مگ‌لند موتور جست‌وجوی مطبوعات در فضای آنلاین

نوستالژی ورق‌زدن در پیشخوان مجازی

0

مگ‌لند، پلتفرمی است که ‌با هدف میزبانی محتوای مطبوعات راه‌اندازی شده است، اما ارائه محتوای آنلاین را در دستور کار خود قرار داده ‌و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای که برای خود ترسیم کرده، به دنبال خلق مفهوم تیراژ آنلاین در رشد مطبوعات دیجیتال است. در ادامه گفت‌وگوی هفته‌نامه شنبه را با بهادر کاردل، مدیرعامل این مجموعه می‌خوانیم تا روند رشد این استارتاپ تازه‌نفس را از نمایی نزدیک ببینیم.

قبل از اینکه از خودتان بگویید اول بگویید ایده مگ‌لند از کجا آمد؟

زمانی که کاربر فضای مجازی برای یافتن یک مقاله درباره یک موضوع، با انبوهی از محتوای زرد، کپی‌شده، غیرواقعی و بدون منبع و مرجع روبه‌رو‌ست، صدها هزار مقاله مفید در آرشیو روزنامه‌ها و مجلات در حال بایگانی‌شدن و خاک خوردن است؛ در حالی‌که کاربر فضای مجازی نه تنها از وجود آنها باخبر نیست، بلکه حتی با کمک گوگل هم نمی‌تواند به مقالات آرشیوشده دست پیدا کند، زیرا گوگل محتوای فایل‌های پی‌دی‌اف آرشیو مجلات و روزنامه‌ها را نمی‌خواند و جست‌وجو نمی‌کند. همچنین بحران کاغذ و کاهش چشمگیر تیراژ مطبوعات ما را مصمم کرد تا پلتفرمی طراحی کنیم که علاوه بر کمک به بقای مطبوعات در فضای مجازی از طریق میزبانی و ارائه محتوا، نقش موتور جست‌وجوی محتوای مطبوعات را ایفا کند.

ما قبلا استارتاپی به نام کافه‌کاتالوگ داشتیم که کاتالوگ آنلاین تولید می‌کرد، البته یک سعی و خطا بود و در حد یک تلاش بود که می‌خواستیم ببینیم چه می‌شود. آن زمان من دیجیتال مارکتینگ نخوانده بودم و با تحقیق و تحلیل بازار آشنا نبودم و نمی‌دانستم اصلا راه‌اندازی یک کسب‌وکار چطور است.

تنها یک ایده داشتم که چرا کاتالوگ‌ها در نمایشگاه‌ها و … دور ریخته می‌شوند و باید یک پلتفرمی باشد که از طریق یک لینک ساده بتواند کاتالوگ را ارائه دهد، کاتالوگ نیز آنلاین ورق می‌خورد و دیده می‌شد. در واقع ما دغدغه دور‌ریز داشتیم و اینکه چرا محتوا چاپی است و آنلاین نیست.

آن زمان به این نتیجه رسیدیم که محتوا به راحتی و بدون نیاز به اپ منتقل شود، ضمن اینکه در حال حاضر نیز پلتفرم ما به اپ نیاز ندارد که البته بعدا شاید اضافه کنیم.

دست‌انداز اپ، دست‌انداز بزرگی محسوب می‌شود، چراکه هر کسی حاضر نمی‌شود در این شلوغی اپ، یک اپ جدید نصب کند! ضمن اینکه نباید چنین دست‌اندازی جلوی وایرال‌شدن یک محتوا در فضای مجازی باشد. به همین خاطر ما سیستمی طراحی کردیم که هرصفحه از کاتالوگ با یک لینک ساده به اشتراک گذاشته شود یا کاربر بتواند با اسکن یک کد کیو‌ آر، محتوای کاتالوگ را ورق بزند و بخواند.

در ادامه به این نتیجه رسیدیم که همین روند را برای مجلات انجام دهیم، البته در آن زمان فقط در حد پلتفرم‌هایی فکر می‌کردیم که پی‌دی‌اف ارائه می‌دهند، اما بعد از گذراندن دوره‌های دیجیتال مارکتینگ به این نکته دست یافتم که یک کسب‌وکار موفق، آن کسب‌وکاری است که ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشد؛ چیزی که بتواند کاربر را جذب کرده و به‌راحتی رقبا را پشت سر بگذارد، نه یک ارزش کوچک. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید خود محتوا قابل دسترس باشد، بنابراین موتوری نوشته شد که به صورت اتوماتیک این کار را انجام دهد.

