چرا روی هر لینکی کلیک نمی‌شود؟!

راه‌حل‌هایی در زمینه بازاریابی از طریق ارائه‌ی لینک‌

0

یکی از نمونه‌های قابل توجه در دیجیتال‌مارکتینگ بازاریابی از طریق ارائه‌ی لینک‌ به شمار می‌رود که در روند بازاریابی مدرن اهمیت زیادی دارد. اما این راهکار مدرن روی تیغی دولبه راه می‌رود؛ در عین حال که روند بازاریابی دیجیتال را تسریع می‌بخشد، در مواردی به شکست منجر می‌شود.

مطمئناً برای بسیاری از بازاریاب‌ها پیش آمده که پاسخ مناسبی از سوی کاربران اینترنتی دریافت نکنند ـ کما اینکه بسیاری سیل عظیم ایمیل‌های تبلیغاتی را در صندوق دریافت خود مشاهده می‌کنند و حتی به عنوان و محتوای آنها توجهی نمی‌کنند.

در ادامه، به این بحث خواهیم پرداخت که چرا بسیاری از کاربران به لینک‌های تبلیغاتی ایمیل خود یا پیوند‌های ارائه‌شده در دیگر سایت‌ها پاسخ نمی‌دهند و سعی خواهیم کرد راه‌حل‌های مفیدی را در زمینه کارایی این روش بازاریابی ارائه دهیم.

ایراد کار از محتواست!

می‌توان گفت محتوا پاشنه آشیل یک لینک تبلیغاتی است که یا در قالب ایمیل برای کاربران ارسال می‌شود یا در سایر سایت‌ها و وبلاگ‌ها پیوند داده می‌شود. اگر محتوای ارائه‌شده مخاطبی جذب نکند، لینک موردنظر در بهترین حالت خوانده‌نشده باقی می‌ماند و در بسیاری از موارد نیز به‌دست کاربر حذف می‌شود.

اگر هدف از ارائه‌ی یک لینک صرفاً ورود کاربر به صفحه‌ی فروش محصولات باشد چندان راه به جایی نخواهد برد. در نتیجه، باید در وهله‌ی اول دنبال محتوایی بود که برای مخاطب مفید باشد؛ به این معنا که توجه او را به سوی خود جلب کند.

مدیریت محتوا یکی از پیش‌زمینه‌های اصلی روند بازاریابی است. در گام اول باید دنبال ارائه‌ی محتوایی بود که با هدف‌گذاری وب‌سایت فروش شما همگام و در راستای اهداف اصلی شرکت باشد. از طرفی، جستجو در زمینه‌ی کلمات کلیدی [درباره‌ی محصولات و خدمات مشابه] به مخاطب کمک می‌کند.

به عنوان مثال، اگر شما یک وب‌سایت فروش محصولات مراقبت‌های بهداشتی حیوانات خانگی داشته باشید، ارائه‌ی یک مقاله تخصصی در زمینه‌ی بهترین نژادهای سگ در یک ایمیل تبلیغاتی تأثیرگذار نخواهد بود. ممکن است افرادی دنبال خرید یک حیوان خانگی برای کودکان خود باشند. اما ارائه‌ی چنین محتوایی در صندوق ورودی ایمیل آنها را به صفحه‌ی شما راهنمایی نمی‌کند، حتی اگر مطلب فوق در محتوای اساسی وب‌سایت مفید باشد.

بنابراین، پیشنهاد می‌شود محتوایی را در ایمیل‌های تبلیغاتی بگنجانید که مطابق نیاز مخاطبان باشد و آنها را به صفحه‌ی اصلی‌تان پیوند دهد. در صورتی که درصد زیادی از کاربران روی لینک ارائه‌شده کلیک نکنند، باید دنبال تغییر محتوا و ارائه‌ی یک لینک جذاب‌تر و کاربردی‌تر باشید.

