پیکسمر، سفارش آنلاین برای عکاسی می‌گیرد

استارتاپی که توسط دهه هفتادی‌ها اداره می‌شود

0

شاید اتفاق افتاده باشد که بخواهید عکاسی انجام دهید، ولی فکر اینکه از کجا عکاسی را پیدا کنید که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت برایتان به‌صرفه باشد، شما را از عکاسی منصرف کرده باشد. استارتاپ پیکسمر با شناسایی این دغدغه بستری فراهم کرده ‌که این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند بین عکاسان مقایسه کنند و متناسب با بودجه خود عکاس مورد نظر خود را انتخاب کنند.

شاید اتفاق افتاده باشد که بخواهید عکاسی انجام دهید، ولی فکر اینکه از کجا عکاسی را پیدا کنید که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت برایتان به‌صرفه باشد، شما را از عکاسی منصرف کرده باشد. استارتاپ پیکسمر با شناسایی این دغدغه بستری فراهم کرده ‌که این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند بین عکاسان مقایسه کنند و متناسب با بودجه خود عکاس مورد نظر خود را انتخاب کنند.

پیکسمر توسط امیرحسین محمدزاده ۲۳‌ساله بنیانگذاری شده است. او ارشد نرم‌افزار از دانشگاه آزاد دارد و می‌گوید: «من در حوزه برنامه‌نویسی فعالیت داشتم و از طرفی به عکاسی هم علاقه‌مند بودم و با دوربین شخصی عکاسی می‌کردم. قبل از راه‌اندازی این استارتاپ، استارتاپ‌های دیگری هم داشتم که به دلایل مختلفی با شکست روبه‌رو شدند.  حدود ۲سال پیش ایده پیکسمر در ذهنم شکل گرفت؛ اینکه بستری وجود داشته باشد تا عکاسان بتوانند از آن طریق سفارش دریافت کنند و عکاسی کنند.

این ایده را در سر داشتم ولی فرصتی برای پیاده‌سازی آن نبود تا اینکه در سال اخیر متوجه شدم استارتاپ‌های دیگری در همین حوزه شروع به فعالیت کردند و همین انگیزه‌ای شد که ایده‌ام را جدی بگیرم و تصمیم گرفتم استارتاپ پیکسمر را راه‌ بیندازم.»

اگر بخواهید تعریفی از پیکسمر داشته باشید، آن را چطور تعریف می‌کنید و چه خدماتی در آن ارائه می‌دهید؟
پیکسمر در واقع یک پلتفرم است که از یک طرف به عکاسان و از طرف دیگر با مشتریان در ارتباط است و بستری را فراهم آورده ‌که مشتریان عکاسی به عکاسان دسترسی داشته باشند.

در مورد فرآیندی که در پیکسمر شکل می‌گیرد، بیشتر توضیح دهید.

در پیکسمر این امکان برای کاربران فراهم است که بتوانند براساس بودجه‌ای که برای عکاسی در نظر گرفته‌اند، بین عکاسان مختلف مقایسه داشته باشند و بهترین گزینه را برای عکاسی انتخاب کنند. به عبارت بهتر، زمانی که کاربر وارد سایت می‌شود و روی گزینه رزرو کن کلیک می‌کند.

سپس مشخصاتی از جمله اینکه چه نوع عکسی می‌خواهد، کجا می‌خواهد عکاسی انجام شود، در چه زمانی و به چه مدت، وارد می‌کند. پس از آن سیستم میانگین قیمتی را اعلام می‌کند. همچنین کاربر می‌تواند در بازه قیمتی که به او نمایش داده می‌شود، بودجه خود را تعریف کند.

از طرف دیگر عکاس قیمت‌های خود را در سیستم تعریف کرده است و پس از ثبت درخواست کاربر، عکاسان پیشنهادهای خود را ارائه می‌کند و پس از تایید کاربر در محل تعیین‌شده، عکاسی را انجام می‌دهد.

