بازار کار نیروی متخصص در جاب‌ویژن

مدیران این استارتاپ که شبکه‌های اجتماعی پر مخاطبی دارند؛ نگران فیلترینگ هستند

0

یافتن شغل مناسب یکی از دغدغه‌های اصلی نیروهای متخصص و دانشگاهی است. اینکه بتوانند موقعیت شغلی هماهنگ با توانمندی‌ها و ویژگی‌هایی که دارند، بیابند.

استارتاپ جاب‌ویژن به نشانی jobvision.ir با شناسایی این دغدغه در تلاش است بستری را فراهم کند تا از یک طرف نیروهای متخصص به شغل مورد نظر خود دسترسی داشته باشند و از طرف دیگر کارفرمایان بتوانند با رویکردی به‌روز و حرفه‌ای، نیروهای متخصص مورد نیاز خود را جذب کنند.

مقداد ولایی به همراه هادی محمدآبادی و امیرحسین حسینی آرانی این استارتاپ را بنیانگذاری کرده‌اند. مقداد و هادی با هم هم‌دانشگاهی بوده‌اند و در رشته MBA دانشگاه شریف تحصیل کرده‌اند. مقداد در حال حاضر دانشجوی دکترای مدیریت توسعه در دانشگاه تهران است.

امیرحسین نیز لیسانس کامپیوتر از دانشگاه شریف و ارشد مدیریت آی‌تی دارد. با مقداد هم‌صحبت شدیم تا بیشتر با فعالیت‌های جاب‌ویژن آشنا شویم. «من و هادی در دوره ارشد به فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار بودیم. زمانی که فارغ‌التحصیل شدیم، به دلیل اینکه سابقه و تجربه کاری نداشتیم، تصمیم گرفتیم که مدتی در شرکت‌های مختلف مشغول به کار شویم و تجربه کسب کنیم و در نهایت کسب‌وکار خود را راه بیندازیم.

بر همین اساس من چند سالی در حوزه توسعه کسب‌وکار و هادی نیز در حوزه بازاریابی و فروش مشغول به کار شدیم. پس از آن تیمی تشکیل دادیم و امیرحسین نیز به ما پیوست و این استارتاپ را راه انداختیم. ایده جاب‌ویژن از خلأیی که میان سیستم آموزشی و بازار کار در ایران وجود داشت، به ذهنمان رسید.

اینکه توانمندی‌هایی که برای ورود به بازار کار نیاز است هم در آموزش عمومی و هم در آموزش عالی مغفول واقع شده و جوانان فارغ‌التحصیل نمی‌دانند بازار کار دقیقا به دنبال چه نوع توانمندی و مهارت‌هایی است.

بر همین اساس تصمیم گرفتیم که بستری را فراهم کنیم تا از آن طریق نبض بازار کار را در دست داشته باشیم و بتوانیم این نیازمندی‌ها را از طرف کارفرمایان شناسایی کنیم و در اختیار کارجویان قرار دهیم.»

جاب‌ویژن چه کار می‌کند

جاب‌ویژن بستری است که نیروهای متخصص را به کارفرمایان مرتبط می‌کند و در آن سه هدف اصلی دنبال می‌شود؛ یکی اینکه بتواند بستری برای ارتباط صحیح و کارآمد کارجویان و کارفرمایان در حوزه جذب و استخدام فراهم کند.

دوم اینکه شرایطی را فراهم بیاورد تا کارجویان بتوانند خود را برای ورود به بازار کار آماده کرده و استخدام‌پذیرتر شوند و سوم اینکه به کارفرمایان کمک کند تا بهتر خود را به نیروی متخصص معرفی کرده و در اجرای فرایند استخدام و گزینش حرفه‌ای‌تر عمل کنند.

جاب‌ویژن برای کارفرمایان

در سایت بخشی به عنوان جاب‌برد در نظر گرفته شده که در آن آگهی‌های استخدامی شرکت‌های مختلف در آن قرار می‌گیرد. «به کمک این خدمت، شرکت‌ها می‌توانند آگهی‌های استخدامی خود را روی وب‌سایت درج کنند. همچنین می‌توانند در بانک رزومه‌های متخصصان جاب‌ویژن جست‌وجو کرده و فرد مورد نظر را پیدا کنند.

از جمله ویژگی‌های متمایز این بخش می‌توان به رزومه‌ساز استاندارد و دوزبانه، سیستم هوشمند انطباق (Match Index) که میزان انطباق شاخص‌های مدنظر کارفرما با هر فرد را مشخص می‌کند و فیلترهای ۱۵گانه کاربردی جست‌وجوی بانک رزومه اشاره کرد. در این خدمات، بسیاری از همکاران ما به دنبال این هستند که برای هر فرصت شغلی چند صد رزومه به سازمان‌ها معرفی کنند.

اما مشکل این است که عمدتا بخش کوچکی از این رزومه‌ها دارای شرایط مدنظر سازمان هستند. رویکرد اصلی جاب‌ویژن که البته هنوز به صورت کامل محقق نشده، آن است که با معرفی کمترین و در عین حال مرتبط‌ترین تعداد رزومه، سازمان فرد مورد نظر خود را استخدام کند.»