برای تبادل لینک باید به اکتشاف روی آورد

اگر شما دنبال یک شریک تجاری هستید که لینک‌هایتان را در فضای اینترنت به مخاطبان ارائه دهد، باید بدانید که این کار نیازمند اکتشاف است. یعنی کار ساده‌ای نیست و زمان و دقت زیادی می‌طلبد. بازاریابان دیجیتال معتقدند که یافتن یک سایت مناسب بسیار زمان‌بر است.

در نتیجه، گام اول جستجو و کشف یک سایت مناسب برای تبادل لینک است؛ باید صحتِ محتوا و اهداف سایت مذکور و مخاطبانش رصد شوند تا دریابید سایت مذکور برای ارائه‌ی لینک شما مفید است یا خیر.

می‌توان در راستای اکتشاف و کندوکاو جهت یافتن یک سایت مناسب نکاتی را به عنوان دستورالعمل رعایت کرد تا در نهایت به نتیجه‌ی مطلوب رسید. توجه به کلمات کلیدی راهگشاست. آیا وب‌سایت مذکور از کلمات کلیدی مشابه شما استفاده می‌کند یا خیر؟

فاکتورهایی که در انتخاب یک پارتنر اینترنتی و تبادل لینک به شما کمک خواهد کرد عبارتند از: رصد لینک‌های پربازخورد و حداقل سه نظر درباره‌ی آنها و نمره‌ای که سایت مذکور از لحاظ رعایت ابزارهای سئو دریافت کرده است.

ایمیل‌های اتوماتیک‌طور نفرستید

روزانه ایمیل‌های خوانده‌نشده‌ی زیادی حذف می‌شود! مطمئن باشید فقط شما نیستید که با سیل عظیمی از ایمیل‌های خوانده‌نشده روبه‌رو است؛ کاربران بسیاری وقت ندارند ایمیل‌های اتوماتیک را که برای عده زیادی ارسال می‌شود بخوانند.

نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی لینک‌های مذکور این است که می‌توان این عدم توجه را نوعی بازخورد تلقی کرد. شاید لینک‌هایی را به ایمیل‌های مختلف ارسال کرده و هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اید؛ این عدم پاسخگویی را نوعی پاسخ تلقی کنید، پاسخی که نشان‌دهنده‌ی ضعف و عدم کارایی چنین پیام‌هایی است.

در نتیجه، توصیه می‌شود که در صورت عدم دریافت پاسخ از سوی کاربران ارسال چنین ایمیل‌هایی را متوقف کنید. این یک حقیقت مسلم در فضای دیجیتال است که ایمیل‌هایی با فونت‌های بزرگ و بعضاً عجیب‌وغریب، شکلک‌های متمایز و حتی عناوین دهن‌پُرکن (مانند سرمایه‌گذاری‌های عظیم) توجه کاربران را جلب نخواهد کرد.

پس در ارسال لینک‌های موردنظرتان به عناوین جذاب و مناسب سلیقه‌ی مخاطب فکر کنید و محتوایی را پیشنهاد کنید که کاربردی باشد و امکان بازبینی داشته باشد. ایمیل‌هایی که با فرمت‌های یکسان و به صورت اتوماتیک برای کاربران ارسال می‌شوند امکان بازخورد نداشته و هیچ پاسخی دریافت نخواهند کرد.

یافتن وب‌سایت یا وبلاگ مناسب به‌منظور به‌اشتراک‌گذاری لینک‌ها در فرایند اکتشاف و جستجو تحقق می‌یابد. اما قدم بعدی درپیش‌گرفتن فرایند مذاکره است، به این معنا که ممکن است برای قراردادن لینک‌ها در یک وب‌‌سایت نیاز به مذاکرات طولانی داشته باشید

مذاکره خوب است، اما به اندازه!

یافتن وب‌سایت یا وبلاگ مناسب به‌منظور به‌اشتراک‌گذاری لینک‌ها در فرایند اکتشاف و جستجو تحقق می‌یابد. اما قدم بعدی درپیش‌گرفتن فرایند مذاکره است، به این معنا که ممکن است برای قراردادن لینک‌ها در یک وب‌‌سایت نیاز به مذاکرات طولانی داشته باشید.

