شکل‌گیری هویت برند

0

برای درک بهتر هویت برند باید آن را در قیاس با هویت شخصی در نظر گرفت. درست مانند هویت شخصی هر فرد که آن را از دیگر افراد متمایز می‌کند، هویت برند نیز آن چیزی است که در نهایت باعث تشخص و متمایز‌شدن یک نام تجاری در میان دیگر برندها خواهد شد، بنابراین طراحی هویت برند و طریقه شکل‌گیری آن یکی از مراحل مهم در روند برندسازی است

اگر هویت برند با یک طراحی دقیق و اصولی شکل بگیرد، در نهایت می‌تواند یکی از عوامل کلیدی و تأثیرگذار رشد کسب‌وکار مذکور به شمار رود.

 تعریف هویت برند

همانگونه که گفته شد، هویت تجاری، تصویری از یک برند است که در نهایت باعث تمایز آن خواهد شد و از طریق یک رشته فعالیت‌های بازاریابی دقیق، برای یک نام تجاری شکل خواهد گرفت. در حقیقت می‌توان گفت مجموعه‌ای از تمام عناصر یک برند که باعث شکل‌گرفتن تصویر مذکور در اذهان مخاطبان خواهد شد.

هویت برند آن چیزی است که بلافاصله با دیدن یک برند و یا شنیدن نام آن، در ذهن مخاطبان نقش می‌بندد، بنابراین باید گفت هویت یک برند، مجموعه‌ای از مفاهیمی است که جزء عناصر اصلی آن بوده و در طی زمان با برنامه‌های بازاریابی مستمر شکل گرفته‌اند.

به عنوان مثال، برندی مانند آدیداس را در نظر بگیریم، دانش‌آموزی که به دنبال خرید کفش آدیداس است، قطعا به دنبال یک مدل موی خاص و حتی عضویت در تیم بسکتبال مدرسه نیز خواهد بود، پس در اینجا هویت برند آدیداس تنها به کیفیت آن کفش برنمی‌گردد، بلکه مجموعه‌ای از مفاهیم مانند یک مدل موی خاص و فعالیت ورزشی را نیز شامل ‌می‌شود.

به همین دلیل نیز برندهای مختلف باید در روند شکل‌دهی به هویت خود، مهم‌ترین عناصر برند خود را در کنار مفاهیم مرتبط با آن در نظر گرفته و سپس به طراحی هویت تجاری خود بپردازند.

 قدم اول: من کیستم؟

برای گسترش و تقویت هویت برند قدم اول شناخت خود است. یک برند موفق در راستای شکل‌دهی و تقویت هویت خود، باید به طور دقیق خود را بشناسد، در درجه اول باید مأموریت خود را مشخص کرده و به چرایی آن پاسخ دهد. قدم دوم شناخت ارزش‌ها و باورهای یک برند است.

در ادامه یک برند باید بتواند شخصیت خود را تعریف کند، یعنی از خود بپرسد که اگر این نام تجاری، یک فرد بود، چه خصوصیات شخصیتی داشت؛ درک موقعیت منحصر‌به‌فرد یک برند نیز یکی دیگر از مراحل اساسی شناخت خود است، به این معنا که یک نام تجاری باید بتواند جایگاه منحصربه‌فرد و ویژگی‌های متمایز خود را در میان برندهای مشابه درک کند. می‌توان گفت توجه به موارد فوق مهم‌ترین اقداماتی به شمار می‌روند که یک نام تجاری باید قبل از شروع به ساختن هویت خویش، به آنها پاسخ دهد.

همچنین پرسیدن برخی سؤال‌ها نیز می‌تواند به روند شکل‌گیری هویت برند کمک کند: چرا این تجارت را شروع کردیم؟؛ اعتقادات و ارزش‌های مهم شرکت ما چیست؟؛ چه چیزی باعث می‌شود ما خاص شویم؟؛ اگر بخواهیم برند خود را سه کلمه توصیف کنیم، آنها چه کلماتی هستند؟ و …

 قدم دوم: طراحی

می‌توان گفت بعد از به دست دادن یک تعریف تقریبا کامل از اهمیت یک نام تجاری، مهم‌ترین اقدامی که در راستای شکل‌گیری آن انجام می‌شود، طراحی این هویت است؛ به این معنا که یک نام تجاری باید بتواند با استفاده از عناصر و ابزاری که در اختیار دارد، دست به طراحی هویت برند خود بزند.

این مرحله که شامل طراحی لوگو، بسته‌بندی، وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی، کارت‌های تجاری، لباس کارمندان و … خواهد بود، باید در چند عنصر اساسی مانند نوع فونت، رنگ‌بندی و فرم، ساختاری دقیق و مطابق با تعاریفی که از هویت یک برند حاصل شد، داشته باشد.

به همین دلیل نیز باید از متخصصان فنی برای طراحی هویت یک برند در قسمت‌های مختلفی که ذکر شد، کمک گرفت. مثلا در انتخاب فونت و تایپوگرافی باید دقت کرد که نوع فونت و سایزی که برای آن انتخاب می‌شود، با محتوای یک برند سازگاری داشته باشد. در انتخاب رنگ‌ها نیز شناخت درست مخاطبان و آشنایی با روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند کاربرد قابل ملاحظه‌ای داشته و باعث شکل‌گیری یک تصویر دقیق از مفاهیم مرتبط با یک برند شود.

انتخاب دقیق در شکل‌دهی به لوگوی یک برند نیز می‌تواند در انتقال مفهوم هویت آن بسیار تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، یک شکل دایره‌مانند با شکلی که لبه‌های تیز داشته و دارای اضلاع است، قطعا متفاوت بوده و مفاهیم مختلفی را منتقل خواهد کرد.

به همین دلیل، طراحی، یکی از مراحل مهم در شکل‌دهی هویت برند است که باید بر اساس مطالعات دقیق و همکاری با کارشناسان و متخصصان صورت پذیرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.