فروشگاه اینترنتی خودتان را بسازید

1

در دنیای امروز، به ویژه در دنیای تکنولوژی، دو فاکتور بسیار مهم وجود دارد؛ سرعت و امنیت. وقت کم است و هر تجارتی، رقیب‌هایی دارد که منتظر هستند روی پیچ بعدی از کسب و کار شما سبقت بگیرند.

برای همین هم، باید سریع تصمیم گرفت، ساخت و یاد گرفت. خیلی وقت‌ها هم لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنیم و کافی است از تجربه‎های دیگران استفاده کنیم تا جلوتر حرکت کنیم. مسئله امنیت را حتما می‌توان با استفاده از تجربه‌های دیگران، پیش برد.

این دو فاکتور مهم را می‌توان در شاپفا پیدا کرد. بدون آنکه به یک سازمان عریض و طویل نیاز داشته باشید، به راحتی می‌توانید یک فروشگاه استاندارد و امن داشته باشید تا بتوانید محصول خود را به مخاطب ارائه بدهید. به بهانه اولین حضور شاپفا shopfa.com، در نمایشگاه اینوتکس، گپی زدیم با مجید علیخانی همبنیانگذار و مدیر مارکتینگ شاپفا.

  • برای شروع کمی ‌درباره شاپفا بگویید. این ایده از کجا آمد؟

اوایل سال ۹۰ بود که ایده‌ای داشتیم برای اینکه روی نقشه مکان فروشگاه‌های محل مشخص بشود. با کمی‌ تحقیق متوجه شدیم ایجاد چنین بستری بسیار سخت است. این شد که به این فکر کردیم هر کسب و کار سنتی بتواند یک فروشگاه حرفه‎ای برای خودش داشته باشد و بر اساس این ایده شروع کردیم به بررسی نمونه‌های خارجی که به پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز رسیدیم. شعار شاپفا فروشگاه برای همه هست shop for all

  • شاپفا دقیقا می‌خواهد کدام نیاز بازار را برطرف کند؟

شاپفا تلاش دارد بستری فراهم کند که یک فرد بدون داشتن دانش فنی و دردسر‌های نگهداری سایت بتواند یک فروشگاه حرفه‌ای ایجاد کند و به راحت‌ترین شکل ممکن با کمترین نیروی انسانی سفارش‌های زیاد را پردازش و ارسال کند.

هدف اصلی شاپفا، کمک به کسب و کارهای کوچک و بزرگی است که صاحبان آنها اطلاعات فنی کمتری دارند و می‎خواهند تمرکزشان روی کسب و کار خودشان باشد. همینطور فروشگاه‎های آنلاینی که قبلا تجربه ناخوشایندی از سختی توسعه در بستر سرویس‌های رایگان را تجربه کردند. ما هر دوی این نیاز‌ها را برآورده کرده و بی‌نیاز از تخصص فنی و دست تنها گذاشتن فروشنده همیشه در حال توسعه ارتقا امکانات و نگهداری و حفظ امنیت محتوای فروشنده هستیم.

  • ساز و کار شاپفا به چه صورت است؟

شاپفا به صورت پلن‌های یک ساله یا دو ساله به فروش می‌رسد و شخص با توجه به نیاز و بزرگی کسب و کارش می‌تواند پلان خودش را تهیه کند و به راحتی فروشگاه آنلاین خودش را راه‌اندازی کند. شاپفا روی بستر کلاود (ابری) خدماتش را ارائه می‎دهد. در روش استفاده از سیستم‌هایی مثل وکامرس و سایر منابع رایگان، یک نسخه از اسکریپت روی یک‌ هاست نصب می‌شود.

امکانات روی آن درج شده و فروشگاه برای راه‌اندازی به مهارت در این موارد نیاز دارد. مالک فروشگاه با کمی‌ دانش می‎تواند از پس نصب و راه‌اندازی این ابزارها بر بیاید ولی وقتی اختصاصی‌سازی یا تغییرات در سیستم مطرح باشد، نیاز به فرد متخصص برای این نوع توسعه‌ها دارد.

