گوشی‌شاپ، یعنی با گوشی خرید‌ کن!

پلتفرمی که سبک زندگی دیجیتال را کامل می‌کند

0

گوشی‌شاپ که شاید در وهله اول یک پلتفرم فروش موبایل به نظر برسد، مجموعه گسترده‌ای از خدمات را پوشش می‌دهد که شامل فروش، تعویض و خرید کالاهای دست‌دوم، تعمیرگاه آنلاین و پرداخت اقساطی محصولات حوزه دیجیتال می‌شود.

پلتفرم گوشی‌شاپ که با هدف رفع دغدغه‌های زندگی دیجیتال راه‌اندازی شده است، این امکان را به کاربران می‌دهد که از طریق گوشی‌های خود، خدمات متنوعی را دریافت کنند. در ادامه گفت‌وگوی شنبه را با مدیر اجرایی این مجموعه، فرشید شفیعی، می‌خوانیم.

لطفا ابتدا از خودتان شروع کنید.

من فرشید شفیعی، مدیر اجرایی گوشی‌شاپ و متولد سال ۵۹ هستم. بالغ بر ۱۲‌سال است که در حوزه فروش گوشی موبایل در بازار تجربه دارم و لیسانس مهندسی کشاورزی و فوق‌لیسانس ام‌بی‌ای دارم. فعالیت خود را در حوزه موبایل از سال۸۶ شروع کردم و به واسطه اتفاق‌هایی که در بازار افتاد و تجربیاتی که کسب کردم، با آقایان فروغی آشنا شدم که فاندرهای گوشی‌شاپ هستند و در نهایت، در سال ۹۶ وارد این مجموعه شدم.

گوشی‌شاپ در چه سالی راه‌اندازی شد؟

آقایان مسعود و محمد فروغی در سال ۸۳ گوشی‌شاپ را تأسیس کردند. با توجه به سابقه طولانی‌ای که گوشی‌شاپ دارد، قدمت این کسب‌وکار از دیجی‌کالا هم حدود یک‌و‌نیم تا ۲سال بیشتر است، اما پلتفرم اولیه گوشی‌شاپ بر اساس فروش آنلاین نبود و بیشتر به واسطه وب‌سایت، فروش عمده داشتند.

در واقع وب‌سایت بهانه‌ای برای فروش سنتی بود و پلتفرم گوشی‌شاپ بیشتر B2B بود تا B2C. در اواخر سال ۹۳ هلدینگ حصین روی گوشی‌شاپ که تقریبا ۱۰سال از عمر آن می‌گذشت، سرمایه‌گذاری می‌کند؛ در ادامه نیز پلتفرم به طور کلی عوض شده و وارد یک پارادایم جدید می‌شود، به این معنا که B2C می‌شود و فقط به مشتری می‌فروشد و فروش عمده و سنتی را کنار می‌گذارد.

با توسعه این پلتفرم، وب‌سایت جدید نیز تا سال ۹۴ راه‌اندازی می‌شود و از طریق امکانات خوبی که دارد، می‌تواند فروش آنلاین را پوشش دهد. آقایان فروغی نیز در حال حاضر جزو اعضای هیأت مدیره هستند و از دانش و تجربیات آنها استفاده می‌کنیم.

به فروش سنتی هم ادامه دادید؟

به هیچ عنوان. گوشی‌شاپ آنلاین بوده و فقط در حوزه گوشی، لپ‌تاپ و تبلت فعالیت می‌کرد. در سال ۹۶ که من به مجموعه اضافه شدم، سعی کردیم تنوع محصولات را در حوزه دیجیتال گسترش دهیم، به این معنا که شعار را عوض کردیم و گفتیم گوشی‌شاپ فقط فروش گوشی موبایل نیست، گوشی‌شاپ یعنی با گوشی خرید کنید! از آنجایی که بیش از ۸۰ درصد بازدیدکنندگان ما با گوشی موبایل فعالیت می‌کنند، در واقع ما یک ری‌برند کوچک انجام دادیم و گفتیم گوشی‌شاپ یعنی خرید در حوزه دیجیتال و از طریق گوشی.

