کلاس کنکور برای ورود به سیاست

آشنایی با استارتاپ خط، اولین استارتاپ آموزش سیاست به جوانان

1

در روزهای اخیر، بحث حضور نیروها و مدیرهای جوان و پرانرژی در عرصه‌های سیاسی و مدیریتی بسیار داغ است. بسیاری از سیاسیون در زمان انتخابات، در حمایت از نیروهای جوان شعارهای زیبایی می‌دهند، اما پس از انتخابات، جوانان باز هم فراموش می‌شوند تا انتخابات بعدی.

در این میان، جوانانی هستند که می‌دانند در عرصه سیاست استعداد دارند و می‌خواهند وارد این حوزه بشوند، اما به دلیل ساختار بسته، عدم ارائه آموزش کافی و علمی ‌و نداشتن پشتوانه، از این راه باز می‌مانند. سیاست هم مانند تمام علوم دیگر، نیازمند فراگیری دانش، مهارت و تجربیاتی درخور است که بتوان آن را فهمید و به آن ورود پیدا کرد.

این روزها، آنچه به وفور جای خالی آن در جامعه احساس می‌شود و بحث آن بسیار داغ شده است، خلأ وجود مدیران و سیاستمداران جوانی است که بتوانند فارغ از شعارهای دیگر نمایندگان انتخاباتی راجع به جوانگرایی و عملیاتی‌بودن، به معنای واقعی کلمه جوانگرایی را در جامعه رشد داده و شعار که نه، برنامه‌های خود را در جامعه عملی کنند.

در دوران انتخابات‌ها و مبارزات انتخاباتی، شاهد حضور جوانان در کنار پیران حوزه سیاست و مدیریت هستیم که تلاش می‌کنند با کسب اعتماد همشهری‌های خود در عرصه‌های گوناگون مانند شورای شهر و مجلس، شانس خود را برای ادای دین به جامعه امتحان کنند. اما این رقابتی سخت و گاهی ناجوانمردانه است که جز در مواردی معدود، موفقیت چشمگیری در انتظار جوانان ایرانی نیست.

  •  جوانان چگونه باید وارد عرصه‌های مدیریتی و سیاسی بشوند؟

این سوالی بود که برای شریف زمانی، بنیانگذار استارتاپ خط مطرح شد و از دل همین سوال، خط شکل گرفت. زمانی می‌گوید: بر حسب حال فهم و شناختی که از بررسی‌ها و نظریه‌پردازی‌های خود از انقلاب اسلامی‌ به دست آورده‌ام و تجربه‌هایم در سال‌ها تلاش و فعالیت در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که کسب کردم، با نگاهی اجمالی به روند ۴۰ سال انقلاب، جای خالی جوانان و فعالیت‌هایی که تنها به دست جوانان رقم می‌خورد را بسیار خالی دیدم.

به محض مشاهده واقعیت‌های مخالف و مغایر با مبانی و ارزش‌های غایی و معطوف به انقلاب اسلامی ‌و لایه‌های آن بی‌اختیار زنگی در ذهنم به صدا در‌آمد که وقت آن است تا در روند خود تغییراتی ایجاد کنم و سیاست را به جوانانی آموزش بدهم که به دنبال کسب دانش و حضور بیشتر و مستمرتر در عرصه سیاست هستند، اما مورد کم‌لطفی بسیاری از سیاسیون قرار می‌گیرند. همان‌ها که نمی‌خواهند صرفا یک تماشاچی محض باشند.

  •  یک استارتاپ بدون نمونه بیرونی

نکته‌ای در این قسمت وجود دارد، آن هم اینکه در کشورهای دیگر، جوانان وارد حزب مورد علاقه خود می‌شوند و به صورت سیستماتیک مورد آموزش‌هایی قرار می‌گیرند تا در آینده بتوانند خود حزب را به دست بگیرند. در این احزاب، جوانان از کارهای پایه آغاز می‌کنند و دانش و تجربه خود را به مرور بالا می‌برند و در نهایت با توجه به استعداد و پشتکاری که دارند، خود را به رده‌های بالا و بالاتر می‌رسانند.

