گردهمایی بزرگ امیدواران و ‌ناامیدان!

خانواده اکوسیستم استارتاپی ایران ۲۷ آذرماه در تالار بزرگ وزارت کشور وضعیت امروز و آینده را ترسیم خواهند کرد

1

یلدای کارآفرینان استارتاپی رویدادی است که هر سال در آستانه شب یلدا برگزار می‌شود. در این همایش مدیران استارتاپ‌های بزرگ و کوچک، صندوق‌های خطرپذیر، شتاب‌دهنده‌ها، فضاهای کار اشتراکی، استارتاپ استودیوها و فعالان استارتاپی گرد هم می‌آیند تا وضعیت اکوسیستم استارتاپی ایران را در سالی که گذشت، ارزیابی و افق‌های سال بعد را ترسیم کنند. در این گردهمایی خانوادگی زیست‌بوم استارتاپی ایران میهمانانی از سازمان‌های دولتی و حاکمیتی، مدیران اتحادیه‌ها، سرمایه‌گذاران سنتی و علاقه‌مندان به این حوزه حضور دارند.

امسال نیز یلدای کارآفرینان استارتاپی برای چهارمین‌سال متوالی و در روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه در تالار بزرگ وزارت کشور با حضور فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان، صاحبان صنایع بزرگ، نهادهای مالی و دولتی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برگزار خواهد شد. در این گزارش نگاهی داریم به محتوا، سخنرانان و پنلیست‌های این دوره و مروری بر ۳دوره گذشته همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷٫

یلدای ۹۸

امسال یلدا در شرایطی خاص برگزار می‌شود؛ ناآرامی‌های اخیر، قطعی بی‌سابقه ۱۱‌روزه اینترنت، نبود سرمایه‌گذاری خارجی در شرکت‌های استارتاپی و… فضای ناامیدی که بر روح و جسم فعالان استارتاپی سنگینی می‌کند. ترکش‌های این نا‌آرامی‌ها به یلدا هم گرفت. مقدمات برگزاری یلدای کارآفرینان استارتاپی از ۵ ماه پیش در استادیوم ۱۲هزار نفری آزادی فراهم شده بود اما مسئولان انتظامی و متولیان این حوزه دغدغه‌هایی داشتند که قابل تامل بود. از این رو گفته شد که باید یلدا سامیت در جایی غیر از آزادی برگزار شود، برهمین اساس به تالار بزرگ وزارت کشور منتقل شد.

آینده اینترنت در ایران و آینده استارتاپ‌ها

یلدای ۹۸ چند موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. اگر شرکت‌های استارتاپی سهم کمی از اقتصاد را در دست دارند، اما مشکلات و چالش‌های اقتصاد سنتی و اقتصاد دیجیتال باهم، همپوشانی دارد. تحریم‌ها، سیاست‌های داخلی متاثر از تحریم‌ها، قطعی اینترنت و ترس از تکرار آن،کمبود منابع مالی و تامین سرمایه،کوچک‌شدن بازار و پایین‌آمدن قدرت خرید مصرف‌کنندگان و… برهمین اساس امسال در پنل مسیر مشترک اقتصاد سنتی و اقتصاد دیجیتال شخصیت‌های متعددی بخشی‌هایی از اقتصاد و دولت را نمایندگی خواهند کرد.

[bs-quote quote=”حتما بخوانید” style=”style-7″ align=”center” author_name=”ثبت‌نام در یلدای کارآفرینان استارتاپی” author_link=”https://evand.com/events/yalda98″][/bs-quote]

محسن جلال‌پور و پدرام سلطانی رئیس و نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران‌ از بخش اقتصاد سنتی، ‌‌محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ از بدنه دولت، ‌حمید محمدی بنیانگذار دیجی‌کالا و حسام میرآرمندهی بنیانگذار کافه بازار‌ از اکوسیستم استارتاپی ایران، علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران از بازار سرمایه در این پنل که با مدیریت شهرام شریف روزنامه‌نگار حوزه فناوری برگزار می شود، حضور خواهند داشت. یکی از نکاتی که در این پنل بررسی خواهد شد، آینده اینترنت در ایران خواهد بود.

همچنین به‌خاطر شرایط تحریم سرمایه‌گذاران خارجی امکان سرمایه‌گذاری در زیست‌بوم استارتاپی ایران را ندارند. از طرفی سرمایه‌گذاران داخلی انگیزه‌ای برای ورود به این حوزه ندارند، چرا‌که داستان موفقیتی از استارتاپ‌ها وجود ندارد که به بورس ورود کرده باشند تا ارزش واقعی آنها مشخص شود. از این‌رو می‌خواهیم در مورد آینده استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای اینترنتی و سرنوشت تامین منابع مالی استارتاپ‌ها بحث و گفت‌وگو کنیم.

پنجره‌های جدید

در پنجره‌های جدید با حضور کارشناسان خبره در حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی، بیگ‌دیتا و ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدید برای کسب‌و‌کارها حرف خواهیم زد. رضا قربانی هم‌بنیانگذار راه‌پرداخت و امیرعباس امامی هم بنیانگذار کارچین از بلاکچین خواهند گفت. محسن ارجمندی بنیانگذار میراث از بیگ‌دیتا و فرصت‌های بزرگ آن می‌گوید. همچنین مجید دودهکی بنیانگذار ECM نیز گزارشی از وضعیت اقتصاد دیجیتال در ایران و سهم اینترنت در اقتصاد ارائه خواهد داد.