در حال حاضر با چه تعداد عکاس همکاری دارید؟
در حال حاضر تیم خودمان کارها را پوشش می‌دهد و قصد داشتیم مرحله به مرحله پیش برویم‌. ما لیست ۲۵۰ نفره از عکاسان در اختیار داریم که از این میان ۱۰ نفر را انتخاب کرده‌ایم و با آنها کار را پیش می‌بریم، ولی به طور کلی ثبت‌نام برای عکاسان آزاد است و هر عکاسی می‌تواند پروفایل خود را در پیکسمر بسازد و ما یک الگوریتم کنترل کیفی داریم که براساس آن کارشناسان به نمونه کار عکاسان امتیاز می‌دهند و به این ترتیب عکاسان رتبه‌بندی شده‌اند.

در این مدت چه تعداد کاربر از این خدمات استفاده کرده‌اند؟

در این مدت سه‌ماهی که کار را شروع کردیم، حدود ۶۰ مشتری داشتیم و موفق شدیم حدود ۶میلیون تومان گردش مالی ایجاد کنیم.

ما اگر بتوانیم سرمایه ۶۰۰‌میلیون جذب کنیم، قصد داریم تا ۴سال دیگر حدود ۱۰‌درصد بازار را به‌دست بیاوریم و اگر نتوانیم سرمایه جذب کنیم، این عدد برای ۴ سال دیگر حدود نیم درصد تعیین شده است

با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

از آنجایی که من خودم برنامه‌نویس هستم، هزینه‌ای بابت تولید نرم‌افزار خرج نکرده‌ایم و سایت و اپلیکیشن را خودمان طراحی کرده‌ایم. به طور کلی تا‌کنون حدود ۳ میلیون تومان در کار هزینه کرده‌ایم.

به طور کلی در این مدتی که در بازار حضور داشتید، روند بازار را چطور ارزیابی کردید و فکر می‌کنید چقدر فرهنگ سفارش آنلاین عکاسی جا افتاده است؟
به طور کلی بازار عکاسی دو قسمت دارد؛ یکی عکاسی شخصی و دیگری عکاسی بیزینسی و کسب‌وکاری. اگر ‌از نظر بیزینسی به این حوزه نگاه کنیم، هر بیزینسی برای تبلیغ محصول خود نیاز به عکاسی دارد و در آینده قصد داریم وارد حوزه فیلمبرداری هم بشویم و به طور کلی با بازار بزرگی روبه‌رو هستیم؛

چرا‌که هیچ کسب‌وکاری را پیدا نمی‌کنیم که به عکاسی نیاز نداشته باشد‌ و در حال حاضر این خدمات بیشتر به صورت آفلاین انجام می‌شود و نیاز به فرهنگ‌سازی است که بیشتر از این خدمات استفاده کنند ولی به صورت کلی روند بازار به سمت آنلاین‌شدن است. از نظر عکاسی شخصی نیز این بازار بزرگ شده چرا‌که شبکه‌های اجتماعی باعث شده ‌که نیاز به عکاسی بخصوص عکاسی پرتره زیاد شود. البته در یک سال اخیر به دلیل نوسانات، بازار کمی کوچک شد ولی مجدد شاهد رشد در بازار هستیم.

حجم بازار را چقدر ارزیابی می‌کنید؟

با بررسی‌هایی که انجام دادیم، حجم بازار حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است ولی آمار دقیقی در این حوزه وجود ندارد و به صورت تخمینی به این عدد رسیدیم. ما اگر بتوانیم سرمایه ۶۰۰‌میلیون جذب کنیم، قصد داریم تا ۴ سال دیگر حدود ۱۰‌درصد بازار را به‌دست بیاوریم و اگر نتوانیم سرمایه جذب کنیم، این عدد برای ۴ سال دیگر حدود نیم درصد تعیین شده است.

تا‌کنون با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اید؟

از جمله چالش‌هایی که داشتیم، از سوی عکاسان بوده ‌و تایید عکاسان از سوی ما تا مشتری راضی باشد کار سختی بوده است. البته الگوریتم‌هایی را تهیه کرده‌ایم تا سیستم به صورت اتوماتیک براساس فاکتورهایی عکاسان را فیلتر کند و بهترین عکاس را به مشتری معرفی کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.