حالا از خودتان بگویید.

من بهادر کاردل، مدیرعامل مگ‌لند هستم، به صورت آکادمیک مهندسی نرم‌افزار خواندم و در سال‌های اخیر دوره‌های تخصصی کارشناسی دیجیتال مارکتینگ و کارشناسی استراتژی دیجیتال مارکتینگ را گذراندم که با فعالیت کنونی‌ که دارم مرتبط هستند. متولد ۶۰ هستم و در حال حاضر تمام وقت روی استارتاپ مگ‌لند کار می‌کنم.

مگ‌لند یک پلتفرم محتواست؟

مگ‌لند یک پلتفرم میزبانی محتوای مطبوعات است، منتها نه به شکل مرسوم کنونی آن که مخاطبان با آن آشنا هستند و در قالب پی‌دی‌اف مجلات و روزنامه‌ها ارائه می‌‌شود. از نظر ما این ساختار، آنلاین محسوب نمی‌شود!

چراکه استفاده از آن منوط به دانلود‌کردن فایل پی‌دی‌اف است، بنابراین هدف ما این بوده که محتوا وارد این فضا شود، چراکه علی‌القاعده بخش زیادی از محتوای ارگانیک مطبوعات چاپی، کپی نبوده و زمان تخصصی برای آن صرف می‌شود، اما این محتوا در فضای مجازی وارد نشده و یا خیلی کم ورود پیدا کرده است و مخاطب عملا از طریق فضای مجازی به این مقالات دسترسی ندارد، بر همین اساس هدف ما این بود که پلتفرمی را ارائه دهیم که این محتوا را به صورت آنلاین در دسترس کاربر قرار دهد.

در پلتفرم مگ‌لند هر ناشر یک پنل اختصاصی دارد که می‌تواند شمارگان خود را بدون دخالت ما آپلود کند که به صورت اتوماتیک تبدیل به نسخه آنلاین قابل خواندن و ورق‌زدن می‌شود و همان حالت نوستالژیک ورق‌زدن روزنامه و مجله را برای کاربر تداعی می‌کند.

از طرفی کاربر نیز می‌تواند موضوعی را که مد نظرش است در کل آرشیو پلتفرم مگ‌لند سرچ کند. در واقع هدف ما توسعه یک موتور جست‌وجو روی مطبوعات است که در حال حاضر این قابلیت جست‌وجو در پلتفرم ما وجود داشته و فیلترهایی را با تفکیک موضوع گذاشتیم که بتوانند جست‌وجو کنند. این فیلترها نیز بر اساس دسته‌بندی خود نشریات است که فیلد مورد نظر خود را اعلام می‌کنند.

مگ‌لنددر چه سالی راه‌اندازی شد؟

ما اواسط سال ۹۷ به صورت جدی شروع به کار کردیم و توانستیم در دی ماه سال ۹۷ نسخه اولیه را لانچ کنیم، ضمن اینکه اواخر مرداد نسخه یک پلتفرم ما جانشین نسخه بتا می‌شود که کم‌وکاستی‌های آن برطرف شده و موتور جست‌وجوی آن بهبود پیدا کرده است.

[bs-quote quote=”دریافت یک سال خدمات رایگان در پلتفرم مگ‌لند، منوط به شرکت در کمپینی است که این استارتاپ راه‌اندازی کرده و امیدوار است بتواند به جذب حداکثری مطبوعات دست یابد؛ لازم به ذکر است که برای پیوستن به این کمپین تا آخر مرداد ماه زمان باقی است” style=”style-2″ align=”left” author_name=”بهادر کاردل” author_job=”مدیرعامل مگ‌لند” author_avatar=”https://shanbemag.com/wp-content/uploads/2019/08/kardel.jpg”][/bs-quote]

در سمت کاربر چه خدماتی وجود دارد؟

کاربران می‌توانند علاوه بر جست‌وجو و مطالعه، مطالب مورد نظر خود را بوک‌مارک کرده و برای خود نگه دارند. همچنین می‌توانند فالوئر یک نشریه شوند تا هر زمان که شماره جدید نشریه مذکور می‌آید، به آنها اطلاع‌رسانی شود.

