آسانا از دل فیس‌بوک زاده شد

موسکوویتز چطور یک مشکل سازمانی را بدل به یک برند ارزشمند کرد؟

0

کارهایی برای انجام دادن دارید و کارهایی هست که برای این انجام می‌شود که شما کارهای‌تان را انجام دهید.

چند سال پیش، داستین موسکوویتز، شریک پایه‌گذاری فیس‌بوک، به این حقیقت رسید که پس از کمک به مارک زاکربرگ برای راه‌اندازی شبکه اجتماعی که از خوابگاه دانشگاه شکل گرفت، به نقطه‌ای رسیده‌اند که بیشترین زمان آنها در هر روز صرف رسیدگی به ایمیل و جلسات می‌شود. و این همان بخش تاریک کار جمعی است که باید برای آن فکری کرد.

بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۲ مشخص شد که کارکنان به طور متوسط ۶۱درصد از وقت‌شان را به جای آنکه واقعا کارانجام دهند، صرف هماهنگی کارهای‌شان در جلسات، رسیدگی به ایمیل و گفت‌وگو می‌کنند. بر همین مبنا موسکوویتز فکر می‌کرد که باید راهی بهتر وجود داشته باشد و مطابق با ویژگی سیلیکون‌ولی، راه بهتر در قامت یک نرم‌افزار ظاهر شد.

موسکوویتز با همکاری یکی از مهندسان فیس‌بوک به نام جاستین روزنستاین موفق به ساخت ابزاری برای بخش مهندسی فیس‌بوک شد؛ ابزاری که به نام Tasks شناخته شده و به سرعت در فیس‌بوک مورد توجه قرار گرفت.

موسکوویتز درباره میزان محبوبیت نرم‌افزارشان در دفاتر فیس‌‌بوک می‌گوید:حتی وقتی که در دفتر شرکت راه می‌رفتی، قادر بودی که ببینی ۳ عدد از هر ۴ مانیتور نشان‌دهنده فعالیت کاربران با این نرم‌افزار است و این من را به یاد روزهای آغاز فیس‌بوک می‌اندازد که در همه جای محوطه دانشگاه کاربران در حال کار با فیس‌بوک بودند.

موسکوویتز و روزنستاین از ابتدای ساخت نرم‌افزارشان قصد داشتند که به کارکنان فیس‌بوک برای مدیریت کارهای‌شان و کاهش میزان جلسات کمک کنند، اما ساخته آنها بدون قصد قبلی تبدیل به زمینه مساعدی برای ایجاد شرکتی شد که اینک و یک دهه بعد از آن روزها ارزشی معادل ۹۰۰ میلیون دلار دارد.

شروع کار روی آسانا

در سال ۲۰۰۸ موسکوویتز و روزنستاین از فیس‌بوک خارج شدند تا کار روی آسانا را شروع کنند. آنها به این فکر بودند که به جای ساختن ابزاری که برای چند هزار کارمند فیس‌بوک به کار گرفته شود، با استخدام و به‌کارگیری یک گروه اجرایی ابزاری بسازند که استفاده گسترده‌ای داشته باشد.

روشن است که نرم‌افزار Asana و شرکت درباره کارکردهای این نرم‌افزار و فراتر رفتن آن از محدوده کاری اولیه‌اش مطلع هستند. نرم‌افزارTasks ابزاری برای ایجاد تعدادی اتاق کنفرانس مجازی برای اعضای گروه‌های کاری بود، اما آسانا محلی یکتا برای هماهنگی وظایف، پیگیری سررسید کارها، شرح و توضیحات و اولویت‌بندی‌هاست.

شرکت به‌تازگی اضافه شدن دو ویژگی جدید را هم اعلام کرده، یکی از آنها کاربرگ (Portfolio) است که به کارکنان دیدگاهی درباره چگونگی یکی‌کردن کارهای‌شان با اهداف گسترده شرکت می‌دهد؛ و دیگری بارکاری (Workload) که به مدیران برای ایجاد پیوند مناسب بین وظایف و مهارت‌ها و جدول کاری اعضای گروه کمک می‌کند.

سال‌جاری برای آسانا سالی مهم بوده، شرکت در ابتدای سال دسترسی به ۷۵ میلیون دلار سرمایه را به اطلاع عموم رساند که این فرآیند با پیشتازی Al Gore’s Generation Investment Management انجام شده. شرکت پیش از این هم از طریق یک برنامه جذب سرمایه موفق به دریافت سرمایه از این گروه شده بود که شامل زاکربرگ هم می‌شود.

رشد آسانا

نخستین خدمات شرکت در سال ۲۰۱۱ به صورت رایگان عرضه شد و در ابتدای سال۲۰۱۲ وارد روند تجاری شد. طبق اعلام خود شرکت، آنها در بهار سال ۲۰۱۱ موفق به جذب ۱٫۲میلیون دلار سرمایه از طریق سرمایه‌گذاران فرشته شدند و توانستند در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۱ معادل ۹میلیون دلار دیگر نیز از طریق شرکت سرمایه‌گذاری Benchmark Capital جذب کنند.

در ادامه همین مسیر بود که در تابستان ۲۰۱۲ شرکت موفق به جذب ۲۸ میلیون دلار سرمایه دیگر شد. براساس گزارشی که در نیویورک تایمز منتشر شده و گزارش خلاصه‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها را اعلام می‌کند، شرکت تا این سال ارزشی معادل ۲۸۰ میلیون دلار داشته.

