یک ناجی ترسناک!

تبلیغ سیتروئن برای سیستم نظارت بر نقاط کور

0

در فرایند بازاریابی مربوط به خودروها توجه به نکات متمایز و خاصی که به عنوان یک آپشن جدید در بدنه یک اتومبیل تعبیه می‌شوند می‌تواند در نهایت تبدیل به ایده خلاقانه بازاریابی برای معرفی ویژگی مورد نظر باشد، مانند این تبلیغ سیتروئن.

صنعت خودروسازی دنیای امروز، با پیشرفت چشمگیری رو به جلو حرکت کرده و با ارائه دستورالعمل‌ها و ویژگی‌های تازه و منحصربه‌فردی که در اتومبیل‌ها قرار داده می‌شوند، روند پیشرفت خود را تثبیت می‌کند.

در فرایند بازاریابی مربوط به خودروها نیز توجه به نکات متمایز و خاصی که به عنوان یک آپشن جدید در بدنه یک اتومبیل تعبیه می‌شوند، می‌تواند در نهایت تبدیل به ایده خلاقانه بازاریابی برای معرفی ویژگی مورد نظر باشد.

به همین منظور در ادامه نمونه یک کار چاپی برای تبلیغ سیتروئن را که از سوی آژانس بازاریابی BNY ارائه شده است، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

یکی از خطرات بزرگی که در رانندگی، خصوصا رانندگی در جاده‌ها و با سرعت بالا وجود دارد، عدم تسلط راننده‌ بر نقاط کور است که می‌تواند مضرات جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

برند سیتروئن در یکی از خودروهای جدید خود به نام Citroen C3 آپشنی را ارائه داده ‌که به فناوری نظارت بر نقاط کور مجهز بوده و می‌تواند راننده را نسبت به موانعی که ممکن است در نقطه کور او باشند، آگاه کند. تبلیغ سیتروئن روی این دستاورد تمرکز دارد.

این سیستم هشداردهنده در واقع زنگ خطری است که پیش از وقوع خطر به صدا درآمده و می‌تواند از بروز یک حادثه ناگوار جلوگیری کند. تصویری که برای بیان این نکته در نظر گرفته شده است، یک تصویر دوسویه است، به این معنا که از یک طرف ترسناک بوده و خطر را گوشزد کرده و از طرف دیگر، میزان ترس از خطر را کاهش داده و نوید نجات از خطر را می‌دهد.

همه افراد، تصویر فرد سیاهپوشی را که صورتی اسکلتی و سفید دارد، نشانه مرگ می‌دانند و ارائه چنین تصویری خصوصا در زمینه‌های مربوط به خودروسازی و رانندگی می‌تواند سمبل یک تصادف مرگبار باشد؛ اما همانگونه که ذکر شد، تصویر فوق ترسناک نیست، چراکه جلوه سیاهپوش ترسناک، دیگر یک چهره ترسناک نداشته و با داشتن یک پاروی پلاستیکی که بالا آورده است (‌به جای آن چوب کذایی وحشتناک‌)، بیشتر در قالب یک ناجی جلوه می‌کند تا یک زنگ خطر!

حالت چهره او نیز بیشتر این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که خطری احساس شده و برای مقابله با آن باید آماده بود. شعار مناسبی که برای این تصویر انتخاب شده است نیز به خوبی مفهوم ایمنی را به بیننده منتقل می‌کند: هنگامی که از خطر مطلع شوید، کمتر ترسناک به نظر می‌رسد!

خواندن این عبارت در تبلیغ سیتروئن در کنار صورت بهت‌زده فرد سیاهپوش، آبی بر آتش است، به این معنا که شاید بیننده این تصویر در وهله اول، از هیأتی که یادآور مرگ است، ترسیده باشد، اما خواندن جمله فوق، ترس را کنار می‌زند و حتی دیگر آن تصویر سیاهوش، ترسناک جلوه نمی‌کند؛ بلکه در قالب یک نجات‌دهنده دیده می‌شود که امکان خطر را به راننده گوشزد کرده و با این هشدار به‌موقع، عکس‌العمل مناسبی را رقم خواهد زد.

از آنجایی که نقاط کور می‌توانند در رانندگی، خطرات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشند، واقعا ترسناک هستند و تصویر سیاهپوش نیز به‌درستی برای گوشزد‌کردن خطرات مرگبار این نقاط کور انتخاب شده است، اما از سوی دیگر سیستم نظارت بر نقاط کور در خودرو سیتروئن می‌تواند این تصویر ترسناک و مرگبار را به یک ناجی تبدیل کند که به جای وقوع تصادفات مرگبار، احتیاط و عکس‌العمل مناسب را هشدار می‌دهد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.