دوربيني که ۳۶۰ درجه دور سوژه مي‌چرخد!

0

اين دوربين جديد که مانند ورق کاغذ صاف است، آنقدر نازک و انعطاف‌پذير است که مي‌توانيد آن را اطراف هر شيء مانند ميز، خودرو، چراغ خيابان و حتي لباس بپيچانيد. اين دستگاه جديد مي‌تواند هر سطحي را به يک دوربين تبديل کند، و درنتيجه دوربين‌هايي به اندازه يک کارت ايجاد مي‌شود که براي افزايش ميدان ديد مي‌توانند خم شوند.

دوربين‌هاي معمولي از يک نقطه در فضا عکس‌برداري مي‌کنند، اما اين دستگاه جديد با استفاده از يک شبکه تخت از دوربين‌هاي کوچک، که کمي به چشم حشرات شباهت دارد، عکس مي‌گيرد. عکس‌برداري با دوربيني که دور اشيا پيچيده مي‌شود و از نماهايي عکس‌برداري مي‌کند که با يک يا چند دوربين معمولي نمي‌توان از آن‌ها عکس گرفت، جالب نيست؟ تصور کنيد که مي‌توانيد اين دوربين را براي اهداف امنيتي در اطراف يک تير چراغ‌برق نصب کنيد. يا اگر مي‌خواهيد ميز کار شما هوشمند باشد، يک ورق از آن را روي ميز خود قرار دهيد تا بتواند چيزي را که روي آن قرار مي‌گيرد تجزيه‌وتحليل کند.

اگر اين دوربين روي لباس قرار بگيرد، مي‌تواند به افراد کم‌بينا کمک کند تا بيشتر مراقب اطراف خود باشند. اگر اين ورقه انعطاف‌پذير از لنزهاي سفت و متصل به يک ورق انعطاف‌پذير ساخته شود، با تا شدن شکاف‌هايي بين ميدان‌هاي ديد لنزهاي مجاور ايجاد خواهد شد. درنتيجه تصوير نهايي اطلاعات کامل از محيط را ارائه نمي‌دهد. در عوض، محققان يک ورق لاستيک از جنس لنزهاي انعطاف‌پذير ساخته‌اند. مهم نيست اين ورق را چگونه خم کنيد، در هر صورت هيچ شکافي بين لنزها ايجاد نمي‌شود. محققان از تقريبا ۱۰۰/۱ لنز از جنس لاستيک سيليکوني يک شبکه انعطاف‌پذير ساخته‌اند. با بهينه‌سازي نسبت هندسي لنزها و خواص مواد ورق، دانشمندان دريافتند که اين شبکه مي‌تواند تصاوير باکيفيتي توليد کند، حتي اگر خم يا پيچانده شود.  محققان آزمايش کردند که با فوکوس نور از تمام لنزها روي يک دوربين معمولي چگونه لنزهاي انعطاف‌پذير اين تصاوير را ايجاد مي‌کنند. هنوز بايد تحقيقات بيشتري انجام شود تا شبکه انعطاف‌پذيري از حسگرهاي تصوير با قابليت شناسايي نور ساخته شود. محققان مي‌گويند مي‌توان يک شبکه از لنزها به اندازه کارت اعتباري ساخت که از ميليون‌ها لنز تشکيل شده باشد. روزي مي‌رسد که بتوان لنز و شبکه حسگرها را با هم چاپ کرد. اين فناوري در آينده و پس از تحقيقات بيشتر در زمينه دوربين و تصويربرداري مي‌تواند تحول بزرگي ايجاد کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.