بیشترین رمزارز دنیا بیت‌کوین نیست

تتر روزانه 21 میلیارد دلار معامله می‌شود

0

چه رمزارزی در دنیا بیشتر از سایر رمزارزها استفاده می‌شود؟ اگر فکر می‌کنید بیت‌کوین بیشتر از سایر رمزارزها استفاده می‌شود، کاملا در اشتباه هستید. با این وجود ۷۰‌ درصد از ارزش بازار سهام دیجیتال را بیت‌کوین می‌دانند.

به سختی می‌توان ارقام عینی در حجم مبادلات تجاری رمزارزها را محاسبه کرد. با این حال داده‌های سایت CoinMarketCap.com نشان می‌دهد که توکن تتر(Tether) بالاترین حجم معاملات روزانه و ماهانه را داشته است. سرمایه‌گذاری در بازار توکن‌های تتر بیش از ۳۰برابر کوچک‌تر از سایر رمزارزها‌ست.

به گفته ارائه‌دهنده اطلاعات بازار خرید و فروش رمزارزها، حجم معاملات تتر برای اولین‌بار در ماه آوریل سال جاری از بیت‌کوین پیشی گرفت و از اوایل ماه آگوست در حدود ۲۱ میلیارد دلار در روز از آن فراتر رفته‌است.

حجم مبادلات ماهانه تتر در حدود ۱۸‌درصد بالاتر از بیت‌کوین است. با دانستن این اطلاعات متوجه خواهیم شد که در حال حاضر مهم‌ترین سکه در اکوسیستم کریپتو دنیا، تتر است. تتر همچنین یکی از دلایل اصلی احتیاط قانونگذاران نسبت به رمزارزهاست، زیرا قانونگذاران به شدت نگران دستکاری در بازار تجارت و تبادل اطلاعات با استفاده از رمزارزها هستند.

کوین‌ها با بیشترین حجم معاملات روزانه

لکس سوکولین(Lex Sokolin)، رئیس مشترک فناوری مالی جهانی در شرکت ConsenSys گفت: «اگر تتر وجود نداشته باشد، ما حجم عظیمی از معاملات روزانه را در حدود یک میلیارد دلار یا بیشتر را با توجه به منبع داده‌ها از دست می‌دهیم.»

تتر یکی از انواع رمزارزهای پایدار است. توکن‌های رمزارز تتر به دنبال اجتناب از نوسانات قیمت هستند. تتر همچنین یک مسیر برای بسیاری از تجار فعال جهان در بازار کریپتو است. در کشورهایی مانند چین، که مبادلات رمزارز ممنوع است، مردم می‌توانند با پرداخت پول نقد رمزارز تتر را خریداری کنند. از طرفی، می‌توان از تتر برای معامله بیت‌کوین و دیگر رمزارزها استفاده کرد.

جرمی آلایر(Jeremy Allaire)، مدیر اجرایی شرکت سرکل(Circl)، در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «بسیاری از مردم آسیا، که ایده همکاری با شرکت‌‌های خارجی را دوست دارند، هنوز چیزهایی که تحت تسلط دولت آمریکا باشد را تیره و تار می‌دانند.»
در اوایل سال جاری حساب معامله‌کنندگان آسیایی حدود ۷۰‌درصد از کل حجم مبادلات کریپتو را تشکیل می‌دادند. براساس سخنان جرمی آلایر، تتر۴۰ درصد استفاده شده است. ۸۰درصد از کل تراکنش‌ها در بازارهای برتر جهانی متعلق به بایننس و هوبی بوده است.

[bs-quote quote=”از آنجا که موسسات مالی سنتی نگران هستند که آنها را مجرم بدانند و پولشان به اندازه کافی با ارزش نباشد، اغلب مبادلات کریپتو هنوز حساب‌های بانکی ندارند. به خاطر آنکه مبادلات کریپتو حساب بانکی مشخصی ندارند نمی‌توانند با دلار معامله شوند” style=”style-4″ align=”left”][/bs-quote]

تادئوس دریجا(Thaddeus Dryja)، دانشمند تحقیقاتی در موسسه فناوری ماساچوست، معتقد است: «بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند که از تتر استفاده می‌کنند.» از آنجا که موسسات مالی سنتی نگران هستند که آنها را مجرم بدانند و پولشان به اندازه کافی با‌ارزش نباشد، اغلب مبادلات کریپتو هنوز حساب‌های بانکی ندارند. به خاطر آنکه مبادلات کریپتو حساب بانکی مشخصی ندارند، نمی‌توانند با دلار معامله شوند. به همین خاطر از تتر به‌عنوان جانشین استفاده می‌کنند.

