ریسک کنارگذاشتن پروژه‌های دولتی را پذیرفتیم

0

بنیانگذار «نشان» که یک اپلیکیشن مسیریاب است، در این گزارش کوتاه از اینکه نشان را از کجا آغاز کرده و با پشت سر گذاشتن چه دورانی، او و تیمش توانسته‌اند نشان را به جایگاه فعلی‌اش برسانند، گفته است.
جواد عامل متولد ۱۳۶۲ در شهر مشهد است. بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ نشان، فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد مشهد در رشته مکانیک است. دوره ارشدش را هم در دانشگاه آزاد مهندسی نرم‌افزار خوانده است. می‌گوید سه چهارسال گذشته و هنوز از پایان‌نامه ارشدش دفاع نکرده است!

شرکتش در مشهد مستقر است. سال۸۰ وارد دانشگاه شده است. در دوران کارشناسی در دوره‌ای آموزشی‌ با محتوای طراحی وب شرکت می‌کند، چون علاقه‌مند بوده که وب‌سایت شخصی خودش را راه‌اندازی کند. می‌گوید به‌عنوان کنجکاوی در دوره html و css شرکت کردم.

این کنجکاوی موجب می‌شود که در کلاس‌های دوره کارشناسی دانشجویان رشته کامپیوتر شرکت کند. بعد از آن به یادگیری جاوا می‌پردازد و سپس به تدریس جاوا و php مشغول می‌شود تا جایی که بسیار کمتر در کلاس‌های درسی رشته خودش حاضر می‌شده و بیشتر در حوزه کامپیوتر فعال بوده است.

شرکت خودم را تاسیس کردم

با توجه به آموزش‌هایی که دیده بوده و دوره‌هایی که شرکت‌ می‌کند، کم‌کم تصمیم می‌گیرد که شرکت خودش را راه‌اندازی کند. سال ۸۴، شرکت «راژمان» را تاسیس می‌کند. می‌گوید راژمان به معنای سیستمی است که زیرسیستم‌های زیادی دارد؛ واژه‌ای اصیل و فارسی که چند سال بعد با تولید یک محصول ایرانی به نام نشان، اسم و رسمی کسب می‌کند.

طی ۵سال اول از زمان راه‌اندازی راژمان، در زمینه خدمات اداری و اتوماسیون دولتی و… کار کرده‌اند: «این روند، روندی نبود که هدف بزرگ ما باشد. بنابراین تصمیم گرفتیم که از این فرایند پیمانکاری و پروژه‌گرفتن و همکاری با بخش‌های دولتی، خارج شویم.

در آن زمان فضای نقشه را هدف‌گذاری کردیم. متوجه شدیم که در بحث داده‌های مکانی، دو مبحث بیشترین توجهات را به خود جلب کرده‌اند یا به اصطلاح ترند شده‌اند؛ یکی شرکت‌های GIS که تخصص‌شان GIS بود و اصولا کاربر نرم‌افزارهای GIS بودند و دیگری شرکت‌های نرم‌افزاری که بعضا نقشه‌ای در اپلیکیشن‌شان استفاده می‌کردند که آنها عموما از استیک‌های گوگل و با اضافه‌کردن افزونه، کارشان را پیش می‌بردند.

بنابراین هیچ‌کس به صورت تخصصی وارد فضای برنامه‌نویسی و الگوریتم‌نویسی با داده‌های GIS نشده بود.» نکته‌ای که در آن زمان جواد عامل و دوستانش خیلی زود به تلفن‌های هوشمند و سرویس‌های نقشه‌ای که روی تلفن‌های هوشمند می‌آید، توجه می‌کنند.

بعد از یک سال توجه‌شان به ظرفیت‌های حوزه اپلیکیشن‌های موبایلی جلب می‌شود. عامل می‌گوید: «در آن زمان متوجه شدیم که مجموعه زیادی از سرویس‌ها وجود دارد که گوگل‌مپ در ایران ارائه نمی‌دهد؛ مثلا داده‌ای در ارتباط با ترافیک ارائه نمی‌کرد، مسیریاب اتوبوس نداشت و هنوز هم این خدمات را ندارد و…»

داشتیم ورشکست می‌شدیم

شکست و طعم تلخی که به همراه دارد، بار دیگر جواد و دوستانش را به سمت پروژه‌ها و پیمانکاری سوق می‌دهد: «چون تصمیم گرفته بودیم که به حوزه جدیدی وارد شویم و این حوزه دیر به پول رسید و در این میان ما عملا سرمایه‌مان را هم خرج کرده بودیم و اگر یکی دو ماه دیرتر، شهرداری مشهد نسخه اپلیکیشن نقشه ترافیک مشهد را از ما می‌خرید، قطعا شکست می‌خوردیم. در آن زمان شهرداری مشهد این اپلیکیشن را به قیمت ۱۵‌میلیون تومان از ما خرید. این رقم حتی در سال ۹۱ هم رقم پایینی بود اما برای ادامه حیات کسب‌وکارمان ضروری بود.

به مسئولان شهرداری پیشنهاد دادیم که ‌حجم گسترده داده‌ای را که از شهر در اختیار دارند، روی تلفن‌های هوشمند به مردم ارائه ‌کنند. نتیجه این همکاری به تولید نخستین اپلیکیشن‌ موبایلی شهرداری‌های کشور تبدیل شد؛ یعنی نخستین اپلیکیشن نقشه موبایلی کشور با نام «نقشه ترافیک مشهد» شروع به کار کرد.

این اپلیکیشن در سال۹۱ طراحی و راه‌اندازی شد و در واقع یک نقشه ساده بود که روی آن، محل دوربین‌های ترافیکی گذاشته شده بود، خط‌های رنگی از ترافیک که از سنسورهای تقاطع‌ها می‌گرفتیم، رویش جانمایی شده بود و چند ماه بعد مسیریاب اتوبوس را هم به آن اضافه کردیم.»

طراحی نقشه ترافیک شهرهای ایران

این محصول مورد استقبال شهرداری‌های سایر استان‌ها هم قرار می‌گیرد. نقشه ترافیک مشهد در آن زمان یعنی بین سال‌های ۹۱ تا ۹۲، در کافه بازار به بیش از ۲۰هزار نصب می‌رسد: «در ادامه شهرها و استان‌های دیگر هم متقاضی این اپلیکیشن شدند و ما از محل فروش این نرم‌افزار و بومی‌سازی آن براساس …

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.