چرا فقط حوزه دیجیتال را پوشش می‌دهید؟

در واقع با توجه به تجربیاتی که داشتیم، احساس کردیم که می‌توانیم در این بخش موفق باشیم. در گوشی‌شاپ به دنبال این هستیم که بتوانیم چرخه زندگی دیجیتالی مردم را کامل کرده و نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی را که در این حوزه وجود دارد، برطرف سازیم. دغدغه‌هایی مانند خرید و فروش گوشی، تعمیر آن و… به دلیل وابستگی شدید مردم به حوزه دیجیتال، پررنگ‌تر شده‌اند، ما نیز برای کامل‌کردن این فلسفه و رفع چنین دغدغه‌هایی، سرویس‌ها و خدمات جذابی را در این حوزه ایجاد کرده‌ایم.

مجموعه گوشی‌شاپ چند نفر است؟

مجموعه ما ۲۵ نفر است.

[bs-quote quote=”از جمله نکات قابل توجه در فرایند پرداخت قسطی گوشی‌شاپ، فروش اقساطی به سازمان‌های دولتی و خصوصی معتبر است که بدون پیش‌پرداخت، برای تمام پرسنل آنها کارت اعتباری خرید از گوشی‌شاپ صادر می‌شود‌” style=”style-2″ align=”left”][/bs-quote]

گوشی‌شاپ چه خدماتی به کاربران خود ارائه می‌دهد؟

سه بخش اصلی در فرایند گوشی‌شاپ وجود دارد که شامل فروش، خدمات‌ و خرید و تعویض کالای کارکرده می‌شود. بخش فروش از قسمت‌های قدیمی‌تر این مجموعه محسوب می‌شود و سرویس‌های جدید ما در گوشی‌شاپ بیشتر در دو بخش خدمات‌ و تعویض و خرید محصولات دست‌دوم نمود پیدا می‌کنند.

تعمیرگاه آنلاین، اولین سرویسی بود که در این زمینه ارائه دادیم، به این معنا که یک کاربر، در هر کجای ایران باشد، فقط با تنظیم و ارسال یک درخواست مبنی بر خراب‌شدن لپ‌تاپ، تبلت، کنسول بازی، سیستم صوتی‌تصویری و‌… می‌تواند از خدمات مجموعه استفاده کند.

حضور تعمیرکار در محل، به نام جی‌اس سرویس، از خدمات جذابی است که به‌زودی، تا اواخر شهریور‌ماه، به خدمات ما اضافه می‌شود که البته فقط در تهران امکان‌پذیر خواهد بود؛ در شهرستان‌ها فعلا باید کالا را ارسال کنند، اما در فاز بعد، حتما تعمیرکار در محل هم اضافه می‌شود.

کار جدیدی که در وب‌سایت گوشی‌شاپ راه‌اندازی کرده‌ایم، بخش بازار کالای کارکرده است که با همه وب‌سایت‌های مشابه که در حوزه کالای کارکرده و دست‌دوم فعالیت می‌کنند، فرق دارد. سایت‌هایی مانند دیوار یا شیپور، مارکت‌پلیس بوده و از نظر سلامت و اصالت، چیزی را تأیید نکرده و عملا مسئولیت خرید و فروش برعهده خود خریدار و فروشنده است؛ ولی در بازار گوشی‌شاپ به این شکل نیست.

کاربر، فرمی را مبنی بر فروش کالا پر کرده و مجموعه گوشی‌شاپ آن کالا را خریداری می‌کند، به این صورت که کالا را تحویل ‌داده و رسید می‌گیرد و ۲۴ ساعت زمان می‌برد که این مدت نیز به منظور QC کردن، کنترل کیفی اصالت کالا و … است. از سوی دیگر، کالاها بیمه و عکاسی می‌شوند و در صورت نیاز، اکسسوری آنها نیز تأمین می‌شود. در واقع این فروش با تضمین گوشی‌شاپ و با ۷ روز مهلت تست صورت می‌گیرد.

