاد در اين استان پرداخت و يکي از دلايل عمده عدم رشد فرهنگ کارآفريني در استان را عدم آشنايي و تمرکز رسانه‌هاي فارس بر روي موضوع دانست. آرش سروري نيز با اشاره به دلايل ايجاد برنامه اينترنتي کليد و چرايي پخش اين برنامه از کانال آپارات، محدوديت‌هاي سيما در پخش برنامه‌هاي اين‌چنيني و همچنين نوع ارتباط مردم با رسانه‌هاي اينترنتي را دليل اصلي برشمرد و اثرات مثبت رسانه در تغيير نگاه بخش‌هاي مختلف را مهم دانست. مير محد نيز با ذکر محدوديت‌ها و تفاوت‌هاي رسانه ملي با رسانه‌هاي ديگر به تشريح برنامه‌هاي شبکه اقتصاد سيما در خصوص حمايت از توليد ايراني و برنامه‌هاي کارآفريني پرداخت.

پيشنهاد‌ها و راهکارهاي ارائه‌شده:

اقدام به ايجاد شبکه همکاري مشترک براي توسعه فرهنگ کارآفريني در کشور

بالا بردن سطح آگاهي عمومي نسبت به ابعاد مختلف فرهنگ کارآفريني از طريق شناساندن ابعاد مختلف آن

ساخت روايت جديد و مثبت از استارتاپ‌ها

نشست کارآفريني شيراز، به‌عنوان يک رويداد شبکه‌ساز در اکوسيستم کارآفريني غرب آسيا، با هدف توسعه همکاري‌ها و ايجاد مرکز منطقه‌اي در حوزه کسب‌وکارهاي نوپا و نوارزش‌آفرين، فعاليت خود را از سال ۱۳۹۴ با همکاري سازمان‌هاي خصوصي و دولتي آغاز کرده است. برنامه اصلي اين رويداد تبادل‌نظر و ايجاد شبکه بين فعالان و سازندگان و شکل‌دهندگان اکوسيستم نوارزش‌آفريني در ايران است که اين اهداف را از طريق برگزاري جلسات هم‌انديشي و ملاقات‌هاي تجاري و عمومي پيگيري مي‌کند. در کنار اين تبادل‌نظر جايزه ملي توسعه اکوسيستم هم به بهترين فعاليت‌ها و تلاش‌ها در راه توسعه اکوسيستم بومي ايران و منطقه به برندگان که طي فرايند علمي داوري مي‌شوند اعطا مي‌شود. که در پايان نشست به ۱۸ مجموعه اين جايزه تعلق گرفت و از هفته‌نامه شنبه نيز به خاطرکمک به توسعه اکوسيستم کارآفريني ايران تقدير شد.

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.