مبارز مثل ما

اینکه در شرایط سخت چگونه بتوانیم امیدمان را از دست ندهیم،کسب‌و‌کارمان را رها نکنیم، تجربه‌ای است که میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپ‌سی می‌خواهد با ما به اشتراک بگذارد. مجید حسینی‌نژاد بنیانگذار علی‌بابا از راهبر‌بودن و عملکرد موثر راهبری برای شرکت‌کنندگان صحبت خواهد کرد.

استارتاپ‌های جوان

در این بخش بنیانگذاران ۴‌ استارتاپ و شرکت دانش‌بنیان جوان ارائه خواهند داشت.
بنیانگذاران شرکت‌های آریا مدتور(هادی شجاری)، طنین، رادین و… ارائه‌های کوتاهی خواهند داشت.

پنل دلایل شکست استارتاپ‌ها و عدم موفقیت شتاب‌دهنده‌ها

با حضور فعالان استارتاپی که شکست و موفقیت را تجربه کرده‌اند، به دلایل شکست استارتاپ‌ها و عدم موفقیت شتاب‌دهنده‌ها در ایران خواهیم پرداخت. استارتاپ‌هایی که حضور آنها در این پنل قطعی شده است، عبارتند از: علیرضا اسکندری بنیانگذار بقچه، حمید‌رضا احمدی بنیانگذار ایوند و…

از شرکت‌های سرمایه‌گذاری: رضا زرنوخی مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران و…

از شتاب‌دهنده‌ها: رضا کلانتری‌نژاد بنیانگذار شزان و هم‌بنیانگذار هم‌آوا (اسامی دیگر شرکت‌کنندگان در این پنل تا روز یکشنبه ۲۴ آذر در سایت ایوند در صفحه یلدا سامیت قابل مشاهده است.)

گفت‌وگوهای رو‌در‌رو

سال گذشته در یلدای ۹۷ مدیران اسنپ، دیجی‌کالا و سروش در گفت‌وگوهای رو‌در‌رو حضور داشتند. امسال مدیران شرکت‌های نشان(جواد عامل)، بلد، تخفیفان(نازنین دانشور) و ایران‌تلنت (آسیه حاتمی) حضور خواهند داشت.
اگر ناامید هستید یا امیدوار، اگر نگران آینده کسب‌وکارتان هستید و یا دنبال راه برون‌رفت از مشکلات هستید یا به دنبال فرصت‌های جدید برای کسب‌و‌کار یا توسعه بیزینس‌تان هستید‌ یا به انرژی برای ادامه مسیر نیاز دارید، یلدا ۹۸ می‌تواند به کشف‌تان کمک کند.

یلدای ۹۷، یلداسامیت؛ بزرگ‌ترین دورهمی استارتاپی کشور

جشن یلدای‌۹۷، در تاریخ ۲۸ سال ۹۷، آذرماه برگزار شد. حدود ۲۰۰۰ نفر در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران گرد هم آمدند تا بگویند که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی کشور هم اکوسیستم استارتاپی ایران زنده‌ است، نفس می‌کشد و امیدهای بزرگی برای ایران به ارمغان خواهد آورد. این گردهمایی برای سومین‌سال پیاپی برگزار شد و رویداد یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران (یلدا سامیت ۲۰۱۸‌) را رقم زد. یلدای استارتاپی سال‌۹۷ به نوعی بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین رویداد دورهمی استارتاپی کشور تا‌کنون بود.

آرزوهایی که محقق نشد

محمدجواد آذری‌‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از سخنرانان رویداد یلدای ۹۷ بود. آذری جهرمی ۳ آرزو برای اکوسیستم داشت؛ نخست اینکه ان‌شاءالله سایه انحصار از سر بازار شما دور باشد، دومین آرزویم این است که اقتصاد شما آفت رانتی‌بودن پیدا نکند و سومین آرزویی که برای شما دارم و خود من هم باید برایش تلاش کنم، این است که امسال با همه هماهنگی‌هایی که شده، سایه نامیمون شکایت و فیلترینگ از سر کسب‌وکارها به دور باشد. البته هیچ کدام از آرزوهای وزیر جوان در سال ۹۸، محقق نشد.

ایستادگی کردید و اکوسیستم ساخته شد

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در همایش یلدای ۹۷ گفت که اکوسیستم استارتاپی ایران راه خود را پیدا کرده است. وی همچنین از روند تحولات اکوسیستم استارتاپی در چند سال اخیر سخن گفت؛ مشکلات، پیروزی‌ها، شکست‌ها، روند رشد این سیستم و در نهایت تغییرات بنیادی در تفکر مدیران دولتی و سنتی نسبت به اکوسیستم استارتاپی ایران، مهم‌ترین مسائلی بودند که از طرف ستاری مطرح شد.

ستاری گفت بیش از ۵سال‌ است که ما در خدمت شما استارتاپ‌ها هستیم و در غم‌ها، شادی‌ها، پیروزی‌ها، شکست‌ها و دلهره‌ها همراه شما بودیم. من فراموش نمی‌کنم روزهایی را که بعضی از شما پیش من می‌آمدید و راجع به اتفاق‌هایی که ممکن بود بعدها برای شما پیش بیاید،‍ دلهره داشتید. در این مدت و در داخل این اکوسیستم، همه ما با هم، مشکلاتی را از سر گذراندیم، با هم کتک خوردیم، با هم پیروز شدیم و در این بحث همه ما با هم بودیم و در واقع آن کسی که باعث شد این اکوسیستم ایجاد بشود، خود شما بودید.

