سرمایه‌ها در حال سرازیر شدن به سوی فین‌تک

0

استارتاپ‌های فین‌تک در سه‌ماهه‌‌ اول سال ۲۰۱۸، موفق به کسب ۱۰ میلیارد دلار جذب سرمایه از طریق انجام ۳۸۷ معامله شدند. از سال ۲۰۱۴ تاکنون، نزدیک به ۱۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌ فین‌تک دنیا انجام‌ شده است. از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، بیش از ۱۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جهانی در استارتاپ‌های مبتنی بر فین‌تک انجام شده است. در این میان، سال ۲۰۱۷ با مبلغ ۴۰ میلیارد دلار، در صدر این ۵ سال قرار دارد.

میزان سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌ فین‌تک در سال ۲۰۱۷، در مقایسه با سال ۲۰۱۴، رشد دوبرابری داشته. تعداد معاملات در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، از مرز ۲۰۰۰ مورد فراتر رفت و در سال گذشته، با اندکی کاهش، به ۱۸۰۰ مورد رسید. میانگین ارزش هر معامله، در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته و به مبلغ ۲۲.۴ میلیون دلار رسیده است. آمارهای موجود، نشان‌دهنده‌ این است که چشم‌اندازی درخشان، در انتظار سرمایه‌گذاری در حوزه‌ فین‌تک دنیاست.

سه‌ماهه‌ سوم سال ۲۰۱۷، با جذب ۱۲.۵میلیارد دلار، پربازده‌ترین بازه‌‌ زمانی در حوزه سرمایه‌گذاری فین‌تک بوده است. این میزان سرمایه، در طی انجام ۳۹۶ معامله به‌دست آمده است. توکوپدیا یک شرکت اندونزیایی است و در زمینه‌‌ تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند. این شرکت، در سه‌ماهه‌‌ سوم سال ۲۰۱۷، توانست ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه در سری F را از علی‌بابا دریافت کند و نقش پررنگی در جذب سرمایه‌ بالا در این بازه‌ زمانی داشته باشد. این سرمایه‌گذاری استراتژیک، زمینه را برای تبدیل توکوپدیا به ای‌بی  اندونزی فراهم کرده است.

میانگین جهانی ارزش سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌ فین‌تک از ۱۳.۶ میلیون دلار در سه‌ماهه‌‌ اول سال ۲۰۱۷، به ۲۵.۸ میلیون دلار در سه‌ماهه‌‌ اول سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که تمایل به انجام سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و بلندمدت در حوزه‌‌ فین‌تک، رو به افزایش است. میزان سرمایه‌گذاری سه‌ماهه در استارتاپ‌های فین‌تک، در سه دوره‌‌ اخیر، ارزشی بالاتر از ۱۰ میلیارد دلار داشته است. در سه‌ماهه‌‌ اول سال ۲۰۱۷، ۱۶ مورد معامله، با ارزش بیش‌ از ۱۰۰ میلیون دلار انجام گرفت و درنتیجه‌ آن، ۳.۴میلیارد دلار جذب سرمایه اتفاق افتاد. تعداد این معاملات در سه‌ماهه‌‌ اول سال ۲۰۱۸، به ۲۳ مورد افزایش یافت و ۴.۹میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌ فین‌تک انجام گرفت. ۱۰ سرمایه‌گذاری بزرگی که در سه‌ماهه‌‌ اول سال ۲۰۱۸ انجام گرفتند، منجر به ورود ۳.۳ میلیارد دلار به حوزه‌‌ فین‌تک شدند. این ۱۰ معامله‌‌ بزرگ، یک‌سوم از کل ارزش سرمایه‌گذاری در این بازه‌ زمانی را شامل می‌شوند. شرکت‌های آمریکایی، در ۵ مورد از ۱۰سرمایه‌گذاری بزرگ انجام شده، شرکت داشته‌اند. کردیت کارما، یک بستر مالی شخصی است و در سانفرانسیسکو واقع شده. این استارتاپ فین‌تک، ۵۰۰میلیون دلار سرمایه را از سیلور لیک پارتنرز

(Silver Lake Partners) دریافت کرد و عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌ فین‌تک در شمال آمریکا را به‌دست آورد.

وان‌کانکت (OneConnect) یک بستر ارائه‌دهنده‌ تکنولوژی‌های مالی برای بانک‌های کوچک بوده و جزو شرکت‌های تابعه‌‌ گروه بیمه‌‌ پینگ آن (Ping An Insurance Group) است. این استارتاپ توانست ۶۵۰ میلیون دلار سرمایه را در سری A از آی‌دی‌سی کپیتال (IDG Capital) و گروه اس‌بی‌آی

(SBI Group) دریافت کند. این معامله، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌ فین‌تک در سه‌ماهه‌‌ اول سال ۲۰۱۸ بود و ارزش این شرکت را به ۷.۴ میلیارد دلار رساند. این شرکت، در حال آماده‌سازی برای عرضه‌‌ اولیه سهام  ۲ میلیارد دلاری است. پرپل بریکس (PurpleBricks) تنها آژانس املاک آنلاین در بریتانیا‌ست و در سه‌ماهه‌‌ پایانی سال ۲۰۱۵ وارد بازار سهام شده است. این شرکت، در مرحله‌ پس از عرضه‌ اولیه سهام، موفق به جذب سرمایه ۱۷۷ میلیون دلاری شد. اکسل اسپرینگر (Axel Springer) در مارس ۲۰۱۸ این سرمایه‌گذاری را انجام داد. سهم شرکت‌های آمریکای شمالی در سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌ فین‌تک از سال ۲۰۱۴ روند نزولی داشته و سرمایه‌گذاران به فعالیت در سایر زمینه‌ها متمایل شده‌اند. سهم فین‌تک آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۴ در بالاترین مقدار خود قرار داشت و ۶۰درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه را به خود اختصاص داده بود. میزان این سهم در سال‌های بعدی رو به کاهش گذاشت و در سال ۲۰۱۷ به ۴۲.۳ درصد رسید. در سه‌ماهه‌‌ اول سال ۲۰۱۸، این سهم دوباره افزایش پیدا کرد و به بیش از ۵۰ درصد رسید. این روند رو به رشد، می‌تواند به جبران فرصت‌های ازدست‌رفته‌‌ سال‌های قبل کمک کند. در سه‌ماهه‌‌ اول سال ۲۰۱۷، تعداد معاملات انجام‌شده برای جذب سرمایه در فین‌تک آمریکای شمالی، ۲۰۲ مورد بود. این رقم، اندکی بالاتر از مقدار میانگین جهانی (۱۹۲ معامله) است. فین‌تک اروپا توانسته روند رو به رشدی در این سرمایه‌گذاری داشته باشد. سهم اروپا در سال ۲۰۱۴، به میزان ۲۲.۴ درصد بود و این رقم در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۳۰ درصد رسیده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.