دریجا در گفت‌وگو با شبکه اقتصادی بلومبرگ گفت: «فکر نمی‌کنم که مردم واقعا به تتر اعتماد کنند، با این وجود فکر می‌کنم که مردم بدون آنکه بدانند از آن استفاده می‌کنند و به جای آن فکر می‌کنند که در یک حساب بانکی دلار واقعی دارند.» کسانی که تراکنش‌هایشان را با رمزارزها انجام می‌دهند، این تصور را به مشتریان خود منتقل می‌کنند که به جای دلار، تتر در دست دارند.

روشی که تتر با آن مدیریت و اداره می‌شود، از آن یک جعبه سیاه می‌سازد. در حالی که بیت‌کوین به هیچ‌کس تعلق ندارد، تتر توسط یک شرکت خصوصی مستقر در هنگ‌کنگ به نام بیتفینکس(Bitfinex) اداره می‌شود. بیتفینکس همچنین مالک تبادلات کریپتو است. مکانیسم دقیقی از منبع تغذیه تتر که افزایش و کاهش می‌یابد، مشخص نیست.

در آوریل۲۰۱۹ تتر فاش کرد که ۷۴‌درصد از اوراق بهادار، توسط وثیقه نقد و کوتاه‌مدت پوشش داده شده‌اند در صورتی که پیش از این میزان پول نقد و وثیقه کوتاه‌مدت آن ۱۰۰درصد عنوان شده بود. این افشاگری بخشی از تحقیقات مداومی بود که توسط دادستان‌کل نیویورک در مورد تتر انجام شده بود.

از آنجا که موسسات مالی سنتی نگران هستند که آنها را مجرم بدانند و پولشان به اندازه کافی با ارزش نباشد، اغلب مبادلات کریپتو هنوز حساب‌های بانکی ندارند. به خاطر آنکه مبادلات کریپتو حساب بانکی مشخصی ندارند نمی‌توانند با دلار معامله شوند

جان گریفین (John Griffin)، استاد امور مالی دانشگاه تگزاس گفت: «نیمی از بیت‌کوین‌هایی که در سال‌۲۰۱۷ به دست آمده، در نتیجه دستکاری بازار با استفاده از تتر بوده‌است.» سال گذشته بلومبرگ گزارش داد که وزارت دادگستری آمریکا درباره نقش تتر در تغییرات بازار تحقیق می‌کند.

استاد اقتصاد دانشگاه تگزاس ادعا می‌کند که تحت کنترل‌بودن توسط احزاب متمرکز با هدف اصلی بلاکچین و رمز‌ارزهای غیر‌متمرکز مغایرت دارد. ایده تحت کنترل در‌آوردن رمز‌ارزها در تئوری عالی است، ولی در عمل ریسک زیادی دارد زیرا هر چه احزاب متمرکز قصد کنترل‌کردن بلاکچین و رمزارزها را دارند، به سوء‌استفاده متهم و گرفتار مشکلات مشابه به ارزهای سنتی می‌شوند.

دان ریکمان(Dan Raykhman) توسعه‌دهنده پلتفرم‌های دیجیتال فناوری گفت: «چون تتر کلید رشد استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای سنتی است، بسیاری از مبادلات با آن انجام می‌شود. مبادلات کریپتو در صورت نیاز همانند کسب‌وکارهای سنتی به وثیقه نیاز دارند. این حمایت ضمنی به بقای تبادلات کمک می‌کند.»

برخی از رمز‌ارزهای پایدار در سال گذشته به طور مستقل حسابرسی و قانونمند شده‌اند و تاکنون، بسیاری از آنها به صورت مستقل مورد توجه و نظارت قرار گرفته‌اند. آرون براون(Aaron Brown)، سرمایه‌گذار و نویسنده بلومبرگ، درباره تتر نوشته است: «تتر از سال ۲۰۱۴ به وجود آمد ولی سوابق قدیمی رمزنگاری و ارزش خود را حفظ کرده‌است.» آرون براون معتقد است تتر کامل نیست ولی برای بسیاری از مردم مناسب است.

رمزارز تتر

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.