مهم ترین سوالات مصاحبه حضوری برای کارفرمایان چیست؟

0

یکی از مهم ترین سوالات مصاحبه حضوری پرسش در مورد توقعات و انتظارات شغلی افراد است. این سوال در مصاحبه استخدامی گویای دیدگاه وی در مورد سبک کار، نقش، وظایف، هویت و اهمیت شغل است.

یک مصاحبه‌‌ی شغلی موفق نیاز به پرسیدن سوالات مناسب، علمی و دقیق دارد. مصاحبه حضوری همان قدر که برای کارجویان اهمیت دارد و مسیر زندگی آن‌ها را تعیین می‎کند برای کارفرمایان هم اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که هزینه آموزش و استخدام منابع انسانی برای کارفرمایان بسیار معنادار است.

اگر در جست و جوی کارمندی هستید که علاوه بر داشتن دانش و مهارت با رفتارها و هنجارهای سازمانی شما موافق باشد باید چارچوب جامعی برای سوالات مصاحبه حضوری طراحی کنید. باید بتوانید یکسری سوالات مطابق آگهی شغلی مد نظرتات تهیه و آماده کنید. ما در این نوشتار مهم ترین سوالات مصاحبه حضوری را برای کمک به شما ارائه می‌کنیم

مواردی که پیش از مصاحبه حضوری باید آماده کنید

اول از همه باید بدانید که هدف شما از برگزاری مصاحبه حضوری چیست. باید بدانید که نیروی کار آینده شما از نظر سطح تخصص، رفتار، میزان علاقه و تعهد، میزان انرژی و انگیزه و… چگونه باید باشد. اگر دقیقا بدانید که در جست و جوی چه نیرویی هستید می‌توانید سوالات مصاحبه حضوری را متناسب با هدف خود طراحی کنید.

در مرحله بعد فرمی برای مصاحبه استخدامی آماده کنید به نحوی که امکان امتیازدهی و ارزشیابی به سوالات نسبت به پاسخ‌ها یا تیک زدن آن‌ها وجود داشته باشد. همچنین شرایط و محیط مناسبی را برای برگزاری مصاحبه استخدامی فراهم کنید

پیش از دعوت به مصاحبه حضوری در مورد کارجویان تحقیق کنید

به عنوان مصاحبه گر، باید مواردی را در مورد کارجویان از قبل بدانید. بررسی رزومه اولین گام سنجش مهارت کارجوست. اما همانطور که می‌دانیم اطلاعات رزومه چندان مورد اعتماد نیست. از طرفی با یک سرچ اینترنتی کارجویان با مهم ترین سوالات مصاحبه حضوری آشنا می‌شوند و خود را برای آن آماده می‌کنند.

بنابراین سر زدن به شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک راهکار برای کارفرمایان مفید است. این روزها همه افراد در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. با این که کار زمان‌بری است اما ارزش آن را دارد که پیش از دعوت افراد به مصاحبه حضوری صفحات آنها در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و لینکدین را بررسی کنید. مطمئنا اطلاعات خوبی در مورد شخصیت، ارزش‌ها و حتی تخصص وی به دست می‌‌آورید.

همچنین با استفاده از تکنولوژی های روز در حوزه منابع انسانی و استخدام مانند نرم‌افزار مدیریت جذب و استخدام می‌‌توانید اطلاعات مناسبی از سازمان خود به کارجویان بدهید. از طریق پرتال اختصاصی خود و یا باز نشر فرصت شغلی خود در صفحات اجتماعی فرهنگ سازمانی خود را به کارجو عرضه نمائید.

کمی درباره خودتان بگویید

این سوال یکی از مهم ترین سوالات مصاحبه حضوری است. شما با همین سوال ارزیابی ابتدایی مهمی در مورد لحن صحبت، شیوه پرزنت فردی، اعتماد به نفس، تخصص، بیان و استرس فرد خواهید داشت.

بعضی از کارجویان پاسخ‌های ابتدایی به این سوال دارند و صرفا به معرفی خود می‌پردازند، بعضی‌ها میزان دانش و تخصص خود را ارائه می‌کنند و یا در مورد نگرش‌های خود به کار و سازمان شما حرف می‌زنند.

