سفر پرماجرای طباطبایی در بازار آی‌تی ایران

0

مسعود طباطبایی در دوران راهنمایی با کامپیوتر آشنا شد و از آن زمان کامپیوتر به یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی‌اش تبدیل ‌شد. با اینکه در دبیرستان تجربی می‌خواند «بیشترین زمان را با کامپیوتر سپری می‌کردم و نه با دوستانم». از همین دوران هم برنامه‌نویسی با زبان «بیسیک» و حتی سطوح پیشرفته‌تر را آغاز می‌کند. تا سال کنکور که کنکور تجربی و کنکور زبان می‌دهد و «زبان قبول شدم در کیش ولی نرفتم.» در همان سال با کالجی آشنا می‌شود که نمایندگی کالجی کانادایی را در ایران داشته و مسعود تبلیغ دوره ایکامرس آن را می‌بیند. «کلا دو دوره داشت؛ یکی دوره مهندسی نرم‌افزار و دیگری دوره ایکامرس که من در دوره ایکامرس ثبت‌نام کردم، اما به حد نصاب نرسید. به ما گفتند با مهندسی نرم‌افزار شروع کنید تا در دوره‌های بعد ایکامرس تشکیل شود و شما به‌اصطلاح سوئیچ می‌کنید به آن، که هیچ‌گاه تشکیل نشد و من دو سال و نیم در آنجا مهندسی نرم‌افزار خواندم.»

سال ۸۲ از آنجا فارغ‌التحصیل می‌شود و هم‌زمان با پایان این دوره آموزشی شرکتی تاسیس می‌کند به نام «هونوپرداز» که با بچه‌های همان کالج کانادایی تشکیلش می‌دهند. «یک سال و دو ماه کار کردیم. کار این شرکت نرم‌افزار بود و سیستم‌های تحت وب. آن زمان ۲۰ساله بودم و به دلیل سن کم و بیماری یکی از شرکا، شرکت تعطیل شد.» بعد از آن به‌عنوان برنامه‌نویس به شرکت «افزارپرداز رمیس» می‌رود. «فردای روزی که شرکت را تعطیل کردیم من کارمند رمیس شدم.»

تخصصش «دات نت» بود و به‌عنوان توسعه‌دهنده در شرکت رمیس مشغول می‌شود. همزمان با آن سال ۸۳، به دعوت یکی از اساتید آن دوره، دوره‌های مختلف دات نت را تدریس می‌کند. «درواقع از سال ۸۳ تا ۹۴ یعنی ۱۰ سال مداوم تدریس کردم، برای سازمان‌های کوچک و بزرگ. از سازمان‌هایی مانند بنادر کشتیرانی گرفته تا سایپا و ایران‌خودرو، همکاران سیستم و…»

تا سال ۸۵ رمیس بود و بعد از آن به شرکتی نروژی به نام «استت اویل» می‌رود که مسئولیت فاز ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبی را به عهده داشته. در این شرکت مسئول نرم‌افزار می‌شود و چون شرکتی چندملیتی بود محیط خوبی برای یادگیری و کار برای مسعود فراهم می‌کند. «تجربه زیادی از آن کسب کردم و با سطح بالاتری از نرم‌افزار در مقایسه با آنچه در ایران وجود داشت، آشنا شدم.» تا سال ۸۸ در این شرکت کار می‌کند تا اینکه در این سال با یکی از بچه‌های کلاسش دوباره هونوپرداز را راه‌اندازی می‌کند و در حوزه نرم‌افزارهای تحت وب کار می‌کند. «در وزارت راه با سازمان بنادر و کشتیرانی و چندین شرکت خصوصی، سیستم اتوماسیون اداری و به‌ویژه مدیریت اسناد و مدارک مهندسی را راه‌اندازی کردیم.»

اما جرقه‌های واقعی ورود جدی به حوزه استارتاپی زمانی زده می‌شود که در سال ۸۹ با وب‌سایت گروپ‌آن آمریکا آشنا می‌شود و با شریکش صحبت می‌کند که نمونه این سایت آمریکایی را در ایران راه‌اندازی کنند. «شریکم با اینکه خیلی مشتاق نبود، قانع شد که این کار را آغاز کنیم. هونوپرداز را تعطیل کردیم و با تیمی سه‌نفره بایکس را آغاز کردیم.» درواقع بایکس را به‌عنوان سایت خرید گروهی راه‌اندازی می‌کنند، با این تفاوت که همه تمرکزشان روی کالا بوده. «تخفیفان و نت‌برگ هرکدام با فاصله یک تا یک و نیم ماه قبل از ما افتتاح شده بودند و ما سومین سایت خرید گروهی ایکامرس بودیم، اما تفاوت ما با آن‌ها این بود که آن‌ها بیشتر بر رستوران‌ها و خدمات تمرکز کرده بودند ولی ما تمرکزمان را روی فروش انواع کالا با تخفیف قرار دادیم.» درواقع بایکسی که نسخه قدیمی‌اش در سال ۹۰ لانچ شد، پایه‌اش در همان کلاس‌های کالج کانادایی گذاشته شد و بعدها کار در شرکت‌های نرم‌افزاری و تحت وب این دیدگاه را برای مسعود ایجاد می‌کند که کسب‌وکاری آنلاین داشته باشد و گروپ‌آنی که مسعود طباطبایی در ذهن داشته رفته‌رفته به سایت تخصصی فروش آنلاین پوشاک تبدیل می‌شود.

 

بخش اول و دوم گفت وگوشنبه مگ با مسعود طباطبایی، بنیان گزار بایکس را در لینک های زیر بخوایند…

بخش اول گفت و گو

بخش دوم گفت و گو

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.