سال ۹۸، سال خیزش امیدوارکننده

یکی دیگر از سخنرانان همایش یلدای ۹۷، رضا زرنوخی، رئیس انجمن وی‌سی ایران بود که دورنمای سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپی در سال آینده را ترسیم کرد. تشریح وضعیت ونچرکپیتال در ایران، آمار مربوط به نظرسنجی در کافه‌سرمایه شب یلدا، اتفاقات مهم اکوسیستم سرمایه‌گذاری ایران و مقایسه آن با سایر مناطق جهان، پیش‌بینی ‌سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها در سال‌ آینده و… از اهم موضوعاتی بود که زرنوخی به آنها پرداخت.

زرنوخی در ادامه صحبت‌هایش از ونچرکپیتال حرف زد و اینکه از این منظر چه اتفاقاتی در ایران افتاده است. اشاره به راه‌اندازی کافه‌سرمایه با حضور ۱۶ نفر از سرمایه‌گذاران ونچرکپیتال و برگزاری بیش از ۲۰۰ جلسه که تقریبا ۴۰تیم استارتاپی در این جلسات پای مذاکره نشستند، از دیگر صحبت‌های زرنوخی بود. زرنوخی همچنین اشاره کرد که از سال گذشته نهاد بورس مجوز صندوق‌های جسورانه بورس را داد که از ۱۳ تقاضای اولیه، ۶ مورد فعال شده و در حال سرمایه‌گذاری هستند.

رویاهای باورنکردنی را محقق خواهیم کرد

رضا کلانتری‌نژاد، هم‌بنیانگذار هم‌آوا صحبت‌هایش را با تاکید بر همکاری رقبا، ادغام‌های احتمالی و به‌طور کلی همنوایی هرچه بیشتر اکوسیستم برای تعامل هرچه بیشتر آغاز کرد. کلانتری‌نژاد البته با وفاداری هر‌چه تمام‌تر به بیان داستان اکوسیستم پرداخت.

در واقع جنس حرف‌های کلانتری‌نژاد، به نوعی روایت تاریخچه اکوسیستم بود. اینکه از کجا شروع شده و با طی چه فرایندهایی به کجا رسیده است. کلانتری‌نژاد سپس رو به جمعیت حاضر در سالن به این نکته اشاره کرد که این فرایند یک درونمایه اساسی داشته و آن درونمایه شماها هستید چون ما اعتقاد داریم کاری که ما می‌کنیم، به نوعی شناسایی و کشف آدم‌های باوجودی مانند شماست؛ آدم‌هایی که ما سعی می‌کنیم به آنها کمک کنیم که رویاهای‌شان را محقق کنند. زمانی ما موفق می‌شویم که آدم‌های با‌استعداد را شناسایی کنیم و به آنها کمک کنیم که به رویاهای‌شان برسند.

سرمایه‌گذاری «دیجی‌کالانکست» روی استارتاپ‌های تکنولوژی‌محور

اینکه بعضا می‌گویند که اکوسیستم استارتاپی ایران خودش را تکرار می‌کند، اگر هم سخن درستی باشد، حرف‌های روح‌الله رحمانی به‌عنوان مدیر نوآوری دیجی‌کالا در نقض این حرف بود. رحمانی در رویداد یلدای ۹۷، از پروژه جدیدی گفت که در دیجی‌کالا راه‌اندازی کرده‌اند؛ پروژه‌ای تحت عنوان دیجی‌کالانکست‌ (DIGIKALANEXT) و قرار است در این پروژه، دیجی‌کالا برای رفع نیازهایش در حوزه‌های هوش مصنوعی، حمل‌ونقل و ارسال و تحویل کالا، بلاکچین و… روی استارتاپ‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند، سرمایه‌گذاری کند.

رحمانی طی سخنرانی‌اش به تشریح نیازهای موجود در کشور و استارتاپ‌هایی که برای رفع این نیازها باید راه‌اندازی شوند، پرداخت. وی نسل سوم استارتاپ را مبتنی بر تکنولوژی می‌داند که در حال شکل‌گیری هستند. در موج سوم استارتاپ‌ها به تولید تکنولوژی توجه خواهند کرد.

یک پنجره واحد برای احقاق حقوق استارتاپ‌ها

حمیدرضا اعتدال‌مهر، رئیس هیأت مدیره انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی ایران در جشن یلدای ۹۷، از میزان مشارکت استارتاپ‌ها در اتحادیه گفت و خواهان همدلی و مشارکت بیشتر در این صنف شد. اعتدال‌مهر در جشن یلدای ۹۷ به تعداد اعضای این انجمن اشاره کرد و اینکه تلاش‌شان رفع مشکلات حقوقی، بیمه‌ای، مالیاتی و سایر مسائل استارتاپ‌هاست.

