از مامان‌پز غذای رستورانی بگیرید

تبسم لطیفی از برنامه‌های تازه استارتاپش می‌گوید

0

مجموعه مامان‌پز حدود ۴ سال است که وارد بازار شده و البته که مسیر سختی را هم پشت سر گذاشته. ایجاد ارتباط میان تهیه‌کننده‌های غذا (مامان‌ها) و مشتری‌ها، مدیریت ارسال غذاها، تضمین و حفظ کیفیت و… همه اینها را تبسم لطیفی، بنیانگذار مامان‌پز و تیم کاری او در این ۴ سال حل کرده‌اند و کسب‌و‌کارشان را توسعه داده‌اند.

مامان‌پز در آخرین قدم، سرویس جدیدی اضافه کرده و آماده خدمات‌رسانی به شرکت‌های بزرگ است؛ سرویسی که پای رستوران‌ها و فست‌فودها را به مامان‌پز هم باز کرده، اما به صورت محدود. این اتفاق بهانه‌ای شد که پای صحبت‌های خانم لطیفی بنشینیم تا هم درباره این سرویس جدید بیشتر بدانیم و هم مروری کنیم، روند چهار‌ساله‌‌ مامان‌پز را.

  •  کار خودتان را بزرگ‌تر کرده‌اید و امروز می‌توانید به صورت روزانه سفارش‌های بیشتری را بگیرید. این اتفاق را با یک سرویس جدید به نام سفارش غذای شرکتی ارائه داده‌اید. در این مورد توضیح می‌دهید؟

بله درست است، ما امروز یک سرویس ویژه سفارش‌های شرکتی و سازمانی داریم که بیشتر از ۹۰درصد مشتریان ما را تشکیل می‌دهند. در واقع ما نرم‌افزار ویژه‌ای برای شرکت‌ها – چه آنهایی که به کارکنان خود ناهار می‌دهند و چه آنهایی که تهیه ناهار را به عهده خود پرسنل گذاشته‌اند- فراهم کرده‌ایم که علاوه بر کمک در افزایش رضایت کارمندان، به صرفه‌جویی در وقت، افزایش نظم و مدیریت تعداد پیک‌ها کمک می‌کند. ضمنا در این سرویس، مشتریان می‌توانند علاوه بر غذاهای خانگی مامان‌پز، از غذاهای رستورانی و فست‌فودها و سالادبارها هم سفارش بدهند.

  • و ساز‌و‌کار این غذای شرکتی به چه صورت است؟

به این صورت است که هر شرکت بسته به تعداد پرسنل و سلیقه غذایی آنها، برای هر روز چند مدل غذای خانگی ‌یا رستورانی انتخاب می‌کنند. کارمندان می‌توانند غذا و کنارغذاهای مورد علاقه‌شان را روی نرم‌افزار موبایل یا روی وب‌سایت و بر اساس عکس و اطلاعات و امتیاز سفارش دهند و بعد هم نظرشان را درباره غذا اعلام کنند. مسئول تدارکات هر شرکت هم می‌تواند گزارش‌های خوبی از هزینه‌ها و امتیازات غذاها گرفته و منوی غذای هفته یا ماه بعد را مطابق با سلیقه اکثریت بچیند.

ما قبلا این سرویس را برای شرکت‌هایی که به پرسنل غذا می‌دهند داشتیم، ولی نسخه جدید نرم‌افزار، پرداخت درون‌برنامه‌ای هم دارد و برای شرکت‌هایی که بخشی از هزینه غذا را می‌پردازند یا اصلا بودجه‌ای برای ناهار پرسنل ندارند هم قابل استفاده است. به این ترتیب که این امکان هست که بخشی یا کل هزینه غذا توسط خود کارمند پرداخت بشود.

  •  این ایده از کجا آمد؟ چه فرایندی برای تکمیل آن طی شد و چه مشکلاتی داشت؟

تقریبا یک سال بعد از شروع کار ما، کم کم شرکت‌ها با ما تماس گرفتند و درباره شرایط سفارش شرکتی سوال کردند و ما هم به آنها سرویس دادیم، ولی خب مشکلاتی وجود داشت، مثلا طول عمر مشتریان شرکتی ما کم بود. اولین دلیل این بود که غذای خانگی برایشان تکراری می‌شد و ما هم بعضی غذاهای مهم مثل جوجه و کوبیده را نمی‌توانستیم در منزل تهیه کنیم.

