فیلیپ‌کارت، تک‌شاخ خرده‌فروشی هندی‌ها

0

پیاده‌سازی موفق یک آرزو، این دو نفر را به افرادی موفق تبدیل کرد. بانسال و شریکش ساچین بنیانگذاران شرکتی به نام FlipKart هستند که اینک یکی از موفق‌ترین کسب‌و‌کارهای نوپا در هندوستان است. آنها بستر تجارت الکترونیک خود را در سال ۲۰۰۷ ایجاد کرده تنها ۱۱ سال بعد آن را به والمارت فروخته و ۱۶ میلیارد دلار درآمد کسب کردند. این دو کارآفرین موفق و ثروتمند هندی دانش‌آموخته مهندسی و علوم رایانه از دانشگاه فناوری دهلی هستند. آنها در فضای مناسبی که رشد مهندسی و اینترنت در کشورشان فراهم کرده، موفق به پیاده‌کردن طرح خود شده و محیطی را ایجاد کردند که خدمات عرضه محصول به مشتریان محلی با تحویل و توزیع را انجام می‌دهد.

ساچین در سال‌های گذشته می‌خواست یک بازیگر حرفه‌ای بازی‌های رایانه‌ای شود. گرچه بعدها به شرکت آمازون پیوست و به عنوان مهندس ارشد برنامه‌نویسی در سال ۲۰۰۶ در آنجا مشغول به کار شد. همکارش بینی بانسال هم در شرکت آمازون در همین سمت مشغول به کار بود. آنها در جریان کار در شرکت با یکدیگر رابطه دوستانه مستحکمی برقرار کردند، کار در زمینه مشترک و در یک شرکت در ایجاد این پیوند موثر بود. به این ترتیب این دو مهندس جوان با آموخته‌هایشان از کار در آمازون و مشارکت یکدیگر موفق به ایجاد بزرگ‌ترین بستر تجارت الکترونیک در هندوستان شدند.

این روزها خرید برخط در هندوستان به شکلی متفاوت از گذشته انجام می‌شود و فلیپ‌کارت مقصد جذاب هر خریدار اینترنتی در هندوستان است. مغز متفکر اصلی پشت طرح این کسب‌و‌کار موفق‌ و یکی از نخستین کسانی که وب‌سایت تجارت الکترونیک را در هندوستان عملی کرد، ساچین است. ساچین که فرزند یک تاجر و مادری خانه‌دار است، در خانواده‌ای آشنا با تجارت بزرگ شده. برادرش صاحب یک شرکت کالاهای مصرفی است. او اینک به عنوان یک کارآفرین ثروتمند در نقش سرمایه‌گذار برای برخی کسب‌و‌کارهای نوپا در کشورش هم فعالیت می‌کند در همین حال راهنمایی برخی از این کسب‌و‌کارها را هم برعهده دارد. او در کنار شریکش در سال ۲۰۰۷ با سرمایه‌ای معادل ۶،۵۰۰ دلار شرکت‌شان را تاسیس کردند. شرکت در اصل در سنگاپور ثبت شد اما آنها دفتر مرکزی خود را در یک آپارتمان در بنگلور قرار دادند و در سال‌های نخست وظیفه توزیع کتاب در منطقه بنگلور را با موتورسیکلت خودشان برعهده گرفتند. تلاش زیاد این دو باعث شد تا در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک کسب‌و‌کار موفق شناخته شوند. آنها حتی امروز هم عادت دارند که مشتریان وفادارشان را اینگونه شگفت‌زده کنند که خودشان شخصا محصولاتی را به درب خانه آنها تحویل دهند.

بانسال دوبار برای حضور در گوگل اقدام کرد اما موفق نشد و پس از آن به آمازون رفت و مدت ۹ماه در آنجا کار کرد. او و شریکش در ابتدا درگیر این موضوع بودند که بازار تجارت الکترونیک در هندوستان آشفته است و به همین دلیل تصمیم گرفتند که یک جست‌وجوگر مقایسه‌ای بسازند. اما در نهایت در سال ۲۰۰۷ هر دو مهندس جوان آمازون را ترک کرده و کسب‌و‌کار تجارت الکترونیک خود به نام فلیپ‌کارت را تاسیس کردند. آنها در این شرکت روی دو موضوع تضمین شخصی و اعتمادبخشی به مشتریان کار کرده و موجب جلب‌نظر مشتریان شدند. با گذشت زمان و دیدگاه‌های مثبتی که درباره آنها شنیده می‌شد، آنها بخش خدمات و توزیع محصولات را به ویژگی شرکت تبدیل کردند. کسب‌و‌کار این دو در مسیر رونق قرار گرفت و بستر تجارت الکترونیکی که ساخته بودند، منجر به تثبیت موقعیت‌شان به عنوان پیشتاز در این حوزه شد.

