۸ چالش در مسیر رشد استارتاپ‏‌ها

یادداشتی از علیرضا باباخان*

0

پس از راه‌‏اندازی استارتاپ، دوران بسیار کلیدی گذار آغاز می‏شود؛ دورانی که شیرینی‏‌های موفقیت‌‏های اولیه امکان دارد در صورت عدم هوشمندی مناسب، به تلخی‏‌های بزرگ تبدیل شوند. در این دوران، موسسان می‏بایست به ۸ چالش پیش‏روی رشد استارتاپ توجه کرده و زمینه را برای ورود به دوران رشد، فراهم آورند.
* مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کریمه

با شروع به کار یک استارتاپ، رویاهای زیادی در ذهن موسسان آن شکل می‏گیرد. این رویاها زمانی که استارتاپ با استقبال بازار مواجه شود، بزرگ‏تر شده و عطش رسیدن به سهم از بازار بیشتر و درآمدهای سرشار، انگیزه‏‌ فعالیت کارآفرینان و موسسان را مضاعف می‌‏سازد. علی‏‌رغم مثبت‌بودن انگیزه‏‌بخشی موفقیت‏‌های اولیه، خطری که موسسان را تهدید می‏‌کند، عبارت است از غفلت از چالش‌‏های واقعی در مسیر بزرگ‌شدن استارتاپ.

پس از راه‌‏اندازی استارتاپ، دوران بسیار کلیدی و مهمی تحت عنوان «دوران گذار» آغاز می‏شود؛ دورانی که شیرینی‏‌های موفقیت‌‏های اولیه امکان دارد در صورت عدم هوشمندی مناسب، به تلخی‏‌های بزرگ تبدیل شوند. در این دوران، موسسان می‏بایست به ۸ چالش پیش‏روی رشد استارتاپ توجه کرده و زمینه را برای ورود به دوران رشد، فراهم آورند.

در این یادداشت، ۸چالش فوق بررسی و راهکارهای اولیه برای غلبه بر آنها پیشنهاد شده‌‏اند.

طراحی مسیر حرکت و حفظ تمرکز

کارآفرین می‌‏بایست تصویر روشنی از اهداف خود داشته باشد و با نگاه واقع‌‏بینانه، مسیر حرکت خود را طراحی کند. برای طراحی مسیر حرکتی، اجزایی همچون‌ مشتریان هدف، ارزش پیشنهادی و سایر اجزای مدل کسب‌و‌کار، نقش کلیدی ایفا می‏‌کنند. پس از طراحی مسیر نیز، حفظ ثبات و تمرکز ‌روی اهداف، شرط مهم برای طی‌کردن دوران گذار تلقی می‎‏شود.

جایابی محصول (کالا / خدمت) در بازار

چالشی که غالبا استارتاپ‌‏ها با آن مواجه هستند، عبارت است از ارائه‏‌ تعریف کوچک و محدودی از بازار. به عبارت دیگر، کارآفرین می‏بایست جایگاه مورد نظر خود را در بازار به خوبی طراحی کرده و با اتخاذ روش‏های مناسب برقراری ارتباط با مشتری برای جذب و وفادارسازی وی و نیز روش‌‏های کارآمد برای توزیع محصول، خود را به جایگاه جایابی‌شده در بازار، نزدیک کند.

احترام همیشگی به مشتری

معمولا در روزهای آغازین استارتاپ، کارآفرین نسبت به نظرات مشتری حساسیت بالایی داشته و تلاش می‏کند خیلی سریع، مسائل مشتری را حل کرده و محصول بهتری به وی ارائه کند. به مرور زمان و با بزرگ‏تر شدن استارتاپ و افزایش لایه‏‌های سازمانی، از چابکی قبل کاسته شده و عکس‏العمل به خواسته‏‌های مشتری، زمان‏بر می‏شود. توصیه می‌‏شود یک استارتاپ، همواره در حل مسائل مشتریان، دچار روزمرگی و کندی نشود.

تکمیل سریع تیم مدیریتی

پس از ارائه‏ اولین محصول به بازار و قرارگرفتن در مسیر رشد، برای ایجاد قابلیت جدید در پاسخ به نیازهای پیش‏رو و حفظ توان پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر مشتریان، باید تیم مدیریتی استارتاپ تکمیل شده و مراقبت جدی برای حرکت در مسیر اصلی و صحیح استارتاپ، صورت پذیرد.

بهبود فرایندها و زیرساخت‏‌ها

وجود زیرساخت‏‌ها و فرایندهای صحیح تصمیم‏گیری، عملیاتی و مدیریتی برای تضمین رشد استارتاپ، ضروری هستند. فرایندهای جدید باید بتوانند تحمل حجم بالای کار را در استارتاپ ایجاد کرده و تعاملات اثربخش با ذی‏نفعان را میسر کنند.

توسعه‏ توانمندی‏‌های مالی

تمرکز صرف ‌روی جذب منابع مالی کافی نیست! سرمایه‏‌گذاران ‌روی استارتاپ انتظار دارند کارآفرین، به صورت کارآمد اقدام به استفاده از منابع کرده و با تقویت زیرساخت‏های مدیریت مالی، در جهت برنامه‏ریزی بهتر برای سیستم مالی استارتاپ، فعالیت کند.

توسعه فرهنگ سازمانی مناسب

یکی از مزایای استارتاپ در مقایسه با شرکت‏‌های تثبیت‌شده، این است که موسسان آن می‏‌توانند فرهنگ سازمانی را آن‌طور که شایسته است، توسعه دهند. در یک فرهنگ سازمانی مناسب، ارزش‏ها، باورها و هنجارها، همگی حمایت‌گر رسیدن به اهداف استارتاپ هستند.

مدیریت ریسک‏‌ها و نقاط آسیب‌‏پذیر

با سرعت‌گرفتن رشد استارتاپ، ریسک‏‌های مهمی سراغ آن خواهند آمد، مانند‌ تک‌محصولی بودن استارتاپ، انحصار درآمدهای استارتاپ تنها به تعداد اندکی جریان درآمدی، تجربه‏‌ ناکافی کارکنان، خروج کارکنان کلیدی به دلیل تعارض با کارکنان کم‌‏تجربه، زیرساخت‏‌های ناکافی برای توسعه‏ فعالی‌ت‏ها، نبود سیستم‌‏های مدیریت اطلاعات و روحیه‏‌ ریسک‌‏پذیری بالای کارآفرین که به دلیل حصول موفقیت‌‏های اولیه، حالا شدیدتر هم شده و ممکن است در آینده باعث تحمیل شکست‏‌های بزرگ نیز به تیم مدیریتی‌ شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.