اساسا این بخش از سایت به منظور تعویض کالای کارکرده با نو راه‌اندازی شده ‌و اگر کاربری بخواهد این کار را انجام دهد، کد تخفیف دریافت می‌کند. از سوی دیگر، خیال کاربری که کالای دست‌دوم خریداری کرده ‌نیز راحت است، چراکه کالا تا ۷روز مهلت مرجوعی دارد، QC شده و بیمه است. این بخش از وب‌سایت نیز تقریبا ۴۰روز است که بالا آمده و تبلیغات آن نیز به‌زودی شروع می‌شود.

گوشی‌شاپ چه مزیت‌های قابل توجهی را برای کاربران ایجاد کرده است؟

فروش کالای نو، خرید و فروش کالای کارکرده در قالب تعویض‌ و خدمات، ۳ سرویس اصلی هستند که آنها را به صورت اقساطی نیز می‌توانیم عرضه کنیم. خدمات قسطی ما در گوشی‌شاپ، خصوصا بعد از افزایش قیمت دلار، چشمگیرتر شده، زیرا قدرت خرید مردم پایین آمده است.

ما نیز در پلتفرم‌مان متوجه این تغییر شدیم و در نتیجه خدمات اقساطی گوشی‌شاپ را در قالب چک، سفته و گواهی کسر از حقوق ارائه دادیم. مثلا به منظور خرید از طریق چک، کافی است مشخصات خود و حساب بانکی را در فرم مربوطه ارائه دهید، تیم اعتبارسنجی گوشی‌شاپ کمتر از ۲۴ساعت شما را اعتبارسنجی می‌کند، به این صورت که محل سکونت و محل کار را احراز کرده و حساب بانکی شما را چک می‌کند.

اگر حساب بانکی‌تان برگشتی نداشته و رسوب مانده حساب آن خوب باشد، ظرف ۲۴ ساعت، حساب شما تأیید شده و کارشناس‌های فروش اقساطی گوشی‌شاپ با شما تماس می‌گیرند؛ مبلغ پیش‌پرداخت، یک‌چهارم است و تا ۳۶ ماه مبلغ چک و تاریخ چک‌ها را محاسبه می‌کنند و در نهایت چک‌ها را می‌فرستید و کالا را تحویل می‌گیرید. این سرویس برای هر سه بخش گوشی‌شاپ فعال است: یعنی بخش فروش کالا، بخش فروش و تعویض کالای کارکرده‌ و بخش خدمات و تعمیرات.

لازم به ذکر است که با توجه به پایین‌آمدن قدرت خرید مردم، چنین سرویسی برای کاربران جذاب‌تر شده است، به طوری که به جرأت می‌توانم بگویم گوشی‌شاپ، یکی از فروشنده‌های اقساطی آنلاین قابل توجه در کشور محسوب می‌شود. فاینانسرهای ما نیز برای انجام این سرویس، بانک صادرات و مؤسسه مالی ملل هستند.

سودی که بابت بازپرداخت از مشتری گرفته می‌شود، تماما به حساب تأمین‌کننده مالی می‌رود و خود گوشی‌شاپ سهمی از آن ندارد. سرعت عمل در این فرایند خیلی بالاست و ماکسیمم ۷۲ ساعت زمان خواهد برد. تمام کالاهایی که در گوشی‌شاپ وجود دارند، به شرط خرید بالای ۵۰۰هزار تومان، شامل خرید اقساطی می‌شوند.

از جمله نکات قابل توجه در فرایند فروش اقساطی گوشی‌شاپ، فروش اقساطی به سازمان‌های دولتی و خصوصی معتبر است که بدون پیش‌پرداخت، برای تمام پرسنل آنها کارت اعتباری خرید از گوشی‌شاپ صادر می‌کنیم.

