سناریو هایی برای آینده اقتصاد جهان

گزارش موسسه مکنزی، سناریو هایی برای آینده اقتصاد جهان

1

COVID-19 قبل از هر چیز، یک چالش جهانی بشری است. هزاران متخصص سلامت، قهرمانانه با این ویروس در حال جنگ هستند وزندگی خود را در معرض خطر قرار داده اند.

COVID-19 قبل از هر چیز، یک چالش جهانی بشری است. هزاران متخصص سلامت، قهرمانانه با این ویروس در حال جنگ هستند وزندگی خود را در معرض خطر قرار داده اند.

دولت‌ها و صنایع با هم همکاری می‌کنند تا این چالش را درک کرده و به حل آن بپردازند، از قربانیان و خانواده‌های آنها و همینطور جوامع حمایت می‌کنند و به دنبال راه‌های مختلف ساخت واکسن و معالجه می‌باشند.

شرکت‌های مختلف در سراسر جهان باید بسرعت عمل کنند. این یادداشت به منظورکمک به مدیران ارشد شرکت‌ها برای درک بهتر وضعیت ویروس COVID-19 چگونگی آشکار شدن آن و اقدامات لازم برای محافظت از کارمندان، مشتریان، زنجیره تامین و نتایج مالی آن تهیه شده است.

وضعیت فعلی

کشورهایی مانند چین و کره جنوبی که در ابتدا تجربه رشد سریع بیماری را داشته‌اند در حال حاضر با کاهش مداوم موارد بیماری COVID-19 رو به رو هستند. هرچند موارد ابتلا در خارج از قاره آسیا مخصوصا در اروپا و خاورمیانه به طرز چشمگیری در حال افزایش می‌باشد. به نظر می‌رسد با وجود اینکه ایالت متحده آمریکا فعلا تعداد محدودی از موارد مبتلا را تایید کرده است اما با افزایش کیت‌های تشخیص، افزایش زیادی در تعداد مبتلایان خواهد داشت.

سناریوهای محتمل پیش رو

بهبود دیر هنگام: گسترش ویروس در خاورمیانه، اروپا و ایالات متحده آمریکا تا اواسط سال ۲۰۲۰ ادامه می‌یابد تا زمانی که فصلی بودن ویروس به همراه پاسخ بهداشت عمومی قوی باعث کاهش مبتلایان شود.

انقباض طولانی مدت: ویروس در سطح جهان بدون کاهش فصلی شیوع می‌یابد که باعث شوک تقاضا تا اواخر نیمه دوم سال ۲۰۲۰ خواهد شد. سیستم‌های بهداشت دربسیاری از کشورها بالاخص کشورهای فقیرتر در هم شکسته می‌شود که تاثیرات انسانی و اقتصادی زیادی به همراه خواهد داشت.

اقدامات شرکت‌ها در مواجه با این شرایط:

تشکیل یک مرکز کنترل جهت عملکرد متقابل به منظور:

  • حمایت از کارمندان و انتقال حس قوی اهداف مشترک با آنها
  • سنجش استرس اقتصادی
  • تثبیت زنجیره تامین
  • متعهد کردن مشتریان

وضعیت فعلی

  • به نظر می‌رسد COVID-19 خطرناک‌تر از آنفولانزا باشد.
  • شیوع ویروس بیشتر از آنفولانزا و تا حدود ۱.۵ تا ۲ برابر است.
  • ۲۰ درصد موارد دارای شرایط بحرانی بیماری می‌باشند.
  • ۰.۹ ٪ آمار تلفات بیماری در کره جنوبی بعد از آزمایش گسترده بیماری اعلام شده است. آمار تلفات بیماری در صورت اینکه موارد تست نشوند و همچنین ناتوانی سیستم‌های بهداشتی در کنترل آن افزایش خواهد یافت.

آمار رشد جمعیت مسن کشور ها

  • ویروس در ۵ منطقه انتقالی مهم در جهان قرار گرفته است( آمریکا- اروپا- خاورمیانه – چین و کشورهای آسیایی)

شیوع ویروس کرونا

  • حدود ۲۰ درصد موارد مبتلا دارای شرایط بحرانی خواهند بود که نیازمند انجام آزمایش‌های مهم بهداشتی و زیر ساخت‌های مراقبت‌های ویژه می‌باشند.
    افراد بالای ۵۰ سال حدود ۴۰ تا ۷۶ درصد افراد مبتلا را تشکیل می دهند.
  • آمار مرگ و میر گزارش شده از سه کشور چین، کره جنوبی و ایتالیا نشان دهنده ریسک بالا برای جمعیت مسن کشورها می‌باشد. – شکل سه

بررسی سناریو

وضعیت فعلی

کشورهایی مانند چین و کره جنوبی که در ابتدا تجربه رشد سریع بیماری را داشته اند در حال حاضر باکاهش مداوم موارد بیماری COVID-19 رو به رو هستند. هرچند موارد ابتلا در خارج از قاره آسیا مخصوصا در اروپا و خاورمیانه به طرز چشمگیری در حال افزایش می‌باشد.

