برندی که به زندگی‌ ایرانی‌ها رنگ می‌پاشد

0

تولد الوان با تولید رنگ‌های ساختمانی رقم خورد. شرکتی که در دی‌ماه ۱۳۶۰ خود را به ثبت رساند و فعالیتش در جاده مخصوص کرج را با عنوان شرکت تعاونی تولید رنگ و رزین الوان آغاز کرد؛ اما نقطه اوج این برند به دهه ۷۰ برمی‌گردد .

این روزها رنگ، بخش لاینفکی از زندگی روزمره ما شده است. نه‌تنها لباس‌ها و ظرف‌های خانه‌هایمان از سیاه و سفیدی درآمده‌اند که در طراحی همه قسمت‌های محل زندگی خود سعی می‌کنیم با گنجاندن یک المان رنگی حال و روز بهتری به خودمان ببخشیم. احساس ما به رنگ‌های اطراف به‌قدری قوی شده که دیگر تصور خانه و زندگی بدون رنگ‌های متنوع چندان برایمان خوشایند نیست. این برند ایرانی هم احتمالا زمانی که تصمیم به ورود به عرصه تولید و ساخت انواع رنگ‌های روغنی و پلاستیک گرفت، همین افکار را از سر گذراند. آن‌ها از ۳۶ سال پیش تا به امروز، تصمیم بر رنگی کردن زندگي‌های ایرانی گرفته‌اند و تجربه فعالیت‌های چندین‌ساله‌شان، مهری بر موفقیت آن‌ها بر رنگ پاشیدن به در و دیوارهای خانگی و غیرخانگی است. همه این حس و حال خوبی که رنگ به خوشایند شدن محیط زندگی ما می‌دهد را بگذارید کنار دلایلی که استفاده از رنگ موجب محافظت از سطوح در مقابل عوامل بیرونی و حال و هوای جوی و… می‌شود. شرکت تعاونی تولید رنگ الوان هم احتمالا با تمام این توجیه‌های زیبایی‌شناختی و فنی به سراغ صنعتی رفت که در سال ۱۳۶۰ با وجود پیشرفت‌های فراوان و سبقه طولانی، هنوز به‌صورت صنعتی و حرفه‌ای تولید نمی‌شد.

  •  تاریخ ورود رنگ‌های صنعتی به زندگی ایرانی

بی‌شک رنگ در سرزمین ما سبقه‌ای طولانی دارد. نگاهی به نقاشی‌ها و فرش‌ها و معماری ایرانی به‌خوبی گواهی بر این تاریخ طولانی است. با این وجود قدمت صنعت رنگ ایران به‌صورت کنونی در کم‌تر از نیم‌قرن شکل گرفته است. اولین تلاش برای شکل دادن به واحد رنگ‌سازی صنعتی به سال ۱۳۱۸ برمی‌گردد که کارخانه‌ای در کشور تصمیم گرفت رنگ روغنی تولید و عرضه کند و بعدها در سال ۳۸ رنگ‌های پلاستیک برای اولین بار به خانه‌های ایرانی سر زد. اما حال و روز صنعتی تولیدات رنگ به ۲۰ سال قبل از تاسیس شرکت الوان بازمی‌گردد. زمانی که رنگ‌های هوای خشک و لاک‌های روی چوب برای اولین بار در حجم وسیع تولید شد و تا اواخر دهه ۵۰ کم‌کم صنعتی به نام تولید رنگ و رزین در کشور متولد شد. صنعتی که گروه‌های تولیدی و کسب‌وکارهای جوان را به سمت خود کشاند و شرکت تولیدی رنگ الوان هم در همان روزگار تصمیم به ورود به این صنعت نوپا گرفت.