اما این اتفاق در ایران به صورت ناقص رخ می‌دهد (اگر نخواهیم بگوییم که رخ نمی‌دهد) و با آنکه اکثر احزاب ما زیرمجموعه‌ای به نام کمیته جوانان دارند، اما متاسفانه نه به‌صورت علمی با این کمیته‌ها برخورد می‌شود و نه اجازه‌‌ کسب تجربه به آنها داده می‌شود و در نهایت یک نفر خارج از صف و با کمک‌های خاص می‌تواند خود را وارد کار سیاست کند؛ افرادی که نام فامیلی آشنایی دارند!

به همین دلیل است که جای یک استارتاپ مانند خط، در فضای سیاسی ایران خالی است؛ مکانی که بتواند به صورت اصولی و عملی و با کمک جوانان کاردان و در عین حال با‌تجربه کار میدانی، راه را برای دیگر جوانانی هموار کنند که از پشتوانه کمی برخوردارند اما پشتکار بالایی دارند.

  •  خط چیست؟

خط یک استارتاپ سیاسی و اجتماعی است که در عین حال اولین استارتاپ آموزش سیاست در ایران نیز به حساب می‌آید. خط به دو بخش تقسیم می‌شود؛ قسمت اول مختص جوانانی است که بدون وابستگی حزبی و سیاسی – و به اصطلاح به صورت مستقل– قصد دارند در انتخابات شورای شهر یا مجلس شرکت کنند.

استارتاپ خط به آنها کمک می‌کند تا دیده‌شده، تبلیغ کنند و با یافتن نیازهای شهر خود، رقیبانشان را به چالش بکشند و به مردم نشان بدهند که شهر را می‌شناسند تا آنها را با خود همراه کرده و در نهایت رأی بیاورند.

خط در کنار مبارزات انتخاباتی، رسالت بزرگ‌تری را هم برای خود در نظر دارد. سیاست تنها به انتخابات و روز رأی‌گیری خلاصه نمی‌شود. یک شهروند در یک جامعه پیشرفته همواره نسبت به شهر و کشور خود‌ و نمایندگانی که برای خود انتخاب می‌کند، مسئول است و با مطالبه‌گری، باعث پیشرفت جامعه خود می‌شود.

خط در همین راستا، با ارائه محتواهای متنوع از طریق رسانه‌های مختلف میزان آگاهی جامعه مدنی را بالاتر می‌برد و به این دلیل می‌تواند یکی از منابع قابل اعتماد در میان مردم باشد.

  •  خط چه کار می‌کند؟

استارتاپ خط به دو شکل به جوانان علاقه‌مند به حضور در سیاست کمک می‌کند؛ اگر شما یک کاندیدای جوان باشید، خط مشاور اختصاصی شما خواهد بود؛ به این صورت که تا رسیدن به هدف در کنار شماست و برای شما کمپین‌های مختلفی را طراحی و اجرا کرده، مبارزه انتخاباتی و تبلیغات سیاسی و اجتماعی متنوعی را برای شما تعریف می‌کند.

خط همچنین می‌تواند برای علاقه‌مندان این حوزه، با برگزاری کلاس‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های مختلف، دانش افراد را در حوزه سیاست و سیاسی‌کاری بالا برده و آنها را آماده حضور در انتخابات و مدیریت در سطح کلان کند. این آموزش، بزرگ‌ترین خلأ موجود در عرصه سیاست امروز ایران است؛ نسلی که پیش آمده، تحصیل‌کرده، وارد بازار کار شده و امروز نسبت به بسیاری از روندهای مدیریتی و سیاسی مملکت انتقاد منصفانه دارد.

همچنین، این توانایی را در خود می‌بیند که عنان کار را در سطح‌های مختلف در دست بگیرد و گام به گام سیاسیون قدیمی قدم بردارد؛ اتفاقی که در برخی عرصه‌های دیگر رخ داده و جوانان خود را نشان داده‌اند.

