کمپانی های پیشرو در عرصه‌«خوشحالی کارمندان»

0

دستمزدهای نجومی، حجم کار اندک و تعطیلات بی‌انتها لزوما از عوامل شاد نگه داشتن افراد نیست. در ایالات‌متحده آمریکا کارمندان بیشترین اعتبار را برای یک شغل در وجود انگیزه، مزایای کافی، برنامه‌های پیشرفت شغلی و تعادل معقول بین کار و زندگی می‌دانند. در سال‌های اخیر شرکت‌هایی که موارد فوق را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند و در ترویج و پیشرفت آن‌ها کوشیده‌اند در زمینه کاری خود اوج گرفتند و پیشرفت کردند.

وب‌سایت شغل‌یابی کریربلیس (careerbli)با بررسی و مطالعه بیش از ۷۰ هزار رتبه‌بندی و ارزش‌دهی مشاغل در سرتاسر کشور، ده شرکت برتر را که بزرگ‌ترین قدم‌ها را به سوی خوشحالی کارمندان برداشته‌اند شناسایی کرده است. این ارزیابی‌ها مربوط به سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ است. برای افزایش اعتبار این لیست در مورد هر شرکت حداقل ۱۰ نوع پژوهش صورت گرفته است.

کریربلیس از پاسخ‌دهندگان در شرکت‌ها خواست ده فاکتور کلیدی در خوشحالی کارمندان خود را ارزش‌گذاری کنند؛ شامل تعادل بین شغل و زندگی، رابطه بین مدیر و کارمندان، محیط کار، منابع شغلی، پاداش، موقعیت پیشرفت، فرهنگ شغلی، اعتبار شرکت، وظایف روزانه و استقلال شغلی.

پاسخ‌دهندگان هریک از معیارهای فوق را بر اساس میزان تاثیر آن‌ها بر رضایت و خوشحالی کارمندان از یک تا پنج نمره‌دهی کردند. از اعداد فوق میانگین‌ گرفته شد تا یک عدد که نشان‌دهنده امتیاز آن شرکت در خوشحالی کارمندان است حاصل شود. این اعداد هرسال با یکدیگر مقایسه شدند تا میزان پیشرفت یا تنزل هریک از شرکت‌ها در زمینه خوشحالی کارمندان مشخص شود.

 شرکت‌های برتر از نگاه کریربلیس 

شماره یک در این رتبه‌بندی شرکت  «کوالکام»‌ (Qualcomm) است. فعالیت این شرکت مستقر در ساندیگو در زمینه نیمه‌رساناها است. امتیاز این شرکت در سال گذشته از ۵ امتیاز با ۲/۳۰ درصد صعود از ۶/۳ به ۷/۴ افزایش ‌یافته است.

بر اساس گفته «مت میلر»‌، مدیر تکنولوژی کریربلیس، شرکت کوالکام در سال‌های اخیر اعتبارات زیادی کسب کرده است. کارمندان این شرکت در امتیازدهی به روابط بین خود و مدیران از کلمه بسیار عالی استفاده کرده‌اند. این افزایش ۳۰ درصدی در نمره آن‌ها نشان می‌دهد که این شرکت در حال پیشرفتی رویایی در رضایتمندی کارمندان است. در این سال‌ها کوالکام رشد چشمگیری در بازار تجارت داشته که از نتایج پیشرفت در رضایت کارمندان است.

رتبه‌های ۲ و ۳ متعلق به فیلیپس شرکت معروف هلندی و اینسایت گلوبال یک شرکت آمریکایی خدمات استخدامی الکترونیک است. کارمندان فیلیپس نسبت به سال گذشته ۶/۱۵ درصد خوشحال‌ترند. در حالی که این رقم برای کارمندان اینسایت گلوبال برابر ۵/۱۲ درصد است.

میلر همچنین افزود: «کارمندان شرکت فیلیپس مدیریت این شرکت را عامل اصلی این موفقیت دانسته‌اند. آن‌ها همچنین روش انجام گرفتن کارها در شرکت و روشن بودن وظایف را از دلایل دیگر فرهنگ شادی در این شرکت نام برده‌اند.» کریربلیس با توجه به آمارهای خود نشان داده که شیوه برخورد صحیح مدیران با کارمندان از عوامل مهم در شکل‌گیری احساسات مثبت کارمندان نسبت به شغل خود است.

از شرکت‌های مشهور دیگر در این تورنمنت، شماره چهار اوراکل، شماره هفت شبکه کابلی تایم‌وارنر، و شماره ۹ مایکروسافت  هستند.

میلر می‌گوید: «رضایت و خوشحالی کارمندان تاثیر چشمگیری بر راندمان کار این افراد در شرکت دارد. این عامل مثبت از مهم‌ترین عوامل در وفاداری کارمندان به شرکت و ابقای آنان است.» او همچنین در جمله‌ای اضافه می‌کند: «رضایت کارمندان به موفقیت کسب‌وکار و آرامش در یک رابطه جمعی منجر می‌شود.»

نقطه شروع ایجاد یک محیط کار شاد وجود یک تیم مدیریت است که تحمل شنیدن صحبت‌ها و نیازهای کارمندان را داشته باشد. میلر می‌گوید: «مدیران یک شرکت بایستی گزارش‌ها را به دقت مطالعه کنند و از نیازهای کارمندان خود آگاه شوند. مدیر با این روش می‌تواند با برطرف کردن این نیازها موجبات شادی افراد را فراهم آورد.»

میلر هسته اصلی ماموریت کریربلیس را خوشحال نگه داشتن کارمندان می‌داند. او می‌گوید: «فراهم آوردن شادی در محل کار در تمامی قسمت‌های زندگی افراد نفوذ می‌کند و کارمندان را به افرادی شاد تبدیل می‌کند. این افراد با روحیه بالا و با رضایت از شغل خود توانایی انجام کارهایی را دارند که در حالت عادی نیاز به انجام آن را در خود احساس نمی‌کنند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.