تولد الوان با تولید رنگ‌های ساختمانی رقم خورد. شرکتی که در دی‌ماه ۱۳۶۰ خود را به ثبت رساند و فعالیتش در جاده مخصوص کرج را با عنوان شرکت تعاونی تولید رنگ و رزین الوان آغاز کرد. اما نقطه اوج این برند به دهه ۷۰ برمی‌گردد. زمانی که الوان با تغییرات مدیریتی و خطوط تولید تصمیم گرفت سهم خود در بازار ایران را افزایش دهد و صنایع خود را در استان‌های شمال و جنوب و شرق و غرب کشور وسعت بخشد. در کنار آن تمایل به صادرات با افزایش سرمایه تولیدی این برند بیشتر و بیشتر شد و نگاهی به تاریخ سی و چند ساله این برند، دهه هفتاد را اوج شکوفایی آن نشان می‌دهد. جهش الوان در این دوران افتخارات چشمگیری برایش به همراه داشت. افتخاراتی که همچنان هم نصیب این برند می‌شود و از جمله آن‌ها می‌توان به عنوان برند برتر ایرانی، صادرکننده نمونه کشوری، لوح ملی رعایت حقوق مصرف‌کننده و جایزه بهترین رهبران کسب‌وکار خاورمیانه اشاره کرد.

 قصه‌های رنگی برای کودکان ایران

امروز الوان برندی است که بخش اعظمی از آن توسط خانواده علیخان‌زاده اداره می‌شود. مهدی علیخان‌زاده که مدیرعامل الوان است، باور دارد که امروز با وجود پیشرفت صنعت کشور در زمینه رنگ و با وجود فعالیت بیش از ۳۵۰ واحد صنعتی مجاز در این عرصه و ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن رنگ در سال، هنوز ایرانیان راه درازی تا رسیدن به عددی قابل قبول در سرانه مصرف رنگ در پیش دارند. با وجود قدمت طولانی رنگ در تاریخ ایران، هنوز زندگی‌های ایرانی جای رنگی شدن دارند و الوان یکی از نام‌هایی است که قصد دارد پای این صنعت را به خانه‌های سرزمینش باز کند. او می‌گوید که الوان بخش بزرگی از پیشرفتش را مدیون خانواده‌های ایرانی و وفاداری است که در تمام این سال‌ها مشتریان همیشگی‌اش بوده‌اند و اجازه پیشرفت را به این برند داده‌اند. علیخان‌زاده معتقد است که با وجود حضور گسترده تولیدات غیرمجاز و بی‌کیفیت در این صنعت، الوان همواره سعی کرده قیمت محصولاتش را در حد اقتصادی نگه دارد تا رنگ‌های بی‌کیفیت جایگزین آن نشود.

در کنار فعالیت‌های ۳۰ ساله این برند، یکی از شیرینی‌های تبلیغاتی آن قصه‌های الوان است که در مدارس دست‌به‌دست می‌شود و بچه‌ها را نه‌تنها با رنگ‌آمیزی‌های متنوع آشنا می‌کند، که به آن‌ها جایزه می‌دهد و بالاتر از همه اینها سعی بر آموزش مسائل زیست‌محیطی به آن‌ها دارد. قصه‌های بچه‌های الوان مجموعه کتاب‌هایی است که این برند برای نقاشی کودکانه در نظر گرفته و بچه‌های بسیاری با رنگ‌آمیزی آن‌ها، رنگ‌های الوان را جایزه گرفته‌اند.

نه‌تنها عناصر تبلیغاتی ریز و درشت، که در سال‌های اخیر واحد تحقیق و توسعه این برند، به رشد‌ آن در منطقه بسیار کمک کرده است. الوان توانسته به کمک همین واحد، خودش را به‌عنوان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی هم ثبت کند و به مدد فعالیت‌های تحقیقاتی‌اش امروز محصولات رنگ الوان یکی از پرتنوع‌ترین تولیدات زمینه رنگ و رزین در کشور هستند که نه‌تنها تولید رنگ‌های پلاستیک و روغنی و آکریلیک که ما در بازار می‌شناسیم، بر عهده دارند که انواع تینر، رنگ‌های نانو، پوشش‌های آنتی‌باکتریال و بهداشتی و رنگ‌های عایق حرارت و حریق را هم تولید و عرضه می‌کنند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.