فاکتور‌کن جایگزین حسابداران سنتی!

0

از همین رو اکثر استارتاپ‌ها و افرادی که کسب‌وکاری دارند، شاید برای انجام مسائل مالی خود همواره با چالش روبه‌رو باشند و نیازمند حسابداران و افراد خبره‌ای که بتوانند حساب وکتاب مالی را برایشان انجام دهند. در این بین حسین دهنوی به همراه هم‌تیمی‌اش مهدی معتمدی استارتاپی را به نشانی factorkon.ir‌‌ راه انداخته‌اند تا افراد بتوانند در محیطی کاربر‌پسند به صدور فاکتور و انجام امور حسابداری به صورت آنلاین بپردازند. حسین ۲۸ سال دارد و در رشته نرم‌افزار در دانشگاه آزاد نیشابور تحصیل کرده است. 

او چند سالی در حوزه نرم‌افزار و کسب‌و‌کارهای اینترنتی فعالیت می‌کرده ‌و سرویس‌های تحت وب ارائه می‌داده و چند کسب‌وکار را قبل از «فاکتور‌کن» راه‌اندازی کرده است که هر کدام به دلایل مختلف شرایط بازار ‌و موقعیت زمانی که اجرا شدند، موفق نبودند و در نهایت به ایده فاکتورکن رسیده است «‌ما در حوزه تولید نرم‌افزار فعالیت می‌کردیم و نیازی که در سیستم خودمان احساس می‌کردیم، این بود که بتوانیم از طریق سیستمی برای مشتریان خودمان فاکتور صادر کنیم چون سفارشاتی داشتیم که ماهانه برای آن باید فاکتور صادر می‌شد و سیستمی که بتوانیم همه نیازهای خود را از آن طریق پوشش دهیم نداشتیم همین طور این نیاز را در سایر کسب‌وکارها نیز دیده بودیم. بر همین اساس فاکتور‌کن را راه‌اندازی کردیم و در سال ۹۴ که کار را شروع کردیم، نرم‌افزار را در ابتدا با ایجاد ۲۰۰ فاکتور رایگان در اختیار مشتریان قرار دادیم و استقبال خیلی خوبی از نرم‌افزار شد. نرم‌افزار را به مرور توسعه دادیم که در حال حاضر نسخه ۵٫۰٫۱ نرم‌افزار در دسترس است.»

  •   خدماتی که در فاکتورکن ارائه می‌دهید، شامل چه مواردی می‌شود؟ 

تمام خدمات حسابداری که یک کسب‌وکار نیاز دارد، در فاکتور‌کن ارائه می‌شود. از آن جمله می‌توان به خدمات صدور فاکتور، ارسال پیامک یادآوری بدهی‌ها و یادآوری چک‌ها و خدمات حسابداری مانند انبارداری، صورت‌های سود و زیان، گزارش‌های میزان فروش، بدهکاری و بستانکاری حساب‌های روزنامه و غیره اشاره کرد. در بخش صدور فاکتور به سه صورت کلی فاکتور صادر می‌شود؛ فاکتور فروش، فاکتور خرید و فاکتور اداره دارایی. مشتریان می‌توانند در سیستم فاکتور‌کن انبارداری انجام دهند و بازاریاب تعریف کنند. به عبارت دیگر، بازاریاب می‌تواند در شهر‌های دیگر هم مستقر باشد و از انباری که مدیر تعیین می‌کند، سفارشات را دریافت کند. به علاوه در فاکتور‌کن قابلیت سفارش‌گیری نیز وجود دارد.

  •    یعنی می‌توان گفت که فاکتور‌کن می‌تواند جایگزین یک حسابدار در شرکت شود؟

می‌توان این ادعا را کرد که شرکت‌ها با استفاده از نرم‌افزار ما بتوانند از داشتن حسابدار بی‌نیاز شوند و این فیدبکی است که از کاربران دریافت کردیم.‌

  •   مشتریان شما عمدتا شرکتی و سازمانی هستند یا اینکه کاربران عادی هستند؟

هم شرکت‌ها و سازمان‌ها شامل مشتریان می‌شوند و هم افرادی که به صورت فردی از خدمات استفاده می‌کنند. کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ می‌توانند جزو مشتریان ما باشند چون ما در حقیقت حسابداری مختص مشاغل و کسب‌وکارها را ارائه می‌دهیم.