اشاره به دعواهای استارتاپ‌ها بر سر انحصار بازار توسط دیگری، از دیگر حرف‌های اعتدال‌مهر بود. اعتدال‌مهر از کسب‌وکارهای استارتاپی خواست که عضو اتحادیه کشور نیز بشوند. او چنین عضویت‌هایی را راه‌حلی برای کم‌شدن مشکلات کسب‌وکارها دانست؛ چون این حمایت و مشارکت‌ها، قطعا به یک پنجره واحد تبدیل می‌شود که از طریق آن، می‌توانیم حق‌مان را از نهادهای حاکمیتی بگیریم.

تلگرام منوپول ایجاد کرده است

یکی از نشست‌های داغ جشن یلدای ۹۷ با حضور مرتضی رحیمی، مدیرعامل پیام‌رسان سروش برگزار شد. در این گفت‌وگوی داغ و پرحاشیه، مدیرعامل سروش ابراز کرد که از تبلیغ سروش در صدا‌وسیما خرسند نیست. ضمن اینکه وی سروش را دارای ۱۴میلیون کاربر دانست که بارها توسط مصاحبه‌کننده‌ها و حاضران در سالن به چالش کشیده شد و به نوعی رد شد. بخش دیگری از صحبت‌های مرتضی رحیمی در مورد مالکیت سروش و سهامداران و سرمایه‌گذاران سروش بود.

وی مالکیت معنوی سروش را در اختیار صداوسیما دانست و شرکت مهیمن را به‌عنوان سرمایه‌گذار سروش معرفی کرد. حفاظت از اطلاعات کاربران در سروش از دیگر‌ بحث‌های داغ این نشست بود.‌ گرفتن وام ۵ میلیارد تومانی و چرایی آن از دیگر حرف‌های رحیمی بود.

همه ما حبس ابدیم‌

یکی از سخنرانان یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران که در تاریخ بیست‌و‌هشتم آذرماه سال ۹۷، در برج میلاد تهران برگزار شد، مجید حسینی‌نژاد، بنیانگذار شرکت سفرهای علی‌بابا بود. حسینی‌نژاد با یک ورژن کاملا حسینی‌نژادی سخنرانی کرد؛ با شور و انرژی و سبک انگیزشی منحصربه‌فرد خودش. مجید پشت تریبون قرار نگرفت. شق و رق نایستاد و میکروفن را زیر چانه‌اش فیکس نکرد، بلکه همچون یک سخنران انگیزه‌دهنده و حرفه‌ای به میان جمعیت رفت.

تن صدایش را بالا و پایین برد و از حاضران در سالن برای سخن‌گفتن و در میان نهادن نظرشان بیشترین مشارکت را گرفت. حسینی‌نژاد در ابتدا از حاضران خواست ‌متنی را که روی صفحه بزرگ مانیتور نقش بسته بود، بخوانند تا بعد بتوانند در موردش صحبت کنند. او به حاضران می‌گفت که اگر ۱۵ دقیقه با او همراه باشند و به این متن فکر کنند، قطعا در پایان این ۱۵ دقیقه به نکته‌ای خواهند رسید و حتما کشف مهمی برای خودشان خواهند داشت. آنها باید انتخاب می‌کردند که کشفی داشته باشند.

این یک جمله کلیدی بود. نمی‌دانم حاضران در سالن چقدر به این جمله اهمیت دادند، اما اینکه کشف‌کردن یک انتخاب است و رسیدن به نکاتی که می‌تواند زندگی‌ات را تغییر دهد هم یک انتخاب است، مسئله بسیار دقیقی است، چون اختیار را به خود انسان می‌دهد و دیگر این خود انسان است که مسئولیت جایگاهی را که دارد، موقعیتی که در آن حضور دارد و… بر عهده خواهد داشت؛ یک انسان برخوردار از حق کشف و به دست‌آوردن. چنین انسانی به راحتی تسلیم نمی‌شود. شاید یکی از تفاوت‌های یک انسان کارآفرین با دیگران همین تسلیم‌ناپذیری باشد.

در واقع تسلیم‌ناپذیری به خودی خود، نوعی ریسک‌پذیری به‌شمار می‌شود؛ یعنی پذیرفتن ریسک زندگی در شرایط سخت، در جو منفی، در میان هاله‌های انکار و نه‌شنیدن‌های متوالی. حسینی‌نژاد چونان یک سخنران خبره و مسلط، از جوانان حاضر در این رویداد می‌خواست که تسلیم نشوند، کشف کنند و از حبس‌ابدهای درونی‌شان عبور کنند.

تدوین اطلس سرمایه‌گذاری در ناحیه نوآوری شریف

مجید دهبیدی‌پور، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، یکی دیگر از سخنرانان رویداد جشن یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران بود که در برج میلاد تهران برگزار شد. دهبیدی‌پور سخنانش را با ارائه نقشه‌ای از ناحیه نوآوری شریف که در اطراف این دانشگاه شکل گرفته است، شروع کرد و گفت: حدود ۱۴هکتار مساحت سایت اصلی دانشگاه است. وی همچنین به شرکت‌ها‌ و سرمایه‌گذارانی اشاره کرد که از دل همین دانشگاه بیرون آمده‌اند و در این ناحیه حضور دارند. وی در ادامه به مجتمع‌های فناوری مستقر در ناحیه نوآوری شریف نیز اشاره کرد؛ مجتمع‌هایی که دیگر صرفا یک یا دو شرکت نیستند بلکه ‌مجموعه‌ای از شرکت‌ها را تشکیل می‌دهند. بنا به گفته‌های دهبیدی‌پور، در حال حاضر ۶ تا ۷ مجتمع فناوری در این منطقه شکل گرفته است.