به عنوان مثال، یک سازمان هزار نفره یا دویست یا پانصد نفره، برای تمام پرسنل خود یک گواهی کسر از حقوق گروهی صادر می‌کند و برای هر یک از آنها یک میزان اعتبار را در نظر می‌گیرد، ما به میزان اعتباری که آن سازمان برای پرسنل خود در نظر گرفته است، کارت اعتباری صادر می‌کنیم که مخصوص آن فرد بوده و اسم، مبلغ و تاریخ اعتبار در آن درج شده است. در حاضر نیز این پروژه را با چند سازمان به جلو می‌بریم و نتایج خوبی داشته است.

فروش بیمه از دیگر مزایای گوشی‌شاپ است، کاربر می‌تواند کالایی را که از ما می‌خرد، از طریق سامان‌حامی بیمه کرده و حتی کالای کارکرده را نیز بیمه کند. به طور کلی هدف ما در گوشی‌شاپ این بوده است که بتوانیم دغدغه‌های زندگی دیجیتال را کمتر کنیم، بر همین اساس نیز برنامه ما در فازهای بعدی این است که خدمات نصب و راه‌اندازی داشته باشیم، به عنوان مثال ممکن است فردی تکنوفوبیا داشته باشد، یا اینکه نداند چطور نرم‌افزارها را نصب کند و بعضا هزینه‌های گزافی را در بازارهای آفلاین برای این منظور پرداخت کند، ما این موارد را به صورت رایگان برای مشتریان‌ ارائه خواهیم داد تا احساس وفاداری بالاتر رفته و نرخ بازگشت بیشتر شود.

با توجه به تازه‌بودن برخی ‌خدمات گوشی‌شاپ، با چه استقبالی از سوی کاربران روبه‌رو شدید؟

مجموعه گوشی‌شاپ ساب‌دامین است، یعنی در دل خود gooshishop.com قرار دارد و در نتیجه تمام هویت و لینک‌ها را از خود گوشی‌شاپ می‌گیرد؛ ما نیز در تمام صفحات گوشی‌شاپ یک بنر مبنی بر تعویض کالای کار‌کرده با نو قرار داده‌ایم. از سوی دیگر با توجه به سابقه ۱۵‌ساله گوشی‌شاپ، مشتری‌ها نیز اعتماد و وفاداری خاصی به این مجموعه دارند و بر همین اساس نیز روند رو به رشدی دارد.

از آنجایی که سرویس‌های جدید گوشی‌شاپ مانند تعویض و فروش کالای دست‌دوم، خاص و جدید هستند، باید مزایای آنها بیشتر به مردم معرفی شود، به عنوان مثال فردی که ‌می‌خواهد کالایی را بفروشد، ممکن است آگهی آن را در جای دیگری قرار داده و مدت زمان زیادی منتظر باشد تا کالای مورد نظر به فروش رود، اما از آنجایی که گوشی‌شاپ خریدار کالاست، این فرایند در کمتر از ۲۴ ساعت انجام می‌شود؛ یعنی در رابطه با کالایی که اصالت داشته باشد و تأیید شود که برای خرید آن مشکلی وجود ندارد، در کمتر از ۲۴ساعت وجه را واریز می‌کنیم، ضمن اینکه کاربرانی که قصد تعویض دارند، این وجه، به حساب کاربری آنها اعتبار می‌شود تا بتوانند تعویض خود را انجام داده و یا از خود گوشی‌شاپ خرید کنند.

در قسمت فروش چه رشدی داشتید؟

در یک سال اخیر به دلیل نوسانات قیمت ارز و روند صعودی آن، نه تنها ما، بلکه خیلی از فروشگاه‌های شبیه به ما، افت فروش چند‌صد‌درصدی داشتند، در این میان ما توانستیم با رشد روند فروش اقساطی، این ضریب را به حدی برسانیم که در این مرحله، گوشی‌شاپ کاملا سود‌ده است.