امکان به اشتراک‌گذاری تمام نتایجی که می‌بینند یا مطالعه می‌کنند در شبکه‌های اجتماعی، به تفکیک صفحه، برای آنها وجود دارد که با قرار دادن لینک صفحه مورد نظر این کار را انجام خواهند داد. در واقع هدف ما مقابله با محتوای فیک و زرد بود، چراکه در کانال‌های اجتماعی اگر متنی منتقل می‌شد، رفرنس نداشت و یا حتی دستکاری می‌شد، در حالی که در اینجا دقیقا خود صفحه روزنامه به اشتراک گذاشته می‌شود و کسی که مطالعه می‌کند به اصل مطلب با رفرنس معتبر دسترسی دارد.

کاربر هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند مگر در شرایطی که ناشر، مجله یا روزنامه را برای فروش گذاشته باشد که طبیعتا باید هزینه را پرداخت کند، در غیر این صورت، تمام خدماتی که در حال حاضر به کاربر ارائه می‌دهیم رایگان بوده و حتی نیاز به ثبت نام در سایت هم ندارد، یعنی می‌تواند به صورت عادی از خدمات ما استفاده کند.

مهم‌ترین حسنی که خیلی از کاربران نیز آن را به ما انتقال دادند، این است که موضوع‌ مد نظرشان را به‌راحتی پیدا می‌کنند. در حال حاضر بزرگ‌ترین بازه مخاطبان ما بین ۲۴ تا ۳۵ سال هستند که ۶۰ درصد را شامل می‌شوند، گروهی که اصلا نشریه چاپی نمی‌خرند و معتقد به آن نیستند، ما موفق به جذب آنها که یک مخاطب بالقوه برای نشریات به شمار می‌روند، شدیم.

این گروه به شدت اهل جست‌وجو بوده و محتوا‌محور هستند و نمی‌توانیم بگوییم وفادار به یک نشریه خاص هستند، کاری که ما انجام دادیم این بود که موفق شدیم آنها را از طریق محتوایی که نیاز داشتند، جذب کرده و مخاطب نشریه کنیم.

از کاربر فعلا هزینه ای دریافت نمی‌کنیم، ولی شاید در آینده امکانات بیشتری را ارائه دهیم که هزینه‌بر باشند، مثلا برای کاربر امکان بولتن‌سازی را فراهم کنیم که بتواند یک بولتن شخصی تعریف کرده و برای خودش پوشه علاقه‌مندی‌ها ایجاد کند.

چه بازخوردی را از سوی نشریات و کاربران دریافت کردید؟

از نظر حجم آرشیوی که مطبوعات مایل هستند در پلتفرم مگ‌لند بگذارند، ما با استقبال خوبی روبه‌رو شدیم، به طوری که می‌توانم بگویم این حجم از آرشیو ما را جلوتر برده است، به این شکل که گویی از ۱۰سال پیش شروع به کار کردیم. اما چالشی که با آن روبه‌رو بودیم، این بود که با توجه به میانگین بالای سنی اکثر مدیر مسئولان، درک فضای مجازی برای آنها تا اندازه‌ای سخت بود که البته ما به آنها حق می‌دهیم.

راهکار ما این بود که خود را به عنوان مکمل معرفی کردیم که تهدیدی برای آنها به شمار نخواهیم رفت و نسخه چاپی سر جای خود باقی خواهد ماند؛ ما به آنها گفتیم شما به یک مکمل احتیاج دارید، به این معنا که یک مخاطب بالقوه‌ای وجود دارد که چه شما بخواهید و چه نخواهید، به سمت نسخه چاپی نمی‌آید، از طرفی شما می‌گویید هر چه پیشخوان بیشتر باشد، بهتر است و این امر چیزی است که همه مطبوعات به آن اعتقاد دارند، بر این اساس، ما فضایی هستیم که یک مخاطب بالقوه را برای شما جذب می‌کنیم و در نتیجه می‌توانید ما را به عنوان یک طرح مکمل، کنار طرح اصلی‌تان قرار دهید؛ به این ترتیب گارد آنها پایین آمد و همکاری خود را با ما شروع کردند و حتی برخی نشریات مثل صمت از ما حمایت قابل توجهی کردند.

