تاکسی‌های آنلاین روی خط داغ!

0

  مهر نوشت: وزیر ارتباطات از سرویس‌های حمل‌و‌نقل مسافر، بدون فراهم‌‌آوردن زیرساخت‌های لازم و ایجاد بسترهایی برای امنیت مسافران حمایت می‌کند. محمود واعظی در خصوص فعالیت نرم‌افزارهای مربوط به حمل‌و‌نقل با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: کسب‌و‌کارهای سنتی نمی‌توانند جلوی تکنولوژی را گرفته و برای کسب‌و‌کارهای جدید ایجاد مشکل کنند. در گذشته هم زمانی که قرار بر راه‌اندازی مراکز خرید بزرگ در دنیا بود، بسیاری از واحدهای کوچک نگران بوده و اعتراض می‌کردند چرا که فکر می‌کردند ایجاد این مجموعه‌ها کسب‌و‌کار آنها را متضرر خواهد کرد اما بعدها تجربه ثابت کرد که هر یک از آنها مشتریان خاص خود را دارند. به این ترتیب در فضا رقابت ایجاد شده و مردم استفاده بردند. وی با بیان اینکه دولت نیز در مجموع دید مثبتی به فضای مجازی دارد، اظهار کرد: دولت این نکته را می‌داند که تقویت فضای مجازی به معنای ایجاد شغل و فرصت‌های جدید است به همین دلیل همواره از این فضا حمایت کرده و اکنون هم امیدواریم که مجلس و دولت همکاری‌های لازم را برای قانونگذاری در این بخش انجام دهند. 

   ایسنا نوشت: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره فعالیت آژانس‌های موبایلی گفت: این آژانس‌ها مجوز نگرفته‌اند و باید در ساماندهی که توسط شهرداری‌ها و وزارت کشور صورت می‌گیرد، تحت عنوان شرکت‌های حمل‌و‌نقل بار یا مسافر مجوز بگیرند. وی درباره اینکه آیا باید مجوزی هم از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی برای فعالیت این شرکت‌ها صادر شود یا خیر نیز گفت: نیازی به دریافت مجوز فعالیت از سوی پلیس راهور وجود ندارد. 

  مجله مهر نوشت: اسنپ و تپسي چه بر سر آژانس‌هاي تاكسيراني سنتي آوردند؟ داستان اپلیکیشن‎های درخواست خودرو، در نوع خود جالب و عبرت‎آموز است. سال‎های سال، بدنه غيرچابك تاکسیرانی و آژانس‎های کرایه خودرو در ایران به معنای واقعی کلمه، فناوری‎های نوین دیجیتالی را نادیده گرفتند. امپراتوری اتحادیه‎های تاکسیرانی و آژانس‎های خدمات خودرو، در مدت زمانی حدود یک‎سال، توسط دو اپلیکیشن موبایل (اسنپ و تپسي) به زیر کشیده شد. تمام آن نیازهای مشتری که سال‎ها مورد بی‎توجهی آژانس‎ها قرار گرفته بود، به خوبی توسط اپلیکیشن‎های درخواست خودرو پوشش داده شد. حالا تاکسیرانی، مبهوت از شکستی که خورده (البته هنوز ابتدای این داستان است) به این ‎در و آن ‎در می‎زند تا رقیب را با شکایت و مسائل حقوقی از میدان خارج کند که البته به نتیجه نخواهد رسید. آنها صدای انقلاب فناوری‎های دیجیتالی را بسیار دیر شنیده‎اند و تا اندازه زيادي، كار از كار گذشته است! همين داستان، به‌زودي بر سر بسياري از كسب‌و‌كارها خواهد آمد يا آمده است.

  ایسنا نوشت: مسعود طبیبی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با تاکید بر اینکه مدیریت حمل‌و‌نقل عمومی بار و مسافر در حیطه شهرها بر عهده شهرداری‌ها قرار داده شده است، گفت: هر فردی که بخواهد به هر شیوه‌ای خدمات حمل‌و‌نقلی ارائه کند، باید با مراجعه به شهرداری مجوز بگیرد، لذا اگر خدمتی بدون اخذ مجوز لازم از سوی شهرداری ارائه شود، در کلیت آن مشکل وجود دارد و شامل تخلف می‌شود.  مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تاکید کرد: ما با ماهیت کل این جریان مشکلی نداریم. حتی از گروه‌های اسنپ و تپسی که به شکل حرفه‌ای‌تر در این عرصه و در سطح شهر تهران کار می‌کنند، درخواست می‌کنیم تا برای رایزنی و حل مخاطرات احتمالی موجود به اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور مراجعه کنند. قطعا با رایزنی می‌توان راهکارهای مناسبی برای مخاطراتی که در مباحث امنیتی و شائبه‌های امنیتی وجود دارد، پیدا کرد. البته باید در این برنامه‌های تحت وب تاکسی در مقابل غیرتاکسی به دلیل سطح خدمات بیشتری که ارائه می‌کند، تفاوتی وجود داشته باشد. طبیعتا تاکسی باید در اولویت باشد به ویژه اینکه در حال حاضر نوسازی مناسبی در ناوگان تاکسیرانی کشور به ویژه در شهر تهران انجام شده است. وزیر ارتباطات نیز به‌تازگی به موضعگیری در این خصوص پرداخته و تاکید دارد که در حوزه کسب‌و‌کارهای جدید بر این باوریم که وظیفه دولت آن است فضایی ایجاد کند که علاوه بر آنکه کسب‌و‌کارهای سنتی به فعالیت می‌پردازند، شرایط برای کسب‌و‌کارهای جدید نیز مهیا باشد. 

  ایسنا نوشت:  چه چیزی باعث می‌شود تا از رئیس اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری و اتومبیل‌های کرایه گرفته تا رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ، نیروی انتظامی، رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و برخی دیگر از افراد فعال در حوزه حمل‌ونقل بر نرم‌افزار‌های اتومبیل کرایه بتازند و از ایرادات قانونی آنها بگویند اما در عین حال این کسب‌و‌کار‌ها مورد حمایت وزیر ارتباطات و سرپرست دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت باشند؟ به نظر می‌رسد که حلقه گمشده زنجیره کسب‌و‌کارهای نوین نبود قوانین متناسب است و می‌توان گفت که قوانین فعلی متناسب با رشد تکنولوژی و با توجه به استقبال گسترده مردم از کسب‌و‌کار‌های نوین، همگام با سبک زندگی و نیازهای مردم نیست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.