به نظر می‌رسد با وجود اینکه ایالات متحده آمریکا فعلا تعداد محدودی از موارد مبتلا را تایید کرده است اما با افزایش کیت‌های تشخیص افزایش زیادی در تعداد مبتلایان خواهد داشت.

۱- بهبود دیرهنگام: روند بهبودی و کنترل بیماری در چین و کشورهای آسیای شرقی تا اواخر سه ماهه اول و یا اوایل سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ همچنان ادامه دارد. رشد تعداد موارد مبتلا دراروپا و آمریکا تا اواسط ماه آوریل زیاد خواهد بود.

تأثیرات اقتصادی :آغاز بهبود فعالیت اقتصادی کشورهای چین و آسیای شرقی اما زنجیرههای تأمین همچنان مختل میباشند. قرنطینه‌های در مقیاس بزرگ ایالات متحده آمریکا و اروپا، محدودیت‌های مسافرتی و مسافت اجتماعی باعث کاهش هزینه کرد مشتری و کاهش سرمایه‌گذاری تجاری در سال ۲۰۲۰ خواهد شد.

۲-انقباض طولانی مدت: کشورهای چین و آسیای شرقی همزمان با شروع فعالیت اقتصادی با موج جدید بیماری مواجه می‌شوند. ویروس فصلی نمی‌باشد و موج جدید ویروس جهش یافته در پاییز ۲۰۲۰ شروع می‌شود.

تأثیرات اقتصادی: چین و آسیای شرقی با کاهش دو برابری روند بهبود اقتصادی در سال ۲۰۲۰مواجه خواهند شد و ممکن است تا ۳ ماهه اول ۲۰۲۱ به درازا بیانجامد. ایالات متحده آمریکا و اروپا کاهش تقاضا درمصرف کننده و مخارج تجاری و رکود شدید اقتصادی را در سال ۲۰۲۰ تجربه خواهند کرد.

بهبود دیرهنگام: گسترش ویروس در خاورمیانه، اروپا و ایالات متحده آمریکا تا اواسط سال ۲۰۲۰ ادامه می‌یابد تا زمانی که فصلی بودن ویروس به همراه پاسخ بهداشت عمومی قوی باعث کاهش مبتلایان شود.

سناریوی اپیدمیولوژیک

رشد سریع تعداد مبتلایان در اروپا و آمریکا تا اواسط ماه آوریل

در دسترس بودن تست‌های تشخیص و شناسایی حجم عظیمی از موارد مبتلا تا اواسط ماه آوریل- اعمال تعطیلی‌های سختگیرانه‌تر و رعایت فاصله اجتماعی باعث کاهش گسترش خواهد شد.

افزایش تعداد مبتلایان تا آخر ماه آوریل و کاهش آمار تا ماه ژوین همراه با درمان قوی بهداشت عمومی و فصلی بودن ویروس شیوع موج جدید ویروس در پاییز سال ۲۰۲۰ هرچند کشورها آمادگی بهتری از نظر بهداشت عمومی خواهند داشت.

ایران همچنان مرکز شیوع در خاورمیانه خواهد بود. آسیای شرقی و جنوب آسیا- آفریقا و آمریکای لاتین بخاطر شرایط آب و هوایی گرم و جمعیت جوان از تاثیرات منفی این ویروس به دور خواهند بود.

کشورهای چین و آسیای شرقی همچنان به روند بهبود و کنترل ویروس تا اواخر سه ماه اول یا اوایل سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ ادامه می‌دهند.

تأثیرات اقتصادی

آغاز بهبود روند اقتصادی کشورهای چین وآسیای شرقی اما همچنان زنجیره تامین تا سه ماهه دوم ۲۰۲۰ مختل خواهد بود و هزینه کرد مشتری به تعویق خواهد افتاد.

در ایالات متحده امریکا و اروپا، قرنطینه‌ها در مقیاس بزرگ، محدودیت‌های مسافرتی و فاصله اجتماعی باعث کاهش هزینه‌کرد مصرف کننده و متعاقبا کاهش سرمایه‌گذاری تجاری در سال ۲۰۲۰ خواهد شد.

