اطلاعات آشفته‌ و زیادتان را سروسامان دهید

0

نوآوری‌های تیم «میراث» که دارای گواهینامه دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری هستند در معتبرترین سازمان ثبت اختراع دنیا، USPTO، نیز به ثبت رسیده است. لگواپ نیز یکی از نوآوری‌های این تیم است که با رقبای خارجی بسیاری به رقابت پرداخته.

و اما قصه لگواپ (Leggo App) و پردازش بیگ‌دیتا از زبان محسن ارجمند، مدیرعامل و معمار ارشد این نرم‌افزار. 

حتما شما هم به این نکته دقت کرده‌اید که پدران و مادران ما که همواره با کامپیوتر و تکنولوژی نامانوس بوده‌اند، این روزها در شبکه‌های اجتماعی مختلف بسیار فعال‌اند و حتی بسیاری از کارهای روزانه خود را از طریق اینترنت و تکنولوژی‌های نو انجام می‌دهند! این همه تعامل روزانه مردم با دنیای مجازی باعث شده روزانه حجم بی‌نهایتی متن و عکس و فیلم و صوت نشر و بازنشر شود. این اطلاعات کاملا توصیفگر اتفاقات اجتماعی و نیازهای مردم است. این داده‌ها مانند گنجی هستند که می‌توان با آن‌ها هرروز خدمات به مردم را بهتر کرد و رفاه را افزایش داد.

مشکل این است که این اطلاعات آشفته هستند، و دیگر فن‌آوری‌های معمول و قدیمی نمی‌توانند آن‌ها را پردازش کنند. به همین دلیل شرکت‌های پیشرو در علوم کامپیوتر شاخه جدیدی از این علم را بنا نهادند به نام داده‌های بزرگ یا بیگ‌دیتا تا به حل این چالش بپردازند.

«میراث» با این بینش شکل گرفت که بتواند این فن‌آوری را ساده و ارزان در اختیار متاضیان قرار دهد. مهم‌ترین ویژگی سیستم در ابتدا این است که تیم‌های آی‌تی در سازمان می‌توانند به‌راحتی آن را نصب کنند، تنظیم کنند و ابعاد اطلاعات آن را افزایش دهند. کاری که تا پیش از این با هزینه زیاد توسط متخصصان مهندسی داده در بازه‌های زمانی طولانی انجام می‌شد. مزیت دوم این است که این لگواپ آنقدر سریع عمل می‌کند و آنقدر داده‌ها را فشرده می‌کند که درنتیجه هزینه پیاده‌سازی پروژه را تا یک‌بیستم راهکارهای داده‌های بزرگ خارجی کاهش می‌دهد. حال که سازمان توانا شده که سیستم داده‌های بزرگ را به‌راحتی نصب کند و همین‌طور هزینه آن را مدیریت کند چالش بعدی استفاده از این محصول است. ما واسط‌های کاربری بسیار ساده و متداولی را برای راهبری سیستم در نظر گرفته‌ایم که نیاز به هیچ دانشی در زمینه داده‌های بزرگ ندارد تا تحلیل‌های پیچیده انجام دهد. برنامه‌نویسان بدون نیاز به تخصص داده‌های بزرگ قادر خواهند بود با لگواپ و برنامه‌های آن کار کنند. پس حالا سازمان‌ها می‌توانند از این فن‌آوری به شکل کاربردی استفاده ببرند.

 روزهای اول قبل از تولید و بعد از معرفی اولین محصول و در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌های شما چه بوده و هست؟

روزهای اول مهم‌ترین چالش، تعریف محصول و پیدا کردن نیازهای بازار بود در حالی که به مشتریان دسترسی نداشتیم. بعد از معرفی نسخه اول لگواپ، مهم‌ترین چالش ما این بود که به قدری پیچیده و فنی حرف می‌زدیم که تیم خودمان هم گاهی نمی‌فهمیدند ارزش‌های سیستم کدام‌اند! بسیار در این زمینه کار کردیم و از تخصص‌های مختلف کمک گرفتیم تا بتوانیم به‌سادگی ارزش‌های سیستم را ارائه دهیم.

