استارتاپ‌داری یک جوان ۲۰ ساله کاشمری

0

امیررضا جلایر یک جوان ۲۰ساله است که ‌روی این موج کارآفرینانه سوار شده ‌و استارتاپی را به نشانی shenase.net‌ راه‌انداخته است تا قدمی در تسهیل پرداخت‌های آنلاین برداشته باشد. او که متولد کاشمر است، استارتاپ خود را با سرمایه حدود ۵۰ میلیون در شهر مشهد راه‌اندازی کرده ‌و در حال حاضر نیز دانشجوی رشته آی‌تی در دانشگاه آزاد مشهد است. امیررضا علی‌رغم سن کمی که دارد، قبل از راه‌اندازی این استارتاپ در یک شرکت مخابراتی وابسته به همراه اول که در حوزه خدمات ارزش افزوده پیامک فعالیت می‌کرد، مسئول بخش فنی بوده‌ و ایده راه‌اندازی این استارتاپ نیز به واسطه اتفاقی که در این شرکت برایش می‌افتد، در ذهنش شکل می‌گیرد. «‌در شرکتی که کار می‌کردم برای گرفتن غذا از رستوران‌ها دچار مشکل بودم. به این صورت که وقتی غذایی سفارش می‌دادم، حتما باید به صورت نقدی آن را حساب می‌کردم و امکان پرداخت آنلاین و پرداخت در محل با دستگاه کارتخوان وجود نداشت. این مشکل باعث شد که من با بعضی از این رستورا‌ن‌ها وارد مذاکره شوم تا برایشان سایت طراحی کنم تا امکان پرداخت آنلاین از طریق سایت برایشان فراهم شود. ولی اکثرا به دلیل هزینه‌بر‌بودن طراحی سایت تمایلی برای این کار نداشتند. از همین جا ایده سامانه‌ای که امکان صدور قبض برای مشتریان را فراهم کند و مشتری بتواند از طریق قبض صادر شده به صورت اینترنتی پرداخت داشته باشد، به ذهنم رسید.» ایده این بود که سامانه‌ای را طراحی کنند و یک پنل مدیریت در اختیار رستوران‌ها قرار دهند تا از آن طریق بتوانند قبض پرداخت برای سفارشات بیرون‌بر خود صادر کنند ولی امیررضا و هم‌تیمی‌هایش موفق نمی‌شوند که برای کارشان ای‌نماد و درگاه پرداخت بگیرند و به نوعی ایده قابلیت اجرایی نداشته است. بر همین اساس تصمیم می‌گیرند با بانک‌ها وارد مذاکره شوند تا از طریق دستگاه‌های کارتخوان و ATM و اینترنت‌بانک قبض‌هایی که می‌خواهند صادر کنند، قابلیت پرداخت داشته باشد. آنها موفق می‌شوند که بانک پاسارگاد، بانک ملت، بانک شهر و پست بانک را متقاعد کنند تا پذیرنده قبض‌های صادرشده از سوی شناسه باشند.