قرار نیست آسان باشد!

گاهی شرح‌‌حال‌ها، سختی‌کشیدن‌ها و رنج‌بردن‌هایی که فکر می‌کنیم هیچ‌گاه به‌سر نمی‌آیند، در برهه‌ای از زمان چنان تمام می‌شوند و به خاطراتی بیان‌کردنی و شنیدنی تبدیل می‌شوند که حس می‌کنیم باید آنها را با دیگران در میان بگذاریم؛ با دیگرانی که امروز دغدغه‌هایشان شبیه دغدغه‌های سال‌های گذشته ماست؛ دغدغه‌هایی تقریبا از یک جنس.

شاید بتوان گفت بیان این تجربیات به نوعی بازکردن در گنجه‌ها و بیرون‌کشیدن اشیای گران‌قیمتی است که طی روزگاران به دست آمده‌اند و ارزش بالایی دارند. در رویداد یلدای ۹۷، چندین سخنرانان با حرف‌های انگیزشی‌شان و با خاطرات سال‌های گذشته خود و با به اشتراک‌گذاری تجربیات‌شان، رنگ و روی دیگری به این جشن بزرگ زدند. محسن حاتمی، هم‌بنیانگذار استادکار از این دست سخنرانان بود که از تجربه خود، نه‌شنیدن‌ها، شکست‌ها و ناامیدنشدن‌هایش گفت. پشتکار، تلاش و تسلیم‌نشدن مهم‌ترین دستاوردی است که از خلال داستانی که روایت کرد، دریافت می‌شد.

«اینجا ایران است» یک جمله بازدارنده و مخرب!

از اتفاقات بسیار خوب و مثبت همایش یلدای کارآفرینان سال‌۹۷ که از جنبه‌های متفاوت آن نسبت به دو دوره قبل به شمار می‌رفت، سخنرانی‌های انگیزشی مدیران کسب‌وکارهای استارتاپی بود. این افراد حرف‌هایی زدند که حاصل تجربه زیسته خودشان در اکوسیستم کارآفرینی ایران و سایر کشورها بود. دیدگاه اجتماعی، فرهنگی و روانشناسی حاکم بر این سخنرانی‌های انگیزشی، نشان داد که ظرفیت‌های کارآفرینان ایرانی بسیار زیاد است و آنها می‌توانند به‌عنوان چهره‌های تاثیرگذاری که تجربه کار عملی را هم چاشنی حرف‌های‌شان دارند، موج انگیزه‌دهی را در بین علاقه‌مندان، راه بیندازند.

روایت منشی‌پور، روایتی خاص و متفاوت بود که یک جمله تکراری و آشنا را به چالش می‌کشید؛ «اینجا ایران است». منشی‌پور معتقد بود که نباید احساس قربانی‌بودن بکنید. جاهای دیگر جهان هم وضعیت‌های مشابهی با ایران دارند. لبّ کلام منشی‌پور این بود که پیوسته نگویید اینجا ایران است و نمی‌توان کاری کرد یا نمی‌گذارند کاری انجام داد. قرار نیست دروازه خوشبختی به آسانی به روی کسی گشوده شود. اگر دیگرانی هستند که در شرایط کنونی همین کشور توانسته‌اند کاری از پیش ببرند، پس چرا شما نتوانید؟!

امید مانع خستگی‌هاست

دم گرم و گوشنواز فریدون کورنگی در شب یلدای استارتاپی ایران، امید را در دل‌های مخاطبان برانگیخت و یک سخنرانی ارزشمند انگیزشی را رقم زد که با بیان زیبا و دلنشین مدیرعامل مپس، داستانی از فراز و نشیب فناوری‌های نوپای ایران را طی سال‌های اخیر ترسیم کرد. کورنگی در این رویداد استارتاپی گفت: تجربه من در طول حداقل ۲۵ سال از ۳۰ سالی که در شرکت‌های نوپا فعال بودم، این است که اگر به دنبال آن چیزهایی که دوست دارید بروید، اتفاق خیلی عجیبی می‌افتد، جریان خیلی عجیبی در ذهن و دل و جان و روان شما شروع به حرکت می‌کند و مغزتان در اختیار شما بوده و در آن راستا قدم برمی‌دارد؛ ولی اگر به دنبال آن چیزی که دوست دارید رفتید، این جریان جدید که به آن امید می‌گوییم، مثل چشمه‌ای در شما فوران می‌کند، امید مانع خستگی‌هاست. من می‌توانم بیشتر کار کنم، امید به شما اجازه می‌دهد که با آدمیت و انسانیت خودتان رو‌به‌رو شوید.

در بهشت‌ هاب ایران بهترین‌ها در انتظار شماست

علی موسوی، عضو هیات‌مدیره موسسه دانش‌بنیان برکت از دیگر سخنرانان جشن یلدای ۹۷ بود. او طی سخنانی به تشریح آنچه تاکنون انجام داده‌اند و ظرفیت‌های این مجموعه پرداخت: ما در مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام و مجموعه برکت تلاش کرده‌ایم که در تقاطع بزرگراه امام علی‌‌ با بلوار ارتش فضایی را برای اکوسیستم شکل بدهیم. یکی دیگر از فضاهایی که داریم، مربوط به پارادایزهاب است که بین ۲۰ تا ۲۵ تیم در آنجا مستقر شده‌اند.

