استارتاپی که اینترنت چین را متحول کرده

0
  • Tencent

تنسنت کار خود را از یک استارتاپ اینترنتی کوچک آغاز کرد و به یکی از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین پورتال‌های خدمات اینترنتی در چین تبدیل شد. با تلاش زیاد و راهبردهای سازگار با مشتری، تنسنت  توانسته است به موفقیت امروز خود دست یابد. این استارتاپ ابعاد صنعت اینترنت چین را متحول ساخته است.

هدف تنسنت بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها از طریق ارائه خدمات اینترنتی خود است. این استارتاپ انواع متنوعی از خدمات را ارائه می‌دهد که شامل شبکه‌سازی اجتماعی، بازی‌های آنلاین با چندین بازیکن، پورتال‌های وب، خدمات تلفن همراه و ارتباط از راه دور، خدمات آنلاین و اینترنت ارزش افزوده می‌شوند.

تنسنت  حوزه‌های مختلفی را تحت پوشش قرار می‌دهد از قبیل تجارت الکترونیک، سرگرمی، اطلاعات و ارتباطات. این شرکت در ابتدا به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری کار خود را آغاز کرد. ماهواتنگ و دوستش ژانگ ژیدانگ این استارتاپ را راه‌اندازی کرده‌اند. اولین موفقیت مهم این شرکت راه‌اندازی OICQ بود که نسخه‌ای مشابه با نرم‌افزار پیام‌رسانی فوری ICQ بود. این نرم‌افزار به رشد چشمگیری دست یافت و کاربران آن نیز بسیار از این خدمات راضی بودند. با چنین موفقیت‌هایی بود که تنسنت  توانسته است به ارائه‌دهنده پیشرو خدمات اینترنتی در کشور چین تبدیل شود.

در سال ۲۰۰۰، این شرکت خدمات چت، بازی همراه، اخبار همراه‌ و غیره را تحت عنوان Mobile QQ راه‌اندازی کرد. قرار گرفتن این استارتاپ در فهرست بورس هنگ‌کنگ یکی از موفقیت‌های آن است که موجب شد سود زیادی به دست آورد. البته تنسنت در این مسیر با مشکلاتی نیز مواجه شد که یکی از آنها وضع مقررات سختگیرانه از سوی اپراتورهای تلفن همراه بود زیرا آنها می‌‌خواستند از سود عظیم این استارت‌‌آپ سهمی داشته باشند.

تنسنت  با استخدام افراد متخصص و استفاده از فناوری‌های پیشرفته و نوین در حوزه‌های مختلف مانند بازی، پیام‌رسانی، تجارت الکترونیک، خدمات پرداخت آنلاین، امنیت اطلاعات و موتورهای جست‌وجو، به عنوان یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های دنیا شناخته شد. آنقدر درآمد تنسنت بالا بود که ۱۰۰ میلیون دلار برای تاسیس اولین موسسه تحقیقات اینترنتی چین به نام موسسه تحقیقات تنسنت سرمایه‌گذاری کرد.

یکی از نکات جالب‌توجه درباره این استارتاپ این است که تیم تنسنت نسبت به وظایف اجتماعی خود بسیار مسئولیت‌پذیر هستند و روی آموزش جوانان، راه‌اندازی طرح‌هایی برای ارائه مراقبت از مناطق محروم جامعه تمرکز می‌کنند. در طول این مسیر تنسنت قراردادهای مهمی را با سازمان‌ها و کسب‌و‌کارهای دیگر منعقد کرده است. برای مثال، در سال ۲۰۱۵ یک قرارداد ۷۰۰میلیون دلاری با انجمن ملی بسکتبال بست تا بازی‌های بسکتبال آمریکا را در چین پخش کند. پس از آن نیز تولیدکننده خودروی چینی BYD یکی از حامیان مالی اصلی تنسنت شد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.