  •  شناسه چه کار می‌کند

شناسه که در ابتدا قرار بود به عنوان تسهیلگر پرداخت آنلاین رستوران‌ها کار خود را شروع کند، در حال حاضر در سازمان‌ها کاربرد پیدا کرده است. «‌بعد از اینکه توانستیم مشکل پرداختمان را بر‌طرف کنیم و با بانک‌ها قرارداد بستیم، با چند سازمان وارد مذاکره شدیم تا از این خدمت بتوانند در پرداخت‌های خود استفاده کنند. سازمان‌ها به خصوص شهرداری‌ها برای پرداخت‌هایی که مشتریان باید انجام دهند، از فیش واریز استفاده می‌کنند. به این صورت که مشتری مجبور است که ابتدا به سازمان مراجعه کند و فیش واریز را دریافت کند و سپس آن را در بانک پرداخت کند و رسید پرداخت را مجدد به سازمان تحویل دهد. با راه‌اندازی شناسه برای سازمان‌ها کل روند الکترونیکی شده است، به این صورت که به جای صدور فیش کاغذی یک فیش الکترونیکی و در قالب اس‌ام‌‌اس برای ارباب رجوع از طریق پنلی که در اختیار سازمان می‌گذاریم، فرستاده می‌شود که دارای شناسه قبض و شناسه پرداخت است که از طریق آن ارباب رجوع می‌تواند از طریق دستگاه ATM و یا به صورت آنلاین پرداخت خود را انجام دهد. ارسال فیش الکترونیکی از طریق وب سرویس نیز برای سازمان‌ها امکان‌پذیر است و شناسه به سیستم حسابداری سازمان متصل می‌شود. بعد از پرداخت غیر‌حضوری ارباب رجوع، دیگر نیازی به مراجعه مجدد به سازمان وجود ندارد و به صورت اتوماتیک پرداخت انجام شده در پنلی که ما به سازمان‌ها می‌دهیم ثبت می‌شود. این کار از طرفی مزایایی برای ارباب رجوع و از طرف دیگر برای سازمان دارد. اولا مراجعات مکرر ارباب رجوع به سازمان کاهش پیدا می‌کند و این امکان برای او فراهم می‌شود که پرداخت‌های خود را به راحتی رهگیری کند. دوم اینکه از شلوغی سازمان‌ها کاسته شده ‌و انضباط مالی برای سازمان ایجاد می‌کند و دیگر نیازی نیست که فیش‌ها دستی و توسط کارمندان وارد شود که عموما خالی از اشتباه هم نبودند. از طرف دیگر سازمان‌ها می‌توانند گزارش‌های مختلفی از جمله گزارش‌های پرداخت را از پنل شناسه دریافت کنند.»

  •  شیوه درآمدزایی شناسه

در حال حاضر سیستم شناسه در حال راه‌اندازی در ۷۲ شهرداری استان خراسان است و پنل شناسه به صورت رایگان در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد «‌شیوه درآمدزایی ما براساس کارمزدی است که به ازای هر پرداخت فیش دریافت می‌کنیم. این کارمزد به ازای هر قبض ۵۰۰ تومان است و به صورت توافقی که با سازمان‌ها می‌کنیم، این کارمزد از طرف سازمان یا ارباب رجوع پرداخت می‌شود.» شناسه به شکل سازمانی یک سال است که کار خود را شروع کرده ‌و از زمانی که این سیستم در سازمان‌های استان خراسان راه‌اندازی شده ‌تا‌کنون حدود ۸۰۰۰ قبض از این طریق پرداخت شده است که تقریبا این تعداد مربوط به ۳۰ سازمان بوده است. استفاده از این سیستم جدید پرداخت در سازمان‌ها نیاز به اعتماد‌سازی دارد که امیررضا می‌گوید یکی از مهم‌ترین دلایلی که سازمان‌ها به آنها اعتماد کرده‌اند تا از این سیستم برای پرداخت‌های خود استفاده کنند، این است که پرداخت‌ها از درگاه‌های شناخته‌شده بانکی صورت می‌گیرد. امیررضا می‌گوید قصد دارند کار خود را گسترش دهند «‌در حال حاضر درصدی از سهام‌مان را به شتاب‌دهنده منش واگذار کرده‌ایم تا بتوانیم بازار خود را بهتر گسترش دهیم. ما از وقتی که کار را شروع کردیم، مهم‌ترین چالشمان در گسترش کار این بوده است که مدیران سنتی که در سازمان‌ها هستند، سخت قبول می‌کنند که خود را با شیوه‌های نوین پرداخت وفق دهند و سیستم سنتی را به سیستم پرداخت آنلاین ترجیح می‌دهند و پروسه شروع کار و راه‌اندازی سیستم در سازمان‌ها زمانبر است.» با این وجود تیم شناسه از زمان شروع فعالیت تا‌کنون توانسته‌اند هزینه‌های خود را پوشش دهند و به نقطه سر به سر نزدیک شده‌اند و امیدوارند امسال به سوددهی برسند «‌به نظرم تا‌کنون رشد خوبی داشتیم و شیوه معرفی شناسه نیز به صورت حضوری و مذاکره است و تا‌کنون هزینه خاصی بابت تبلیغات صرف نکرده‌ایم.»­­­

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.