نیکون تبلیغ نمی‌کند

راهکارهای بازاریابی برند یک‌صد‌ساله!

0

این شرکت ژاپنی که در سال ‍۱۹۱۷ راه‌اندازی شد، در مدت زمانی بیش از یک قرن فعالیت و با حضور در بیش از ۹۰ کشور جهان، موفق به کسب جایگاه ویژه‌ای در میان دیگر برندهای دوربین‌ عکاسی شده است که در ادامه به برخی از راهکارهای برندسازی این نام تجاری اشاره می‌شود.

نیکون، اگر برای اکثر مردم جهان نامی آشنا نباشد، قطعا برای دوستداران عکاسی و دوربین، تلفظی گوشنواز خواهد داشت، چراکه تقریبا همه آنها با دوربین‌های عکاسی، لنزها، عدسی‌ها، دوربین‌های شکاری و میکروسکوپ‌های برند نیکون آشنا هستند.

حتما بخوانید:

این شرکت ژاپنی که در سال ‍۱۹۱۷ راه‌اندازی شد، در مدت زمانی بیش از یک قرن فعالیت و با حضور در بیش از ۹۰ کشور جهان، موفق به کسب جایگاه ویژه‌ای در میان دیگر برندهای دوربین‌ عکاسی شده است که در ادامه به برخی از راهکارهای برندسازی این نام تجاری اشاره می‌شود.

تعیین بازار هدف

از جمله اقدامات قابل‌توجهی که در روند بازاریابی نیکون به چشم می‌خورد، تعیین بازار هدف است؛ به این معنا که این نام تجاری مخاطبان خود را در ۳ گروه عمده تعریف کرده و بر اساس خصوصیات و نیازهای هر گروه، محصولات خود را ارائه می‌دهد.

این۳ گروه عبارتند از: مخاطبان عمومی، آماتور و حرفه‌ای. گروه اول که بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند، مصرف‌کنندگان عمومی بوده و تنها به عکاسی علاقه‌مند هستند، طبعا این گروه از مخاطبان به محصولی نیاز دارند که بتوانند لحظات خود را ثبت کرده و بنابراین هزینه زیادی را پرداخت نمی‌کنند و به همین دلیل نیز محصولاتی که قیمت‌های ارزان‌تری دارند، برای این گروه تولید خواهند شد.

گروه دوم که عکاسان آماتور هستند، در آغاز راه عکاسی قرار داشته و فرایند عکاسی آنها در قالب تکرار و تمرین است. این گروه نیز با اینکه مایل به گرفتن عکس‌های باکیفیت هستند، اما چندان به فکر ویرایش این عکس‌ها نبوده و طبعا تولید دوربین‌هایی با قیمت‌های متوسط و یا رو به بالا، برای این گروه مفید خواهد بود.

در نهایت، عکاسان حرفه‌ای که سومین بازار هدف برند نیکون هستند، مخاطب دوربین‌های حرفه‌ای، مجهز و البته گران‌قیمت این برند خواهند بود. طبیعتا دوربین‌های گران‌قیمت این شرکت با توجه به نیازهایی که این گروه دارند، طراحی و ارائه می‌شوند.

لازم به ذکر است که تقسیم‌بندی بازار هدف در راستای خط تولید این برند صورت گرفته ‌و به همین دلیل نیز محصولاتی طراحی و ارائه خواهند شد که مخاطب، آنها را از قبل شناسایی کرده ‌و طبعا به فروش خواهند رفت.

به بیان دیگر، اینکه یک خط تولید بداند برای چه افرادی باید محصولات خود را تولید کند، در روند پذیرش آن محصولات از سوی مخاطبان تأثیر مثبتی خواهد داشت، چراکه ویژگی‌های یک محصول در کنار نوع قیمت‌گذاری آن، بر اساس خواسته‌ها و نیاز مصرف‌کنندگان تعریف می‌شود.

آینده از آن ماست!

برند نیکون برای نشان‌دادن پیشینه تکنولوژیک خود و تمرکز بر این نکته که یک برند آینده‌گراست و همگام با فناوری‌های نوین حرکت خواهد کرد، کمپینی موسوم به «Capture Tomorrow» را راه‌اندازی کرده و از مخاطبان خود در سراسر جهان می‌خواهد که از طریق فناوری‌های نوینی که این برند در محصولات خود ایجاد کرده است، عکس‌هایی مفهومی درباره آینده تکنولوژیک جهان گرفته و ارسال کنند و در نهایت نیز با سنجیدن توانایی عکاسان، نمونه‌های برتر را معرفی خواهد کرد.

ایجاد یک فضای رقابتی بین مشتریان که اکثر آنها عکاسان حرفه‌ای نیز هستند، علاوه بر تقویت حس رقابتی مخاطبان، موجب نشان‌دادن زوایای پیشرفته‌تر محصولات نیکون خواهد شد.

پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده ‌و در این میان برند نیکون از قافله عقب نبوده و محصولاتی را ارائه داده است که مجهز به پیشرفته‌ترین خدمات هستند.