شرکت همچنان جذابیت خود برای سرمایه‌گذاران را حفظ کرد تا اینکه در سال۲۰۱۶ توانست معادل ۵۰میلیون دلار سرمایه دیگر جذب کند. در این زمان ارزش شرکت معادل ۶۰۰میلیون دلار برآورد شده بود.

روند سرمایه‌گذاری در شرکت تا سال ۲۰۱۸ نیز ادامه یافت و آنها توانستند در این سال ۷۵میلیون دلار دیگر سرمایه جذب کنند. برآوردها نشان می‌دهد که ارزش شرکت در سال ۲۰۱۸ معادل ۹۰۰میلیون دلار بوده.

موسکوویتز با همکاری یکی از مهندسان فیس‌بوک به نام جاستین روزنستاین موفق به ساخت ابزاری برای بخش مهندسی فیس‌بوک شد؛ ابزاری که به نام Tasks شناخته شده و به سرعت در فیس‌بوک مورد توجه قرار گرفت؛ نرم‌افزاری که بعدها توسعه یافت و آسانا شد…

افزایش سرمایه همراه با افزایش تعداد مشتریان شرکت هم بوده و از میان مشتریان می‌توان شرکت‌هایی همچون اوبر، آی‌بی‌ام، ای‌بی، AB-inBev ،‌Viessmann ،‌Overstock ،‌Navy Federal ،‌Credit Union و Icelandair را نام برد. نکته قابل توجه اینکه نرخ رشد سال به سال آنها معادل ۹۰درصد بوده.

آسانا یک «نرم‌افزار-به عنوان-خدمت» است که با هدف بهبود کار گروهی و مدیریت کار ساخته شده. این نرم‌افزار کمک می‌کند که گروه‌های کاری طرح‌ها و وظایف مربوط به آن را مدیریت کرده، برای هر وظیفه تاریخ سررسید تعیین کنند و ارتباط لازم برای پیشبرد کار فراهم شود. آسانا همچنین امکاناتی بری گزارش‌گیری از فعالیت‌ها و تقویم کاری و … را در اختیار می‌گذارد.

در سال۲۰۱۳ آسانا امکاناتی برای سازمان‌هایی در هر اندازه فراهم کرد که بتوانند روند پیشرفت طرح‌ها را رصد کنند. آنها همچنین در سال ۲۰۱۴ امکان مشاهده وضعیت طرح‌ها و وظایف مربوطه در قالب یک تقویم را فراهم کرد که مختص IOS بود. در ابتدای سال ۲۰۱۵ نسخه اندروید آسانا منتشر شد و در ادامه همین سال آنها امکان گفت‌وگوی گروهی را هم اضافه کردند و در تابستان سال ۲۰۱۵ بود که آسانا به طور کامل نرم‌افزار و نشان تجاری خود را بازطراحی کرد.

در سال ۲۰۱۶ امکانات مدیریتی شامل مدیریت اعضا و مدیریت گروه کاری و ایمنی دسترسی‌ها اضافه شد، سپس امکان بهنگام‌سازی وضعیت و اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان طرح‌ها نیز در دسترس قرار گرفت. آنها در سال ۲۰۱۷ از همکاری با شرکت مایکروسافت خبر دادند و در ادامه آن بود که از پاییز ۲۰۱۷ امکان الحاق به جی‌میل را هم ایجاد کردند. آسانا در ماه‌های پایان سال ۲۰۱۷ نسخه فرانسه و آلمانی نرم‌افزار را هم منتشر کرد.

شرکت طبق اطلاعات موجود در نیمه سال ۲۰۱۷ موفق به عبور از مرز ۵۰هزار مشتری غیر‌رایگان است که برای استفاده از خدمات هزینه پرداخت می‌کنند. این تعداد در ابتدای سال ۲۰۱۷ حدود ۲۰هزار مشتری بود. این میزان پیشرفت البته تا حدی مدیون پیشرفت حوزه مدیریت کار است.

همچنان‌که کارکنان بیشتری در فضای ارتباط‌های برخط قرار می‌گیرند، نیاز به مدیریت بیشتر می‌شود و جریان گردش مستندات در طرح‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در همین حال رقبای آسانا از جمله Basecamp و Trello هم روزهای خوبی را داشته‌اند.

اما علاوه بر تمایل عمومی به این نوع خدمات، از آنجا که هر روز تعداد بیشتری از شرکت‌ها اقدام به استفاده از نیروهای آزادکار و کارکنان قراردادی می‌کنند، نیاز به وجود خدماتی که آسانا ارائه می‌کند بیشتر می‌شود. در حالی‌که ممکن است همکاری غیرسازمان یافته به اندازه کافی نتیجه‌بخش باشد، اما وقتی‌که هر یک از افراد گروه درک سازمانی از آنچه در حال انجام است داشته باشد، سامانه‌هایی نظیر آسانا می‌توانند میزان زمانی که افراد خارج از سازمان برای الحاق به گروه صرف می‌کنند را کاهش دهد.

متدهای «آسانا» برای رویارویی با باگ‌های فرهنگی را اینجا بخوانید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.