کتاب‌های خوشمزه دوزلی‌بوک

دوزلی بوک پلتفرم شخصی‌سازی کتاب کودک

0

دوزلی بوک یک پلتفرم شخصی‌سازی کتاب کودک است. به این ترتیب که کاربران وارد سایت می‌شوند و از میان سه مجموعه‌داستانی که قرار داده شده است یکی را انتخاب می‌کنند. این مجموعه‌داستان‌ها «فرفره جادویی»، «چی کاره بشم» و «من کی‌ام» نام دارند.

استارتاپ دوزلی بوک، در حوزه شخصی‌سازی کتاب‌های کودک کار می‌کند و توسط حسین شکاری و حمیدرضا صفی‌پور راه اندازی شده است. حسین شکاری متولد سال ۱۳۷۱، در شهر تبریز، است و در رشته عمران دانشگاه آزاد صفادشت تحصیل کرده است و حمیدرضا صفی‌پور نیز فارغ‌التحصیل رشته ای‌تی است.

حسین شکاری می‌گوید: «من به صورت تخصصی در حوزه روابط عمومی فعالیت داشتم و تا پیش از راه‌اندازی این استارتاپ کار دولتی می‌کردم و مدیر روابط عمومی ستاد گردشگری شهر تهران بودم و به طور کلی کار فرهنگی انجام می‌دادم. بعد از اتمام دوره سربازی تصمیم گرفتم که کسب‌وکار خودم را راه بیندازم.

ورودم به حوزه کتاب‌داستان شخصی‌سازی‌شده نیز اتفاقی بود. الان ۷ ماه است که فعالیتم را در قالب استارتاپ دوزلی بوک، در خانه نوآوری، شروع کرده‌ام و نخستین کتاب شرکت را سه ماه پس از شروع فعالیتمان به بازار عرض کردم. در حال حاضر، سه مجموعه‌داستان داریم و طی ۴ماه حدود ۲۵۰۰ جلد کتاب روی سایت قرار گرفته است و ۵۱۰ جلد کتاب نیز فروخته‌ایم.»

  • درباره فعالیتتان در دوزلی بوک توضیح دهید؛ چطور شخصی‌سازی کتاب را برای کودکان انجام می‌دهید؟

دوزلی بوک یک پلتفرم شخصی‌سازی کتاب کودک است. به این ترتیب که کاربران وارد سایت می‌شوند و از میان سه مجموعه‌داستانی که قرار داده شده است یکی را انتخاب می‌کنند. این مجموعه‌داستان‌ها «فرفره جادویی»، «چی کاره بشم» و «من کی‌ام» نام دارند.

پس از انتخاب داستان مورد نظر، از کاربر خواسته می‌شود که این مشخصات را وارد کند: نام و نام خانوادگی بچه، نام مادر، نام پدر و تاریخ تولد، کاراکتر مورد علاقه، رنگ مورد علاقه، اسامی عروسک‌های داستان، حیوان مورد علاقه بچه، عکس او، متن یادگاری پدر و مادر و غیره.

پس از آن پیش‌نمایش کتاب ساخته می‌شود و کاربر می‌تواند آن را ورق بزند. به این ترتیب، کتاب‌داستان برای کودک شخصی‌سازی می‌شود و پدر و مادر در صورت تمایل نسخه الکترونیکی یا چاپی آن را می‌خرند. نسخه چاپی در کمتر از دو روز ارسال می شود.

  • درباره سه مجموعه‌داستانی که به‌صورت پیش‌فرض قرار داده‌اید بیشتر توضیح دهید؛ آنها چه حوزه‌هایی را پوشش می‌دهند؟

مایلیم که تمامی کار تولید محتوا، تصویرسازی‌و داستان‌نویسی را خودمان انجام می‌دهیم و این یکی از ویژگی‌های تیم ماست. داستان‌ها متناسب با فرهنگ ایرانی است. مجموعه‌داستان فرفره جادویی به حوزه مهارت‌آموزی می‌پردازد.

به عنوان مثال، بچه در اتاقش فرفره جادویی را فوت می‌کند و عروسک‌های اتاق زنده می‌شوند و با هم به مشکل برمی‌خورند و اتاق را کثیف می‌کنند. در این حالت، کودک، در مقام بزرگتر، به عروسک‌ها کمک می‌کند تا اتاق را تمیز کنند و در این حین مهارت‌های مختلف را می‌آموزد.