روند کار ما به این صورت بود که تا جایی از پایین به بالا مارکت کردیم و تقریبا از نمایشگاه اینوتکس به بعد این روند برعکس شد و دیگر این سازمان‌ها بودند که به سراغ ما آمدند؛ مثلا استانداری استان مازندران برای حمایت از طرح و همکاری با ما اعلام آمادگی کرد و اذعان به همکاری خانه مطبوعات استان مازندران و آوردن تمام مطبوعات این استان به مگ‌لند کرد؛ ضمن اینکه استان‌های دیگر، خانه‌های مطبوعات و دانشگاه‌ها نیز به سراغ ما آمدند.

با توجه به اینکه بلافاصله بعد از شروع کار با تعطیلات آخر سال مواجه شدیم، فرایند مگ‌لند را از آغاز سال در نظر می‌گیریم و می‌توانم بگویم از عید تا کنون، بالغ بر ۲۰هزار بازدیدکننده داشتیم و توانستیم با ۳۵نشریه کار کنیم، همچنین افتخار می‌کنیم که توانستیم از بیش از ۶۰کشور دنیا مخاطب فارسی‌زبان برای مطبوعات جذب کنیم که بیشتر از حوزه آفریقا، خاورمیانه، آسیا، آسیای شرقی و اقیانوسیه هستند و خصوصا در خاورمیانه مخاطبان زیادی داریم.

چنین فرایندی برای نشریه‌ای که حتی در ایران به صورت سراسری توزیع نشده و در سطح استان منتشر می‌شود، یک موقعیت بسیار عالی است، چراکه هم فرصت برابر با نشریات سراسری دارد و هم می‌تواند از سوی مخاطبان خارج از کشور نیز دیده شود.

علت چنین روندی نیز این است که ما مقاله‌محور هستیم، به این معنا که کاربر به دنبال موضوع مورد علاقه خود به مگ‌لند راه پیدا کرده است، ما روی سئو وقت گذاشتیم، یعنی تلاش کردیم که گوگل محتوا را ببیند، به طوری که ۳۰درصد از کل تعداد مخاطب‌ها از طریق گوگل وارد سایت ما شدند.

و این کاربران بازگشت داشتند؟

بله، ما ۲۶درصد بازگشت کاربر داشتیم که البته به دلیل شروع فعالیت مگ‌لند سهم کاربران جدید به مراتب از کاربران بازگشتی بیشتر است که به مرور زمان سهم کاربران بازگشتی بیشتر می شود.

سرمایه‌گذار داشتید؟

هنوز سرمایه جذب نکردیم و یک گروه هستیم که هزینه‌ها را به طور شخصی پوشش دادیم. از لحاظ حمایتی فقط این امتیاز را داریم که در مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی مستقر هستیم و از امکانات پایه فضای کار اشتراکی استفاده می‌کنیم.

گروه‌های مطبوعاتی که به مگ‌لند پیوستند، به چه صورت است؟

ما محدودیت دسته‌بندی نداریم و از روزنامه گرفته تا سالنامه را داریم. برعکس آن چیزی که تصور می‌شود، مجلات تخصصی مخاطب خیلی بیشتری دارند که این امر می‌تواند به دلیل فراوانی کلیدواژه‌های تخصصی آنها باشد که خیلی جست‌وجو می‌شوند؛ از سوی دیگر مقالات ارزشمند و تخصصی به‌راحتی در فضای وب پیدا نمی‌شوند و اکثرا کپی هستند، ولی در پلتفرم مگ‌لند اگر شما سه نشریه تخصصی را بخوانید، عینا سه مقاله مجزا به شما می‌دهد.

مجلات علمی پژوهشی تا چه اندازه به مگ‌لند پیوستند؟

در شرایط کنونی ما در حال مذاکره و اتمام قرارداد با دو دانشگاه معتبر در تهران هستیم که کل مجلات علمی پژوهشی خود را به صورت یک‌جا در فیلد علمی پژوهشی مگ‌لند قرار دهند. همه کاربران در سراسر ایران می‌توانند این نشریات را مطالعه کنند و طبعا هزینه‌ای هم ندارد.

