سبک زندگی استارتاپی : وقتش رسیده استعفا کنید!

0

ادامه دادن راهی که به هر دلیل آزار‌دهنده است، کار ساده‌ای نیست. اما گاهی رفتن هم آسان نیست. اگر مدت‌هاست که هر روز صبح قبل از رفتن به محل کارتان و هر عصر بعد از بیرون آمدن از آن، این سوال را از خود می‌پرسید، تا پایان این مطلب با ما همراه شوید. شاید بعد از خواندن این چند خط، بفهمید که امروز وقت رفتن است یا ماندن و اگر تصمیم به رفتن گرفتید، چطور باید عوارض روانی این اتفاق را کم کنید و خود را در شرایط بهتری قرار دهید.

  •  محیط کارتان سمی است؟

محیط کار سمی را حتی یک ماه بیشتر تحمل نکنید. می‌پرسید محیط کار سمی چیست؟ موقعیتی است که در آن از لحظه ورود تا خروج درگیر فشار روانی هستید، دچار مشکل روانی می‌شوید، احساس می‌کنید به استثمار گرفته شده‌اید و ذره‌ای احساس امنیت شغلی نمی‌کنید؟ یا اینکه رئیس یا همکارتان قلدری می‌کند و مدام در محل کارتان درحال باج دادن به این قلدرها هستید؟ اگر پاسخ‌تان حداقل به یکی از این سوال‌ها، بله‌ای قاطعانه است، معنایش این است که وقت استعفا کردن رسیده است.

  •  هر صبح با تنفر از خانه بیرون می‌آیید؟

هر صبح‌ از اینکه باید سر کار بروید، ناراحتید و هر لحظه که وارد ساختمان محل کارتان می‌شوید، دچار اضطراب می‌شوید؟ انزجار شما از شرایط کاری‌تان تا جایی پیش رفته که در تمام ساعات کاری از دردهایی مثل سردرد و معده درد رنج می‌برید اما در روزهای تعطیل خبری از بیماری‌هایتان نیست؟

  •  به بن‌بست رسیده‌اید؟

هیچ شانسی برای پیشرفت در محیط کارتان وجود ندارد؟ این موضوع را حدس نزنید و آسمان و ریسمان را به هم نبافید، بلکه با انجام یک بررسی دقیق از شرایط کار خود و همکارانتان، در این مورد نتیجه‌گیری کنید. در محیط شغلی شما شایسته‌سالاری تا چه اندازه تعیین‌کننده است؟ آیا زنی هستید که در یک محیط مردسالار کار می‌کنید و فرصتی برای ترقی پیش رویتان نیست؟ آیا در کسب‌و‌کاری مشغولید که نسبت خانوادگی، رکن اصلی ترقی است؟ یا اینکه محل کارتان یک چارت خطی دارد و افقی برای پیشرفت پیش رویتان نیست؟

  •  سر موش هستید؟

یک مثل قدیمی می‌گوید، به جای اینکه سر موش باشی، دم شیر باش. درواقع مقصود از این ضرب‌المثل این است که به جای نفر اول بودن در یک کسب‌و‌‌کار کوچک و بی‌اهمیت، سعی کن عضوی کوچک از یک پروژه بزرگ باشی. اگر در کارتان خوب پیشرفت کرده‌اید اما با وجود همه ترقی‌کردنتان، تازه به سر موش تبدیل شده‌اید، دنبال یک موقعیت بزرگ‌تر بگردید؛ موقعیتی که شاید در آن رئیس یا یک عنصر قدرتمند نباشید، اما افق خوبی برای پیشرفت و یادگیری راه و رسم کار را پیش روی شما قرار می‌دهد.

  •  نمی‌دانید چه می‌کنید؟

هیچ هدفی ندارید؟ در محل کارتان آچارفرانسه‌ای هستید که هر کاری را انجام می‌دهد و شرح شغل مشخصی ندارد؟ شرایط کاری‌تان به شما اجازه نمی‌دهد که در یک فن خاص مهارت پیدا کنید و باعث رشد شما نمی‌شود؟ این دقیقا همان کاری است که باید به فکر رها‌کردنش باشید. برای اینکه در این مورد به نتیجه برسید، خود امروزتان را با ‌۲سال پیشتان مقایسه کنید. در این کار، چقدر مهارت تازه کسب کرده‌اید و چقدر رشد کرده‌اید؟ پاسخ شما به این سوال می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

  •  شرایط‌تان مدام عوض می‌شود؟

 

تغییرات مدیریتی کارتان از حالت عادی بیشتر شده و مدام مجبورید خودتان را با سیاست‌های جدیدی که خیلی‌هایشان از نظرات شخصی نشأت گرفته‌اند تطبیق دهید؟ اوضاع مالی شرکت‌تان رو‌به‌راه نیست و ماه پشت ماه حقوق نمی‌گیرید و همیشه با استرس بی‌پولی و ترس از دست دادن شغل روبه‌رو هستید؟ محققان می‌گویند این دست استرس‌ها می‌تواند جان شما را به خطری جدی بیندازد و سلامت روانتان را مختل کند.

منبع: سایکولوژی تودی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.