مثال تست A/B در شبکه تبلیغاتی مدیااد

0

شاید بتوان گفت که دیجیتال مارکتینگ بدون داده معنایی ندارد و شما به‌عنوان یک دیجیتال مارکتر با تحلیل داده متوجه می‌شوید که کاربران به چه چیزی بیشتر علاقه دارند تا روی آن موضوع تمرکز کنید.

آزمایش «آ/ب» یا تست A/B چیست؟

همان طور که از اسم تست A/B پیداست درواقع  تست «A» و «B» یعنی قصد تست بین دو گزینه، دو لندینگ پیج، بین دو متن یا بین دو دکمه و یا بین دو رنگ داریم و می‌خواهیم بررسی کنیم که کدام یک از آنها بهتر عملکرد داشته است.

تست A/B در وب‌سایت

با تست A/B ( یا split testing) می توان دو نسخه متفاوت از یک صفحه وب‌سایت را با هم مقایسه و عملکرد صفحات را اندازه‌گیری کرد.

در تست A/B دو صفحه از سایت با اختلاف‌های مشخص به بازدیدکنندگان یکسان در زمان یکسان نمایش داده می‌شود. دو صفحه ازسایت (با نام‌های A و B) با اختلاف‌های ظاهری به بازدیدکنندگان یکسان در زمان یکسان نمایش می‌دهیم، صفحه‌ای که نرخ تبدیل به مشتری یا conversion rate بالاتری داشته باشد، برنده است.

کاربرد و مزایای تست A/B

با فعالیت تست A/B ما مخاطبان‌مان را بیشتر می‌شناسیم و امکان افزایش time on page و در مجموع افزایش time on site وجود دارد. طبعا کاربر حس بهتری داشته  و احتمال فروش مسلما افزایش می‌یابد.

در واقع سفر مشتری که شما برای مخاطبان‌‌تان ترسیم کردید بهینه‌تر خواهد شد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که تست A/B شامل صرف زمان بیشتری است و درواقع باید یک زمانی بگذرد تا شما دیتایی از کاربران داشته باشید و در لحظه نمی‌توانید متوجه شوید که کاربران شما دقیقاً چه چیزی می‌خواهند.

مثال تست A/B در شبکه تبلیغاتی مدیااد

کار جذابی که در شبکه‌های تبلیغاتی انجام می‌شود همین تست A/B است.برای مثال در کمپین‌های تبلیغات همسان مدیااد تست A/B صورت می‌گیرد تا رفتار کاربران نسبت به محتوای تبلیغاتی بررسی شود.

در مثال، دو متن همسان با تصاویر متفاوت برای یک کمپین آموزش پیانو در پلتفرم تبلیغات همسان مدیااد داشتیم که تصویر سمت راست ۳۸ درصد کلیک بیشتری نسبت به تصویر سمت چپ داشته است.

در لندینگ پیج هم همینطور یعنی اگر شما بخواهید یک لندینگ پیج انتخاب کنید، مثلا اگر روی دکمه‌ها شک دارید که آیا دکمه آبی باشد بهتر است یا قرمز، برای این کار می‌توانید از تست A/B بگیرید.

برای یک سری از کاربرها لندینگ a و برای یک سری دیگر از کاربرها لندینگ b را ارسال می‌کنید و بعد از مدت بررسی  می‌بینید که چند نفر روی دکمه آبی و چندنفر روی دکمه قرمز کلیک کرده اند به همین راحتی رنگ دکمه خود را انتخاب می‌کنید.درواقع به همین راحتی کار خود را به جلو ببرید!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.