برخی دوستانه و برخی رسمی خود را معرفی می‌کنند و همه اینها سیگنال‌هایی به شما در مورد انتخاب یا عدم انتخاب وی خواهد داد.

احساس شما در مورد این موقعیت شغلی چیست

پاسخ این سوال میزان بی میلی یا شدت علاقمندی افراد به سازمان، محیط و سیستم مدیریتی شما نشان می‌دهد. ممکن است کارجویان در پاسخ به این سوال یه پاسخ ساده کلیشه‌ای دهند یا بسیار پر شور در مورد نگرش خود نسبت به شرکت شما صحبت کند. پرسش این سوال در مصاحبه حضوری نشان می‌دهد که آیا فرد واقعا با سازمان شما هماهنگ است یا خیر.

در مورد سازمان ما چه می‌دانید

سوال خوبی است. پاسخ به این سوال در مصاحبه حضوری نشان می‌دهد که مصاحبه شونده چه میزان در مورد شرکت شما تحقیق کرده است. به عبارتی استخدام در شرکت شما چه میزان برای وی اهمیت دارد.

اطلاعات کارجو در مورد تاریخچه سازمان، مدیران، تعداد کارمندان، استراتژ، چشم انداز، قوانین و… به شما نشان میدهد که چه میزان کارجو با ارزش‌های سازمان شما هماهنگ است.

انتظار شما از این نقش در سازمان چیست

یکی از مهم ترین سوالات مصاحبه حضوری پرسش در مورد توقعات و انتظارات شغلی افراد است. این سوال در مصاحبه استخدامی گویای دیدگاه وی در مورد سبک کار، نقش، وظایف، هویت و اهمیت شغل است.

مهمترین نقاط ضعف و نقاط قوت خود را بگویید

این سوال یکی از کلیشه‌ای ترین سوالات مصاحبه استخدامی است. بسیاری از کارجویان خود را برای این سوال آماده کرده‌اند و نقاط ضعف خود را طوری بیان می‌کنند که یک نقطه قوت باشد. مثلا می‌گویند که یکی از نقاط ضعف من این است که بیش از حد غرق در کار می‌شوم. بنابراین تحلیل پاسخ این سوال در مصاحبه حضوری نیاز به متخصص دارد.

خود را در ۵ سال آینده کجا می‌بینید

یک سوال کلیدی که برای هر سازمانی مناسب است. پرسش این سوال در مصاحبه حضوری گویای برنامه، چشم انداز فردی و دیدگاه بلندمدت شما در مورد موقعیت شغلی است. کارجویان به این سوال در مصاحبه استخدامی دو گونه جواب دارند.

مصاحبه‌شوندگان یا سعی می‌کنند با یک پاسخ بسیار خوش‌بینانه میزان جاه‌طلبی خود را نشان دهند یا با ارائه یک پاسخ محترمانه و فروتنانه نسبت به استعداد و مهارت خود یک پاسخ معقول به شما ارائه کنند.

از نظر خودتان مهم ترین ویژگی شما که بر اساس آن با دیگران مقایسه شوید چیست

  • یک سوال مهم که نشان می‌دهد که فرد نسبت به رقبای خود برای استخدام به کدام ویژگی یا مهارت خود بیشتر تکیه می‌کند

تا کنون توانستید با پرسیدن سوال‌هایی هدفمند، اطلاعات خوبی از هرکارجو جمع آوری کنید، ولی مهمتر از این اطلاعات جمع آوری شده ثبت و ارزشیابی هرکدام از سوال‌هاست تا بتوانید پاسخ‌های هر کارجو را درکنار رزومه آن دیده و به هر کدام از پارامترهای مهم امتیازدهی کنید.

با تجمیع تمامی اطلاعات مربوط به یک کارجو می‌توانید با دید باز و در زمانی بسیار کمتر تصمیمی جامع و صحیح بگیرید. نرم‌افزار آنلاین جذب و استخدام سیویتو به شما این امکان را می‌دهد به تمام اطلاعات مربوط به یک کارجو اعم از رزومه، پاسخ پرسشنامه‌ها، یادداشت‌های تیم استخدام، امتیاز به شرایط احراز شغلی و موارد دیگر، با خرد جمعی تصمیم صحیح برای انتخاب و یا رد یک کارجو، بگیرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.