سماجت در کلکته

آبیشک رونگتا یک راز بیشتر برای تبدیل‌شدن به یک کسب‌وکار موفق ندارد؛ پایمردی!

0

آبیشک روی هر صندلی بخش پذیرش در کلکته نشسته و هر دری از هر کسب‌و‌کاری را زده تا آنها را مجاب به خرید محصولات و خدماتش کند. امروز شرکت او گردش مالی ۱۱ میلیون دلاری دارد

آبیشک رونگتا کسب‌و‌کار موفق خودش در حوزه آی‌تی‌ را به نام Net Technologies در سال ۱۹۹۷ در کلکته شروع کرد. در طی ۲ دهه او یک زیست‌بوم پر‌رونق فناوری در شهری ایجاد کرد که در مسیر انقلاب دیجیتال قرار دارد.

در یک بعداز‌ظهر آرام ماه سپتامبر در کلکته وقتی که یک جوان ۱۹ساله جسور در نمایشگاه رایانه در بخشی از شهر قدم می‌زد، برایش روشن شد که با کنجکاوی که دارد، آینده‌ای بهتر پیش رو خواهد داشت. سال ۱۹۹۷ بود و زمانی‌که محل نمایشگاه در کلکته بیشتر به خاطر نمایشگاه کتاب مشهور بود تا نمایشگاه رایانه، آبیشک نخستین تجربه استفاده از اینترنت را روی رایانه شخصی‌اش انجام داد.

امروز تقریبا ۲۱ سال پس از آن تاریخ، آبیشک یکی از موفق‌ترین کسب‌و‌کارهای حوزه آی‌‌تی‌ را در اختیار دارد. علاوه بر این، او موفق شده که زیست‌بومی را در بسیاری از شهرهای هندوستان ایجاد کند که شرکت‌هایی موفق‌تر را خلق کرده‌اند.

آبیشک می‌گوید: روی هر صندلی بخش پذیرش در کلکته نشسته و هر دری از هر کسب‌و‌کاری را زده تا آنها را مجاب به خرید محصولات و خدماتش کند. امروز شرکت او گردش مالی ۱۱ میلیون دلاری دارد و رشد سالانه ۱۵ درصد را نشان می‌دهد. ‌معادل ۵۵درصد از کسب‌و‌کار آبیشک از حوزه بیمه است. شرکت او یک محصول کلیدی برای حوزه بیمه طراحی کرده و این در حالی است که این صنعت به آهستگی در حال خروج از برخی نظارت‌هاست. بسیاری از کسب‌و‌کارهای نوپا در حال ورود به این حوزه هستند و همه آنها به یک نرم‌افزار پایه نیاز دارند. اگر این بازیگران جدید به خریداران محصول تبدیل شوند، میلیون‌ها دلار به سمت شرکت آبیشک سرازیر خواهد شد.

سرمایه‌گذار فرشته

آبیشک همچنین از سال ۲۰۰۸ به عنوان سرمایه‌گذار فرشته در حدود ۲۰ کسب‌و‌کار نوپا سرمایه‌گذاری کرده و تعداد زیادی ناکامی و برخی موفقیت‌ها به او آموخته روی شرکت‌هایی شرط‌بندی کند که با آنچه در حال انجام آن است، همراهی داشته باشند. همچنین به جای خرید سهم اندک از شرکت‌ها اینک به دنبال دریافت سهم بزرگ‌تر است و تلاش می‌کند که در مقام یک شریک بنیانگذار ظاهر شود.

آبیشک روی هر صندلی بخش پذیرش در کلکته نشسته و هر دری از هر کسب‌و‌کاری را زده تا آنها را مجاب به خرید محصولات و خدماتش کند. امروز شرکت او گردش مالی ۱۱ میلیون دلاری دارد

آبیشک وقتی که به گذشته برمی‌گردد به خاطر می‌آورد روزی مادرش با یک آگهی درباره نمایشگاه رایانه سراغش آمد و پرسید آیا مایل به بازدید از آن هست؟ و آبیشک به خاطر دارد با خودش گفت: آنچه که در آنجا برای دیدن هست، به من اجازه می‌دهد تا کسب‌وکار خودم را در اینجا شروع کنم. در آن زمان آبیشک از طریق راه‌اندازی اینترنت برای افراد دیگر و آموزش استفاده از مرورگرها برای خودش درآمد کسب می‌کرد.

آبیشک به نمایشگاه رفت و از یک غرفه‌دار پرسید روند دریافت غرفه چیست؟ پاسخ‌ها نشان داد که روند کار دشوار است، بنابراین او راه‌حل ساده‌تری ارائه کرد و خواست که بخشی از غرفه او را در اختیار بگیرد و وقتی که با پیشنهاد در اختیار گرفتن نیمی از غرفه آن فرد به قیمت ۶،۰۰۰ روپیه مواجه شد، تنها پذیرفت آن را با ۳،۰۰۰ روپیه بگیرد در حالی‌که این پول را هم در اختیار نداشت. بنابراین نیمی از محل خود را به یکی از دوستانش اجاره داد و در یک چهارم از غرفه‌ای که در اختیار داشت آگهی نصب کرد که حاضر است درقبال دریافت ۳،۰۰۰ روپیه یک وب‌سایت اختصاصی برای مشتری متقاضی طراحی کند. او در این فکر بود که تنها یک مشتری می‌تواند هزینه اولیه را پوشش دهد، اما در روز نخست یک مشتری پیدا کرد و در روز بعد دو مشتری جدید دیگر.

در ادامه این مسیر بود که آبیشک وارد حوزه میزبانی دامنه‌های اینترنتی شد و متوجه شد که گرچه طراحی وب‌سایت کسب‌و‌کار خوبی است اما میزبانی وب‌سایت‌ها کسب‌و‌کار بهتری است. بنابراین یک کسب‌و‌کار میزبانی از شرکتی ایتالیایی خرید و متوجه شد که می‌تواند خدماتی به ارزش ۶،۰۰۰ روپیه خریده و به قیمت ۲۵،۰۰۰ روپیه بفروشد و به این ترتیب تبدیل به یکی از معدود افرادی شد که در کلکته خدمات میزبانی وب‌سایت ارائه می‌کردند. او اندک اندک چرخه کامل تامین در این حوزه را در اختیار گرفت و به تدریج در سال ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ ۸۰ درصد از سهم بازار این حوزه در کلکته را در اختیار داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.