فرهنگ‌ سازمانی بزرگ‌ترین خودروساز جهان

0

در حالی که کمپانی تویوتا و کارشناسان مدیریتی آن، نظرات مختلفی برای دلایل موفقیت‌های این شرکت دارند، ما در پی یافتن دلایل منحصربه‌فردی هستیم که شرکت تویوتا از ابتدا تا به امروز برای رسیدن به موفقیت‌های کنونی‌اش در پیش گرفته است. اغلب کارشناسان، روش کار در این کمپانی بزرگ خودروسازی را مهم‌ترین دلیل موفقیت این شرکت می‌دانند. اما روش کار در این شرکت چگونه است؟

تویوتا فلسفه کاری خود و کارکنانش را بر احترام به مردم و ایجاد روابط کاری پایدار و مثبت بین کارمندان و مدیریت، مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل استوار ساخته است. همچنین این شرکت به همه کارکنانش اجازه می‌دهد تا تمام توانایی‌های خود را بر روی تفکر و ابتکار متمرکز سازند و نقاط قوت خود را به حداکثر برسانند.

کمپانی تویوتا با تکیه بر تجربه و با استفاده از اشتباهات خود در دهه ۱۹۵۰ میلادی، تمام تلاش خود را بر این نکته که در هیچ شرایطی کارکنان خوب خود را رها نکند، متمرکز ساخته است. به این ترتیب اصول بنیادی شرکت تویوتا  شکل گرفت:

الف- پیشرفت و توسعه مداوم

ب- احترام به کارکنان

از طرفی  این دو اصل کلی به زیرشاخه‌هایی چون  ایمنی و سلامت،  توسعه منابع انسانی، تنوع و وفاداری تقسیم می‌شود که هر یک در برآورده شدن آن‌ها کارکرد و نقشی مشخص دارد. اما دو سوال اساسی این است که چگونه این اصول به ابزارهایی عملی که استراتژی‌ها و اقدامات شرکت تویوتا را فراهم کرده، بدل شده است؟ تویوتا چگونه جزو سه کمپانی بزرگ خودروسازی دنیا شده است؟

اجازه دهید به اصولی که تویوتا در عمل پیاده می‌کند، و باعث موقیت آن هم همین اصول پیاده‌شده است نگاهی بیاندازیم تا پاسخ این دو سوال را پیدا کنیم. در وقع تویوتا با به‌کارگیری روش‌های مدیریتی زیر، بحث‌های تئوریک فوق را به یک راهکار عملی تبدیل کرده است:

با خبر بودن و آگاهی دادن به کارکنان در همه مواقع

ارزش دادن به تنوع و تفاوت‌های سلیقه‌ای و سازنده کارکنان

ارائه مزایای گوناگون به کارکنان برای تعادل بین زندگی شخصی و کار در شرکت

تاسیس باشگاه‌های ورزشی و گروه‌های سرگرم‌کننده و ایجاد زمینه منافع مشترک بین کارکنان شرکت

گرفتن بازخورد مستمر از کارکنان و ارزیابی برنامه‌ریزی‌ها

ارزش‌گذاری برای آموزش و توسعه، به‌خصوص برای مدیران ارشد

استفاده از کار گروهی و همکاری به عنوان یک اصل و راهنمای مهم و نه صرفا یک شعار

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.