به همین منظور نیز در کمپین فوق، با شرکت‌دادن مخاطبان در کاربرد محصولات تکنولوژیک خود، به نوعی این خدمات را در مقابل چشمان آنها گذاشته و از سوی دیگر نیز بر این نکته تأکید دارد که آینده از آن ماست و محصولات بعدی این برند نیز همگام با پیشرفت‌های جهان رشد خواهند کرد.

همکاری، در قلب استراتژی نیکون

آنچه در فرایند بازاریابی تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت، همراه‌شدن مخاطبان با یک برند است، به این معنا که اگر مصرف‌کننده به جای اینکه خود را در مقابل یک برند قرار دهد، در کنار آن بایستد، قطعا همکار برند مذکور شده و یک مشتری وفادار برای او باقی خواهد ماند؛ ضمن اینکه ایجاد چنین حسی در مخاطبان، میزان اعتماد و باور آنها را به برند مذکور افزایش خواهد داد.

بر همین اساس نیز نام تجاری نیکون تمرکز خود را از بازاریابی صرف، به سوی همکاری تغییر داده است. در همین رابطه مدیران بازاریابی این برند معتقد‌ند که‌ ما به دنبال نمایش تبلیغات نیستیم، بلکه می‌خواهیم نشان دهیم که مصرف‌کنندگان با محصولات ما چه کاری انجام می‌دهند، در واقع ما به دنبال به تصویر‌کشیدن واقعیت و نمایش کاربرد محصولات‌مان توسط مصرف‌کنندگان هستیم.

در واقع آنها ابزار را به دست مصرف‌کنندگان داده و به دنبال این هستند که از طریق مشارکت‌دادن مردم، روند بازاریابی خود را پی بگیرند. بر این اساس نیز مخاطبان این برند می‌توانند در صفحات مجازی آن وارد شده و کاربردهای خود را در قالب عکس‌ها و ویدئوهای مختلف بارگذاری کنند.

به طوری که مخاطب جدیدی که وارد سایت این شرکت می‌شود، می‌تواند نوع استفاده کاربران و نظر آنها را در مورد برند نیکون، در قالب تصاویر و یا داستان‌های ویدئویی ببیند.

در واقع این فرایند یک تبلیغ محسوب می‌شود که بین مخاطبان ایجاد شده و یک مصرف‌کننده به طور غیرمستقیم محصول این برند را برای مخاطب دیگر تبلیغ کرده است که در نهایت چنین روندی امکان نرخ تبدیل مشتری را بالاتر خواهد برد.

شبکه توزیع قدرتمند

داشتن یک شبکه توزیع گسترده که محصولات نیکون را در سراسر جهان پخش می‌کند، یکی دیگر از نقاط قوت این برند به شمار می‌رود، به طوری که توانسته ‌شبکه گسترده‌ای از مغازه‌ها و مراکز فروش را در شهرهای مختلف جهان برای خود راه‌اندازی کند و دوربین‌های این برند تقریبا در تمام نقاط جهان در دسترس باشند.

بر همین اساس نیز ۸۰درصد از کل فروش محصولات این شرکت در بازار خارج از کشور است که نشان از سیستم توزیع قدرتمند آن دارد.

همچنین علاوه بر سیستم توزیع سنتی‌تر که شامل فروشگاه‌های معروف و مراکز فروش اختصاصی برند نیکون می‌شود، حضور گسترده‌ای نیز در بازارهای آنلاین دارد، به طوری که علاوه بر وب‌سایت فروش خود این شرکت، بخش بزرگی از محصولات خود را از طریق فروشگاه‌های آنلاین معروف مانند علی‌بابا و آمازون به فروش رسانده و توزیع می‌کند.

تمرکز بر توزیع درست و به‌موقع محصولات از جمله خدماتی است که نیکون در راستای فروش و پخش محصولات خود در نظر گرفته است.

تجارت متنوع و گسترش بازار

شاید در وهله نخست، برند نیکون یک شرکت تولیدکننده دوربین‌های عکاسی به نظر برسد، اما روند صد‌ساله‌ای که این نام تجاری طی کرده، قطعا بازار متنوع‌تری را رقم زده است.

به همین دلیل نیز می‌توان طیف گسترده‌ای از مخاطبان را برای این برند در نظر گرفت؛ دوربین‌های معمولی که بیشترین مخاطب آنها دبیرستانی‌ها و دانشجویان هستند، میکروسکوپ‌هایی که در آزمایشگاه‌ها به کار می‌روند، دستگاه‌های الکترونیکی و پرینترهایی که در شرکت‌ها هستند، عینک‌های آفتابی که توسط عموم مردم استفاده می‌شوند و… به خوبی دایره گسترده محصولات این برند را نشان می‌دهند.

در واقع باید گفت نیکون در کنار حفظ محصولات شناخته شده خود که دوربین‌ها هستند، تغییرات بازارهای جهانی را نیز متوجه شده و بر همین اساس نیز در شاخه‌های پزشکی مانند آزمایشگاه‌ها و تصویربرداری و همچنین در زمینه ارائه خدمات اداری وارد شده است.

کمک به پیشرفت پزشکی و ارتقای علم، مهم‌ترین هدفی است که این نام تجاری در راستای گسترش محصولات خود اعلام کرده ‌و بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که در سال‌های آینده نیز با طیف متنوع‌تری از محصولات این نام تجاری، در حوزه مذکور، روبه‌رو شویم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.