وضعیت بازار و رقبای خود را به چه صورت می‌بینید؟

ما رقیب مستقیم نداریم، یعنی در حال حاضر این سبک کار ما را هیچ کس انجام نمی‌دهد، ضمن اینکه از جای دیگری هم الگو نگرفتیم. در واقع از آن دسته استارتاپ‌هایی هستیم که خودمان مدل خودمان را تعریف کرده‌ایم.

البته پلتفرم‌هایی در بازار حضور دارند که پی‌دی‌اف نشریات را ارائه می‌دهند که نزدیک‌ترین پلتفرم‌ها به ما محسوب می‌شوند، اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که متاسفانه حق مؤلف به شدت صدمه می‌خورد، زیرا کاربر یک پی‌دی‌دف را خریده و می‌تواند آن را در یک کانال ۲۰هزارتایی به اشتراک بگذارد یا یک شرکت در پورتال سازمانی خود قرار داده و همه استفاده کنند. نه تنها حق مادی مؤلف ضایع می‌شود، حتی حق معنوی‌اش هم ضایع می‌شود و نمی‌تواند آمار و اطلاعاتی بگیرد که چه اتفاقی روی نشریه‌اش می‌افتد.

ما به جای فروش پی‌دی‌اف، حق دسترسی برای فروش را گذاشتیم، یعنی مخاطب با پرداخت حق هزینه نشریه، اجازه پیدا می‌کند تا آن را بخواند، ولی نمی‌تواند دانلود کند و اگر مایل به انتشار آن بود، می‌تواند لینک آن را به عنوان مثال در یک کانال ۲۰هزار نفری هم قرار بدهد که افراد در صورت تمایل می‌توانند کلیک کنند و با پرداخت پول از آن محتوا بهره‌مند شوند. ما اجازه نمی‌دهیم که حق مؤلف زیر پا برود، ضمن اینکه همه آمار نیز تجیمع‌شده و کامل و قابل ارائه به صاحبان نشریات هستند.

در مورد مدل درآمدزایی چه برنامه‌ای دارید؟

یکی این است که بعد از مدتی از ناشرها آبونمان سالانه دریافت کنیم، ضمن اینکه محتوا همیشه باقی خواهد ماند، چه آن ناشر به همکاری با ما ادامه بدهد و چه ندهد. ولی برای ادامه اگر می‌خواهد آنلاین باشد و آپدیت کار کند، باید آبونمان سالانه پرداخت کند که سعی می‌کنیم هزینه پایین باشد.

این یک محل درآمد ماست، یک محل نیز از پنل‌های تبلیغاتی بوده و بخش دیگر نیز از بازار فریلنسرهای عکس، مقاله‌نویس و عکاس‌خبرنگار است که می‌توانند آثار خود را برای فروش به ناشران در مگ‌لند قرار دهند.

خدماتی که مگ لند به ناشران ارائه می‌دهد

بحث کاربردهایی که ما در این پلتفرم ایجاد کردیم، هم سمت ناشر و هم سمت کاربر، زیاد است. اولا ما به نشریات این اجازه را می‌دهیم که تمام آرشیو خود را به صورت رایگان اضافه کنند و محدودیتی در این زمینه نداریم. همچنین در انتشار شمارگان نیز محدودیت صفحه نداشته و بنابراین نشریاتی که می‌خواهند محتوای بیشتری مانند تبلیغات در نسخه دیجیتال خود نسبت به نسخه چاپی اضافه کنند، می‌توانند این کار را انجام دهند.

لوگو مگ لند

طبق کمپینی که در حال اجرای آن هستیم، هر نشریه‌ای که تا آخر مرداد ماه به مجموعه ما اضافه شود، می‌تواند یک سال به طور رایگان از پلتفرم ما استفاده کند و کل آرشیو خود را نیز بیاورد. هدف ما این است که تا جایی که بتوانیم در مورد این کمپین اطلاع رسانی کنیم تا نشریات متوجه شوند، البته چون تعداد آنها زیاد بوده و پراکنده هستند، کار سختی است.