  • اخراج از کار باعث افزایش نرخ بیکاری خواهد شد.
  • شیوع ورشکستگی شرکت‌ها که باعث فشار بیشتر بر سیستم مالی و بانکی می‌شود.
  • کاهش نرخ سود بانکی تاثیر کمی خواهد داشت از آنجا که در حال حاضر نرخ‌های پایین و پاسخ‌های مالی قبلی کافی و از لحاظ زمان‌بندی مناسب نبوده‌اند.
  • رکود تقویت شده باعث کاهش GDP در سه ماه سوم سال خواهد شد و بهبود اقتصادی در سه ماه چهارم شروع می‌شود.
  • رشد GDP جهانی افت شدیدی خواهد داشت که در نتیجه رکود اقتصادی در ایالات متحده آمریکا و اروپا و رشد کند اقتصادی در چین و بعضی کشورهای آسیایی می‌باشد.

انقباض طولانی مدت: ویروس در سطح جهان بدون کاهش فصلی شیوع می‌یابد که باعث شوک تقاضا تا اواخر نیمه دوم سال ۲۰۲۰ خواهد شد . سیستم‌های بهداشت دربسیاری از کشورها بالاخص کشورهای فقیرتر در هم شکسته می شود که تاثیرات انسانی و اقتصادی زیادی به همراه خواهد داشت.

سناریوی اپیدمیولوژیک

اقدامات بهداشت عمومی اروپا و آمریکا قادر به مهار اولیه ویروس تا اوایل ژوئن خواهد بود.

فصلی بودن ویروس اثبات نمی‌شود و با موج جدیدی از ویروس جهش یافته در پاییز ۲۰۲۰ مواجه خواهیم بود که باعث افزایش تاگهانی در موارد ابتلا در سطح جهان در سه ماهه دوم خواهیم بود.

محدودیتها در سفر و قرنطینه‌ها در ایالات متحده آمریکا، اروپا، چین و آسیای شرقی در تلاش برای ریشه‌کن کردن این موج سخت‌تر خواهد شد.
ایران همچنان مرکز شیوع در خاورمیانه خواهد بود.

آسیای شرقی و جنوب آسیا- آفریقا و آمریکای لاتین به خاطر شرایط آب و هوایی گرم و جمعیت جوان از تاثیرات منفی این ویروس به دور خواهند بود.

چین و کشورهای آسیای شرقی درنتیجه تلاش برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی با موج جدید شیوع مواجه می‌شوند.

تأثیرات اقتصادی

چین و آسیای شرقی با کاهش دو برابری در روند بهبود اقتصادی در سال ۲۰۲۰مواجه خواهند شد و ممکن است تا ۳ ماهه اول ۲۰۲۱ به درازا بیانجامد.
ایالات متحده آمریکا و اروپا با کاهش تقاضای مصرف کننده و هزینه‌کرد کسب‌وکار و رکود عمیق اقتصادی در سال ۲۰۲۰ مواجه خواهند شد.

اخراج و ورشکستگی در حوزه‌هایی که بیشتر از شیوع ویروس تحت تاثیر قرارگرفته اند در سال ۲۰۲۰ به شدت افزایش مییابد که باعث تقویت مارپیچ کاهشی میگردد.

سختی سیستم مالی مهم است اما به علت سرمایه‌گذاری بهتر بانک‌ها و نظارت کلان از یک بحران تمام عیار بانکی جلوگیری می‌شود.

سیاست‌های مالی و پولی برای شکست بحران ناکافی می‌باشند.

تأثیر بر اقتصادی جهانی شدید است که باعث انقباض GDP دراکثر اقتصادهای حیاتی در ۲۰۲۰ می‌شود و شروع آهسته بهبود روند اقتصادی که از سه ماهه دوم ۲۰۲۱ آغاز می‌شود.

یک مرکز کنترل بحران می‌تواند نقش مهمی در برنامه‌ریزی و مدیریت پاسخ‌های لازم COVID-19 ایفا کند.

مراکز کنترل بحران می‌توانند با ۳ ویژگی در این شرایط کمک کنند.

۱-یک اختلال یا بحران نیاز به توجه فوری دارد. ممکن است جدیدا اتفاق افتاده باشد و یا قریب‌الوقوع باشد.

۲- وضعیت به دلیل ماهیت یا مقیاس آن جدید است که آن را از شرایط «اضطراری نرمال» متمایز می‌کند.

۳- با استفاده از مطالعات استراتژیک پیشرفته و روش‌های معمول دیگر این اختلال سریعتر از سازمان توسط این مرکز تشخیص داده می‌شود.
COVID-19 با این معیارها مطابقت دارد، بنابراین یک مرکز کنترل بحران می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا سریع‌تر وضعیت را بررسی کرده و برنامه‌های عملی را انتخاب کنند و طرحها را اجرایی کنید.

