استارتاپ‌های دوچرخه‌ای هلند

0

هلند و دوچرخه‌سواری مترادف یکدیگرند. براساس گزارش سایت بلومبرگ، تعداد دوچرخه‌ها در هلند از تعداد شهروندان این کشور بیشتر است.

در نتیجه، تعجبی ندارد که تعداد زیادی از شرکت‌های نوپا در این کشور وجود داشته باشند که به مسئله دوچرخه‌سواری و تامین دوچرخه بپردازند.

رایج‌ترین و معمول‌ترین شیوه رفت‌و‌آمد در سرزمین لاله‌ها، دوچرخه‌سواری است. ساکنان در شهرهایی مانند آمستردام دوچرخه‌سواری را به سفر درون‌شهری با وسایل حمل‌و‌‌نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس یا رانندگی ترجیح می‌دهند

بسیاری از استارتاپ‌های هلندی از این فرصت استفاده می‌کنند تا کار خود را توسعه دهند. شرکت‌های نوپای زیادی در این بخش تخصص دارند و برخی از آنها از فناوری‌های پیشرفته برای تکمیل شیوه حمل‌و‌نقل خود استفاده می‌کنند. در این گزارش ۵ استارتاپ برتر هلندی مرتبط به دوچرخه را برایتان شرح می‌دهیم.

۱- سوئپ فیتز (SwapFiets)

سوئپ فیتز ‌در سال ۲۰۱۶ توسط ۳ کارآفرین جوان تاسیس شد که در دانشگاه دلفت تحصیل می‌کردند. استارتاپ سوئپ فیتز به شما امکان می‌دهد که هر ماه دوچرخه اجاره کنید. دانش‌آموزان و دانشجویان با پرداخت مبلغ ۱۲ یورو و دیگر افراد با ۱۲ یورو در ماه می‌توانند از دوچرخه‌های سوئپ فیتز استفاده کنند.

اگر مسئله‌ای مانند لاستیک هموار وجود داشته باشد، تعمیرکاران سوئپ فیتز برای تعمیر دوچرخه به خانه شما خواهند آمد. در بدترین حالت، اگر دوچرخه شما قابل تعمیر نباشد، می‌توانید آن را بدون پرداخت پول تعویض کنید. برای استفاده از خدمات استارتاپ سوئپ فیتز تنها کافی است به صورت آنلاین ثبت‌نام کنید.

۲- اوربی (Urbee)

استارتاپ اوربی با هدف ایجاد یک شهر پایدار با انتشارCO2 کمتر تاسیس شد. شرکت اوربی به دنبال ساخت یک شبکه مشترک از دوچرخه‌سواران است.

در صورتی‌که شما ساعتی ۲ یورو یا ۱۵ یورو در روز حق اشتراک بدهید، اوربی به شما دوچرخه‌ای کاملا برقی را پیشنهاد می‌کند. این شرکت همچنین ایستگاه‌های شارژ الکترونیکی را در بخش مرکزی آمستردام نصب کرده‌است تا مشترکان به‌راحتی بتوانند از دوچرخه‌های برقی استفاده کنند.

۳-ون‌موف(VanMoof)

استارتاپ ون‌موف از دوچرخه‌ها در برابر دزدها محافظت می‌کند. دوچرخه‌های ون‌موف با یک سیستم دفاعی درونی دزدها را دور نگه می‌دارد. این شرکت هلندی مجموعه‌ای از دوچرخه‌های الکترونیکی را در جدیدترین سری خود ارائه می‌دهد.

استارتاپ ون‌موف راه خود را به سوی دیگر کشورها باز کرده است؛ شهرهایی مانند لندن، پاریس، توکیو، برلین، تایپه و سانفرانسیسکو نیز از استارتاپ ون‌موف استفاده می‌کنند.

۴- هلو-بایک(Hello-Bike)

هلو-بایک یک سیستم آسان به اشتراک‌گذاری دوچرخه در آمستردام است. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا دوچرخه را در مناطق مختلف شهر رها کنند و دیگر افراد نیز از دوچرخه در مناطق رها‌شده ‌شهر می‌توانند استفاده کنند.

کاربران با بهره‌گیری از امکانات اپلیکیشن موبایل هلو-بایک می‌توانند دوچرخه را رزرو کنند. قیمت استفاده از خدمات هلو-بایک ۱ یورو برای یک ساعت، ۴یورو بین۴ تا ۱۲ ساعت و ۶ یورو بین۱۲ تا ۲۴ ساعت است.

۵- فلیک بایک (FlickBike)

فلیک بایک سال ۲۰۱۷ در آمستردام کار خود را آغاز کرد. شما می‌توانید از برنامه فلیک‌بایک برای تعیین موقعیت دوچرخه در زمانی که می‌خواهید سوار شوید، استفاده کنید. فلیک‌بایک‌ها به طور تصادفی پارک شده‌اند و در خیابان‌های شهر در دسترس هستند.

قفل دوچرخه‌های فلیک‌بایک با استفاده از اسکن کیوآرکد در اپلیکیشن فلیک‌بایک انجام‌پذیر است و نیازی نیست کاربران نگران بازگرداندن دوچرخه باشند. کاربران می‌توانند به‌سادگی دوچرخه خود را پارک و قفل کنند.

این دوچرخه‌های الکترونیکی دارای یک پنل خورشیدی درونی برای تامین برق برای روشنایی و قفل هستند. همچنین یک سیستم مکان‌یاب در این دوچرخه‌ها وجود دارد.

به دلیل تعداد بالای دوچرخه در هلند، پارک‌های دوچرخه‌سواری و بزرگ‌ترین پارکینگ‌های دوچرخه در این کشور تاسیس شده‌اند. وزیر کشور هلند به گاردین گفت: «ما به دنبال ساخت بهشتی برای دوچرخه‌سواران هستیم.»

با نگاه به بازار اپلیکیشن‌ها و استارتاپ‌های مرتبط با دوچرخه‌سواری به یاد استارتاپ بیدود در کشورمان می‌افتیم. این استارتاپ نیز همانند استارتاپ‌های هلندی از امکانات روز بهره گرفته است ولی آیا فرهنگ استفاده از دوچرخه در ایران همانند هلند خواهد شد؟ آیا می‌توانیم پارک‌های بزرگی برای دوچرخه‌سواران بسازیم و با هلند رقابت کنیم؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.