شاپفا ولی همه چیز را یکپارچه و خودکار دارد. با چند کلیک، سایت آماده استفاده است. مالک فروشگاه‌ها مکررا شاهد امکانات و قابلیت‎های جدید در فروشگاه‌شان هستند. همیشه تیم شاپفا در حال رصد کیفیت و وضعیت سرویس است. همیشه امکان پاسخگویی و رفع مشکل وجود دارد و تا زمانی که فروشگاه به فعالیتش ادامه بدهد، این پشتیبانی وجود دارد.

  • رقیب‌های داخلی (یا خارجی) دارید؟ چه تفاوتی با بقیه دارید؟

زمانی که شاپفا وارد این حوزه شد، یعنی اواخر سال ۹۱، تقریبا هیچ سیستم فروشگاه‌سازی در کشور وجود نداشت و تنهاcms ‌های فروشگاهی بودند که اکثرا ترجمه یک سیستم خارجی بودند و خیلی کم به‌روز می‎شدند یا کلا رها شده بودند. در یکی دو سال اخیر چند فروشگاه‌ساز خوب ایرانی به بازار آمدند که در حال توسعه هستند ولی از نظر امکانات فاصله زیادی با شاپفا دارند و می‎توان گفت بیشتر برای کسب و کار‌های خانگی مناسب هستند.

امکانات شاپفا به گونه‌ای توسعه پیدا کرده که وقتی فروشگاه شما به میزان بالای محصول و سفارش رسید، هیچ مشکلی از نظر سرعت و امکانات نخواهید داشت و به راحتی و با تعداد پرسنل کم می‌توانید تعداد زیادی از سفارشات را پردازش و ارسال کنید. از نمونه‌های خارجی این حوزه به سایت‌هایی مثل wix.com و shopify.com و squarespace.com اشاره کرد.

ویژگی اصلی شاپفا نسبت به رقبای ایرانی و خارجی، تمرکز بر روی توسعه امکانات کاربردی جهت فرایند‌های بعد از سفارش کالا هست. به طور مثال، اگر در سایت دیجیکالا سفارش داشته باشید می‌بینید که هر فاکتور مراحل خاصی را طی می‌کند تا به دست مشتری برسد و در هر یک از این مراحل پیام‌هایی برای مشتری ارسال می‌شود. این یکی از نمونه کار‌هایی است که در شاپفا پیاده شده.
ما رقبای خارجی بزرگ و رقبای با روش فعالیت مختلف در داخل کشور داریم.

نقطه‌ی تمایز شاپفا با سایر فروشگاه‌سازها، تمرکز روی افزایش امکانات برای مدیریت فروشگاه‌های با مقیاس عظیم و گسترده است. ما با قدمت بالای خدمات‌مان و بازخورد بسیار زیاد مشتری‌ها ترتیبی دادیم تا هر آنچه که یک فروشگاه بومی ‌نیاز دارد را فراهم کنیم.

ما می‌دانیم کسب و کار در مقیاس بالا چه نیازمندی‌هایی برای سرعت بخشیدن به مسیر ثبت سفارش توسط مشتری تا لحظه‌ی ارسال کالا دارد. به همین دلیل سعی کردیم بهینه‌ترین مسیر را در دسترس مشتری‌هایمان قرار بدهیم.

  • در این مدت، چه نمونه‌های موفقی داشته‌اید؟

خوشبختانه شاپفا در این مدت توانسته فروشگاه بزرگی را طراحی کند که با استقابل خوبی همراه بوده. اینها برخی از نمونه کار‌های شاپفا هستند:

  • چرا کار کردن با شاپفا، نسبت به نمونه‌های دیگر (به صورت خاص نمونه‌های مجانی) برای کاربر بهتر است و چرا کاربر باید شما را انتخاب کند؟

یکی از سوالاتی که خیلی از ما پرسیده می‌شود این است که چرا مثلا ما برای طراحی فروشگاه اینترنتی از ووکامرس وردپرس استفاده نکنیم و این سوال جواب بسیار ساده‌ای دارد؛ ما مراجعه کننده‌های بسیاری داریم که از شاپفا سرویس خریداری می‌کنند و فروشگاهشان قبلا با وردپرس راه‌اندازی شده بوده و بعد از مدتی که تعداد محصولاتشان یا سفارشاتشان زیاد می‌شود، سیستم سایت به شدت کند شده و برای تهیه سرور‌های اختصاصی باید هزینه‌های خیلی زیادی کنار بگذارند که اصلا به‎صرفه نیست.

