زنان در عرصه استارتاپ‌های یونیکورن

6 یونیکورن در سال 2019 که توسط زنان هدایت شده‌اند

0

سال ۲۰۱۹ بهترین مسیر برای شکل‌گیری یونیکورن‌هایی بود که مؤسسین زن داشتند. این استارتاپ‌ها که عموما در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند، با داشتن یک سابقه چند ساله، به مرحله کسب‌وکارهای یونیکورن رسیده و درآمدی بالغ بر یک میلیارد دلار کسب کردند

در سال‌های اخیر مفهوم کارآفرینی از تسلط دنیای مردانه خارج شده است و زنان نیز در سراسر جهان پا به عرصه کارآفرینی گذاشته‌اند.

رشد گسترده مفهوم استارتاپ و شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوپا نیز به این روند دامن زده و باعث شده زنان نیز همانند مردان، وارد دنیای تجارت و کارآفرینی شوند.

سال ۲۰۱۹ اکوسیستم استارتاپی جهان با موج جدیدی از کارآفرینان زن روبه‌رو بود، به طوری‌که نه تنها به راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین پرداختند، بلکه موفق شدند در ردیف استارتاپ‌های یونیکورن جهان نیز قرار بگیرند.

بر همین اساس نیز در ادامه به معرفی استارتاپ‌هایی می‌پردازیم که با هدایت زنان رشد کرده و به مرز یونیکورن شدن رسیده‌اند.

طبق گزارشی که Crunchbase ارائه کرده است، سال ۲۰۱۹ بهترین مسیر برای شکل‌گیری یونیکورن‌هایی بود که مؤسسین زن داشتند. این استارتاپ‌ها که عموما در زمینه فناوری شکل گرفته‌اند، با سابقه چند سال فعالیت خود، در سال ۲۰۱۹ به مرحله کسب‌وکارهای یونیکورن رسیده و درآمدی بالغ بر یک میلیارد دلار کسب کردند.

AirWallex: یک یونیکورن فعال در حوزه فین‌تک

استارتاپ AirWallex که در سال ۲۰۱۵ در هنگ‌کنگ راه‌اندازی شد، در زمینه فین‌تک و خدمات مالی فعالیت می‌کند. خانم Lucy Yueting Liu به همراه سه بنیان‌گذار دیگر این استارتاپ، موفق شدند کسب وکار خود را در سطح جهان گسترش دهند.

این استارتاپ ابتدا در ملبورن مستقر شده و بعدتر نیز در سال ۲۰۱۸ به هنک‌کنگ منتقل شد. عمده کاری که این کسب‌وکار انجام می‌دهد این است که به بانک‌ها و مشاغل دیگر کمک می‌کند تا نقل‌و‌انتقالات مرزی خود را نسبت به گزینه‌های سنتی‌تر، با هزینه کمتر و سرعت بیشتری انجام دهند.

ضمن اینکه برای خرده‌فروشان آنلاین نیز سرویس‌های خدمات مبادلات ارزی و امکان پرداخت‌های یکپارچه را فراهم می‌کند.

مشتریان این استارتاپ می‌توانند از طریق خدمات این شرکت، حساب‌های بین‌المللی ایجاد کرده، به نرخ مبادلات بین‌بانکی دسترسی پیدا کنند و از طریق شبکه بین‌المللی آن به ۱۳۰ کشور جهان پول ارسال کنند.

با توجه به خدمات شاخصی که این کسب‌وکار فعال در حوزه فین‌تک به مشتریان خود ارائه می‌دهد، سرانجام پس از جذب بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری در مرحله C، توانست به حوزه استارتاپ‌های یونیکورن جهان وارد شده و ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار پیدا کند.

بنیان‌گذاران این کسب‌وکار با این هدف استارتاپ خود را راه‌اندازی کردند تا روش بهتری را برای پرداخت‌های جهانی ارائه دهند.

آنها هدف اصلی خود را ایجاد زیرساخت‌های مالی مبتنی بر فناوری در سراسر جهان قرار داده‌اند تا مشتریان آنها بتوانند تجارت خود را در سطح جهان رشد دهند.

Away: یک یونیکورن مدرن گردشگری

Jen Rubio و Steph Korey دو زن کارآفرینی هستند که استارتاپ خود را در حوزه گردشگری، کالاهای مصرفی، تجارت الکترونیک و سبک زندگی، در سال ۲۰۱۵ و در نیویورک راه‌اندازی کردند.

مهم‌ترین شاخصه کسب‌وکاری که این دو زن کارآفرین ایجاد کرده‌اند، مدرن بوده آن است، به طوری‌که می‌توان استارتاپ Away را یک برند مدرن در زمینه گردشگری و سبک زندگی به شمار آورد.

