بایدو؛ فراتر از یک جست‌وجوگر است

0

مهتاب نوری | بایدو یک وب‌گاه جست‌وجوگر چینی است که دارای ۵۷ خدمت گوناگون، از جست‌وجو گرفته تا شبکه‌های اجتماعی است. این وب‌گاه قابلیت جست‌وجو در اینترنت، شامل عکس و فایل‌های صوتی مانند MP3 و… را فراهم می‌کند. از دیگر قابلیت‌های این وب‌گاه نوشتن عبارت مورد نظر به خط پین‌یین و برگرداندن آن به طور خودکار به چینی نوشتاری و جست‌وجو بر اساس آن است. این موتور جست‌وجوگر در سپتامبر ۲۰۱۱ ششمین وب‌گاه پربازدید دنیا و پربازدیدترین وب‌گاه چین بوده‌است. بایدو ۷۴۰ میلیون صفحه، ۸۰ میلیون عکس و ۱۰میلیون فایل چند‌رسانه‌ای را به صورت ایندکس دارد.

  •  برخی از محصولات بایدو

  نقشه بایدو: یک راهکار نقشه‌یابی رومیزی و همراه مشابه با نقشه گوگل که فقط منطقه چین را تحت پوشش دارد.

  بایدو نت‌دیسک: یک خدمات ذخیره‌سازی فضای ابری که ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی آزاد ارائه می‌دهد.

  بایدو خدمات جست‌وجوی زبان ژاپنی خود را شروع کرده است. این خدمات شامل یک نوار جست‌وجو برای صفحات وب و جست‌وجوی تصاویر، کمک به کاربر و خدمات پیشرفته می‌شود. موتور جست‌وجوی ژاپنی در ۱۶ مارس ۲۰۱۵ تعطیل شد.

  بایدو پست‌بار: یک جامعه قابل جست‌وجو را به کاربران ارائه می‌دهد تا نظرات خود را مبادله کرده و دانش و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند. این یک جامعه آنلاین است.

  بایدو نیوز: ‌لینک‌های مجموعه‌ای از اخبار محلی، ملی و بین‌المللی را ارائه می‌دهد و داستان‌های جدید را در یک قالب قابل جست‌وجو عرضه می‌کند.

  بایدو نوز: یک جامعه قابل جست‌وجو را برای اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات به کاربران ارائه می‌دهد. از طریق این خدمات، اعضای ثبت‌شده بایدو نوز می‌توانند پرسش‌های ویژه خود را به سایر اعضا ارسال کنند تا آنها پاسخ دهند.

  جست‌وجوی MP3 بایدو: لینک‌های ایجاد شده توسط الگوریتم‌ مربوط به آهنگ‌ها و سایر فایل‌های چندرسانه‌ای را که توسط ارائه‌دهندگان محتوای اینترنتی ارائه شده‌اند، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بایدو با یک قابلیت جست‌وجوی موسیقی متداول به نام «جست‌وجوی MP3» و فهرست‌های مربوط به موسیقی چینی این کار را آغاز کرد.

  جست‌وجوی تصویر بایدو: به کاربران امکان می‌دهد تا میلیون‌ها تصویر را در اینترنت جست‌وجو کنند. این خدمات قابلیت‌هایی مانند جست‌وجو بر حسب حجم تصویر یا نوع فایل تصویر عرضه می‌کند.

  جست‌وجوی ویدئو بایدو: به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق هایپرلینک‌های کلیپ‌های ویدئویی آنلاین که روی وب‌سایت‌های اشخاص ثالث هاست می‌شوند، دسترسی داشته باشند.

  بایدو اسپیس: به کاربران مجاز امکان می‌دهد تا صفحات اصلی شخصی‌سازی شده ایجاد کنند. کاربران می‌توانند گزارش وب، وبلاگ، آلبوم تصاویر و برخی اطلاعات شخصی در صفحات خود را ارسال کرده و جمع‌هایی از دوستان خود را که آنها نیز کاربران مجاز هستند، ایجاد کنند.

  بایدو بیک: بزرگ‌ترین فرهنگ‌نامه آنلاین چین است.

  جست‌وجوی وب‌سایت آموزشی: به کاربران امکان می‌دهد وب‌سایت‌های موسسات آموزشی را جست‌وجو کنند. جست‌وجوی دانشگاه بایدو نیز این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران اطلاعات در وب‌سایت‌های دانشگاه‌های خاصی در چین را جست‌وجو کنند.

  جست‌وجوی حقوقی بایدو: به کاربران امکان می‌دهد تا یک پایگاه‌ داده حاوی قوانین و مقررات ملی و محلی، پرونده‌ها، تصمیمات قانونی و فرهنگ لغات حقوقی را جست‌وجو کنند.

  بایدو گیمز: یک کانال آنلاین است که به کاربران امکان می‌دهد تا اخبار و محتویات مربوط به بازی را جست‌وجو کنند.

  بایدو اینترتینمنت: ‌یک کانال آنلاین برای اخبار و محتوای مربوط به سرگرمی است. کاربران می‌توانند اخبار و سایر اطلاعات مربوط به ستارگان، فیلم‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی و موسیقی را جست‌وجو کنند.

  بایدو تانگی: یک پلتفرم تحلیل وب است. این پلتفرم بسیاری از گزارش‌ها درباره بازدیدکنندگان وب‌سایت آنها را از قبیل گزارش منبع بازدیدکنندگان در وب‌سایت آنها، یک گزارش جمعیت‌شناختی کاربر، گزارش درباره محتوای مشاهده شده در سایت و غیره، به کاربران ارائه می‌دهد.

این شرکت در بسیاری از موضوعات دیگر وارد شده است و خدمات مهمی را در آن زمینه‌ها به کاربران ارائه می‌دهد. این شرکت یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌ها در چین به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.