هنگام راه اندازی یک مرکز کنترل بحران ، چهار اقدام حیاتی را در نظر بگیرید:

۱-کشف یک نمای صحیح از شرایط از طریق چندین منبع و ارزیابی امکان تکامل موضوع و پیچیدگی‌های محتمل برای سازمان

۲-طراحی یک پرتفو(آماده به اقدام) از کلیه اقدامات فوری و استراتژیک همراه با یک مدل عملیاتی که کلیه طرح‌ها و اقدامات را شرح دهد.

۳-تصمیم‌گیری سریع در مورد اقدامات استراتژیک بعد از سنجش استرس اقتصادی فرضیه‌ها و گزینه‌های دیگر، با اطمینان از پایبندی به ارزش‌های شرکت و جامعه

۴-ارایه با روشی منضبط و کارآمد همراه انعطاف‌پذیری کافی برای انطباق با تغییر چشم‌اندازسازمان‌ها باید محافظت از نیروی خود را مورد بررسی قرار دهند.

سیاست‌های کلی باید در درجه اول ایمنی به ویژه برای افراد پرخطر را همزمان با حفظ عملیات تجاری تامین کند. این سیاست‌ها باید منطبق با راهنمایی مقام بهداشت محلی و الزامات نظارتی باشد.

چک لیست مواردی که باید در نظر گرفته شود:

سیاست و مدیریت

۱- اتخاذ سیاست‌هایی که به توصیه‌های بهداشت عمومی و قوانین محل کار از جمله مرخصی بیماری و همچنین اولویت‌ها و استمرار کسب و کار پایبند باشند.

۲-تنظیم سیاست‌هایی برای انجام دورکاری و دسترسی به محل کار و ساعات آن ( به عنوان مثال : تغییر شیفت کاری – حضور کارمندان کلیدی در محل کار)

۳- تنظیم پروسه اتمام برای تغیییر سیاست‌ها

ارتباطات دو سویه

۱-انتخاب کانال‌های ارتباطی و تنظیم پروتکل به منظور برقراری ارتباط زودهنگام و مداوم

۲-توسعه روش ارتباطات آبشاری به منظور ارائه وضوح بیشتر و مسیر

۳-ایجاد ارتباط دو طرفه و قابلیت گزارش محرمانه برای کارمندان

۴- استفاده از مراجع رسمی برای اطلاعات (به عنوان مثال، WHO و CDC)

پرسنل و پیمانکاران

۱- مشخص کردن وظایف و نقشهای مهم ، از جمله عملکردهای پشتیبانی

۲- ارزیابی نیازهای زیر ساخت دور کاری و یا سایر مدل‌های قابل انعطاف (به عنوان مثال: VPN، پهنای اینترنت، لپ تاپ ، دسک تاپ از راه دور ، و غیره)؛ امکان آزمایش کردن سیستم‌ها بمنظور یادگیری و انطباق با آنها (به عنوان مثال آزمایش کل پرسنل در چندین روز، آزمایش‌های دسک تاپ از راه دور با زیر مجموعه کارمندان)

۳- بکارگیری و انطباق با روش‌های گزارش‌گیری و پروسه خروج به‌منظور جلوگیری از کاهش بهره‌وری ( تفویض مسیولیت) آموزش مدیران جهت یادگیری مدیریت از راه دور

۴- توافق بر انطباقات لازم با اتحادیه های کارگری (مثلاً اتحادیه ها ، شوراهای کاری بین المللی)

۵- توافق با پیمانکاران بر سیاست ها و مزایا

محل کار و هنجارها

۱- بکار گیری مکانیسم‌های فیزیکی بمنظور کاهش انتقال (به عنوان مثال : تمیز کردن ، تغییر شیفت)

۲- ارتباط با مدیران محل کار به‌منظور واضح نمودن اقتدار و پاسخگویی
۳- تعیین برنامههای احتمالی برای تعطیلی محل کار (به عنوان مثال ، احتمال فعالیت در ساختمان‌هاو مکان های دیگر)

سلامت و تعامل دولت

۱- تعامل با مقامات بهداشتی برای ارزیابی ریسک و پاسخ مناسب

۲-همکاری با ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی و پرداختکنندگان به منظور دستیابی به خدمات مراقبتی مناسب برای افراد به عنوان مثال : خط تلفن برنامه سلامت

۳- همکاری با مقامات دولتي و ساير دستگاه‌هاي تنظيمي جهت اطلاع رسانی و اجرای سیاست‌ها

۱ دیدگاه
  1. بهراد می‌گوید

    واقعا مقاله بی محتوایی بود. گفتن بدیهیات که نمیشه مقاله. حیف برگه هایی که برای پرینتش استفاده کردم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.