با «تری‌دی‌فست» خودتان را اسکن و چاپ کنید!

0

به لطف تکنولوژی و همینطور کسب‌و‌کارهای استارتاپی، می‌شود حتی رویایی‌ترین‌ها را هم عملی کرد‌ و چه بسا خودتان جادوگر و یا غول چراغ جادوی خودتان و یا دیگران شوید! «تری‌دی فستی‌ها» یکی از همین غول‌های چراغ جادو هستند! در یک کلام، کارشان این است که‌ ارمغانی از هرآنچه که در دنیای سه‌بعدی ما می‌گذرد را به شما هدیه بدهند؛ از کفش و لباس بگیرید تا حتی تجهیزات ساختمانی و یا یک ابزار خاص! در این شماره از شنبه‌ با مصطفی شهرمیانی، بنیانگذار «تری‌ دی فست» که موفقیت خود را مدیون تیم قوی و همینطور ایده‌ ناب‌شان می‌داند، به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

  •  چه شد که چاپگرهای سه‌بعدی موضوع اصلی استارتاپ شما شدند؟!

ایده اصلی تری‌دی فست از آنجایی آمد که من تصمیم به ایجاد یک سرویس تولید عینک شخصی‌سازی‌شده سه‌بعدی گرفتم. اما بعد از اینکه ظرفیت‌های پرینت سه‌بعدی را بررسی کردم، به این نتیجه رسیدم که یک سرویس آنلاین خدمات پرینت سه‌بعدی می‌تواند تاثیر زیادی در بازار پرینت سه‌بعدی داشته باشد.

  •  چطور ریسک تاسیس استارتاپی در حوزه‌ چاپگر‌های سه‌بعدی را به جان خریدید؟!

در زمینه خدمات پرینت سه‌بعدی مسائل پیچیده فنی چه در زمینه سخت‌افزار و چه نرم‌افزار وجود دارد. بله، این ریسک بالایی داشت اما استارتاپ و فعالیت استارتاپی همیشه پر از ریسک و چالش است و اصلا همین چالش‌هاست که کار استارتاپی را هیجان‌انگیز می‌کند. سرعت بالای تکنولوژی‌های ساخت افزودنی یا پرینت سه‌بعدی برای من خیلی جذاب است؛ اینکه هر روز با یک مسئله‌ جدید رو‌به‌رو می‌شوی، هر روز با یک چالش فنی جدید رو‌به‌رو می‌شود.

  •  «تری‌دی فست» به غیر از خدمت در حوزه‌ چاپگرهای سه‌بعدی، خدمات دیگری را هم ارائه می‌دهد؟ درباره‌ خدمات «تری‌دی فست» بیشتر توضیح می‌دهید؟

خب، خیلی از کسانی که مشتری ما هستند، مدل سه‌بعدی آماده ندارند و ما ایده آنها را برای ساخت باید تبدیل به مدل کنیم. بنابراین خدمات طراحی سه‌بعدی با استفاده از یک جامعه بزرگ از طراحان سه‌بعدی یکی از نیازهایی بود که امروز حل شده. ما بیش از ۱۰۰ طراح سه‌بعدی خلاق در کانون طراحان سه‌بعدی داریم که به صورت فریلنسری سفارشات طراحی را دریافت می‌کنند و ایده‌های خلاق مشتریانمان را واقعی می‌کنند. از طرف دیگر ما یک فروشگاه آنلاین داریم که مدل‌های آماده کاربردی و غیر‌کاربردی (هنر زیبا) در آن گذاشته‌ایم. شما می‌توانید پرینت سه‌بعدی را با مدل‌های موجود در فروشگاه شروع کنید. البته می‌توانید از اسکن هم شروع کنید، مثلا یکی از یادگاری‌هایتان و یا حتی خودتان را اسکن و پرینت کنید.

  •  نحوه‌ روند ارائه کار این چاپگر‌های سه‌بعدی چگونه است؟ یعنی برای مثال؛ شما در ابتدا خودتان هرگونه سفارشی را دریافت می‌کنید و خودتان هم مستقیما آن را تولید می‌کنید و به مشتریان‌تان ارائه می‌دهید؟!

تری‌دی فست سرویس پرینت سه‌بعدی است که تقریبا همه پرینترهای حرفه‌ای و با‌کیفیت ایرانی را فهرست کرده است. شما مدل‌تان را در سایت ما آپلود می‌کنید و ما متناسب با نیاز شما و ویژگی‌های مدل‌تان آن را به با‌کیفیت‌ترین سرویس در محدوده جغرافیایی شما ارسال می‌کنیم. بنابراین تولید کاملا به صورت محلی انجام می‌شود. این مسئله باعث‌شده که تکنولوژی‌های ما و دستگاه‌های ما ظرفیت به شدت بالایی داشته باشند.

در مواردی که مشتری نیاز به پردازش پس از تولید داشته باشد، مدل ابتدا به مرکز پروسس ارسال می‌شود و بعد برای مشتری ارسال می‌شود و در مواقعی که نیاز به این کار نباشد، مدل مستقیما از کارگاه پرینت برای مشتری ارسال می‌شود.

  •  به نظر می‌رسد، با توجه به اینکه شما استارتاپی در زمینه چاپگرهای سه‌بعدی آن هم در ایران تاسیس کرده‌اید، سرمایه‌گذاری در چنین حوزه‌ای در ابتدای کار دشوارتر از دیگر استارتاپ‌ها باشد، چطور با این دشواری کنار می‌آیید یا آمدید؟!