علاوه بر کند شدن این سرویس‌ها، مشکل بعدی این‌ها این است که شما تیم متمرکزی برای پشتیبانی ندارید در حالی که وقتی از شاپفا سرویس می‌گیرید دیگر نگرانی فنی نخواهید داشت و کلیه مسائل فنی سایت‌تان از قبیل محافظت در برابر حمله‌ها و امنیت سرور به عهده شاپفا است و شما همه تمرکزتان را روی فروش کالا خواهید گذاشت.

شاپفا مدام در حال توسعه است؛ این دلیل شاید مهمترین دلیل برای این باشد که ما شاپفا را پیشنهاد می‌کنیم. با توجه به زنده بودن دنیای طراحی سایت، این حوزه مدام در حال تغییرات است و شاپفا مدام خود را با جدیدترین متد‌های طراحی سایت به‌روز می‌کند تا فروشگاه شما همیشه سریع و استاندارد بوده و از همه مهم‌تر سایت‌تان seo friendly باشد.

همچنین شاپفا مدام امکاناتی را بر اساس نیاز‌ها و بازخوردهایی که کاربران ارائه می‌دهند، توسعه داده که باعث می‌شود مدیریت فروشگاه شما با تعداد محصولات زیاد هم، کاری آسان و لذت‌بخش باشد.

  • در این کسب و کار، ایجاد اعتماد برای کاربر/مشتری اصل اول است. از نظر فنی و دیگر جنبه‌ها. برای ایجاد این اعتماد، شاپفا چه استراتژی‌هایی داشته؟ در این مسیر، چه شناختی از مخاطب‌های خود پیدا کرده‌اید؟

یکی از شعار‌های شاپفا «امنیت بی‌نهایت برای کاربر» است و همواره همه تلاش تیم فنی در این راستا بوده که از نظر امنیت سرویس هیچ مشکلی نداشته باشیم. یکی از کارهایی که به صورت دوره‌ای روی انجام می‌دهیم، تست نفوذ است که خدا را شکر در این ۸ سال فعالیت شاپفا هیچ گونه هک و مشکلی نداشته‌ایم.

کلیه داده‌های مدیران سایت‌ها و مشتریان آنها به صورت رمزنگاری شده در سرور‌ها نگهداری و به صورت منظم از اطلاعات بک آپ تهیه می‌شود تا در صورت به وجود آمدن هر مشکل احتمالی، اطلاعات بدون هیچ مشکلی بازیابی شوند.

  • امسال قرار است در نمایشگاه اینوتکس حاضر باشید. برای این نمایشگاه، برنامه خاصی دارید؟

بله امسال شاپفا برای اولین بار در نمایشگاه اینوتکس حضور دارد و قطعا برای مراجعه کننده‌ها سورپرایزهای خوبی در راه داریم؛ از رونمایی از سرویس‌های جدید شاپفا گرفته تا تخفیف‌های هیجان‌انگیز.

  •  چه تصویری از آینده شاپفا در ذهنتان دارید؟

شاپفا از ابتدا به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که فقط محدود به بازار ایران نباشد به امید خدا امسال سال ورود شاپفا به بازارهای جهانی خواهد بود در ابتدا هدف ما کشورهای همسایه و سپس اروپا خواهد بود.
تمرکز شاپفا در سال جدید بیشتر از پیش به توسعه نرم‌افزار و ماژول‌های جدید است.

امسال سال رونمایی از امکانات جدید و کاربردی شاپفا هست که طی سال‌های گذشته زیرساخت آنها را فراهم کردیم. در پایان برای همراهان هفته نامه شنبه کد تخفیف ۲۰ درصدی استفاده از خدمات شاپفا در نظر گرفته ایم که با استفاده از کد زیر از تخفیف استفاده کنید.

کد تخفیف : shanbemag

۱ دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    من از شاپفا استفاده کردم
    واقعا پشتیبانی قوی داره و از نظر امکانات از بقیه رقباش خیلی جولوتر هست
    فقط یکم مارکتینگشون ضعیف بوده که کمتر مشناسنشون

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.