در واقع تلاش کنونی مجموعه‌ در درجه اول سود‌دهی در اندازه فعلی و سپس ورود به مرحله رشد فراگیرتر با جذب سرمایه مرحله سوم است. با این رویکرد، کاری را که توانایی انجام آن را داشتیم، کردیم و به شکر خدا، توانستیم با همین سرویس اقساطی، سه سرویس دیگر را فعال نگه داریم.

استقبال قطعا خوب بوده و روند نیز رو به رشد است، کالاها و سگمنت‌های ما نیز جذاب هستند، به عنوان مثال امکان تعویض کالا و یا پرداخت اقساطی از بخش‌های جذابی هستند که خصوصا با توجه به پایین‌آمدن قدرت خرید مردم، گزینه‌های قابل توجهی به شمار می‌روند.

چه تعداد کاربر دارید؟

کاربر فعال در گوشی‌شاپ به طور متوسط روزی ۴۰هزار نفر است که بازدیدکننده هستند و درصدی از این تعداد، به بخش‌های فروش کالا، تعویض و خدمات رجوع می‌کنند.

تنوع محصولات گوشی‌شاپ و سهم فروش آنها به چه صورت است؟

از آنجایی که اصلی‌ترین محصول ما گوشی موبایل است، سعی می‌کنیم در این قسمت پیشرو باشیم و جدیدترین محصولات را ارائه دهیم، در حال حاضر نیز ۷۰ تا ۸۰ درصد بدنه فروش اصلی ما را گوشی موبایل تشکیل می‌دهد.

تمرکز مجموعه بعد از گوشی به سمت کنسول‌های بازی که در فصل تابستان خیلی جذاب است، رفته و سپس نیز محصولات صوتی و تصویری و خانگی که مستعد فروش اقساطی هستند، مورد توجه قرار می‌گیرند. همچنین اگر کالایی در گوشی‌شاپ موجود نبوده، ولی قابل تأمین باشد، گوشی‌شاپ آن کالا را عرضه می‌کند.

سهم شما از بازار فروش کالای دیجیتال چه اندازه است؟

جدا از دیجی‌کالا، وب‌سایت‌های دیگری در حوزه تخصصی ما وجود دارند، مانند آراد موبایل، کیمیا آنلاین و …‌ ولی من فکر می‌کنم در زمینه فروش اقساطی ما از همه قوی‌تر هستیم و در این سگمنت، بعد از دیجی‌کالا، در پله دوم بازار قرار داریم.

در حال حاضر رتبه الکسای ما ۴۵۰ و ۴۶۰ است که از رنک۱۵۰۰ در سال ۹۶، به چنین رتبه‌ای رسیده‌ایم. رنک وب‌سایت‌های خبری خیلی راحت‌تر و سریع‌تر بالا می‌رود، ولی برای یک وب‌سایت فروشگاهی که در این مقیاس کوچک کار می‌کند، به نظرم رتبه قابل قبولی است.

چطور به چنین رتبه‌ای رسیدید؟

عملکرد یک مجموعه است که باعث کم و زیاد‌شدن میزان وفاداری مشتریان می‌شود. بیش از ۷۰درصد ورودی‌ها‌ی‌ ما از طریق سرچ ارگانیک و دایرکت است؛ یعنی کاربر مستقیما آدرس ما را در مرورگر وارد می‌کند، نزدیک ۲۰ تا ۳۰ و یا ۳۵درصد ورودی دایرکت ما نیز از طریق خود گوشی‌شاپ است و ما هزینه تبلیغات زیادی برای این قضیه صرف نمی‌کنیم.

گوگل نیز مجموعه ما را در یک سری نکات کلیدی مثل فروش اقساطی موبایل و حوزه‌های وابسته به آن، به خوبی ایندکس کرده، ولی بیشترین چیزی که برای ما جذاب است، این است که دایرکت‌مان خیلی بالاست.