یکی دیگر از مزایایی که پلتفرم مگ‌لند به نشریات ارائه می‌دهد، امکان بررسی آرشیو خودشان است، مثلا برای نوشتن یک مقاله یا بررسی سابقه مصاحبه با فلان شخص، به جای یک جست‌وجوی زمان‌بر در آرشیو خودشان، می‌توانند در کمترین زمان ممکن، مطلب مورد نظر را در آرشیوی که در مگ‌لند دارند بیابند. ضمن اینکه دسترسی به آرشیو نشریات برای افرادی که می‌خواهند کارهای علمی و تحقیقاتی انجام دهند نیز مفید است.

مشاوره فصلی نیز یکی دیگر از خدماتی است که ما به نشریات ارائه می‌دهیم. با توجه به سیستم آنالیتیکس قوی که روی سایت‌مان پیاده کرده‌ایم، می‌توانیم تمام رفتار مخاطب را رصد کنیم و در نتیجه امکان ارائه یک آمار تجمیعی به ناشران را داریم، اطلاعاتی مانند بازه سنی، پراکندگی جغرافیایی، جنسیت و علاقه‌مندی مخاطبان از جمله نکاتی است که در آمار مذکور وجود دارند.

حتی نوع تکنولوژی مورد استفاده آنها که بیشتر تبلت، گوشی یا دسکتاپ است نیز از جمله این اطلاعات هستند. این اطلاعات برای نشریات کاربردی خواهند بود، چراکه متوجه سلیقه و نیاز مخاطبان شده و می‌توانند بر اساس آن سیاستگذاری و یا اصلاح سیاست داشته باشند.

از سوی دیگر هر نشریه در مگ‌لند یک صفحه اختصاصی دارد، یعنی فرض ما بر این است که یک نشریه، حتی اگر وب‌سایت هم ندارد، یک صفحه اختصاصی در مگ‌لند داشته باشد و بتواند بنر، لوگو، لینک شبکه‌های اجتماعی، لینک وب‌سایت، یک توضیح کوتاه درباره خود و آرشیو مطبوعاتش را در آنجا قرار دهد.

این صفحه یک آدرس ثابت داشته و در نتیجه نشریه می‌تواند به‌راحتی آدرس آن را به مخاطبان خود جهت مطالعه آنلاین آرشیو ارائه بدهد. در واقع سعی ما بر این بوده است که یک نشریه برای حضور در فضای مجازی حتما مجبور نباشد هزینه سایت و … بدهد، چراکه ممکن است نیرو یا توان مالی‌ آن را نداشته باشد، ولی در عین حال بتواند از طریق پلتفرم ما به‌راحتی و با کسری از این هزینه فعالیت خود را انجام داده و همه آرشیوش را در یک سرور امن داشته باشد.

آینده‌ای که چندان دور نیست

با اینکه مدت زمان چندان زیادی از راه‌اندازی استارتاپ مگ‌لند نمی‌گذرد، اما این پلتفرم موفق به دریافت بازخورد مثبتی از سوی کاربران و ناشران شده است و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای که برای خود در نظر دارد، امیدوار است بتواند در بازار مطبوعات دیجیتال جایگاه مستحکمی را از آن خود کند.

بهادر کاردل، مدیر‌عامل این مجموعه، تحقق برنامه‌های زیر را بسیار نزدیک می‌بیند؛ به طوری که معتقد است تمام آنها در نیمه دوم سال جاری لانچ خواهند شد. در ادامه نظر ایشان را درباره این دورنمای نزدیک می‌خوانیم:

ما در نظر داریم از طریق توسعه این پلتفرم، یک موتور جست‌وجو روی محتوای مطبوعات ایجاد کنیم، به طوری که با زیادشدن تعداد مطبوعات، امکان دیدن ابرکلمات کلیدی وجود داشته باشد، به این معنا که چه چیزهایی بیشتر در مطبوعات ترند می‌شوند. از سوی دیگر برای نشریات نیز بحث تبلیغات مطرح می‌شود، زیرا می‌توانند به پشتوانه بالا رفتن تیراژ در پلتفرم، تعرفه تبلیغات‌ خود را بالا ببرند.