ارزش استارتاپ Away بعد از سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری که در سال ۲۰۱۹ روی آن انجام شد، از ۷۰۰ میلیون دلار به ۱.۴ میلیارد دلار رسید و در ردیف کمپانی‌های یونیکورن جهان قرار گرفت.

این شرکت با داشتن مجله خود به نام (Here) که بیش از ۵۰ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد، رشد قابل توجهی را در میان دیگر کسب‌وکارهای این حوزه به دست آورده است، به طوری که فروش آن در سال ۲۰۱۹ حدود ۹۶ درصد افزایش یافت.

عمده محتوایی که این مجله در صفحه اینستاگرام خود منتشر می‌کند، در زمینه مسافرت و گردشگری است؛ به این صورت که محتوای آن اعم از متن، تصویر و فیلم، تجارب ناب گردشگری را به کاربران ارائه می‌کند؛

ضمن اینکه ترویج یک سبک زندگی مدرن نیز در دستور کار این استارتاپ قرار دارد، به طوری که با پیشنهادهای نوین سبک زندگی، چشم‌انداز مدرن و قابل توجهی را به کاربران جهانی خود ارائه می‌دهد.

Coursera: یک یونیکورن دانشگاهی

استارتاپ Coursera که در سال ۲۰۱۲ و در سان‌فرانسیسکو راه‌اندازی شد، از جمله کسب‌وکارهای نوینی به شمار می‌رود که در زمینه‌های آموزشی فعالیت دارد.

Daphne Koller به همراه دیگر هم‌بنیان‌گذار آن، مدیریت و هدایت این کمپانی را بر عهده دارند. دافنه و Andrew Ng که هر دو استاد دانشگاه استنفورد هستند، این استارتاپ را با اهداف آموزشی راه‌اندازی کردند.

به طور کلی این استارتاپ یک شرکت آموزشی آنلاین به شمار می‌رود که با مشارکت ۱۴۰ دانشگاه و مؤسسه آموزشی معتبر جهانی، خدمات آموزشی خود را ارائه می‌دهد.

پلتفرم Coursera در حال حاضر ۴۰ میلیون یادگیرنده دارد که می‌توانند زمینه‌های یادگیری خود را از بین ۳۲۰۰ رشته و ۳۱۰ تخصص و ۱۴ رشته انتخاب کنند.

روند جذب سرمایه این استارتاپ نیز قابل توجه است، به طوری که این کمپانی در راستای اهداف بین‌المللی خود جهت آماده‌سازی کاربران و دانشجویان به منظور روبه‌رو شدن با (چهارمین انقلاب صنعتی)، ۱۳۰ میلیون دلار در سری E جمع‌آوری کرده و در شرایط استارتاپ‌های تک‌شاخ جهان قرار گرفته است.

ایده آموزش آنلاین که در سطوح بالاتر و از طریق دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی معتبر انجام می‌شود، کاربران قابل توجهی را به سوی پلتفرم Coursera جذب کرده است، ضمن اینکه فعالیت این استارتاپ در حوزه بین‌المللی نیز در جذب کاربران بیشتر و کسب محبوبیت آن مؤثر بوده است.

ezCater: یک یونیکورن فعال در حوزه غذا

استارتاپ ezCater که فعالیت خود را در سال ۲۰۰۷ و در بوستون آمریکا آغاز کرده است، به عنوان یک شرکت فعال در حوزه کترینگ شناخته می‌شود که در قالب یک مارکت‌پلیس فعالیت می‌کند.

خانم Stefania Mallett به همراه دیگر هم‌بنیان‌گذار این مجموعه، مدیریت و رهبری آن را بر عهده دارد. این کسب‌وکار یکی از مهم‌ترین مارکت‌پلیس‌های آنلاین در حوزه کترینگ در ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود و بیش از ۶۰ هزار رستوران و کترینگ از پلتفرم این استارتاپ استفاده می‌کنند.

این کمپانی با گسترش فعالیت آنلاین خود، بیش از ۶۰۰ نفر کارمند دارد و بیش از ۴۰ نفر آنها در بوستون مشغول به کار هستند.

ezCater در سال گذشته با جذب سرمایه‌ای معادل ۱۵۰ میلیون دلار در ردیف استارتاپ‌های یونیکورن قرار گرفت و ارزش این پلتفرم به ۱.۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

خانم Stefania Mallett مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار این استارتاپ در مصاحبه با گاردین اذعان کرد که آنها در تلاش هستند تا در ردیف یونیکورن‌های جهانی به فعالیت خود ادامه دهند، چراکه این شرکت هم‌اکنون خدمات خود را علاوه بر بازارهای ایالات متحده آمریکا، در فرانسه و آلمان نیز ارائه می‌دهد و به دنبال گسترش خدمات خود در سطح بین‌الملل است.

