آمارهاي جهاني از اينترنت در ايران

0

کاربران اينترنت در سراسر جهان اگرچه افزايش يافته‌اند اما آهنگ اين روند در همه جا يکسان نبوده است

يکي از شاخص‌هايي که بانک جهاني هر سال پايش مي‌کند تعداد استفاده‌کنندگان از اينترنت به ازاي هر ۱۰۰ نفر در کشورهاي مختلف است. داده‌هاي اين شاخص که آخرين بار در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۵ به‌روز شده است نشان مي‌دهد که تعداد استفاده‌کنندگان از اينترنت در ايران از سال ۲۰۱۲ با نرخ قابل‌توجهي رشد کرده است.

 

تعداد استفاده‌کنندگان از اينترنت به ازاي هر ۱۰۰ نفر

در شکل فوق، نمودار وضعيت شاخص تعداد استفاده‌کنندگان از اينترنت به ازاي هر ۱۰۰ نفر در ايران با چهار گروه ديگر مقايسه شده است.

۱.  اتحاديه اروپا: اين شاخص در اتحاديه اروپا بيش از ساير گروه کشورهاست.

۲.  کشورهاي با درآمد بالاي متوسط: بانک جهاني ايران را از نظر درآمدي در اين گروه دسته‌بندي مي‌کند.

۳.  متوسط همه کشورهاي جهان

۴.  کشورهاي منطقه مِنا شامل خاورميانه و شمال آفريقا: ايران از نظر جغرافيايي در اين منطقه است.

همان‌طور که در شکل بالا مشخص است، تعداد استفاده‌کنندگان از اينترنت ايران در سال ۲۰۱۴، اين شاخص در منطقه منا را پشت سر گذاشت. به‌علاوه نرخ رشد اين شاخص از سال ۲۰۱۲ به بعد، بيش از چهار گروه ديگر است. با حفظ همين روند مي‌توان انتظار داشت که اقبال کسب‌وکارها به اين کانال بيشتر شود و با توجه به حضور مشتري در بستر اينترنت، پتانسيل شکل‌گيري ايده‌هاي جديد براي استفاده از آن نيز وجود دارد.

ظرف ۱۵ سال

کاربران اينترنت در ايران ۱۸۷ برابر شدند

آمارهاي مرکز بررسي جهاني وضعيت اينترنت نشان مي‌دهد که تعداد کاربران اينترنت ايران از اواخر سال ۲۰۰۰ با ۲۵۰ هزار کاربر، رشدي ۱۸۶۲۰ درصدي تا اواخر سال ۲۰۱۵ داشته است.

پايگاه بررسي جهاني وضعيت اينترنت اخيرا آمار مربوط به ضريب نفوذ و تعداد مشترکان کشورهاي جهان را منتشر کرده است که بر اين اساس آسيا با در اختيار داشتن ۲/۴۸ درصد از کل کاربران اينترنتي دنيا مقام نخست را در ميان قاره‌ها کسب کرده است.

اروپا با ۱۸ درصد و آمريکاي لاتين هم با ۲/۱۰ درصد از کل کاربران دنيا در رده‌هاي بعدي ايستاده‌اند؛ خاورميانه با در اختيار داشتن ۷/۳ درصد از کاربران اينترنت دنيا بعد از آفريقا و آمريکاي شمالي جاي داده شده است.

براساس گزارش اين مرکز، آسيا يک ميليارد و ۶۲۲ ميليون کاربر اينترنت دارد و از اين جهت در صدر جدول قرار گرفته است و بعد از آن اروپا با ۶۰۴ ميليون مشترک اينترنت قرار دارد.

تعداد کاربران اينترنت خاورميانه تا نوامبر ۲۰۱۵ حدود ۱۲۳ ميليون نفر گزارش شده و مجموع کاربران اينترنت دنيا روي عدد ۳ ميليارد و ۳۶۶ ميليون نفر ايستاده است.

آمار مربوط به بخش خاورميانه نشان مي‌دهد ايران از منظر تعداد کاربران اينترنت رتبه نخست را با رقمي بالغ بر ۴۶ ميليون دارد و بعد از آن عربستان سعودي با ۱۸ ميليون کاربر اينترنت قرار دارد. عراق، امارت متحده عربي و سوريه نيز هرکدام به ترتيب با حدود ۱۱، ۹ و ۶ ميليون کاربر اينترنت، در رده‌هاي سوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

در اين گزارش جمعيت ايران ۸۱ ميليون و ۸۲۴ هزار و ۲۷۰ نفر در نظر گرفته شده که با ۴۶ ميليون و ۸۰۰ هزار نفر کاربر اينترنت، ضريب نفوذ ۲/۵۷ درصدي دارد. ايران همچنين ۳۸ درصد از تعداد کل کاربران اينترنت در خاورميانه را تا اين تاريخ داشته است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.