اما بزرگ‌ترین چالش ما همیشه سرمایه‌های انسانی بوده که چالشی است که همه شرکت‌ها در دنیا با آن مواجه‌اند. ما یافته‌ایم که مهم‌ترین و موثرترین عامل برای روبه‌رویی با این چالش «فرهنگ» است. سختی‌ها همیشه هستند و به قول یکی از اساتید ما، «استارتاپ شبیه یویو است!» شما یک روز چنان با اعتمادبه‌نفس هستید انگار که مایکروسافت را شکست داده‌اید و روز بعد چنان افسرده و نگران که تمام کسب‌وکارتان نزدیک ورشکستگی است. هرکسی نمی‌توانست این فشارها را تحمل کند. بچه‌هایی که دوست‌های صمیمی هم بودند بر اثر این فشارها به دشمنان هم تبدیل می‌شدند. ارتباطات تیره‌وتار می‌شد، در همان حال بدترین نتیجه‌ها و بازخوردها را از مشتری دریافت می‌کردیم و از طرف دیگر خانواده‌ها و همسرانمان دیگر توان این همه کار شبانه‌روزی ما را نداشتند و در خانه هم تنش‌ها پایان نداشت! اما وقتی لگواپ یک مشکل مشتری را حل می‌کرد یا گواهی‌های ثبت اختراعمان با موفقیت دریافت می‌شد تمام این تلخی‌ها به شیرینی تبدیل می‌شد.

روزهای اول، با سابقه توسعه سیستم‌های اطلاعاتی، نیاز ما برنامه‌نویسان نرم‌افزارهای سیستمی بود و در حال حاضر چالش ما دعوت از برنامه‌نویسان در حوزه‌های مختلف و متخصصان بازاریابی و فروش، به همکاری است.

 رقیب خارجی و ایرانی هم دارید؟

در حال حاضر شرکت‌هایی در ایران در بخش‌های مختلف داده‌های بزرگ در حال فعالیت هستند، اما تا آنجا که ما بررسی کرده‌ایم هنوز شرکتی را در این زمینه نیافته‌ایم که یک پلتفرم اطلاعاتی نوین در زمینه داده‌های بزرگ توسعه داده باشد. از رقبای خارجی می‌توان به data bricks، datastax،MAPR  و Cloudera اشاره کرد.

 مشتریان و کاربران لگواپ عمدتا چه کسانی هستند؟

ما فرآیند تعامل با مشتری را قبل از اتمام سیستم شروع کرده بودیم و با شرکت‌هایی در حوزه بانکداری و هواپیمایی همکاری نزدیکی داشتیم. اما از بهمن‌ماه ۱۳۹۴ که نسخه اول سیستم آماده شد تا کنون با ۱۵ شرکت ارتباط مستقیم داشتیم و موفق شدیم ۷ مشتری مستقیم از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران داشته باشیم و دو شرکت بزرگ نیز به صورت همکار با میراث راهکارهای مشترک ارائه خواهند داد. این مشتریان در حوزه‌های بانکداری، تلکام، هواپیمایی، بازاریابی و تبلیغات، آی‌تی و همچنین برخی شرکت‌های دولتی هستند که آمار آن‌ها نیز رشد مثبت و قابل‌توجهی دارد. برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۵۰ شرکت را به طور مستقیم و هزار شرکت را به طور غیرمستقیم با میراث آشنا کنیم و محصول خود را ارائه کنیم.

 این مشتریان به چه شکل از خدمات شما استفاده می‌کنند؟

هر مشتری که می‌خواهد این توانمندی را به کار گیرد پروانه استفاده از لگواپ را با توجه به ظرفیت کاری‌اش خریداری می‌کند و از آن پس می‌تواند برنامه‌های مختلفی روی آن اجرا کند. برای مثال یک برنامه برای تحلیل متن، یک برنامه برای تحلیل‌های بانکی و یک برنامه برای پیدا کردن ریزش مشتریان است. این برنامه‌ها توسط میراث یا همکاران آن توسعه داده می‌شوند.

 برای پوشش هزینه‌های تولید حامی داشتید؟

میراث در سال ۹۲ با حمایت مرکز فن‌آوری مپس شروع به کار کرد. در مدت حدود ۳ سال گذشته میراث خدمات فراوانی از مرکز مپس دریافت کرده و هیچ‌کدام از دستاوردهای میراث بدون حمایت‌ها و برنامه‌های مپس محقق نمی‌شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.