گفتگوی ویژه خبری؛ نگاهی به ساختار صنعت بیمه کشور

0

گفتگوی ویژه خبری روز بیمه سیزدهم آذرماه با حضور آقای سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران و آقای فرحی مدیرعامل بیمه بازار ومتخصص فناوری اطلاعات در صنعت بیمه برگزار شد.

گفتگوی ویژه خبری روز بیمه سیزدهم آذرماه با حضور آقای سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی ایران و آقای فرحی مدیرعامل بیمه بازار ومتخصص فناوری اطلاعات در صنعت بیمه برگزار شد. در این برنامه درباره چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت بیمه در حوزه‌های فناوری و همچنین تراکم و اقبال اکثر افراد جامعه به سمت بیمه‌های مربوط به خودرو بحث و تبادل آرا صورت گرفت. به گفته آقای فرحی حدود ۴۰ درصد از فروش صنعت بیمه مربوط به بیمه شخص ثالث و حدود ۷ تا ۸ درصد آن را بیمه بدنه تشکیل داده است.

در واقع میتوان گفت حدود ۵۰ درصد از بیمه کشور را بیمه های خودرویی به خود اختصاص داده و مابقی ۵۰ درصد را تمام ۲۳ رشته بیمه دیگر تشکیل می‎دهند. این معضل باعث شده تا  اهداف صنعت بیمه در حوزه افزایش ضریب نفوذ بیمه  محقق نشده و هر چه مردم خودرو بیشتری بخرند بیمه بیشتری نیز بخرند. شاید بتوان یکی از مهمترین ریشه‎های این امر را عقب‌ماندگی صنعت بیمه در حوزه تکنولوژی، برخلاف سایر شاخه‎های مالی مانند بانک و بورس، دانست.

همچنین رئیس کل بیمه مرکزی در این برنامه با ذکر این نکته که ضریب نفوذ بیمه در کشور حدود

۲٫۴٪ است و در بخش بیمه‌های غیر زندگی این ضریب نسبت به کشور‌های منطقه چندان هم پایین نیست، افزود: در کشور ما حدود ۱۴٪ پرتفوی بیمه‌ها به بخش زندگی مربوط می‎شود؛ ولی در کشور‌های پیشرفته این رقم حدود ۶۴% است.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: طبق آمار‌های اعلام شده از سوی نیروی انتظامی و پزشکی قانونی سالانه حدود ۱۷ هزار مورد فوت و نزدیک به ۳۳۰ هزار مجروح در سوانح رانندگی به ثبت می‌رسد. در پی یافتن راه حل برای چنین حوادثی، موضوع راننده‎محور کردن تعهدات بیمه‌ای تدوین و به شکل قانون در آمده است. در همین راستا سال ۹۸ را به منظور کسب و تکمیل اطلاعات در این حوزه در نظر گرفته ایم.

وی تصریح کرد: پس ازتکمیل اطلاعات هر فرد، پرخطر و کم خطر بودن هر فرد تعیین می‌شود. بدین ترتیب افراد کم خطر از پرداخت هزینه بیمه‌ای کمتری بر خوردار می‌شوند و افراد پرخطر باید هزینه بیشتری پرداخت کنند و این طرح پس از تکمیل، از سال آینده اجرایی خواهد شد.

در ادامه،  مدیرعامل بیمه‎بازار موضوع انتقال و جابجایی مدیران شرکت‌های بیمه‌ای کشور از شرکتی به شرکت دیگر را مطرح نمود و آن را یک سیکل چرخشی و انحصاری و فاقد چرخش نخبگانی دانست.

در پاسخ به این نقد، آقای سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی کشور افزود: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های خصوصی بیمه‌ای با استفاده از نیروهای جوان تحصیل کرده در رشته‌های آی‌تی در بخش‌های مدیریتی و تصمیم گیرنده، توانسته‎اند در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به نوآوری‌های خوبی دست پیدا کنند.

وی در ادامه در خصوص پوشش بیمه‌ای ریسک‌های سرمایه گذاری در کشور گفت: در دیگر کشور‌ها هم ریسک‌های سرمایه گذاری بطور مستقیم پوشش بیمه‌ای داده نمی‌شود. در کشور ما هم ریسک‌ها و سرمایه گذاری‌ها در نوسان هستند و نرخ معینی ندارند پس ریسک‌های سرمایه گذاری ذاتاً بیمه پذیر نیستند. آقای سلیمانی در انتها با بیان خبری مهم اعلام کردند که از سامانه صدور و پرداخت خسارت آنلاین بیمه شخص ثالث رونمایی شد.

نکته‎ی جالب در این گفت و گوی ویژه‎ی خبری مناظره‎ای بود که با مدیریت آقای قالیباف، مجری برنامه، بین مدیرعامل بیمه‎بازار و آقای نوری اعتماد، دبیرکل انجمن صنفی نمایندگان بیمه ایران صورت گرفت. در ابتدا دبیرکل انجمن با وارد کردن اتهام غیر قانونی بودن فعالیت تمامی استارتاپ‎های فروش و مقایسه بیمه، مدعی شد زحمات ۸۰ ساله‎ی نمایندگان در رشد و بالندگی صنعت بیمه نادیده گرفته شده و بیمه‏بازار نسبت به نمایندگان اختیارات و امکانات بیشتری در اختیار دارد.

آقای فرحی نیز در پاسخ ضمن رد این موضوع خاطرنشان کرد که اتفاقا دلیل نقد ما به نمایندگانِ موجود همین است که با وجود ۸۰ سال فعالیت مطلقا نتوانسته‎اند نوآوری خاصی در فروش داشته باشند و گواه آن هم این است که صنعت بیمه‎ی ما عملا «ثالث‎فروش» است.

در ثانی، هیچ یک از امکاناتی که در اختیار نمایندگان است، از جمله اتصال به پایگاه داده شرکت‎های بیمه و صدور فوری و بدون مشکل بیمه‎نامه در اختیار ما نیست. در نتیجه رشد ما و اقبالی که مردم با وجود سختی خرید آنلاین بیمه در همین مدت کوتاه به بیمه‎بازار داشته‎اند، نشاندهنده ضرورتِ حمایت از استارتاپ‎های حوزه‎ی بیمه است. در نهایت، وی با رد شبهه‎ی غیر قانونی بودن فعالیت استارتاپ‎های بیمه‎ای، به مصوبه‎ی اخیر شورای عالی بیمه و به رسمیت شناختن کارگزاران آنلاین بیمه اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.