در واقع، تیراژ آنلاین، مفهومی است که ما در حال ایجاد آن هستیم. در نظر داشته باشید که اگر پی‌دی‌اف یک نشریه در فضای مجازی منتشر شود، هیچ آمار و ارقام و کنترلی روی انتشار آن نداشته و ناشر نمی‌داند چه اتفاقی برایش افتاده است؛ ولی در پلتفرم مگ‌لند تعداد بازدید‌کننده، بدون تکرار، محاسبه شده و به نشریات گفته می‌شود که ماهانه چه اندازه تیراژ آنلاین دارند. این کاملا قابل اتکا‌ بوده و البته محرمانه است؛ یعنی ما اعلام عمومی نمی‌کنیم، ولی اگر خودشان بخواهند، می‌توانند روی آن مانور دهند.

برای توسعه نیز طرح‌های مختلفی داریم که خیلی برای ناشرها جذاب خواهد بود، طرحی داریم که به بحث درآمدزایی مربوط می‌شود، به این معنا که می‌خواهیم به نشریات جهت درآمدزایی کمک کنیم، یعنی یک نشریه بتواند به کمک پلتفرم ما درآمد بهتری داشته باشد.

با توجه به بحث تیراژ آنلاین که به آن اشاره کردم، زمانی که یک نشریه به صورت ماهانه ۴هزار تیراژ آنلاین داشته باشد، به پشتوانه آن می‌تواند تعرفه تعریف کند و تعداد تیراژ آنلاین را نیز در کنار تیراژ چاپی، به منظور گرفتن تبلیغات، ذکر کند که این یک نمونه کمک مالی محسوب می‌شود و ما نیز هیچ دخل و تصرفی در آن نخواهیم داشت.

مورد دیگری که می‌توانیم در طرح‌های توسعه‌ای خود داشته باشیم، پنل‌های تبلیغاتی است، به این معنا که بتوانیم عدد بازدیدکننده‌های مگ‌لند را که چیزی حدود ۸هزار نفر است، به یک عدد مشخصی برسانیم و بر اساس آن، پنل‌های تبلیغاتی را اضافه می‌کنیم، در ادامه نیز بخشی را که در اختیار ماست، خودمان تبلیغ می‌گذاریم و بخشی را نیز به ناشران اختصاص می‌دهیم تا طبق تعرفه‌ای که دارند تبلیغات آنلاین خود را به فروش برسانند.

سومین برنامه‌ای که قصد داریم در آر‌اند‌دی اضافه کنیم و خیلی از ناشران نیز به آن علاقه‌مند هستند، در رابطه با فریلنسرهاست. به این معنا که بتوانیم فضایی را برای فریلنسرهای عکس، مقاله و خبرنگاری در سراسر کشور و حتی خارج از کشور ایجاد کنیم؛ بر این اساس، یک خبرنگار، مقاله‌نویس، عکاس و یا عکاس‌خبرنگار می‌تواند آن پکیج دیتای خود را که از یک رویداد جمع‌آوری کرده است، در مگ‌لند قرار دهد و ناشرها بتوانند آن را خریداری کنند. ما نیز به بحث کپی‌رایت نظارت می‌کنیم و اولین ناشری که خرید را انجام داد، آن را قفل می‌کنیم، یا مثلا اگر مقاله‌ای را اضافه کنند، چک می‌کنیم که تکراری نباشد.

در واقع یک بازار برای نشریات و فریلنسرها ایجاد می‌کنیم، چنین بازاری می‌تواند برای هر دو گروه مفید باشد، چراکه ممکن است در برخی موارد ارسال خبرنگار به شهرهای دیگر برای ناشران وجود نداشته باشد که در این صورت خبرنگاران محلی می‌توانند در قالب فریلنسرها این ضعف را پوشش دهند، ضمن اینکه چنین روندی نقاط ضعف و خلأهای تحریریه‌ها را نیز پر می‌کند.

برنامه بعدی ما نیز در این رابطه این است که این فریلنسرها را رتبه‌بندی کنیم، یعنی مشخص کنیم بر اساس خریدهایی که از آنها شده است، چه درجه‌ای دارند و بر همین اساس نیز آنها را در نحوه قیمت‌گذاری هدایت می‌کنیم.

در این صورت نشریات می‌توانند به‌راحتی و با توجه به میزان هزینه‌ای که دارند، خبر مورد نظر خود را به دست بیاورند. ما نیز هیچ انحصاری روی این قضیه نداشته و اطلاعات کامل فریلنسرها را ارائه می‌دهیم، به طوری که یک ناشر می‌تواند بعد از مدتی یکی از آنها را استخدام کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.