واژه‌نامه استارتاپی: کارایی و اثربخشی

0

چه تفاوتی بین کارایی و اثر بخشی وجود دارد؟

کارایی و اثر بخشی دو معیار برای ارزیابی فعالیت‌های بازاریابی انواع استارت آپ ها هستند. به هنگام هدف‌گذاری و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی بهتر است که هر دو این شاخص‌ها در نظر گرفته شوند.

تعریف کارایی (Efficiency)

این واژه بیانگر این مفهوم است که شما یک کار را با چه میزان منابع به انجام می‌رسانید؛ به‌عبارتی، افزایش کارایی به معنی کاهش اتلاف منابع در انجام یک فعالیت است، مثلا اگر اعضای تیم استارتاپی شما در محیط کاری، موبایل خود را در حالت بی‌صدا قرار دهند، تمرکز آن‌ها بیشتر می‌شود و می‌توانند با راندمان بالاتری کار کنند.

اگر شما بتوانید با کمترین استفاده از منابع، به نتایج بهتری دست پیدا کنید، گفته می‌شود که کارایی شما بالاست. در تعاریف کلاسیک مدیریت کارایی عبارت است از انجام درست یک کار.

تعریف اثربخشی (Effectiveness)

این واژه به میزان موثر بودن اقدامات انجام‌شده توسط تیم شما اشاره دارد. فرض کنید شما برای جذب کاربران بیشتر برای استارتاپ‌تان، می‌توانید از دو کانال اطلاع‌رسانی استفاده کنید؛ این کانال‌ها عبارت است از: نوشتن یک مطلب در یک وبلاگ یا انتشار مطلب در کانال‌های تلگرامی.

اثربخشی

بعد از اجرای کمپین خود، متوجه می‌شوید که تعداد کاربران جذب‌شده از طریق مطلب منتشرشده در وبلاگ بیشتر بوده است. در اینجا این کانال برای شما از اثربخشی بیشتری برخوردار بوده و شما در تصمیمات آینده، تصمیم می‌گیرید که از این کانال بیشتر استفاده کنید؛ چرا؟ چون این کانال، شما را به اهداف‌تان نزدیک‌تر کرده است. در تعاریف کلاسیک مدیریت، اثربخشی به معنی انجام کار درست است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.