اعتماد سامورایی‌ها به بیت‌کوین جلب می‌شود؟

0

حداقل دو تن از اعضای پارلمان از حزب حاکم ژاپن علاقه‌ خود را به بیت‌کوین نشان داده اند و در این راستا با وکلای محلی گفت‌وگو کرده و حتی در گردهمایی‌های گروه میت‌آپ توکیو حاضر شده‌اند.

یکی از این افراد مینیوکی فوکودا است که بعد از خواندن اخبار جدید به بیت‌کوین علاقه‌مند شد. در تلاش برای دریافت اطلاعات بیشتر، او به‌طور مستقیم به سراغ منابع رفت و با بیت‌کوینرها جلساتی را در دفتر پارلمان برگزار کرد تا نظرات خود را درباره سیاست بیت‌کوین ارائه دهند و پیشنهادات را بشنود.

همچنین او با یک تیم از صرافی دیجیتال واقع در کالیفرنیا به نام کراکن، اعم از مدیرعامل جس پاول و آیاکو میاگوچی، ملاقات کرد تا درباره چشم‌انداز این صنعت اطلاعاتی کسب کند.

این پرسش برای او مطرح است که کدام کشور بهترین سیاست را در حال حاضر در خصوص بیت‌کوین دارد و کشور ژاپن کدام رویکرد را باید اعمال کند.

این ملاقات‌ها به لطف تلاش‌های کیچی هیدا انجام شد. هیدا مسئول سازماندهی گروه محلی «خیزش بیت‌کوین ژاپن» است و ماه‌هاست تلاش می‌کند تا بیت‌کوین را در مرکز توجه مسئولان قرار دهد.

هیدا با توجه به اینکه در گذشته از سوی رسانه‌های ژاپنی پوشش خبری منفی در مورد فعالیت‌هایش داده شده، از اهمیت دریافت پشتیبانی دولتی مطلع است. علاقه سیاستمداران نیز از نظر او بسیار مهم است.

هیدا درباره تلاش‌های فوکودا این‌گونه می‌گوید: «به نظر من او به اقتصاد قوی ارز دیجیتال اعتماد دارد و آن را احساس می‌کند.»

این دو عضو در جلسات سه‌شنبه‌شب‌های گروه شرکت می‌کنند تا درباره کسب‌وکار بیت‌کوینی ژاپن صحبت کنند و اطلاعات بیشتری را درباره این اکوسیستم به دست آورند.

  •  سیاست رسمی وجود ندارد

اما نکته این است که دولت از علاقه اعضای این گروه به ارز دیجیتال پشتیبانی نمی‌کند. با وجود عدم پشتیبانی رسمی، مقامات دولتی تا کنون نسبت به فعالیت مربوط به بیت‌کوین رویکردی را اعمال کرده‌اند که طبق آن هیچ مداخله‌ای انجام نشود. به عنوان سومین اقتصاد بزرگ دنیا و یکی از مراکز مالی اصلی، اکوسیستم مالی ژاپن یکی از مهم‌ترین مراکز دادوستد در جهان است و رویکرد آن در قبال بیت‌کوین از اهمیت خاصی برای آینده این ارز دیجیتالی برخوردار است. وزیر کشور در امور خدمات مالی (و نخست وزیر سابق)، تارو آسو، اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی درباره بیت‌کوین گفته است: «ما در قبال پول و دارایی‌های کشور مسئول هستیم. اگر پول نباشد، وزارت دارایی و سازمان خدمات مالی نیز وجود نخواهد داشت.»

  •  هیچ کسب سرمایه‌ای وجود ندارد؟

پوشش اخیر در اخبار محلی نشان داده است در حالی که دولت می‌خواهد جرائم مربوط به بیت‌کوین را کاهش دهد، اعمال مالیات بر کسب سرمایه برای سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتال دشوار خواهد بود و مقامات درصدد نیستند که آن را در این برهه از زمان اعمال کنند.

برخی معتقدند که نداشتن سیاست رسمی همیشه یک گزینه امن به حساب نمی‌آید. عدم قطعیت موجب می‌شود دولت گزینه‌هایی برای تغییر نظر خود و معرفی مقررات در آینده داشته باشد. یکی از کارآفرینان بیت‌کوین می‌گوید: «ممکن است چنین رویکردی با ادامه داشتن و تداوم معنادار باشد، اما عدم شفافیت درباره اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد (برای مثال، عدم قطعیت درباره اینکه آیا شما باید برای فروش بیت‌کوین مالیات پرداخت کنید یا خیر) موجب می‌شود ورود به بازار برای افراد مسئول دشوارتر شود و افرادی که با قانون آشنا نیستند یا به رعایت این قوانین علاقه‌ای ندارند، خطراتی را متحمل شوند.»

ممکن است این‌گونه تفسیر شود که در حال حاضر قوانین مالیاتی، حتی قوانین مربوط به مالیات بر کسب سرمایه، بر بیت‌کوین اعمال می‌شود. اما اعمال مالیات بر مصرف باید تعریف دقیق‌تری از وضعیت بیت‌کوین را به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت ارائه دهد.

  •  رواج پول دیجیتال در ژاپن

وقتی به هر فردی در خارج از ژاپن می‌گویید که یک بیت‌کوینر از توکیو هستید، همه افراد Mt. Gox به ذهنشان خطور می‌کند.

در واقع Mt. Gox آسان‌ترین خدمات ارز برای افراد مقیم در ژاپن است، زیرا به بانک محلی دسترسی دارد و می‌تواند اسناد مربوط به هویت ژاپنی‌ها را بدون نیاز به ترجمه رسمی تایید کند. علاوه بر «خیزش بیت‌کوین ژاپن»، یک گروه وکلای دیگر به نام انجمن پول دیجیتال ژاپن  وجود دارد که نماینده استارتاپ‌های ژاپنی‌زبان است.

  •  توجه رسانه‌ای

در اوج مشکلات  Mt. Gox، گروه میت‌آپ بیت‌کوین توکیو بیش از ۵۰ شرکت‌کننده را جذب شرکت در جلسه‌‌های منظم خود کرد و به دلیل حضور کارکنان حداقل سه شبکه خبری تلویزیونی و خبرگزاران اخبار محلی، به عرصه رسانه‌ها ورود پیدا کرد. پوشش بیت‌کوین در رسانه‌های محلی توام با کنجکاوی بود اما بیشتر روی کشورهای واقع بر جاده ابریشم و فروش دارو تمرکز داشت؛ به همین دلیل توجه بیشتری را از سوی مطبوعات و کسب‌و‌کارهای محلی جلب کرد. مجله هفتگی نیکی که به امور مالی و کسب‌وکار می‌پرداخت، درباره بیت‌کوین مطلب نوشت و تقریبا یک‌سوم از آن مطالب مثبت بود. گزارشگران مجله محلی وال‌استریت نیز درباره بیت‌کوین بسیار صحبت کرده‌اند و این پوشش خبری موجب توسعه و شهرت هرچه بیشتر این حوزه در ژاپن شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.