درباره فرهنگ درون‌سازمانی و کار گروهی در گوشی‌شاپ توضیح دهید.

گوشی‌شاپ یک تیم خیلی منسجم و جنگجو دارد؛ تیمی که برای بقا و پیشروی مجموعه از هیچ کار مثبتی دریغ نمی‌کند. پرسنل با تمام وجود برای گوشی‌شاپ کار می‌کنند که این امر می‌تواند برای سرمایه‌گذارها نیز جذاب باشد. ساعت کاری برای پرسنل معنا ندارد و کار به صورت کیفی انجام می‌شود.

می‌توانم بگویم راندمان کاری بچه‌ها بالای ۹۰درصد است و کارها نیز به صورت کیفی و مثبت انجام می‌شوند، تک‌تک بچه‌ها حس می‌کنند که اینجا برای خودشان است و این خیلی ارزشمند است. هیچ محدودیت و هیچ منعی برای درآمد پرسنل وجود ندارد، ضمن اینکه در موارد رکود اقتصادی نیز شرایط را کاملا درک می‌کنند.

به دنبال بزرگ‌تر‌کردن این بیزینس هستیم

مدیران گوشی‌شاپ

میثم رجبی، مدیرتوسعه کسب‌وکار گروه حصین و مدیرعامل گوشی‌شاپ، در گفت‌وگوی کوتاهی که با ما داشت، به ضرورت توسعه در فرایند رشد گوشی‌شاپ اشاره کرد او معتقد است که بیش از نیمی از راه را رفته‌اند و اکنون باید به فکر گسترش این کسب‌وکار در مقیاس‌های بزرگ‌تر باشند.

شما از چه سالی به گوشی شاپ پیوستید؟
میثم رجبی، مدیر توسعه کسب‌وکار گروه حصین و مدیر عامل گوشی‌شاپ هستم و از آغاز شکل‌گیری این مجموعه در سال ۹۳ جزو هیأت مدیره آن بودم. متولد سال ۶۱ هستم، مقطع کارشناسی را در دانشگاه شریف و در رشته مهندسی برق گذراندم، در دانشگاه مالک اشتر ام‌بی‌ای خواندم و در حال حاضر نیز دانشجوی دکترای سیاستگذاری در دانشگاه تهران هستم.

البته قبل از ورود به این صنعت، کسب‌وکارهای زیادی را تجربه کردم، ابتدا در زمینه بیزینس تبلیغات فعالیت می‌کردم، سپس وارد ایران خودرو شدم و پس از آن به مشاوره حرفه‌ای مدیریت روی آوردم، در ادامه نیز در زمینه نفت و گاز وارد شدم، تا اینکه در نهایت با مجموعه حصین آشنا شده و به این گروه اضافه شدم.

در سال ۹۳ مدیر‌عامل شرکت بازرگانی فخیم در گروه حصین بودم و بعد از رایزنی با آقای آراسته و آقای ضیاء که به ترتیب مدیرعامل و معاون حصین هستند، وارد مجموعه گوشی‌شاپ شدم. اگرچه علاقه من به تجارت الکترونیک در حوزه فشن بود، اما بنا به ملاحظاتی که در این حوزه وجود داشت، در نهایت نظرمان بر این شد که وارد مجموعه گوشی‌شاپ شویم.

در اواخر سال ۹۴ مدیرعامل گوشی‌شاپ شدم و تغییراتی در تیم، لوکیشن و بیزینس‌مدل این گروه ایجاد کردیم. در سال۹۶ آقای شفیعی به تیم ما اضافه شدند و حضور فرشید، خیال من را بابت اداره گوشی‌شاپ راحت کرد. در حال حاضر نیز اگرچه من مدیرعامل هستم، ولی عملا کارهای مربوط به مسئولیت اجرایی بر عهده فرشید است.

