جامعه‌ای از اهالی صنعت ساختمان ایران

با ساختمان‌یار و همه خدمات و امکانات آن آشنا شوید

0

اپلیکیشن ساختمان‌یار یکی از اپلیکیشن‌هایی است که کاربران ساختمانی خیلی راحت با آن ارتباط برقرار کرده و در این مدت کوتاه به نظر استقبال خوبی از آن صورت گرفته است و کاربران آن هر روز در حال افزایش هستند، به همین جهت با بنیانگذار این اپلیکیشن، علی سلطانیه که سال‌هاست در صنعت ساختمان حضور مداوم داشته‌اند و مدیرعامل یکی از شرکت‌های موفق در این حوزه به نام شرکت آجرپی هستند، همکلام شدیم تا از داستان تاسیس ساختمان‌یار از ایشان سوال کنیم.

  • جناب سلطانیه، از ایده تاسیس ساختمان‌یار به ما بگویید.

به نظر من صنعت ساختمان در ایران نیاز به یک نوآوری جهت انسجام بیشتر داشت. خیلی از مصالح نوین ساختمانی که بسیار در کیفیت، هزینه و سرعت پروژه تاثیرگذار هستند، استفاده از آن خیلی دیر گسترش می‌یابد و در صورت ایراد خیلی دیر از بازار جمع می‌شود که نمونه‌های زیادی تاکنون وجود داشته است و به علت ارتباط کم و انتقال کند تجربیات در این صنعت این اتفاق می‌افتد.

همچنین در بسیاری از موارد قیمت‌ها شفاف نیست و وقتی یک سازنده به فروشنده‌اش اطمینان می‌کند، در موارد زیادی از ایشان سوء‌استفاده شده و به قیمت بالاتر کالا را به دستشان می‌رسانند.

یا در نیروهای متخصص این صنعت گاهی مشاهده شده مثلا یک گچ‌کار یا اسکلت‌کار بسیار در کار خود متخصص است و کارفرمای کنونی  هم رضایت دارد، ولی به علت عدم انتقال تجربیات در این حوزه، ایشان بیکار می‌ماند و فرصت معرفی برای این عزیزان وجود ندارد و خیلی از موارد دیگر که تصمیم گرفتم ایده‌ای که مدت‌ها در ذهنم بود را به مرحله انجام برسانم .

البته از این نکته بگذریم که اگر می‌دانستم به ثمر رساندن یک استارتاپ این همه چالش پیش رو دارد، همچنین وضعیت اقتصادی به صورت کنونی پیش می‌رود، شاید بیشتر فکر می‌کردم ولی به هر جهت من و تیم آجر‌پی که در زمینه تبلیغات، مارکتینگ و فروش نقاط قوت زیادی داشتیم و در این صنعت کم و بیش شناخته‌شده بودیم، طرح پایانی کار را آماده و اجرایی کردیم و از همان ابتدا وقتی هنوز اپلیکیشن مدت زیادی مانده بود تا آماده شود، کارهای سایت، تبلیغات‌، برند‌سازی و غیره را شروع کردیم تا سریع‌تر پیش برویم و بالاخره بعد از موانع بسیار که از حوصله این بحث خارج است، در فروردین ۹۷ نسخه اولیه یا بهتر بگویم MVP محصول آماده شد، البته آن زمان فقط برای اندروید.

  • از نحوه کار اپلیکیشن برایمان بگویید.

این اپلیکیشن در نسخه اولیه به این صورت پیاده‌سازی شد که تمامی افراد صنعت ساختمان که هر نقشی را در این صنعت ایفا می‌کنند، از جمله تامین‌کنندگان محصول یا متخصصان و نیروهای کار و مدیران پروژه‌های ساختمانی آن را نصب کرده و پروفایل خود را تکمیل می‌کنند و هر پروژه نیاز به کالا و یا خدماتی داشت، در اپ ثبت کرده و تمام تامین‌کنندگان که در آن گروه محصول فعال هستند، شرایط فروش، قیمت، نحوه تسویه و توضیحات کالا را برای خریدار ارسال و خریدار از بین پیشنهادهای رسیده یکی را انتخاب می‌کند  و با او تماس می‌گیرد.