پنل جنجالی با حضور مدیرعامل اسنپ

گفت‌وگو با ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ از دیگر بخش‌های داغ جشن یلدای ۹۷ بود. در این گفت‌وگو سوالات گوناگونی از مدیرعامل اسنپ پرسیده شد؛ از نام و نشان سرمایه‌گذاران اسنپ گرفته تا چرایی انحصارگرایی این مجموعه، اینکه سهام اسنپ در اختیار چه کسی است، چرا مدیران ایرانی اسنپ اخراج می‌شوند و چرا سهام غالب را ندارند؟

انحصار، رقابت یا همکاری‌های مشترک

نازنین دانشور بنیانگذار تخفیفان، مهدی نایبی بنیانگذار الوپیک، علیرضا صادقیان بنیانگذار نت‌برگ، رضا اربابیان مدیرعامل شیپور و پشوتن پورپزشک مدیرعامل بامیلو در جشن یلدای‌۹۷، در پنل کارآفرینان به گفت‌و‌گو با یکدیگر پرداختند. البته در این پنل سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک کارآفرین در کنار پنلیست‌ها حضور داشت. موضوع این پنل «انحصار، رقابت یا همکاری‌های مشترک در سال۹۸» بود. این کارآفرینان در این پنل از اینکه نباید استارتاپ‌ها به دنبال انحصار باشند، حرف زدند.

آنها از رفتارهای کسب‌وکاری چون اسنپ‌فود و اسنپ گله‌مند بودند؛ موضوعی که در نهایت به شکایت استارتاپ‌ها از همدیگر نیز منجر شد. مسئله دیگری که در این پنل مطرح شد، این بحث بود که آیا به دلیل مشکلات پیش‌آمده در کشور و محدودیت‌های جذب سرمایه، استارتاپ‌ها همچنان باید به رقابت با یکدیگر بپردازند یا راهکارهایی برای همکاری‌های مشترک پیدا کنند.

۳۵درصد از سهام دیجی‌کالا را در اختیار داریم

گفت‌وگو با برادران محمدی از دیگر بخش‌های رویداد یلدای ۹۷ بود. بنیانگذاران دوقلوی دیجی‌کالا در این گفت‌وگوی خودمانی در مورد مدل مارکت‌پلیس، مشکلاتی که داشتند، گرانی‌ها و قیمت‌های نامعقولی که در مورد بعضی از کالاها روی دیجی‌کالا مشاهده شد، راه‌حل‌هایی که برای حل این مشکلات در پیش گرفتند، دلیل استخدام نیروی خارجی، درصد سهم‌شان از سهام دیجی‌کالا و راندهای جذب سرمایه در دیجی‌کالا صحبت کردند.

پنل تامین مالی استارتاپ‌ها در سال ۹۸

بخش‌ انتهایی جشن یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران مربوط به پنل تامین مالی استارتاپ‌ها در سال۹۸ بود که تقریبا همه افراد سرشناس از صندوق‌ها و شرکت‌های مهم سرمایه‌گذار در حوزه استارتاپی در آن حضور داشتند. این پنل با حضور فرهاد رهنما رئیس و بنیانگذار شرکت رهنما، مهدی امیری‌ مدیرعامل شرکت همکاران سیستم، محمودرضا خواجه‌نصیری مدیرعامل صندوق تامین سرمایه تمدن، علی تیموری شندی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، رضا زرنوخی مدیر انجمن وی‌سی و مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی، علی ملکی معاون صندوق نوآوری و شکوفایی و رامین ربیعی مدیر شرکت فیروزه برگزار شد.

ارائه آماری توسط رضا زرنوخی از میزان سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی در سال ۹۶ یعنی حدود ۳۵۰میلیارد تومان و توضیحاتی در مورد سال سخت‌۹۷ به لحاظ جذب سرمایه از مهم‌ترین موضوعات این پنل بود. به این نکته نیز اشاره شد که در ۷ماه نخست سال‌۹۷، ۵۰درصد کمتر از مدت زمان مشابه آن در سال ۹۶، در اکوسیستم استارتاپی ایران سرمایه‌گذاری شده است.

همچنین یکی از سخنرانان این پنل رامین ربیعی، مدیرعامل فیروزه بود که از اهمیت جذب سرمایه خارجی و تاثیرش بر رشد استارتاپ‌ها گفت. فرهاد رهنما، مدیرعامل گروه رهنما نیز در این پنل حاضر بود و در این مورد صحبت کرد که نهادها و ارگان‌های دولتی نباید استارتاپ راه‌اندازی کنند بلکه باید طی سازوکاری، به جوانان دارای استارتاپ سرمایه تزریق کنند.

تیموری، مدیرعامل لوتوس پارسیان گفت که فکر می‌کنم زمان آن رسیده که با همکاری فعالان اکوسیستم زمینه حضور شرکت‌هایی را که ظرفیت لازم برای پذیرش در بازار سرمایه ‌دارند، فراهم بکنیم تا از این طریق بتوانند در واقع مراحل پایین‌تر را به نوعی‌ تغذیه بکنند. از این‌جهت قطعا در بازار سرمایه به‌خاطر الزاماتی که وجود دارد، در حال حاضر آن ظرفیت مقرراتی، آیین‌نامه‌ای و دستور عملی وجود ندارد.
خواجه‌نصیری، مدیرعامل صندوق سرمایه تمدن معتقد بود که در ایران پول و سرمایه هست.

