به خلاقیت خوش‌آمد بگویید

0

 ایده‌های تازه از شما روی‌گردان شده‌اند و توان پیدا کردن راه‌های تازه برای حل کردن مسائل کاری را ندارید؟ روی خودتان برچسب نزنید و تصور نکنید دیگران باهوش‌تر از شما هستند. درست است که خلاقیت همه کسانی که در اتاق کارتان در همین لحظه مشغول به کارند به یک اندازه نیست، اما با ایجاد برخی تغییرات ساده در شرایط کاری‌تان می‌توانید دریچه‌های ذهنتان را به روی خلاقیت باز کنید.

 رویه ثابتی را تعریف کنید

یک روند ثابت را تعریف کنید و قبل از شروع کارهایتان از آن پیروی کنید. نیازی به تعریف روندی پیچیده و خاص نیست. همین‌که در ابتدای روز از جایتان بلند شوید، موسیقی دلخواه و نشاط‌آوری پخش کنید، دوش بگیرید و چایتان را با یک‌تکه کیک میل کنید، می‌تواند روند خوبی برای شروع یک روز پرکار به حساب بیاید. وقتی قبل از انجام کارهایتان از این رویه تبعیت کنید، ذهنتان برای پرورش ایده‌های تازه آماده‌تر می‌شود.

 ساعت را کوک کنید

برای انجام هر کاری زمان محدودی را در نظر بگیرید و سعی کنید به این زمان‌بندی وفادار بمانید؛ اما ممکن است رسیدن به این هدف، در روزهای آغازین چندان آسان نباشد. ما از شما نمی‌خواهیم که ساعت را برای محدود کردن زمانی که باید کاری را انجام دهید کوک کنید. اما می‌خواهیم که در روز اول ساعت را برای ۱۰ دقیقه بعد کوک کنید و به خودتان قول بدهید که تا زمان زنگ زدن ساعت، از پای کارتان بلند نشوید.

در روز بعد می‌توانید این زمان تمرکز را به ۱۵ دقیقه افزایش دهید و به‌مرور بیشترش کنید. برای شمایی که پیش از این حتی یک ساعت پای انجام یک کار ننشسته‌اید، تمام روز با تمرکز و بی‌وقفه کار کردن نه کار آسانی است و نه حتی ممکن. پس با شناختی که تاکنون از خودتان به دست آورده‌اید،‌ از زمانی محدود برای تمرکز کردن شروع کنید و به‌مرور آن را افزایش دهید.

 دوروبرتان را مرتب کنید

سرشلوغی را بهانه نکنید. محیط به‌هم‌ریخته توان پرورش ایده‌های تازه را از ذهنتان می‌گیرد؛ پس پیش از انجام هر کار مهم و نیازمند تمرکز، فضایی که قرار است در آن کار کنید را مرتب کنید. اگر در اداره هستید، به میز کارتان نظم بدهید و اگر باید کاری را در خانه انجام دهید، آشپزخانه به‌هم‌ریخته و اتاق نامرتبتان را سامان‌دهی کنید. باور کنید نیم تا یک ساعتی که برای تمیز کردن محیط اطرافتان صرف می‌کنید، باعث می‌شود در ساعت‌های بعدی بهره‌وری‌تان بالاتر باشد و بهتر کار کنید.

 همیشه یک جا کار کنید

برای بالا رفتن تمرکزتان اگر در خانه مشغول انجام دادن کارهایتان هستید، از این گوشه به آن گوشه نپرید و یک قسمت از خانه را برای کار کردن مشخص کنید و در محل کارتان هم جایی ثابت و همیشگی را برای کار انتخاب کنید. اما برای بیشتر شدن خلاقیتتان، گاهی لازم است قید راهکارهایی که تمرکز را بالا می‌برند بزنید و کمی عادت‌زدایی کنید. وقتی همیشه در یک مکان کار می‌کنید، با تمرکز بیشتری می‌توانید فکرتان را به وظایفی که باید انجامشان دهید پیوند بزنید اما در عین حال، وقتی به محیطی تازه ‌وارد می‌شوید، چراغ‌های بیشتری در ذهنتان روشن می‌شود و ایده‌های بدیعی سراغتان می‌آید. اگر همین امروز لپ‌تاپتان را بردارید و به گوشه خلوت پارک نزدیک دفتر کارتان بروید، بعید است که ذهنتان ساختارشکنی نکند و ایده تازه‌ای را به شما نمایش ندهد. اصلا بد نیست هفته آینده را مرخصی بگیرید و در روستایی سبز و خوش‌آب‌وهوا خانه‌ای اجاره کنید و منتظر پیدا شدن ایده‌های ناب در این محیط تازه شوید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.