موقعیت شرکت در سال ۲۰۱۵ با توجه به بررسی فوربس و قرار‌گرفتن در فهرست ثروتمندان هندوستان بیش از قبل تثبیت شد. بنیانگذاران جوان شرکت در این دسته‌بندی عنوان هشتاد و ششمین اشخاص ثروتمند هندوستان را کسب کرده بودند. این ارزیابی نشان می‌داد که ارزش شبکه آنان معادل ۱.۳ میلیارد دلار است. در واقع آنها در حوزه‌ای که رقبای بزرگی همچون آمازون و برخی بسترهای تجارت الکترونیک دیگر در آن حضور دارند، موفق شدند با تکیه بر تلاش برای تحقق رویای خود، به سوی تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین بازیگر این بازار بزرگ حرکت کنند.

در سال ۲۰۱۸ شرکت آمریکایی والمارت که یکی از غول‌های خرده‌فروشی است، ۷۷درصد از سهام فلیپ کارت را خرید و مابقی سهام در اختیار بانسال، شرکت تکنت، مایکروسافت‌ و تایگر گلد ماند. ارزش ۷۷درصد از سهام که به والمارت واگذار شد، ۱۶ میلیارد دلار است که توسط دو کارآفرین جوان خلق شد. داگ مک میلان، رئیس و مدیر ارشد اجرایی والمارت در این‌باره می‌گوید: «هندوستان با توجه به اندازه و نرخ رشدی که دارد، یکی از جذاب‌ترین بازارهای خرده‌فروشی در دنیاست. سرمایه‌گذاری ما در این زمینه فرصتی برای مشارکت با یکی از پیشتازان تجارت الکترونیک در بازار است. والمارت در بلند‌مدت کمک می‌کند که این شرکت تبدیل به یک شرکت سهامی عام شود. انتظار داریم که بازار تجارت الکترونیک در هندوستان تا چهار برابر بیشتر نسبت به مجموع بازار خرده‌فروشی رشد کند. سرمایه‌گذاری در فلیپ کارت بخشی از تلاش برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد رو به رشد هندوستان است.» والمارت اعلام کرده که از ترکیبی از پرداخت‌های نقدی و بدهی‌ها برای تامین این پروژه استفاده می‌کند. این سرمایه‌گذاری شامل ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تازه است‌ و آنها تاکید دارند که هر دو شرکت ساختار اجرایی و نشان مستقل خود را حفظ خواهند کرد.

بازار تجارت الکترونیک در هندوستان با ادغام برخی کسب‌و‌کارهای نوپای دیگر، نشان داده که به سرعت در حال رشد است. شرکت فلیپ‌کارت به‌تنهایی ۱۰۰ میلیون مشتری دارد و والمارت با این خرید نسبت به شرکت آمازون دست بالاتری پیدا کرده‌ و جالب است که آمازون هم اخیرا علاقه خود به خرید سهام عمده فلیپ کارت را نشان داده. خرید سهام این شرکت توسط والمارت نشان از رقابت بین آنها و آمازون در بازار رو به رشد هندوستان دارد. والمارت انتظار دارد که شرکت همچنان در آینده به رشد خود ادامه دهد‌ و سودآور باشد. با اضافه‌شدن پشتیبانی بین‌المللی والمارت به این شرکت هندی، رشد آنها سرعت خواهد گرفت و به این ترتیب هندوستان به میدان مبارزه مهم خرده‌فروشی‌های بزرگ تبدیل می‌شود.

در سال ۲۰۱۷ و پس از واگذاری سهام به والمارت، یکی از بنیانگذاران از شرکت جدا شد. ساچین که تا آن زمان مدیر ارشد اجرایی گروه فلیپ کارت بود، از شرکت جدا شد تا به دنبال عملی‌کردن سایر طرح‌‌های خود باشد. بانسال در این‌باره می‌گوید: «مشارکت اثرگذار ساچین منجر به شکل‌گیری فلیپ کارت شده، آن را به چیزی که امروز هست، تبدیل کرد. ساچین تا سال ۲۰۱۶ مدیر ارشد اجرایی بود و این دیدگاه‌های او برای برنامه بلند‌مدت شرکت بود که منجر به تبدیل‌شدن ما به شناخته‌شده‌ترین نشان تجاری در هندوستان شد‌ و قرار‌گرفتن او در فهرست ۱۰۰ نفره سال ۲۰۱۶ در مجله تایمز نشان می‌دهد که او موفق شد به اهداف خود برسد.»

او ادامه می‌دهد که ساچین در طول بیش از ۱۵سال دوست و راهنمای من بوده‌ و نام او برای ما همراه با داستان موفقیت فلیپ کارت است. او هر کسی را تشویق می‌کرد که بزرگ فکر کند و گام‌های بزرگ بردارد، اغلب آنها را ترغیب می‌کرد که به مشتریان و به کشورشان بیندیشند‌ و هیچ نقطه شاخصی نبود که او نتواند فلیپ کارت را بدان برساند.

هر داستان موفقیت در نهایت بیان ماجرای طی‌کردن مسیر یک طرح برای باز‌کردن راه خود است. داستان واقعی موفقیت نه مربوط به خود طرح بلکه تلاش برای تبدیل آن به اقدام و ثمربخش ساختن اقدامات است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.