در کتاب چی کاره بشم که در مورد شغل آینده کودک است تیم‌های مختلف خلبان، آتش‌نشان، غواص، خیاط و غیره را قرار داده‌ایم تا بچه شغل‌های مختلف را تجربه کند و در مورد هر کدام اطلاعاتی به دست آورد. در کتاب من کی‌ام کودک اسم خود را گم کرده است و در ادامه داستان به دنبال آن می‌گردد و در این میان به افراد مختلفی برخورد می‌کند. هدف بازی این است که عزت نفس کودک و ویژگی‌های شخصیتی به او معرفی شود.

  • قیمت‌ کتاب‌ها در دوزلی بوک چقدر است؟

در حال حاضر، قیمت نسخه چاپی کتاب ۷۹هزار تومان است و نرخ پی‌دی‌اف آن ۳۹هزار و پانصد تومان. البته الان تخفیف می‌دهیم و قیمت آن ۱۵هزار و ۸۰۰تومان است. علاوه بر این، اپلیکیشن ما قابلیت AR دارد، به این ترتیب که پدر و مادر می‌توانند داستان کتاب را بخوانند و کودک با قراردادن موبایل روی کتاب به صدای پدر و مادر گوش دهد.

  • طی مدتی که وارد بازار شده‌اید، وضعیت آن را چطور ارزیابی کرده‌اید و چقدر از کار استقبال شده است؟

به طور کلی، بیزینس‌های شخصی‌سازی روند رو به رشدی را در دنیا طی می‌کنند. این حوزه در ایران نیز دارد پا می‌گیرد. نکته مهم این است که پدر و مادرهایی که به روانشناسی کودک خود اهمیت می‌دهند حتماً به سراغ این نوع کتاب‌ها می‌آیند و بچه‌ای که کتاب‌داستان شخصی‌سازی دارد مایل است که سایر کتاب‌داستان‌هایش نیز شخصی‌سازی شود و بیشتر مشتریان ما معمولاً کتاب‌های دیگر را نیز می‌خرند.

ورود ما به بازار در باغ کتاب رقم خورد و یکی از ویژگی‌هایمان این بود که همان جا کتاب چاپ می‌کردیم و آن را طی نیم‌ساعت تحویل می‌دادیم. استقبال خوبی هم از کار شد. به نظرم این بیزینس آینده خوبی دارد.

قصد داریم بخش انگلیسی و عربی را نیز راه اندازیم و در بازار کشورهای دیگر حضور داشته باشیم

  • کار را با چه سرمایه اولیه‌ای شروع کردید؟

با ۴۰میلیون تومان شروع کردیم و در خانه نوآوری مستقر بودیم که فضای کار را در اختیارمان گذاشته است.

  • فکر می‌کنید چه زمانی به مرحله مطلوب درآمدزایی برسید؟

طبق برنامه‌ای که داریم، تا ۱۸ ماه دیگر به این مرحله می‌رسیم و قصد داریم تا دو سال آینده ۲۵۰هزار جلد کتاب بفروشیم.

  • حجم بازاری که در آن فعالیت می‌کنید چقدر است؟

رقبای ما در ایران طبق اظهارات خودشان در سه سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار جلد کتاب فروخته‌اند و رکورد فروششان در روز جهانی کودک حدود ۱۰۰۰ جلد کتاب بوده است. رقبای خارجی نیز، طبق آمار سایتشان، تاکنون ۴میلیون جلد فروش داشته‌اند.

حجم بازاری که ما در ایران در نظر گرفته‌ایم حدود ۱۶میلیون نفر است. به این ترتیب که بازار ما را افراد زیر ۵۰سالی که به اینترنت دسترسی ندارند و قدرت خریدشان متوسط رو به بالاست تشکیل می‌دهند. قصد داریم بخش انگلیسی و عربی را نیز راه اندازیم و در بازار کشورهای دیگر نیز حضور داشته باشیم.

  • نوسان قیمت کاغذ خللی در کار شما ایجاد نکرده است؟

مهمترین چالش دوزلی‌بوک همین است؛ با افزایش قیمت کاغذ سود ما کم شده است؛ چون قیمت‌ها را تغییر نداده‌ایم. دیگر چالش‌های ما به مسائل استارتاپی و تیم مربوط است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.