اتفاقا سرمایه‌گذار مشتاق برای سرمایه‌گذاری هم هست. پس بدون عدد و رقم و پشتوانه نگوییم پول نیست. بنابراین پول وجود دارد اما باید با سازوکاری پول‌ها را به سمت اکوسیستم بیاوریم و یک پلتفرم سرمایه‌گذاری در سایز اکوسیستم استارتاپی ایران ایجاد کنیم.

ملکی نیز که از صندوق نوآوری در این پنل حضور داشت، بر این نکته تاکید کرد که دولت خواهان کمک به استارتاپ‌هاست و استارتاپ‌هایی که بتوانند از گیت دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بگذرند، می‌توانند از ما حمایت دریافت کنند.

یلدای ۹۶؛ آهنگ امیدواری

در یلدای ۱۳۹۶ بیش از ۷۰۰ نفر از فعالان و دوستداران کسب‌وکارهای استارتاپی در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی گرد هم آمدند. گردهمایی بزرگ استارتاپی در یلدای ۹۶ از چند جهت قابل تامل و البته متفاوت بود. از این رو یلدای ۹۶ از اهمیت خاصی برخوردار بود.

استارتاپی‌ها، دولتی‌ها و خصوصی‌ها زیر یک سقف

همچنین از حیث تنوع شرکت‌کنندگان، حضور بنیانگذاران استارتاپ‌های بزرگ و کوچک، مدیران صندوق‌های‌ خطر‌پذیر، شتاب‌دهنده‌ها، فضا‌های اشتراکی، برگزار‌کنندگان ایونت‌ها و کلاس‌های آموزشی، چهره‌های مطرح فضای مجازی، همچنین حضور مدیران و کارشناسان ریاست جمهوری، قوه قضاییه، پلیس فتا، نهادهای نظامی و انتظامی… از طرفی شرکت مدیران یا کارشناسان ارشد سرمایه‌گذاران سنتی، بانک‌ها‌، هلدینگ‌های بزرگ مالی، اتحادیه‌ها و رسانه‌های سنتی در یلدا، نشانگر این یافته بود که از یلدای سال ۹۵ تا یلدای سال ۹۶، اکوسیستم استارتاپی ایران مرزهایش را تا متن و بطن جامعه گسترش داده است.

ارزش‌آفرینان در پنل ارزش‌آفرینان حسام آرمندهی بنیانگذار کافه بازار، میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپ‌سی، مجید حسینی‌نژاد بنیانگذار علی‌بابا، حمید محمدی بنیانگذار دیجی‌کالا، محمدجواد شکوری‌مقدم مدیرعامل آپارات، سعید لطفی مدیرعامل اسنپ‌فود، مهدی نایبی مدیرعامل الوپیک و تبسم لطیفی مدیرعامل مامان‌پز از کسب‌و‌کارشان صحبت کردند.

تامین سرمایه استارتاپ‌ها

پنل تامین سرمایه استارتاپ‌ها یکی از جذاب‌ترین و جنجالی‌ترین پنل‌های یلدا بود. برای اولین‌بار نماینده‌ای از بخش تامین سرمایه سنتی و مدیرعامل یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر همدیگر را به چالش کشیدند. محمودرضا خواجه‌نصیری رئیس صندوق تامین سرمایه تمدن، سعید رحمانی مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری سرآوا، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس و رضا زرنوخی مدیرعامل صندوق توسعه و تکنولوژی ایران در مورد تامین سرمایه برای استارتاپ‌ها تا سال ۱۴۰۰ به گپ‌وگفت پرداختند.

مهاجرت معکوس

در یلدای ۹۶ پنلی با موضوع مهاجرت معکوس برگزار شد. هدف از اجرای این پنل انتقال تجربه کارآفرینانی بود که از سیلیکون‌ولی یا غرب به کشورمان بازگشته بودند. این پنل با حضور افرادی چون ایمان عقیلیان بنیانگذار وادا، محسن حاتمی و حسین اخلاقی هم‌بنیانگذاران استارتاپ استادکار برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه

فراهم‌کردن محیط نمایشگاهی در حاشیه محل برگزاری همایش فرصت مناسبی برای استارتاپ‌ها فراهم آورد تا محصولات و خدمات‌شان را معرفی کرده و شبکه‌سازی موثری بین علاقه‌مندان و فعالان عرصه استارتاپ به‌وجود بیاید.

یلدای ۹۵ بیم‌ها و امیدهای سرمایه‌گذاری

سال ۱۳۹۵ نخستین همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی در آخرین روز پاییز، در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران با حضور و استقبال گسترده کارآفرینان، استارتاپی‌ها، اهالی رسانه و سایر علاقه‌مندان و افراد مرتبط به اکوسیستم کارآفرینی ایران برگزار شد. ساختار و فرایند کاری شتاب‌دهنده‌ها و نقش آنها در شکل‌دادن و توسعه استارتاپ‌ها، تغییر سبک زندگی مردم توسط استارتاپ‌ها و … موضوعات مطرح شده در این رویداد بودند.