دلیل دوم این بود که نظر همه کارمندان دریافت نمی‌شد و معمولا ما نمی‌توانستیم فیدبک درستی از سرویس بگیریم چون فقط با یک نفر در ارتباط بودیم. این شد که تصمیم گرفتیم دو تغییر در سیستم خودمان ایجاد کنیم در راستای افزایش رضایت مشتریان؛ اول اینکه یک نرم‌افزار تهیه کنیم که فرآیند سفارش‌گیری آنها راحت‌تر بشود.

کارمندان غذای مورد علاقه خود را با دیدن عکس و اطلاعات آن آگاهانه‌تر انتخاب کنند و در آخر بتوانند نظرشان را هم ثبت کنند تا بازخورد دقیق‌تری گرفته شود و کیفیت و طعم غذا بر اساس نظر مشتری بهبود پیدا کند.  دوم اینکه با رستوران‌ها و فست‌فود‌ها همکاری کنیم تا بتوانیم تنوع خیلی زیادی در اختیار مشتری بگذاریم. مثلا مشتری ما در یک روز می‌تواند هم پیتزا پرپروک سفارش بدهد، هم قرمه‌سبزی مامان‌زینت و هم دیزی مستر‌دیزی! و با همکاری با ما مجبور نیست با سه جای مختلف طرف حساب باشد.

در نهایت دیدیم که بعضی شرکت‌ها هستند که فقط بخشی از هزینه ناهار پرسنل را می‌پردازند یا اصلا بودجه‌ای برای این کار ندارند، ولی خب مشکل ‌همیشگی آنها این است که وقت زیادی توسط کارمندان صرف انتخاب غذا می‌شود و تعداد زیادی پیک هر روز برای تحویل غذا مراجعه می‌کنند و کارمندان هم باید هزینه زیادی را صرف غذا کنند که همه اینها در کنار هم باعث عدم رضایت آنها می‌شود. این شد که امکان پرداخت توسط کارمند و سفارش در همان روز را برای بعضی غذاها و برای این شرکت‌ها اضافه کردیم.

  •  چه تصوری از میزان موفقیت این سرویس دارید؟ آیا به متریک‌هایی که برای آن در نظر گرفته بودید، رسیده‌اید؟

همانطور که در ابتدای صحبت گفتم، بیشتر از ۹۰درصد فروش ما از سفارش‌های شرکتی است و در حال حاضر مشتریان سازمانی ۴۰۰نفره هم بین مشتریان ما هست و خوشبختانه از ابتدای سال ۹۷ که این سرویس راه‌اندازی شده ما بیشتر از ۵ برابر رشد کردیم و خب خیلی رضایت‌بخش بوده.

اما در مورد مدل اعتباری، این سرویس کمتر از یک هفته است که راه‌اندازی شده و برای قضاوت کردن خیلی زود است. اما با توجه به اوضاع اقتصادی و اینکه بسیاری از شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند که هزینه‌های خودشان را کم کنند و ناهار پرسنل هم همیشه جزو اولین هزینه‌هایی است که احتمال حذف آن وجود دارد، ما فکر می‌کنیم این مدل، نیاز شرکت‌های زیادی را برطرف خواهد کرد.

مامان‌پز در آخرین قدم، سرویس جدیدی اضافه کرده و آماده خدمات‌رسانی به شرکت‌های بزرگ است؛ سرویسی که پای رستوران‌ها و فست‌فودها را به مامان‌پز هم باز کرده، اما به صورت محدود

  • حدود ۴سال از شروع به کار مامان‌پز گذشته و تا امروز شیوه کار شما تا حدود خیلی زیادی در میان جامعه جا افتاده. لطفا مختصری از روند توسعه مامان‌پز برایمان بگویید. در این ۴سال چه گذشت؟

بله ۴ سال گذشته ولی در طول این مدت سرویس مامان‌پز تغییراتی داشته. در طول ۲سال اول، ما سرویس فروش مکان‌محور و با انتخاب محدود داشتیم؛ به این ترتیب که مشتریان هر منطقه فقط از آشپزهای همان منطقه می‌توانستند سفارش ثبت کنند و نوع غذاها و آشپزهای هر روز هم محدود بود.