ببینید، تری‌دی فست یک پلت‌فرم آنلاین است که دارندگان پرینتر‌های سه‌بعدی، طراحان و کاربرانی که خدمات پرینت احتیاج دارند را به هم وصل می‌کند. بنابراین سرمایه‌های مورد نیاز ما بیشتر از جنس نیروی انسانی متخصص و بازاریابی بود و البته هست. ما تیم حرفه‌ای هستیم که هم در حوزه سخت‌افزارهای ساخت افزودنی (ساخت پرینتر اف‌دی‌ام، دی‌ال‌پی و بایندرجت) تجربه زیادی داریم و هم نرم‌افزار‌های پرینت سه‌بعدی. البته در بخش مارکتینگ هم تجربه‌های زیادی در برند‌سازی و تبلیغات داریم. بنابراین مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نیاز ما تخصص بود که خوشبختانه الان فوق‌العاده شده‌ایم. همین تخصص‌های کلیدی که ما در تیم داریم بزرگ‌ترین سرمایه ماست و همین کار را برای رقبای آینده ما سخت می‌کند. البته نیاز‌های مالی تیم هم مطرح است که با پول تریگ‌آپ (شتاب‌دهنده‌مان) در ابتدا تامین می‌شد و الان از سود استارتاپمان تامین می‌شود.

  •  چه انگیزه‌ها و یا رویاهایی را در این راه‌ در ذهن دارید؟

ما به این فکر می‌کنیم که محصولات پرینت سه‌بعدی را به زندگی مردم وارد کنیم. ما معتقدیم که پرینت سه‌بعدی زندگی را تغییر می‌دهد و به قول استیو جابز جهان را جای بهتری برای زندگی می‌کند.

ببینید، آینده تولید و ساخت، ساخت افزودنی است. در سال‌های آینده تولید انبوه محصولات متوقف می‌شود و تولیدات محدود و شخصی‌سازی شده می‌شوند. شما محصولاتی را مصرف می‌کنید که فقط برای شخص شما تولید شده و همه ویژگی‌های شخصی مد نظر شما را دارد.

در واقع مشتری و تولید‌کننده یک رابطه تعاملی  برقرار می‌کنند و تولید از انحصار تولید‌کننده‌های بزرگ به یک کار ساده تبدیل می‌شود و به صورت محلی انجام می‌شود. در این شرایط شما صرفا باید خلاق باشید… تولید محصول خیلی ساده‌تر از همیشه است.

  •  فرض کنید من به عنوان یک کاربر می‌خواهم از خدمات سه‌بعدی «تری‌دی فست» استفاده کنم، کمی‌توضیح می‌دهید که حین سفارش با چه اعداد و ارقامی‌ طرف می‌شوم؟! هزینه‌ ارائه‌ خدمات شما چقدر است؟

برای شروع پرینت سه‌بعدی باید فایل مدل سه‌بعدی خود را داشته باشید. اگر فایل داشته باشید (خودتان مدل‌ساز باشید) فایل را در سایت ما آپلود می‌کنید و قیمت متناسب با فایل شما به صورت آنلاین محاسبه می‌شود. اگر طراح نیستید، می‌توانید از مدل‌های فروشگاه استفاده کنید یا یک طراح را برای مدل‌سازی ایده‌تان انتخاب کنید.

  •  هدایت استارتاپی مثل «تری‌دی فست» به نظر می‌رسد‌ که کار پر‌زحمتی باشد، کمی ‌از تخصص‌ها و اعضای تیم‌تان به مخاطبان شنبه می‌گویید؟

بله، تری‌دی فست کسب‌و‌کار پیچیده‌ای است. ما چیزی را به صورت آنلاین می‌فروشیم که هنوز تولید نشده بنابراین باید به خیلی چیزها‌ اهمیت دهیم. اینکه فایل مدلی که آپلود می‌شود، اصلا قابل پرینت هست؟ اینکه آیا کیفیت پرینت متناسب با نیاز مشتری انجام شده؟ اینکه آیا تکنولوژی‌ای که برای ساخت این مدل نیاز داریم، موجود است؟ ارسال محصول هم دردسر بعدی است. اینکه مدل در هنگام ارسال آسیب نبیند و صدها مسئله دیگر. اما تیم خیلی خوبی هم هستیم. همدیگر را کامل می‌کنیم.

به نظر من در تیم‌سازی این اهمیت بالایی دارد؛ اینکه دو نفر با یک مهارت در یک تیم جمع نکنیم. همه ‌نیاز‌های استارتاپ را در نظر بگیریم و تیم‌سازی کنیم. ما دو متخصص فنی پرینت سه‌بعدی داریم که در زمینه ساخت پرینتر سال‌ها کار کرده‌اند و ثبت اختراع و مقاله خوب دانشگاهی هم دارند، متخصص برندینگ و بازاریابی داریم، متخصص طراحی سه‌بعدی داریم و تقریبا همه ما کاری را بلدیم که دیگری بلد نیست و این ما را خیلی خوب با هم ارتباط داده. ما تقریبا ۲۴ ساعته در محل شرکت هستیم.  با اطمینان می‌گویم که زندگی همه ما تری‌دی فست است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.