کارآفرینان؛ قهرمانان ملی

در پنل اول که «کارآفرینان، قهرمانان ملی» نام داشت، مدیران استارتاپ‌های مطرح‌ و بزرگ‌ ایران حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر پرداختند. مدیریت این پنل را میلاد صابری، از فعالان اکوسیستم و بنیانگذار کاربانک برعهده داشت. در این پنل محمدجواد شکوری‌مقدم‌ مدیرعامل شرکت صباایده و بنیانگذار آپارات، سعید محمدی‌ بنیانگذار دیجی‌کالا، علیرضا صادقیان‌ مدیرعامل نت‌برگ، نازنین دانشور‌ مدیرعامل تخفیفان و شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ‌ با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند. در این پنل مشکلات، موانع، چالش‌های کار‌آفرینی و مباحثی همچون توجه استارتاپ‌ها به بیگ‌دیتا و نحوه نگهداری از آنها و… پرداخته شد.

پرشتاب همراه با شتاب‌دهنده

پنل دوم مربوط به مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده بود که ناصر غانم‌زاده مدیرعامل شتاب‌دهنده فینووا، احمدرضا مسرور مدیرعامل شتاب‌دهنده دیموند، حمزه قطبی‌نژاد مدیرعامل شتاب‌دهنده نوتک، صمیمی مدیر عامل شتاب‌دهنده شفق، محسن ملایری مدیرعامل آواتک‌ در این پنل حضور داشتند. رضا کلانتری‌نژاد مدیرعامل شتاب‌دهنده شزان نیز مدیریت و اداره پنل را برعهده داشت. در این پنل صیانت از نخبگان و ایده‌های جوانان ایرانی و مسائل و مشکلات پیش‌روی شتاب‌دهنده‌ها و… بررسی شد.

خطرپذیرترین مدیران اکوسیستم

در پنل سوم، مدیران صندوق‌های خطر‌پذیر صحبت کردند. شهاب جوانمردی مدیر‌عامل شرکت فناپ، سعید رحمانی مدیرعامل سرآوا پارس، رضا زرنوخی مدیرعامل صندوق توسعه و تکنولوژی ایران و علی فیاض‌بخش مدیرعامل حرکت اول حضور داشتند. در این پنل به موضوع تامین مالی کسب‌و‌کارهای نوپا پرداخته شد.

مدیرعامل سرآوا: شفافیت را در فضای استارتاپ‌ها تشویق کنیم

سیدسعید رحمانی خضری، مدیرعامل سرآوا، گفت: برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا هیچ نوع وام یا مدل‌های قدیمی جذب سرمایه کارساز نیست، به همین دلیل بزرگ‌ترین دستاورد امسال این بود که برای نخستین‌بار در ایران به همت سازمان بورس و معاونت علمی قوانین صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه شکل گرفته است.

به گفته رحمانی، سرآوا زمانی شروع به جذب سرمایه‌گذاری کرد که کاهش شدیدی در زمینه ارزش پول ملی کشور در برابر دلار اتفاق افتاده بود، تحریم‌ها شدت گرفته بود و چشم‌انداز اقتصادی مثبت نبود. با این حال به گفته رحمانی بزرگ‌ترین فرصت سرآوا همکاری با تیم‌هایی متشکل از جوانان با پشتکار، متعهد و بااستعداد بود.

مدیرعامل سرآوا همچنین به سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: بسیاری از استارتاپ‌ها در مراحل اولیه رشد یا در حین حضور در شتاب‌دهنده‌ها نیاز به سرمایه‌ ندارند؛ اگر هم داشته باشند، می‌توانند از سرمایه‌گذاران داخلی جذب سرمایه کنند و در این مرحله از رشد، نیازی به سرمایه خارجی نیست.

مدیرعامل حرکت اول: نظام اقتصادی کشور جلوی فعالیت ما را می‌گیرد

علی فیاض‌بخش، مدیرعامل حرکت اول، به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری اپراتور همراه اول، با اشاره به مدل سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارزش بازار این بخش را ۲۵هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این در حالی است که توانایی این بازار ۹۰هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. ۱۵درصد این بازار را استارتاپ‌ها در اختیار دارند و کل اکوسیستم کارآفرینی این امکان را می‌دهد که استارتاپ‌ها ۸هزار میلیارد تومان فروش جدید را تجربه کنند. وی با بیان اینکه هر ۱۰درصد افزایش سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات، ۵/۲ درصد GDP را افزایش می‌دهد، گفت: میزان GDP سالانه ایران ۱۳۰۰ میلیارد تومان، خاورمیانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان و اروپا ۱۴ هزار میلیارد تومان است.

رضا زرنوخی، رئیس صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران: کمک کنیم که اکوسیستم متوازن رشد کند

رضا زرنوخی، رئیس صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران گفت: بحث تامین سرمایه برای استارتاپ‌ها خیلی پیچیده است. ابزار سرمایه به‌تنهایی کافی نیست و تضمینی وجود ندارد بلکه نیاز به هوشمندی و همراهی با تیم‌های استارتاپی دارند. وی ادامه داد: هنوز به قدر کافی نتوانستیم موفقیت‌های این اکوسیستم را برای سرمایه‌گذاران به تصویر بکشیم. اگر تعداد بیشتری از موقعیت‌ها را نشان دهیم، سرمایه‌گذار بیشتری جذب می‌شود و این فرصتی در این حوزه است.

۱ دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    سلام
    تبلیغات اکوسیستم استارتاپی توی سایت خیلی آزاردهنده شده!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.