در رابطه با نیروی کار نیز به همین طریق عمل می‌شود و پس از انجام خرید یا انجام کار دو طرف به یکدیگر امتیاز داده و تجربیات خود را از این همکاری در پروفایل طرف مقابل ثبت می‌کنند تا پروسه تصمیم‌گیری برای سایر کاربران آسان‌تر شود.

  • پس به طور مشخص ساختمان‌یار اپلیکیشنی است که درخواست‌های خرید و نیروی کار آنجا ثبت ‌‌شده و به مناقصه گذاشته می‌شود؟

نمی‌توانیم به‌طور کامل اسمش را مناقصه بگذاریم چون  وقتی اسم مناقصه می‌آید، ذهن می‌رود به سمت اینکه کسی برنده است که کمترین قیمت را اعلام کند، ولی بعضی مصالح ساختمانی یا بهتر است بگویم اکثرشان و همینطور کارهای پیمانکاری تنها آیتم برنده، قیمت نیست و کیفیت، نام کارخانه، تجربه کاری و نحوه وصول فاکتور همه جزو برتری‌ها حساب می‌شود، مگر اینکه درخواست‌دهنده به طور کامل و به صورت خاص محصول مشخصی را ذکر و با برند مشخصی و با تعداد و نحوه پرداخت ثبت کند که آن وقت می‌شود رویش اسم مناقصه را گذاشت .

  • جناب مهندس، تا حدودی فرمودید که نیاز تولید این محصول به چه علت بوده، آیا نیازهای دیگری هم برطرف می‌کند غیر از درخواست خرید و درخواست نیروی کار که ذکر نکرده باشید؟

بله، قطعا من امکانات نسخه اولیه را خدمت‌تان عرض کردم، وقتی محصول ما به مارکت فیت رسید و بازخوردها را کامل گرفتیم و با اهالی این صنعت گفت‌وگو‌های فراوانی کردیم، یک سری نیازهای دیگر مطرح شد که اولش ما ندیده بودیم و علتش هم این بود که می‌‌خواستیم هرچه سریع‌تر به محصول اولیه برسیم ولی در نسخه بعدی که آخر آبان ریلیز شد، یکسری نیازهای دیگر را داخل آن تعریف کردیم.

تمامی افراد صنعت ساختمان اپ را نصب کرده و پروفایل خود را تکمیل می‌کنند و هر پروژه‌ای که نیاز به کالا و یا خدماتی داشت، در اپ ثبت کرده و تمام تامین‌کنندگان، شرایط فروش، قیمت، نحوه تسویه و توضیحات کالا را برای خریدار ارسال و خریدار از بین پیشنهادهای رسیده یکی را انتخاب می‌کند

  • به طور مشخص می‌فرمایید چه نیازهایی؟

بله خواهش می‌کنم. قسمت خبر‌های مهم که این خبرها هم می‌تواند خبر‌های روزمره بازار ساختمان باشد و هم بخشنامه‌های جدید و هم سیستم‌های جدیدی که مصالح و تجهیزات نوین ساختمانی در اکثر دنیا دارد استفاده می‌شود و ترویج و معرفی آنها اضافه شد.

البته لیست قیمت  هم که من فراموش کردم  بگویم  در نسخه اولیه ما بعد از چند هفته اضافه شد که تنها درخواست‌ها یکطرفه نباشد، یعنی بعضی‌ها بودند که عنوان می‌کردند ما تا سفارش‌مان را ثبت کنیم و تامین‌کننده‌ها ببینند و اعلام قیمت کنند، ممکن است زمان ببرد و بعضی مواقع کار عجله‌ای باشد.

