اول بازاریابی بعد نام تجاری

0

هدف بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی که پا به عرصه وجود می‌گذارند، تبدیل شدن به برندی معتبر و شناخته‌شده است، به طوری که تنها نام آن برند مصرف‌کنندگان را به سوی خرید محصولات آن جلب کند، اما به خاطر داشته باشید که تنها از راه بازاریابی موفق می‌توان به نام تجاری مورد نظر خود دست یافت. در این گزارش تلاش می‌کنیم به بیان تفاوت بین دو مفهوم بازاریابی و نام تجاری بپردازیم و به چند اشتباه رایجی که در زمینه برند شدن وجود دارد، اشاره کنیم.

  •  نام تجاری باید چه فاکتورهایی داشته باشد؟

برای رسیدن به نام تجاری باید در وهله اول تعریف دقیقی از مفهوم آن داشته باشید. نام تجاری شامل لوگو، رنگ‌ها و طرح وب‌سایت است، به این معنا که مناسب‌ترین لوگو را باید برای برند خود انتخاب کنید و رنگ انتخاب‌شده نیز باید تا حد ممکن ویژگی کسب‌وکار مورد نظر را در خود داشته باشد. در کنار طراحی وب‌سایت و حضور فعال در صفحات اجتماعی، تشکیل دادن کمپین‌های تبلیغاتی به منظور بازاریابی در کانال‌های تلویزیونی، بیلبوردهای تبلیغاتی، ساختن کلیپ‌های مربوط به برند مذکور و… نیز از فعالیت‌های مهم به منظور داشتن یک نام تجاری موفق است. این موارد از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی هستند که به کسب‌وکارهای مختلف اجازه برند شدن می‌دهند.  انتخاب دقیق لوگو، رنگ‌ها، طرح‌ها، حضور مناسب در فضای اینترنتی و… از موارد ضروری برای تبلیغ موفق و رسیدن به نام تجاری معتبر است.

  •  چند اشتباه رایج در مورد دو مفهوم

تفاوت اصلی که بین بازاریابی و نام تجاری وجود دارد این است که بازاریابی مجموعه فعالیت‌ها، ابزارها و استراتژی‌هایی است که هر کسب‌وکاری به منظور ترویج و شناساندن خود به کار می‌برد. این ابزارها نیز طیف گسترده‌ای را تشکیل می‌دهند: رسانه‌های اجتماعی، تلفن‌های همراه، جستجوی محلی، تبلیغات سنتی و… در مقابل نام تجاری پیام و فرهنگی است که ترویج شده و بین مصرف‌کنندگان نفوذ کرده و سمبلی از کسب‌وکار مورد نظر است. تصورات غلط و رایجی که در مورد نام تجاری بین مردم وجود دارد، به چندین شاخه تقسیم می‌شوند. مخلوط کردن نام تجاری و بازاریابی از اشتباهات رایجی است که در رابطه با برند وجود دارد. مفهوم برند بسیار عمیق‌تر از بازاریابی است. ابزارهای بازاریابی تنها به برقراری ارتباط بین نام تجاری و پیام تبلیغاتی می‌پردازند، به بیان دیگر نام تجاری دربردارنده پیام تبلیغاتی و هویت کسب‌وکار شماست و بنابراین مفهومی گسترده‌تر از بازاریابی دارد. تصور اشتباه دیگری که در مورد برند شدن وجود دارد این است که اگر نام تجاری خود را به دست آورید، به قدرت نهایی می‌رسید، به این معنا که اگر صاحبان کسب‌وکارهای مختلف با انجام فعالیت‌های بازاریابی متنوع بتوانند به یک نام تجاری دست یابند و برند شناخته‌شده‌ای شوند، دلیل بر این نیست که به نهایت قدرت و شهرت در کسب‌وکار خود رسیده باشند. مرحله مهم‌تری که برای تثبیت برند و برتری کسب‌وکار خود لازم دارید، این است که بازخورد نام تجاری خود را در میان مشتریان پیگیری کنید و تنها به یافتن نام تجاری اکتفا نکنید. برندی که مصرف‌کنندگان را تحت تاثیر قرار ندهد محکوم به شکست است و مدت زمان زیادی نمی‌تواند موقعیت خود را حفظ کند. بنابراین سعی کنید از طریق رصد مشتریان و در نظر گرفتن میزان بازگشت آن‌ها به سوی محصولتان، فرایند بازاریابی خود را به‌روزرسانی کنید و درنهایت نام تجاری‌تان را زنده نگه ‌دارید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.