FabFitFun: یک یونیکورن فشن و سلامت

خانم Katie Rosen Kitchen به همراه سه همکار خود، بنیان‌گذاران استارتاپ FabFitFun هستند. این استارتاپ که در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد، با فعالیت در حوزه‌های تجارت الکترونیک، مد و سلامتی در لس‌آنجلس شناخته شد و توانست طی کمتر از یک دهه، در ردیف کسب‌وکارهای تک‌شاخ جهان قرار بگیرد.

استارتاپ مذکور از جمله کسب‌وکارهایی به شمار می‌رود که شیوه‌های اختصاصی خود را در زمینه‌های مورد نظری که داشت شکوفا کرد و بعد از ۹ سال فعالیت، مستقیما وارد رینگ یونیکورن‌ها شد.

در واقع موفقیت‌هایی که حاصل چندین سال تجربه و ممارست بود، سرانجام به بار نشست و این استارتاپ توانست در سال ۲۰۱۹ معادل ۲۰۰ میلیون دلار درآمد کسب کند و بیش از یک میلیون مشترک به دست آورد.

مایکل بروخیم، مدیرعامل این شرکت، مجموعه خود را یک مجموعه شلوغ و نوآور معرفی کرده و اذعان می‌کند که این دو خصوصیت را در هسته مرکزی خود حفظ خواهند کرد.

این استارتاپ با ترسیم یک دورنمای مثبت، فرصت‌ها و مسؤولیت‌های زیادی را پیش روی خود مجسم می‌کند. آنها با پیگیری برنامه‌های منظم و دقیقی که دارند، به دنبال تحقق اهداف خود و باقی ماندن در ردیف بیزینس‌های یونیکورن جهان هستند.

Rent the Runway: یک یونیکورن اجاره‌ای

Jennifer Fleiss و Jennifer Hyman زنان کارآفرینی هستند که استارتاپ خود را در حوزه‌ی تجارت الکترونیک، فشن، محصولات مصرفی و خرده‌فروشی، در سال ۲۰۰۹ در نیویورک راه‌اندازی کردند.

این کسب‌وکار در قالب یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی کار خود را آغاز کرد، به این صورت که زنان می‌توانستند لباس‌ها و لوازم جانبی خود را اجاره دهند.

هدف اصلی مؤسسین این استارتاپ این بود که زنان بتوانند برای خود حق اشتراک داشته و در دنیای مد فعالیت داشته باشند؛ به این صورت که با اجاره دادن لباس‌ها و لوازمی که دارند، طبق مد روز زندگی کنند.

این کسب‌وکار توانست با جذب سرمایه‌گذاری خطرپذیر ۱۲۵ میلیون دلاری، به ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار دست پیدا کرده و در ردیف یونیکورن‌های جهان قرار بگیرد.

جنیفر هایمن هدف اصلی استارتاپ خود را ایجاد یک آمازون اجاره‌ای دانست تا این مکان را برای زنان فراهم کنند که بتوانند از طریق اجاره دادن لباس‌ها و لوزام خود، از قافله مد عقب نمانده و در عین حال درآمد نیز داشته باشند.

سخن آخر…

حضور زنان در عرصه استارتاپ‌های یونیکورن، قابل تقدیر است و خصوصا خیزشی که در سال ۲۰۱۹ نشان دادند، امیدهای تازه‌ای را در اکوسیستم کسب‌وکارهای بالغ بر یک میلیارد دلار جهان نشان می‌دهد.

[bs-quote quote=”سال ۲۰۱۹ بهترین مسیر برای شکل‌گیری یونیکورن‌هایی بود که مؤسسین زن داشتند. این استارتاپ‌ها که عموما در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند، با داشتن یک سابقه چند ساله، به مرحله کسب‌وکارهای یونیکورن رسیده و درآمدی بالغ بر یک میلیارد دلار کسب کردند” style=”style-13″ align=”center”][/bs-quote]

البته نسبت کارآفرینان زن که کسب‌وکارهای خود را به مرحله یونیکورن رسانده‌اند، کماکان نسبت به همتایان مرد آنها کمتر است؛

به طوری که از بین ۱۵۱ یونیکورنی که در سال ۲۰۱۸ ایجاد شدند، بنیان‌گذار ۱۰ شرکت زن بوده است که این مقدار، نسبت ۱۵ به یک را نشان می‌دهد.

اما معرفی استارتاپ‌هایی که زنان راه‌اندازی کرده‌اند و خصوصا نمونه‌هایی که به موفقیت‌های چشم‌گیر و درآمدهای بالا دست یافته‌اند، می‌تواند نقطه قوتی برای زنان کارآفرین به شمار رود تا از رویاهای خود دست نکشیده و برای یونیکورن شدن، تلاش مضاعف داشته باشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.