هدف عمده شما در گوشی‌شاپ چیست؟

تمرکز عمده ما از همان ابتدا در گوشی‌شاپ بر این نکته بود که بتوانیم به عنوان تکمیل‌کننده حلقه لایف‌استایل دیجیتال باشیم. با توجه به شرایط خاصی که در ایران وجود دارد، سرویس‌های‌ موجود در حوزه سبک زندگی دیجیتال، سرویس‌های خوبی نیستند، بر همین اساس نیز چنین نیازی را در این مارکت تشخیص دادیم و لذا سعی کردیم که خیال کاربران این حوزه را راحت کنیم؛ به این صورت که اگر فردی، گوشی همراه، لوازم جانبی و‌… ‌در زمینه دیجیتال دارد، مجموعه ما بتواند یک بیزینس قابل اعتنا برای آن فرد باشد و دردسرها و دغدغه‌های او را بر طرف کند.

چه دورنمایی را برای مجموعه گوشی‌شاپ می‌بینید؟

ما مجموعه گوشی‌شاپ را بزرگ‌ترین سرویس‌پروایدر در حوزه الکترونیک ایران می‌دانیم؛ یعنی مجموعه‌ای که زنجیره ارزش کاربری دیوایس‌ها را ارائه می‌دهد. برای این مسئله جنگیدیم و سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم. چیزی که ما به دنبال آن هستیم، بر‌طرف‌کردن نیازها و دغدغه‌های کاربران حوزه دیجیتال است، به این معنا که اگر فردی در ایران یک کالای الکترونیکی دارد، خیالش راحت باشد که یک مجموعه معتبر، دقیق و پاسخگو وجود دارد که سرویس‌ها و خدمات مورد نیاز او را ارائه می‌دهد، اعم از سرویس راه‌اندازی، سرویس تعمیر، سرویس تعویض و آموزش‌هایی که در این حوزه لازم است.

فکر می‌کنید به چند درصد از این دورنما دست یافته‌اید؟

در حال حاضر ما موفق شده‌ایم مرحلهProof of Concept را پشت سر بگذاریم، به طوری که سرویس‌های ما مارکت خود را در حد اولیه پیدا کرده و به درآمدزایی رسیده‌اند. به نظر من اگر ۳ مرحله را برای کسب‌وکار گوشی‌شاپ در نظر بگیریم، مرحله اول راه‌اندازی استارتاپ، مرحله دوم تکمیل محصول و مرحله سوم اثبات مفهوم است که ما توانسته‌ایم این سه مرحله را پشت سر بگذاریم.

در ادامه نیز به منظور فراگیرتر و همه‌گیرترشدن استارتاپ، ۲ راند دیگر را پیش‌رو داریم؛ می‌توانم بگویم از نظر سختی کار، شاید سه‌پنجم و ۶۰درصد کار را انجام داده باشیم و باقی آن مربوط به پروسه scale up و افزایش مقیاس است که با اضافه‌شدن سرمایه‌گذارهای بعدی این اتفاق می‌افتد.

افزایش سرمایه را به چه صورت پی می‌گیرید؟

ما حداقل ۲ راند افزایش سرمایه پیش روی داریم که عملا راند B و C محسوب می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن اذعان کنم این است که ما محدودیتی در همکاری نداریم، یعنی چه با افرادی که صرفا سرمایه‌گذار بوده و VC هستند و چه افرادی که CVC هستند، یعنی می‌خواهند در زنجیره ارزش خودشان سرمایه‌گذاری کنند، حاضر به همکاری هستیم.

از آنجایی بیزینس‌مدل ما شکل گرفته است، در حال حاضر فقط باید در scale up تست شود و ریسک ندارد. ما از همه افرادی که بخواهند به این کسب‌وکار ورود پیدا کند، استقبال می‌کنیم و هیچ ملاحظه و محدودیتی نداریم، چراکه به دنبال بزرگ‌کردن این بیزینس هستیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.