دلیل آن هم این بود که می‌خواستیم هزینه ارسال را تا حد امکان کاهش بدهیم، ولی بعد دیدیم این سرویس مشکلاتی دارد و متوقفش کردیم و در عوض امکان سفارش‌دهی روی سایت را از هر غذا و هر مامان در هر زمانی برای مشتری فراهم کردیم که هنوز هم این سرویس را داریم و بیشتر برای مهمانی‌ها و دور‌همی‌ها استفاده می‌شود و بعد از آن هم که سرویس ویژه شرکت‌ها را راه‌اندازی کردیم که درباره آن صحبت کردیم.

  • امروز مامان‌پز همه مناطق تهران را پوشش می‌دهد؟ آیا در شهر دیگری هم فعال هستید؟

بله کل تهران را سرویس می‌دهیم. در حال حاضر فقط در تهران هستیم چون بازارش به خصوص برای فروش سازمانی به‌مراتب جذاب‌تر از شهرهای دیگر است.

  • کار شما مستقیما با مردم جامعه ارتباط دارد و خیلی وقت‌ها ممکن است مردم نظراتشان را در شبکه‌های اجتماعی بیان کنند بدون اینکه به شما منعکس کنند. برای ارتباط بهتر با مشتری، چه راه‌هایی را انتخاب کرده‌اید؟

ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که تا جای ممکن از مشتری نظرش را بپرسیم. هم به صورت پیام، هم پوش‌نوتیفیکیشن، هم در بعضی موارد تماس با مشتری. چون فیدبک مشتری مهم‌ترین مکانیسم کنترل کیفیت سرویس مامان‌پز است، با این وجود بعضی از مشتریان وقت این را ندارند که نظرشان را ثبت کنند.

  •  در کار شما، توزیع و ارسال یکی از حیاتی‌ترین مشکلات شماست. این قسمت را چقدر توانسته‌اید بهبود ببخشید؟

ما در حال حاضر برای ارسال با چند تا از سرویس‌دهند‌ه‌‌های بزرگ بازار همکاری می‌کنیم. در واقع سرور ما از طریق API به سرور توزیع‌کننده‌ها متصل بوده و درخواست پیک و سواری به طور اتوماتیک ثبت می‌شود. به این صورت، کیفیت ارسالمان خیلی بهتر شده و فرآیند‌های عملیاتی آن بسیار ساده‌تر است. با این وجود، باز هم مشکلاتی پیش می‌آید که در تلاشیم آنها را کاهش بدهیم.

  • الان چند مامان با شما کار می‌کنند؟ آیا از آشپزهای آقا هم استفاده می‌کنید؟

بیشتر از ۵۰۰ نفر هستند و بله در حال حاضر فقط مامان‌ها با ما کار می‌کنند. آشپز خانگی آقا نداریم، ولی برای سرویس‌های شرکتی با رستوران‌ها، فست‌فودها و سالاد‌بارهای معتبر تهران هم کار می‌کنیم. البته همانطور که گفتم، این رستوران‌ها روی سایت مامان‌پز نمایش داده نمی‌شوند چون برای سفارش‌های عادی با آنها همکاری نداریم و صرفا برای سفارش‌های سازمانی و به انتخاب خود مشتری است.

  • مامان‌هایی که با شما کار می‌کنند، تقریبا روزانه چند پرس غذا و با چه تعداد در تنوع می‌توانند آماده کنند؟

خیلی بستگی به تجربه و امکانات خود مامان دارد، ولی معمولا از ۲۰ پرس تا ۱۰۰ پرس امکان پخت دارند. درباره تنوع غذاها هم معمولا یکی دو مدل غذا در روز را می‌پزند ولی بعضی وقت‌ها سفارش‌های مهمانی خیلی متنوع‌تر است و ۵ الی ۸ مدل غذا ممکن است در یک سفارش موجود باشد.

گفت‌وگوهای قبلی شنبه با تبسم لطیفی را از اینجا بخوانید

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.