ارزیابی متقاضیان استخدام از دیگر خدماتی است که در جاب‌ویژن ارائه می‌شود. «در این بخش با ارائه آزمون‌های استاندارد ارزیابی و اجرای کانون‌های ارزیابی به کارفرمایان کمک می‌کنیم تا فرایند استخدام و انتخاب نیروی نهایی را به صورت کاملا حرفه‌ای به پیش برند. بخش کانون‌های ارزیابی بنا به سفارش سازمان‌ها با روش‌های خلاقانه‌ای پیاده می‌شود.

به این ترتیب که طی برگزاری جلساتی با سازمان‌ها، توانمندی‌ها و خصوصیات مورد نظر آنها را استخراج می‌کنیم و سپس متناسب با این نیازمندی‌ها موقعیت‌هایی خلق می‌کنیم تا افرادی که در ارزیابی اولیه توسط سازمان انتخاب شده‌اند، در این موقعیت‌ها مورد ارزیابی ارزیاب‌های حرفه‌ای ما و سازمان قرار گیرند. آیتم‌های ارزیابی شامل بازی، شبیه‌سازی، بحث و گفت‌وگوی گروهی، پرزنتیشن و غیره است و این ارزیابی بعضا تا ۶ یا ۷ ساعت به طول می‌انجامد.»

علاوه بر این، برگزاری نمایشگاه‌های کار با هدف ارتقای برند کارفرمایی نزد نیروی متخصص، جمع‌آوری بانک رزومه، گفت‌وگوی چهره به چهره با کارجویان و نیز استخدام از دیگر خدمات است که در حال حاضر ۹ دوره نمایشگاه کار در دانشگاه شریف و ۱ دوره در مقیاس بزرگ‌تر و با رویکردی ملی با عنوان نمایشگاه کار ایران برگزار شده و دومین دوره این نمایشگاه نیز از ۴ تا ۶ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.

تاکنون ۲۰۰۰ سازمان و حدود ۲۵۰ هزار کارجو به خانواده جاب‌ویژن پیوسته‌اند که از این میان می‌توان از سازمان‌های معتبر ایرانی نام برد.

در تلگرام حدود ۸۰هزار، در اینستاگرام ۳۳ هزار و در لینکداین بیش از ۳۰ هزار عضو داریم و روی بازاریابی دیجیتال به عنوان مهم‌ترین اهرم بازاریابی در دنیای امروز حساب می‌کنیم

جاب‌ویژن برای کارجویان

کارجویان می‌توانند از امکانات رزومه‌ساز دوزبانه استفاده کنند و برای خود رزومه بسازند. «ما به دنبال استانداردکردن رزومه‌ها بودیم. به همین دلیل کارجویان حتما باید ابتدا رزومه استاندارد جاب‌ویژنی خود را بسازند. در کنار این رزومه، این امکان را به کارجویان می‌دهیم تا حرفه‌ای‌تر خود را به شرکت‌ها معرفی کنند.

بدین منظور کارجو می‌تواند یک معرفی صوتی ۳ دقیقه‌ای، فایل نمونه کارهای خود و نیز رزومه شخصی خود را به پروفایل خود اضافه کند. علاوه بر این، یک سری آزمون در اختیار کارجویان قرار دارد که بتوانند ویژگی‌ها و توانایی‌های خود را بهتر شناخته و مسیر شغلی مناسبی برای خود طراحی کنند».

شیوه درآمدزایی جاب‌ویژن

استفاده از خدمات برای کارجویان رایگان است و فقط زمانی که بخواهند از آزمون‌های خودشناسی استفاده کنند، باید حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان هزینه کنند. «درآمدزایی ما از طریق کارفرمایان است. در بخش آگهی‌های استخدامی هر سازمان می‌تواند تا ۲آگهی رایگان در سایت قرار دهد و برای ادامه استفاده از خدمات، هزینه آگهی در گران‌ترین حالت ۱۲۰ هزار تومان است.

مقداد می‌گوید مدتی است نقطه سر به سر را رد کرده‌اند و سودآور هستند. کار را با سرمایه شخصی شروع کرده‌اند و در ادامه راه موفق به جذب سرمایه شده‌اند. او می‌گوید هنوز بخش بزرگی از بازار استخدام نیروی متخصص، به صورت سنتی اداره می‌شود. آنها در این راه با چالش‌هایی هم روبه‌رو بوده‌اند «از آنجا که در بین مجموعه‌های فعال در حوزه استخدام نیروی متخصص، جاب‌ویژن پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی را داراست، تصمیمات کلان این حوزه می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود.

در حال حاضر، ما در تلگرام حدود ۸۰هزار، در اینستاگرام ۳۳ هزار و در لینکداین بیش از ۳۰ هزار عضو داریم و روی بازاریابی دیجیتال به عنوان مهم‌ترین اهرم بازاریابی در دنیای امروز حساب می‌کنیم. لذا تصمیماتی مانند فیلترینگ، معادلات ما را به هم می‌زند.

از طرف دیگر از دیگر چالش‌های ما سنتی‌بودن افرادی است که در حوزه منابع انسانی مشغولند به طوری که نسبت به تکنولوژی و نوآوری در فرایند جذب و استخدام مقاومت نشان می‌دهند. هرچند که زمان به ما نشان داده است، با صبوری می‌توان فرهنگ صحیح را در این افراد ایجاد کرد.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.