  •   تا‌کنون چه تعداد کاربر از خدمات شما استفاده کرده‌اند؟

در حال حاضر ۱۵ هزار کاربر از خدمات حسابداری آنلاین ما استفاده می‌کنند و این کاربران شامل رستوران‌ها، شعب‌ نوتلا‌بار در تهران، فولاد خوزستان و غیره می‌شود‌. هر کاربر پنل اختصاصی خود را دارد که در آن می‌تواند فاکتور‌های فروش یا خرید را صادر کند. به عنوان مثال، کاربری که می‌خواهد برای مشتری فاکتور فروش صادر کند، پس از ورود به سیستم فاکتور مورد نظر را تولید می‌کند و اطلاع‌رسانی در مورد فاکتور صادر شده به مشتری از طریق پیامک، پیام صوتی یا به صورت کاغذی قابل انجام است. مشتری می‌تواند فاکتور را به صورت آنلاین یا غیر‌آنلاین پرداخت کند. به صورت کلی ما الزامی برای پرداخت آنلاین از طریق سیستم نگذاشته‌ایم و پلن درآمدی ما اختصاصا ‌روی دریافت کارمزد از پرداخت‌های مشتریان نیست و پرداخت آنلاین به نوعی یک سرویس خدمات ارزش افزوده است که مشتریانی که با ما کار می‌کنند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

  •   شیوه درآمد‌زایی شما در فاکتور‌کن چگونه است؟

در حال حاضر چهار پلن برای استفاده خدمات توسط مشتریان وجود دارد؛ پلن رایگان که مشتریان می‌توانند تا ۲۰ فاکتور را به صورت رایگان تولید کنند. پلن پایه ۲۵هزار تومان، پلن تجاری ۴۹ هزار تومان و پلن سازمانی نیز ۱۱۰ هزار تومان است که به صورت سالانه شارژ می‌شوند.

  •   از وقتی که کار را شروع کردید، توانستید به درآمدزایی برسید و هزینه‌های خود را پوشش دهید؟

بله ما در حال حاضر در مرحله سود‌دهی هستیم و در حال توسعه سیستم هستیم تا بتوانیم بازارمان را گسترش دهیم و هدفمان این است که حاشیه سود خود را افزایش دهیم.

  •   استارتاپ‌های دیگری هم هستند که مشابه کار شما را انجام می‌دهند، مزیت اصلی شما نسبت به رقبا چیست؟

یکی از معضلاتی که کاربران در استفاده از سیستم‌های حسابداری دارند این است که کار با این سیستم‌ها به دلیل وجود اصطلاحات خشک حسابداری سخت است و فردی که هیچ اطلاعی در مورد حسابداری ندارد، کار‌کردن با این سیستم‌ها برایش لذت‌بخش نیست ولی ما به این موضوع توجه کرده‌ایم و محیط نرم‌افزاری را طوری تهیه کردیم که کاربر تجربه خوبی در استفاده از سیستم داشته باشد. از طرف دیگر قیمت سیستم‌های آفلاین حسابداری بسیار بالاست و استفاده از این نرم‌افزارها برای کسب‌وکار توجیه ندارد. علاوه بر این، اکثر رقبا یا فقط خدمات حسابداری می‌دهند و یا فقط صدور فاکتور انجام می‌دهند در صورتی که ما تمام نیازها برای مدیریت یک کسب‌وکار را پوشش داده‌ایم. 

  •   چطور خدمات فاکتور‌کن را به مخاطبان معرفی کردید؟

شروع تبلیغات ما از طریق تلویزیون بود ولی بعد از آن به صورت دهان به دهان کسب‌وکارها خدمات ما را به هم معرفی می‌کردند و ما هم سعی کردیم مشتریان نسبت به خودمان وفادار کنیم. بازاریاب‌ها نیز خدمات ما را به صورت حضوری به کسب‌وکارها و اتحادیه‌ها معرفی می‌کنند.

  •   از زمان شروع کار تا‌کنون مهم‌ترین مشکلتان بر سر راهتان چه بوده است؟

مهم‌ترین چالشمان سرمایه بود و تا‌کنون با سرمایه شخصی کار را پیش بردیم ولی اگر بخواهیم پلن‌هایی که برای توسعه سیستم در ذهن داریم را اجرایی کنیم، نیاز به جذب سرمایه داریم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.