بررسی ژئوپولیتیک Google Earth

0

این برنامه چیزی فراتر از حلقه های کشتزار، دریاچه های خون در عراق، و بشفاب پرنده های نیمه پنهان را نشان می دهد. مقامات کشورهای مختلف از یونان گرفته تا نیویورک و سوئیس از تصاویر ماهواره ای رایگان برای شناسایی تقلب های مالیاتی و مزارع غیر قانونی استفاده می کنند. نقشه نگاران نیز مشغول به کار شده اند و میدان های مین سیاسی را کشف و ایجاد می کنند.

در ژوئن ۲۰۰۶، یک مرد آلمانی وارد صفحه Google Earth شد و تقاضای کمک کرد تا یک تشکیلات زمینی غیرعادی را که در یک صحرا در نزدیکی شهری در چین مرکزی پیدا کرده بود، شناسایی کنند. او در مطلب ارسالی خود مختصات آن را ارائه داد و گفت که این تشکیلات یک منظره بزرگ در خارج از پایگاه نظامی است. او نمی دانست چیزی که با آن مواجه شده است، چیست؟

پس از دو هفته بررسی مشخص شد که این منظره یک منطقه مرزی مورد درگیری کشمیر است که هند و چین در سال ۱۹۶۲ بر سر آن با یکدیگر جنگ کرده اند.

در سال ۲۰۰۷، موزه یادبود هولوکاست آمریکا یک پروژه را با همکاری گوگل راه اندازی کرد تا از خرابی خانه ها و روستاها در غرب سودان نقشه برداری کند. این پروژه که “بحران در دارفور” نام دارد، به افزایش تصاویر ماهواره ای مربوط به شهرها و دهکده های سوخته، اطلاعات و موقعیت های مکانی اردوگاه های مردمی، و تصاویر و شهادت بازماندگان و سازمان های غیر دولتی بین المللی کمک شایانی کرده است. امید است که شواهد و مدارک جمع آوری شده بتواند تکذیب کشتارهای دسته جمعی توسط دولت سودان را رد کند.

Google Earth معمولاً هر چند سال یکبار تصاویر ماهواره ای خود را به روز رسانی می کند، اما کاربران می توانند تصاویر قدیمی تر را نیز مشاهده کنند تا از میزان خسارات و آوارگی غیر نظامیان در دارفور مطلع شوند. در سال ۲۰۰۹، این پروژه از ۳۳۰۰ روستای سوخته شده توسط نیروهای دولتی و نظامیان نقشه نگاری کرد.

پنج سال پیش نیز، وقتی Google Earth برای اولین بار در کامپیوترهای میزی تمام دنیا عرضه شد، مردم اغلب به دنبال خانه قدیمی خود در نقشه های گوگل می گشتند یا کارهای افراد مختلف را زیر نظر می گرفتند. اما به مرور زمان، فناوری و نقشه های گوگل دقیق تر شدند و از آنها برای تشخیص مرزهای اشتباه یا مکان هایی که به اشتباه در محدوده مرزی کشورها قرار می گرفتند، استفاده شد. یکی از این نمونه ها درگیری بر سر نام خلیج فارس بود که ایرانیان معتقد بودند این خلیج فارس است و عرب ها آن را خلیج عرب می دانستند.

در ماه فوریه، گوگل در یک درگیری شدید بین تایلند و کامبوج بر سر مکان دقیق مرزهای این دو کشور قرار گرفت. گوگل با ارائه مرزها و خطوط دقیق تر توانست به این درگیری خاتمه دهد. در ماه جولای، گوگل به طور تصادفی تعدادی از روستاهای ویتنام را داخل مرزهای چین قرار داد، و از سوی دولت هانوی به شدت توبیخ شد.

در حال حاضر نیز گوگل سعی دارد پا را فراتر بگذارد و مجموعه ای از مدل های پیش بینی ایجاد کند. با استفاده از این مدل ها می توان اثرات گرمایش جهانی را تا سال ۲۱۰۰ پیش بینی کرد. با استفاده از ماهواره های این برنامه قدرتمند می توان هر گونه تغییر روی کره زمین را، از قبیل بالا رفتن سطح دریا، قطع درختان جنگلی، شهرسازی، محو شدن جزایر کوچک، شناسایی کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.