برای مثال، چه اتفاقی رخ می‌دهد که همین جوانان، در قسمت‌های مختلف، از جمله حوزه تکنولوژی، به‌خوبی دست به تلاش می‌زنند، کسب‌و‌کار خودشان را راه می‌اندازند و با تمام مشکلاتی که سر راهشان وجود دارد، می‌توانند استارتاپ‌های خود را به شرکت‌های کوچک و سپس متوسط و بزرگ تبدیل کنند؟ بسیاری از همان استارتاپ‌های کوچک با جوانان بی‌تجربه، امروز رقبای جدی برای کسب‌و‌کارهای سنتی به حساب می‌آیند. دلیل این اتفاق چیست؟

در کنار دلایل علمی، جوان امروز ایرانی انگیزه شگرفی دارد که راه گذشتگان خود را ادامه بدهد. جوانانی که سال‌ها قبل جهاد در راه انقلاب را انتخاب کردند، امروز سرلوحه جوانانی شده‌اند که استارتاپ و تکنولوژی را جهاد امروز خود می‌دانند؛ اما هرچه علم و آموزش خوب و به‌روزی در تکنولوژی کسب کرده‌اند، اجازه ورود به سیاست را نیافتند و نتوانستند تجربه کنند و نه علمی بود تا بتوانند کسب کنند. خط می‌خواهد این علم و تجربه را به سوی جوانان علاقه‌مند به سیاست سوق بدهد.

با نگاهی اجمالی به روند ۴۰ سال انقلاب، جای خالی جوانان و فعالیت‌هایی که تنها به دست جوانان رقم می‌خورد را بسیار خالی دیدم. به محض مشاهده واقعیت‌های مخالف و مغایر با مبانی و ارزش‌های غایی و معطوف به انقلاب اسلامی ‌و لایه‌های آن بی‌اختیار زنگی در ذهنم به صدا در‌آمد که وقت آن است تا در روند خود تغییراتی ایجاد کنم و سیاست را به جوانانی آموزش بدهم که به دنبال کسب دانش و حضور بیشتر و مستمرتر در عرصه سیاست هستند

  • از صفر تا صد

خط در این راستا به دو شکل به کمک آنها می‌آید؛ هم می‌تواند مشاور اختصاصی کاندیداهای جوان باشد و در تمام طول مسیر تا رسیدن به هدف اصلی در کنار آنها باشد و هم می‌تواند با برگزاری کارگاه و کلاس‌های مختلف، جوانان مستقل را با اصول کمپین‌های سیاسی، تبلیغات سیاسی و اجتماعی و سایر مسائل این حوزه آشنا کند.

خط می‌تواند از صفر تا صد یک کمپین را برای یک کاندیدا تعریف کرده و در تمام مراحل به آنها راهنمایی بدهد و مراحل مشاوره و اجرایی – از تعریف مبارزه انتخاباتی تا تبلیغات شهری و الکترونیکی – را به صورت کامل انجام بدهد.

نکته جالب در این استارتاپ، نوع نگاه چابکی است که تیم خط نسبت به خود و کارشان دارند. خط محدودیتی برای خود قائل نیست و به همین دلیل، خود را محدود به مرکز و تهران نمی‌کند. خط به‌راحتی می‌تواند به کمک هر جوانی در هر نقطه از ایران بیاید.

از نظر آموزشی، افراد می‌توانند از راه دور به صورت آنلاین آموزش‌های ارائه‌شده از طریق خط را ببینند و استفاده کنند. این آموزش‌ها را می‌توان حتی به صورت آفلاین هم استفاده کرد؛ به صورت فایل‌های صوتی و تصویری ضبط‌شده از محتوای جلسات آموزشی.

نکته دیگر اینکه، خط درباره حمایت اجرایی از جوانان علاقه‌مند به سیاست هم محدودیت مکانی برای خود قائل نیست. زمانی می‌گوید: این ارتقای سطح دانش، برای من یک نکته‌ در سطح کل ایران است. برای من یک جوان اهل تهران با جوانی در بوشهر هیچ تفاوتی ندارد. تیم خط برای هر دو این عزیزان به یک اندازه و بر اساس نیاز و اهدافشان وقت و انرژی می‌گذارد و برای دوستانمان در هر نقطه‌ای از ایران اسلامی، به یک اندازه در دسترس هستیم. این دقیقا نکته‌ای است که همواره به تیم خط گوشزد می‌کنم و تاکید دارم که حتما اجرا بشود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.