به همین علت ما لیست قیمت را داخل اپلیکیشن دیدیم که تامین‌کننده‌ها  قیمت محصولاتشان را آنجا قرار بدهند و دائم به‌روز کنند که اگر کسی دنبال محصول خاصی بود، آنجا پیدا کند و قیمتش را ببیند و بتواند با ‌کسی که قیمت داده، در ارتباط باشد و سوالات خود را بپرسد و خریدش را انجام بدهد  و یا قسمت کاربران که اگر کالایی قابل قیمت دادن به‌صورت مشخص در لیست  نداشت، خریدار در بین کاربران جست‌وجو و کسانی که در آن بخش فعال هستند را پیدا کند و با آنها وارد مذاکره شود.

و همینطور نیازهای دیگری مثل معرفی پروژه‌های مشارکت در ساخت و یا در حال احداث و قسمت آگهی استخدام شرکت‌های ساختمانی و قسمت بازاریابی کالا و نیروی کار که در آن قسمت کلیه درخواست‌ها تحلیل  و تفکیک شده و به‌طور مشخص گروه‌بندی  می‌شود که چند پروژه در هر گروه محصول چه کالا یا خدمتی نیاز دارند.

  • آیا در شهر‌های خاصی فعالیت می‌کنید؟

خیر، تمام شهر‌های ایران که از محصول استقبال کنند، جزو بازار هدف ما هستند و خدمات ما برای سراسر ایران ارائه می‌شود.

  • درباره اتاق گفت‌وگوی ساختمان‌یار که اخیرا خبر آن انتشار پیدا کرد، صحبت می‌فرمایید؟

اتاق گفت‌وگوی ساختمان‌یار نتیجه نیاز دیگری بود که اگر ما ادعای گسترش ارتباطات در بین اعضای صنعت ساختمان را داریم، باید هر کاری که از دستمان بر‌می‌آید انجام دهیم، ما در این بخش یک خلأ مشاهده کردیم که ممکن است کسی سوالی یا اطلاع‌رسانی بخصوصی و یا قصد معرفی تکنولوژی ساختمانی را داشته باشد و نمی‌تواند به تک تک کاربران pm بزند و این بخش را راه‌اندازی کردیم جهت شکل‌گرفتن مباحث تخصصی در این صنعت به‌صورت آنلاین که کاربران با هم بتوانند به‌صورت گروهی در ارتباط باشند که البته این بخش فعلا به‌صورت ساده پیاده‌سازی شده و در صورت استفاده کاربران حتما گسترش لازم داده می‌شود.

  • و صحبت پایانی؟

صحبت پایانی اینکه بزرگ‌ترین چالش در برابر ما مقاومت  در جهت تغییر  روش‌های سنتی به آنلاین است و عده‌ای این را نمی‌خواهند بپذیرند و عده‌ای نیز اسم تکنولوژی و اپلیکیشن که به میان می‌آید، به طور  خلاصه بگویم فاصله خود را با آن حفظ می‌کنند در صورتی‌که تکنولوژی در این  چند سال گذشته به سمت راحتی استفاده کاربران پیش رفت و برای استفاده از آن نیاز به هیچ تخصص ویژه‌ای ندارد و به‌راحتی قابل انجام است.

و نکته دیگری که دوست دارم بگویم، این است که عده‌ای از همکاران فروشنده مصالح ساختمانی فکر می‌کنند ساختمان‌یار آمده تا بازار را از آنها بگیرد، در صورتی‌که کاملا برعکس این موضوع درست است .

ما در جهت رونق کار این عزیزان و گسترش تبادلات در این حوزه هستیم و خود ساختمان‌یار هیچ کالایی ‌یا خدمتی برای عرضه ندارد و فروش محصول و خدمات کاملا دست خود کاربران است و همینطور ما از پیشنهاد‌های همکاری با شرکت‌ها در جهت گسترش محصول و یا سرمایه‌گذاری در آن  استقبال می‌کنیم.

و در آخر از تمام دوستان و همکاران و خانواده و تمام  کسانی که به هر نوعی کمکی در زمینه تولید و یا معرفی بیشتر ساختمان‌یار به بازار کرده و بنده را یاری کردند، تشکر می‌کنم.

گفت‌وگوهای قبلی شنبه با مدیرعامل ساختمانیار را از اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.