شاید گاه وبلاگی کشف کنید که حاوی محتوای مورد نظر شماست و لینک‌تان را ضمن رعایت فنون بارگذاری پیوندها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما همیشه کار به این آسانی انجام نمی‌شود و در بسیاری از مواقع به مذاکره نیاز است.

اکثر مدیران وب‌سایت‌ها در حال‌وهوای سایت خود هستند و چندان از محتوای مورد نظر شما و اهداف‌تان آگاهی ندارند. آنها بیش از آنکه دنبال انجام کار شما باشند، به فرایند تکمیل کار و اهداف خود فکر می‌کنند و متوجه اهمیت موضوع برای شما نیستند؛ پس، آگاه‌کردن این وب‌مستران از فرایند کاری خود و درک موقعیت حساس لینک‌هایی که دنبال ارائه‌شان هستند کاری زمان‌بر خواهد بود.

با توجه به اینکه زمان سرمایه مهمی است، پیشنهاد می‌شود مذاکرات را به صورت مختصر و در عین حال مفید برگزار کنید و برای نیل به این منظور نیز اهداف و اطلاعات مورد نظر خود را در قالب یک ایمیل و به صورت مختصر و در عین حال واضح برای آنها ارسال کنید. در ایمیل مذکور اهداف خود را بیان کنید و درخواست به‌اشتراک‌گذاری لینک‌ها را مطرح کنید.

درپیش‌گرفتن چنین روشی موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود؛ در عین حال که با این وب‌مستران وارد مذاکره می‌شوید وقت و انرژی زیادی نیز صرف نخواهید کرد. اگر پاسخ مناسبی از سوی آنها دریافت کردید به ادامه‌ی مذاکره امیدوار باشید و با برخی از آنها وارد مراحل جدی‌تر شوید.

درست پیگیری کنیم

پیگیری تیغ دو لبه‌ای است که پاسخگویی و استقبال از لینک‌های شما را در پی خواهد داشت و در مواقعی هم به نادیده‌گرفتن کلی یک لینک منجر می‌شود. پس در پیگیری ایمیل‌های تبلغیاتی خود باید بسیار حساس و آگاه عمل کنید.

شکی نیست که پیگیری بخشی از موفقیت است و هر پیامی که برای کاربران فرستاده می‌شود به این فرایند وابسته است. اما نکته‌ی مهم این است که این پیگیری چه زمانی و تا چه اندازه‌ای ادامه پیدا کند.
فرایند پیگیری را می‌توان از دو جهت بررسی کرد: یکی مربوط به تعداد ایمیل‌های پیگیری است ـ مثلاً ایمیلی در زمینه‌ی محصولات و خدمات‌تان فرستاده‌اید و پاسخی دریافت نکرده‌اید.

باید به‌منظور پیگیری عاقبت ایمیل‌تان ایمیل‌های یادآوری بفرستید: «پیام مرا هنوز ندیده‌اید» یا «پاسخی به من نداده‌اید» و… تعداد آنها هم مهم است، به این معنا که اگر پس از ارسال بیش از هشت ایمیل پاسخی دریافت نکردید مطمئن شوید که این شیوه شکست خورده است و باید دنبال تجدید محتوا و ارائه‌ی ایمیل‌های متفاوت و جذاب بود.

مورد بعدی نیز در رابطه با ایمیل‌هایی است که لینک آنها مشاهده شده است؛ در این مرحله با کاربرانی سروکار دارید که وارد فضای فروش شما شده‌اند و شناختی نسبی از آنها پیدا کرده‌اید؛ بنابراین، می‌توانید با توجه به لینک‌هایی که مطالعه کرده‌اند، کلمات کلیدی‌ای که سرچ کرده‌اند و [حتی در بهترین حالت] خریدهایی که انجام داده‌اند پیگیری مناسب‌تری داشته و پیشنهادهای بهتری به آنها ارائه دهید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.